Jump to content

RayTech RNS 6.0 og ethernet - erfaringer


roaldbj

Recommended Posts

Har nå i noen uker brukt programvaren RayTech RNS 6.0 og ethernet for sammenkobling av Raymatine navigasjonsutstyr ombord og PC, noe som bl.a. tillater at PC brukes som fullverdig "slave". Har blitt imponert over hvor enkelt det er å lage ruter som styrer autopiloten.

 

Er det noen som har erfaringer fra dette systemet. Det er så mange oppsettsmuligheter at det er lett å gå seg "vill" i alle mulighetene. Setter pris på brukererfaringer fra andre.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå lest den omtalte artikkelen i Båtmagasinet. Den sier lite om erfaringer med selve RayTech RNS v. 6.0 som navigasjonsprogram.

 

Er det noen som i det hele har forsøkt å bruke programmet i sommer, og er det mulig å dele noen erfaringer?

 

Jeg bruker programmet i ethernetoppsett med bærbar PC og er imponert over hvor effektivt ruter planlegges ved hjelp av PCen og i sann tid lagres på kartplotteren. Jeg har imildertid "slitt" noe med å finne ut hvorledes flytting av veipunkter i en aktiv rute kan utføres. Dette er ikke noe stort problem, men utprøves mer av interesse.

 

Havnebildene på Navionic's platinum kart har vært informative.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har registrert at det ikke har vært noen responser med brukererfaring med Raytechs RNS v. 6.0.

 

Dette systemet er foreløbig det mest interessante av de jeg har prøvd ut gjennom årene.

 

Tenkte jeg skulle vise hederlig omtale av programmet:

 

October 26, 2006 – Raymarine, a world leader in marine electronics, today announced that its RayTech RNS 6.0 Navigation Software has been honored with the Best in Show Award 2006 from the National Marine Electronics Association (NMEA). Having won the Best in Show Award in 2003 for its High Definition Digital™ Sounder Module, again in 2004 for the C120 Multifunction Navigation Display, and most recently in 2005 for its E-Series High Performance Multifunction Navigation Displays with Platinum cartography, Raymarine continues its track record of bringing high-quality, innovative products to the boating market.

 

Raymarine’s RayTech RNS 6.0 Navigation Software offers boaters the most comprehensive set of navigation software tools available today. With version 6.0, customers can integrate RayTech software with Raymarine’s E-Series displays by using Raymarine’s SeaTalkhs networking protocol, a simple, single Ethernet connection between a PC and Raymarine’s SeaTalkhs Network switch. As a result, radar, digital fishfinder, chart and navigation data can easily be shared between a PC and a boat’s onboard displays.

 

Jeg er fasinert over jeg kan sitte og arbeide med PCen i nettverk med navigasjonsutstyret og observere at informasjonen umiddelbart er tilgjengelig i hele navigasjonssystemet.

 

Med litt erfaring er det spennende å prøve ut radarfunksjonene på PCen og har opplevd flere tilfeller hvor jeg betjener radaren mer effektivt med PCen i forhold til selve radarinstrumentet.

 

Blir spennende å drøfte brukererfaring når flere brukere kommer til.

Link to post
Share on other sites

Har brukt dette i en sesong (fullversjon med PCMCIA kort mot HSB2 bus). Brukervennligheten er mildt sagt elendige og det samme er dokumentasjonen. Jeg kjøpte dette primært for å kunne bruke det til værruting og optimaliering av seilbåten under regatta. Utfordringen er at man ikke husker hvordan det skal brukes mellom hver gang.

 

PCMCIA kortet med noen kopling er dårlig og jeg ville ikke kjøpt produktet igjen. Ville heller sett på andre produkter.

Link to post
Share on other sites

Raytechs RNS v. 6.0 er primært utviklet for SeatalkHS for full integrasjon over ethernet.

HSB HSB2 bus begynner å bli forhistorisk allerede desverrre. Utviklingen går fort.

Programmet er så omfattende og avansert og med så mange muligheter at inngangsterskelen blir høy.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt Maxsea i et par år og er godt fornøyd med den. Har tittet noe på Raytech 6.0 og den ser int. ut. Bred støtte for mange forskjellige kartformater. Vurderer også Nobeltec, eid av Jeppsen, som nå eier både Simrad og CMAP. Tror det vil skje mye spennende der etterhvert.

