Jump to content

Varmgang i Volvo AQAD41


arnulfs

Recommended Posts

Har vært og kikket på en båt med Volvo AQAD41-motor i. Eier av båten sier at ved fullt pådrag over tid så går motoren varm, men at det ikke er så farlig. Noen kyndige som kan komme med gode råd her? Det skal vel ikke være slik eller? Timeteller er byttet på båten og eier regnet med at båten bare har gått ca 12/1300 timer!

Link to post
Share on other sites

Varmgang i 41 motor er et hett tema her, prøv med et søk.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo vere flere ting som kan gjøre dette, men den mest vanligste er nok at det ikkje er nok vann gjennomstrømning i kjølere dette p.g.a biter fra gammal sink og kanskje små skjel som samler seg i dei små røra i kjølerene. Da må du løse endelokka og sjå hvordan det ser ut der.

Link to post
Share on other sites

Jepp, prøv f.eks å søke etter +varm* +41A eller +varm* +41B så finner du godt med lesestoff om saken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vel, SveinHA...kan jeg tolke ditt svar som at det ikke er "uvanlig" med problemer på Volvos 41 motor?

Volvos 41 motor er vel kjent for å være en god motor? Den kom i 1986 og ble produsert helt nå til det siste - altså i nesten 20 år. Selv når Volvo kom med KAD (42, 43, 44) så fortsatte produksjonene av 41 motoren. Det skulle ikke forundre meg om 41 motoren er den det finnest mest av i norske båter. En A utgave av 41 motoren begynner jo nå å bli 15-20 gammel og med det antallet som er solgt så er det ikke rart at det dukker opp noe feil/problemer med enkelte motorer. Ofte skyldes dette også mangelfullt vedlikehold som regelmessig skifte av kjøleveske og slanger og rensing av kjølesystemet.

 

Jeg tror ikke jeg hadde reservert meg mot å kjøpe en båt med 41 motor, da helst B-versjon eller nyere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...