Jump to content

Rust på krom

pegge

Recommended Posts

... hva gjør man med det??

Det finnes saltsyreprodukter som fjerner rusten, men denne vil jo bare komme tilbake dersom man ikke etterbehandler kromen... (Og ikke vet jeg om kromen er særlig glad i saltsyre heller...?)

Jeg har vel ingen intensjoner om å få tilbake "the showroom shine" på kromen, men det hadde jo vært hyggelig å få tilbake noe av den opprinnelige glansen...!

Noen gode råd?

SkipPer Gunnar

Hej pegge!

mener du krom eller rustfritt ?

med rustfritt kan du polere tilbaks glansen alt. lemne in grejjerne på elektropolering då blir det

som nytt om det ikke er för mycket riper i godset !

krom er vel en tynn legering som ligger utanpå noen oedlere metal men er veldi tynnt.....

S/Y Gunga Din

Hvis det er forkrommet stål det er snakk om, så er den beste og mest holdbare løsningen følgende: Kjøp inn Owatrol olje for metall, samt stålull grad 000 (uten såpe). Fukt krommen med Owatrololje, dypp stålullen i en kopp med samme olje og puss forsiktig over til alle rustflekker er borte. Vent et kvarters tid, slik at oljen får trekke skikkelig inn i porene. Tørk vekk overskuddet av olje, og poler med en myk fille.

Nå har du fått en overflate som ser mange ganger bedre ut, og vil holde seg pen lenge. Owatrol olje anbefales faktisk også til behandle ny krom, da den fyller porene og forhindrer at rustangrep oppstår.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jo, det er snakk om forkrommet stål, så i morgen er det ut å finne Owatrol metallolje og 000 såpefri stålull... Det høres jo ut til å være noe som kanskje kan holde glansen en stund...

Takk til Vivvi, Gunga DIn og Index. Skal prøve å legge inn en post om resultatet når det kommer...

Forresten: Jeg har benyttet Autosol, og dette er jo et vidundermiddel. Men en liten advarsel; dersom du (som jeg) bruker Dremel for å polere dette opp, så ta deg tid! Ikke la deg friste til å kjøre Dremelen på full fart...! Det virker som Autosol på en måte "brenner" seg inn ved høy temperatur... Og når jeg brukte Autosol på krom, så var det bærre lækkert - i tre uker. (Nå snakker vi om motorsykkel), men det virket som om at krommen oksyderte veldig raskt så lenge det ikke ble preservert... Derfor synes jeg Index råd høres riktig ut...

SkipPer Gunnar.

Owatrolmetoden benyttes mye på veteranbiler, men godt resultat. Sælig effektiv på små rustprikker, som forsvinner fullstendig. Men også på større rustskader hjelper det mye å få pusset bort den rusten som ligger oppå krommen. Og siden oljen også trekker inn i rusten onder og isolerer denne på et vis, så er dette en behandling som holder lenge. Og skulle det komme noen nye flekker om et år eller to, så er det jo bare å gi det en kjapp omgang til. Raskt og lettvint.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noe annet som hjelper med å preservere krom er hvit syrefri vaselin. Samme som man bruker på batteripoler. Tåler litt vannsøl.

Men det er jo uten tvil forskjell på krom, hvertfall når det gjelder motorsykkel. Har du HD så kan klarer det seg med såpe og vann. Har du japse, så er nok ikke krommen like spandabelt pålagt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...