 

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Et mål/interessefelt jeg har er å kunne legge inn bilder og reisebeskrivelse i rutene i etterkant etter at en rute er seilt, slik at jeg ved en senere anledning kan se informasjon jeg selv har samlet inn på kartplotteren, omtrent slik som Navionics Platinum i dag er bygget opp.

 

Noe av denne muligheten hadde jeg i den gamle Offshore Navigator til Maptech (nå med navnet Maptech Chart Navigator).

 

Jeg fikk opplyst fra Raymarine nå på båtmessa i Lillestrøm at det var et eget utviklingsteam knyttet til forbedring av Raytech RNS.

 

Jeg synes det er interessant å se hvilke vyer produsentene jobber med.

 

Jeg var tidlig fasinert av C-map og PcPlanner (som hadde svært lav brukerterskel), men har ikke fulgt med det siste året hva som skjer på det feltet.

 

Det er imidlertid ikke tvil om at Reytech RNS er atskilligere hurtigere med kartoppdatering i forhold til PcPlanner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå jobbet noen dager med Raytech RNS 6.0 og BSB-kart.

 

Raytech søkte etter alle BSB-kart jeg hadde på PCen ( tror det var ca 1.800) og det har vært interessant å sammenligne detaljnivået i danske, svenske og tyske BSB- kart med Navionics platimum kartet jeg har (15 P).

 

Til planlegging stoler jeg nå nesten mer på BSB kartene i forhold til Navionics eget system,

 

men dette kan jo forandre seg dersom det blir tilgang til kartdatabasen S-57 også i Danmark, Sverige og Tyskland, slik det er i Norge.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Drar frem igjen denne litt da jeg har ett problem som jeg ikke finner ut av i RayTech.

 

Hvordan kan man hindre programmet i å lete etter kart på steder jeg vet de ikke ligger? Problemet er at den finner en hel masse systemfiler med samme filendelse som kart, og foreslår disse. Dette gjør innleggingen av de virkelige kartene tungvint, da jeg ikke kan velge alle og kjøre på (må klikke ut ett og ett).

 

Er det noe jeg ikke ser her?

Link to post
Share on other sites

Et mål/interessefelt jeg har er å kunne legge inn bilder og reisebeskrivelse i rutene i etterkant etter at en rute er seilt, slik at jeg ved en senere anledning kan se informasjon jeg selv har samlet inn på kartplotteren, omtrent slik som Navionics Platinum i dag er bygget opp.

 

Nettopp det du der skriver er intressant "Roaldbj". Er det støttet i Raytech? Har selv vært på jakt etter noe liknende i andre programmmer.

 

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man hindre programmet i å lete etter kart på steder jeg vet de ikke ligger?

Ut fra min erfaring er desverre svaret ganske langt. Men jeg prøver meg litt. Dersom du har lagt inn rasterkart, eksempelvis BSB kart før du installerer Raytech RNS, vil Raytech lage en katalog hvor programmet henter frem sist brukte rasterkart ved ny oppstart.

Det vanligste er at man bruker Rautech sammen med en Navionics brikke, enten ved at PCen er koblet via ethernet til E-serien hvor kartbrikken er plassert, eller ved at du har Navionics brikkekortleser koblet til PCen. Raytech lager ikke noen katalog for disse kartene, men er avhengig av at kartbrikken er tilgjengelig. Hastigheten i Seatalk High Speed er så høy (husker ikke baud-raten) at du normalt ser kartene like hurtig på PCen som på plotteren (noe avhengig av PCens kapasitet, hos meg er de like kjappe). Dersom du eksempelvis setter inn veipuinkt på kartplotteren eller på PCen, så spiller det ingen rolle idet enhetene er koblet sammen med ethernet. Veipunktene lagres på kartbrikken, men du kan også lagre disse på PCen, men det er jo ikke det du spør om. Det avgjørende er om du ber om å sentrere kartene omkring båtens posisjon eller om du foretar planlegging, men dette antar jeg du har registrert. Dersom du er i planleggingmodus skal du alltid få opp det siste kartet du benyttet. Men det er svært mange innstillinger i Raytech som du må kontrollere før alt "glir greit". Du er heldig som har kommet så langt at Raytech snakker med E-serien din. Dette krever at du fikk installert korrekt ethernettilkobling.

