Jump to content

RayTech RNS 6.0 og ethernet - erfaringer


roaldbj

Recommended Posts

Versjonene er de samme så langt jeg har erfart, men dersom man ønsker å bruke dem aktivt må man betale for nøkkelen.

Jeg tror at prisen for oppgradering fra demo til aktiv bruk er omlag 7 båtlapper, men jeg tror nok at jeg betalte atskillig mindre.

 

Videre kan det være greit å se på denne lenken: http://www.landfallnavigation.com/erayn.html og denne http://www.raymarine.eu/products/raytechrns/.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle vise litt om oppgraderingen til 6.1:

Nyheter i RayTech RNS 6.1:

-Sømløs integrasjon opp mot Raymarines E-serie samt G-serie via displays SeaTalkhs og Ethernet på PC

- 3D kartvisning ved bruk av Navionics Platinum og Platinum +

- AIS mål i kart og radarbilde via NMEA0183 eller SeaTalk hs

- Støtte for DSM400 HD Digital ekkoloddmodul

- Kompatibel med både HD og Super HD Digital Radar

- Opptak, pause og play-back av HD Digital ekkoloddbildet

 

Det er også viktig å være klar over begrensningene:

RayTech RNS 6.1 har begrenset funksjonalitet dersom den kjøres på PC med Vista, dette skyldes et problem med IP stacking som gjør at man ikke kan integrere via SeaTalk-hs, men er begrenset til NMEA/RS232

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt programmet litt tidligere men det er flere ting jeg ikke er komfortabel med:

-Store runde knapper, det virker som at brukergrensesnittet er ment for trykkfølsom skjerm, jeg foretrekker at skjermen viser kart/radar og ikke masse meny knapper. Alternativet er at man har en skjerm med høy oppløsning, min 12" laptop er iallefall ikke spesiellt god til dette programmet.

-Innstillingene er også gjort "brukervennlig" noe som gjør at jeg har problemer med å definere portene slik jeg ønsker, eksempelvis at man mottar gps og kompass via egendefinerte tcp/ip porter. Det er sikkert topp for de som kjører full raymarine pakke.

 

Jeg benytter i dag maxsea og det er foreløpig enklere å betjene og skreddersy, det er dog ikke av siste skrik og kan for eksempel ikke motta ais...

Link to post
Share on other sites

Versjonene er de samme så langt jeg har erfart, men dersom man ønsker å bruke dem aktivt må man betale for nøkkelen.

Jeg tror at prisen for oppgradering fra demo til aktiv bruk er omlag 7 båtlapper, men jeg tror nok at jeg betalte atskillig mindre.

 

Det er korrekt Roald. Installasjonspakken er identisk for planleggingsversjon og navigasjonsversjonen, og navigasjonsversjonen åpnes med en nøkkel. Merk også at man IKKE må ha Raymarine sine løsninger koplet opp mot Raytech for å bruke den som navigasjonsløsning. Jeg har selv brukt den med en USB mus med stort hell.

 

For min egen del har jeg brukt Maxsea v 10 i mange år pluss noe Nobeltec. Jeg har i år godt over til Raytech 6.1. og er i grove trekk meget fornøyd med den.

 

En kommentar til "Frøken Fryds" siste innlegg: Du opplever det som om programmet har store knapper. Har du prøvd å kjøre programmet i RNS mode, da blir skjermbildet som dette (Bildet er i svart/hvitt da det er hentet fra manualen. ):

rns.jpg

 

Merk at programmet da kutter menylinja og på den måten får utnyttet hele skjembildet.

 

For min del fungerer det meget bra. Det som er viktige fordeler sammenlignet med Maxsea v 10 er bla:

- Mulighet til å velge flere oppsett på skjermen som man raskt kan skifte mellom. (Feks et oppsett med et stort kartbilde, oppsett nr to med to kartbilder: BSB kart og Navionics kart og feks et tredje med tre kartbilder: BSB kart, 3D kart og Navionics kart.)