Link to post
Share on other sites

Nettopp det du der skriver er intressant "Roaldbj". Er det støttet i Raytech? Har selv vært på jakt etter noe liknende i andre programmmer.

Nei, men jeg er så gammeldags at jeg har fått dette til i Maptech - men dette er utelukkende PCbasert. Har drøftet med Belamarin om denne opsjonen kommer, men har foreløbig ikke fått positivt svar. Det burde være enkelt å få dette til, i og med at den nye 8 GB Navionicsbrikken har et svært stort antall flyfotografier av ulike havner.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar roaldbj!

 

Har kontroll på Navionicskartene, det er BSB kartene som er problemet. Eg finner de og får de inn, men det er tungvinnt fordi den samtidig finner systemfiler den tror er kart. Dersom eg lar den prøve å lese disse inn skjærer det seg. Det eg søker er en mulighet til å fortelle programmet hvor det skal søke. Finner ikke andre alternativ enn å søke hele disken...

Link to post
Share on other sites

Ja eg får opp mine BSB kart eg og, problemet er at eg i tillegg får opp en masse systemfiler med *.hdr navn. Disse må eg krysse vekk for at innlesingen skal gå bra. Det hadde jeg kunnet unngå dersom jeg kunne fortelle RayTech hvor det skulle søke etter kart...

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg er så gammeldags at jeg har fått dette til i Maptech - men dette er utelukkende PCbasert. Har drøftet med Belamarin om denne opsjonen kommer, men har foreløbig ikke fått positivt svar. Det burde være enkelt å få dette til, i og med at den nye 8 GB Navionicsbrikken har et svært stort antall flyfotografier av ulike havner.

Jeg mener å huske at det er en std. funksjon i Nobeltec Admiral. Har selv versjon 7 av den.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å ha for senere seilas og for minner.

Når det gjelder å ivareta minner anbefaler jeg annet opplegg. Jeg har prøvd meg på både databaser og billedorganisatorer.

 

Man spanderer gjerne mye arbeid på slikt. Men før eller senere kommer det en "major upgrade" av software, som igjen betyr konvertering. Og konvertering av "gamle" data til bruk på mer moderne software, betyr i realiteten tap av data i større eller mindre grad. Bildene overlever alltids, men indeksering og gjenfinning er det ikke alltid like greit med.

 

Hvordan man løser slike ting hører vel ikke hjemme i denne tråden...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

raytechnvdigital.jpg

 

Jeg bruker Raytech RNS 6.1 og ethernet. Jeg har på PCen anledning til å bruke både kartene fra Navionics og fra tidligere Maptech, nå NVdigital, dvs BSB rasterkart.

Kartene og programvaren fra NVdigital ligger i en egen katalog C:\chartkit med størrelse 1.84 GB.

Bildet over er fra programstrukturen på PCen min hvor Raytech er installert.

Spørsmålet er hvordan Raytech er i stand til å finne BSB-kartene?

Jeg har så langt jeg husker ikke angitt noen adresse i Raytech for å finne BSB-kartene. Jeg mener å huske at programmet leter gjennom C-stasjonen for å finne BSB-kartene.

Noen bedre forklaringer?

Link to post
Share on other sites

Oj Frøken Fryd.

Jeg har nok svært begrenset erfaring/kompetanse på dette feltet.

Skal forsøke å gi litt info.

Raymarines Raytech RNS 6.1 er koblet til Raymarines Seatalk High Speed via ethernet, dvs lokalt nettverk med nettverksadapter. Jeg husker ikke hvilken nettverksadapter PCen (Dell Latitude D830) benytter - men kan skjekke det om et par dager. Jeg glemmer slikt.

Dette innebærer at PCen fungerer som en fullverdig flerfunksjonsskjerm med radar, kartplotter, dybdesensor og bildefremviser. Jeg kan lese alle AIS data på PCen, likeledes informasjon fra autopilot. Jeg har aldri forsøkt å styre autopiloten direkte fra Raytech.

Imildertid er det slik at jeg via PCen kan flytte et veipunkt på ei aktivert rute, og umiddelbart registrerer autopiloten denne justeringen.

Jeg har svært begrenset kompetanse på PCprogrammer for fritidsbåter, men Raytech RNS 6.1 er det mest omfattende programmet jeg har benyttet hittil.

For at programvaren skal fungere forutsettes det at man har Raymarine E-serie eller G-serie ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...