- Enkelt å legge til instrumenter. (Ser også i et tidligere innlegg fra Frøken Fryd at vedkommende lurte på om man kunne legge til gyro, AIS, GPS osv. Svaret er definitivt ja. Den støtter alle std løsninger som NMEA 0183, NMEA 2000 i tillegg til Raymarine sine Seatalk grensesnitt.)

- Raskt til å oppdatere skjermbildet. (Markant forskjell på v 6.0 og 6.1)

 

Jeg skal opp med Raymarine E120 til uken. Blir spennende å se hvordan det fungerer sammen.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Kan dette programmet motta gps, gyro, ais osv. ved hjelp av serieporter eller tcp/ip?

 

Når du nevner TCP/IP porter hva sikter du til da? Eller mener du serielt over IP, mao IP pakkene blir gjort om til en virtuell COM port på PCen?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Når du nevner TCP/IP porter hva sikter du til da? Eller mener du serielt over IP, mao IP pakkene blir gjort om til en virtuell COM port på PCen?

I maxsea kan man sette opp programmet til å lytte på en eller flere bestemte TCP/UDP porter etter nmea telegrammer, spørsmålet er om RayTech kan det samme. Isåfall vil det vere interesant.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tilkoplinger til PCen har jeg hentet følgende utdrag fra manualen:

IMPORTANT - In addition to the minimum/optimum requirements you will also require 1 or more of the following, depending on how RayTech is to be connected to your instruments system/network:

• Serial port - for connecting to NMEA 0183 or SeaTalk.

• Ethernet port - for connecting to a G or E-Series display using SeaTalkhs.

• PCMCIA port - for connecting to an hsb2 system using a PCMCIA to hsb2 adaptor.

• USB 2.0 port - for connecting to a hsb2 system using a USB 2.0/PCMCIA adaptor.

• USB or USB 2.0 port - for Navionics Multicard Reader or of Serial to USB adapter.

Note: The use of the PCMCIA to hsb 2 kit, hsb 2 to USB 2.0 and C-map USB C-card reader are limited to use on platforms running on Windows 2000 or XP only.

 

Merk også som jeg har skrevet tidligere. Std. GPS USB mottaker går også fint da den oppretter en virtuell COM port.

 

Når det gjelder TCP/IP porter er jeg usikker, men antar det vil fungere hvis de opprettes som virtuelle COM porter.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå ombord og jobber med Raytech.

Jeg tviler på at det er andre tilkoblinger enn den med ethernet som gir mulighet for å få hurtig oppgradering av radarbildet på PCen.

Har noen erfaring om man får opp radarbildet med noen av de andre tilkoblingene som BjornLie viser til ovenfor?

Her i Göteborg er det et svært stort antall båter med AIS-sendere.

Link to post
Share on other sites

Nei radarbildet må du nok ha via nettverket som du allerede har. Maxsea sin navnet versjon gjør det samme uten at jeg har forsøkt noen av disse oppkoblet ombord. Jeg vurderer å benytte to pcer ombord neste gang for å eksprimentere med de forskjellige programmene. Men det blir liksom ikke helt som det skal med rasterkart synes jeg (det er det jeg har tilgang til på disse programmene).

Link to post
Share on other sites

Okej, nytt spørmål. Finnes det programmer som gjør om UDP pakker til virituelle com porter?

 

Formoder at du spør om noe som konverterer data i UDP pakker på ethernet til data på en RS 232 serie forbindelse.

 

Jeg har en selv, for TCP, men slet fælt med buffring (TCP er ikke connectionless) Det er mye enklere å sende seriedate over TCP/IP

UDP er derimot Fire&Forget og sikkert mye enklere.

 

Sjekk denne. Jeg har ikke brukt den men den synes å gjøre det du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Hei Roald,

 

Jeg får fortsatt ikke Raytech til å se NV kartene etter skanning. Her er filstrukturen:

raytech.jpg

 

Et bilde med mer detaljer:

mini.jpg

 

Er det de samme filendingene hos deg? (Mao etternavnene BSB og EAP?)

 

Vanlige gamle Maptech BSB karter går bra. Der har filene etternavnene: BSB og KAP.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...