Jump to content

Livbåt - gummibåt eller jolle?


Batdilla

Recommended Posts

Har du sett på Walker Bay ? Er kommet en ny modell som kombinerer jolle og rib. Jollen kan også leveres med seil.

 

Denne har jeg også lagt merke til.  Jeg har hørt mye bra om den, og jeg syns den ser fasinerende ut også.  For tiden har jeg ikke barn ombord, den yngste er 23 år, men kanskje når/om det kommer barnebarn etterhvert, er det kanskje lurt å bytte RIB`en (skikkelig racer med 15HK, tidligere hadde vi 30 HK) med en Walker Bay med mast og seil. De er vel mere barnevennlige.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Motor har jeg ikke, og synes det er noe tull. De eneste gangene jeg ser motor på gummibåt, er når foreldrene lar sine små misbruke båten med motor til å rase rundt og gjøre livet utriveleig for alle andre.

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten motor på gummijolla. Veldig praktisk når en har lagt seg til et sted, og vil litt rundt området og se seg om. Og til handleturer dersom det er en havn med butikk ikke altfor langt unna. Da bør en absolutt ha en motor som gjør at jolla planer, gjerne med to voksne.

 

Er også enig med Pirus. Jeg lar meg ikke plage av "jolleramp". Når en selv har en pode på 14 som også er med oss innimellom, så må han få lov til å bruke jolla av og til. Men selvsagt ikke uhemmet. Han får klar beskjed om å ta hensyn, og ikke flåkjøre i nærheten av andre. Vi tolererer kanskje mer når vi selv har unger i "jollealder".

Link to post
Share on other sites

Denne har jeg også lagt merke til.  Jeg har hørt mye bra om den, og jeg syns den ser fasinerende ut også.  For tiden har jeg ikke barn ombord, den yngste er 23 år, men kanskje når/om det kommer barnebarn etterhvert, er det kanskje lurt å bytte RIB`en (skikkelig racer med 15HK, tidligere hadde vi 30 HK) med en Walker Bay med mast og seil. De er vel mere barnevennlige.

 

Kommer selv til å kjøpe en 8 fots Walker bay. Den kan seiles, bruke motor på, og den er så lett at den kan handteres uten å knekke ryggen. Men det viktigste er at den er lett å ro, syns gummibåter er praktisk, men de er ubrukelig å ro i vind og motstrøm.

Også vil du få nyte middagshvilen når barnebarna er med på tur, de kan lære seg å seile istedenfor å bråke omkring med en påhenger !

Nå var dette bare en fleip, har ikke problemer  med støy når vi er på tur, her hvor jeg bor er det så god plass og få båter at en har nesten ei øy hver til rådighet !

Link to post
Share on other sites

Her var det veldig mange svar om hva folket definerer som livbåt. Slik som jeg ser det så duger hverken enn gummibåt eller en jolle som livbåt. Det er som Lasse helt korrekt sier, det er en redningsflåte som duger i denne sammenhengen.... Alt annet furngerer som slepjolle eller lettbåt. Får jeg slike problemer at moderbåten takker for seg på sjøen og blir til fiskeføde, da vil jeg nok absolutt foretrekke en redningsflåte fremfor en 10-12 fots Pioner jolle eller 3m gummibåt, men vi er alle forskjellige.

 

De aller fleste gummibåter av annerkjent merke er vel rimelige greie alle sammen... Vi har alle sammen forskjellige båter, biler og gummibåter... De aller fleste er rimelig fornøyde med det produktet de har.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg ser det så duger hverken enn gummibåt eller en jolle som livbåt. Det er som Lasse helt korrekt sier, det er en redningsflåte som duger i denne sammenhengen

Tror ikke så mange er uenig i dette, men for den vanlige fritidsbåteier (i alle fall av mindre fritidsbåter som de fleste av oss har) er det ikke praktisk mulig å ha en redningsflåte ombord. Da kan jolla (i mitt tilfelle gummijolla) i nødsfall være en slags "livbåt"  som vi kan ty til dersom det skulle skje noe med moderskipet. Dette har igjen noe med hvilket behov en har, og i hvilke farvann en som regel er i.
Link to post
Share on other sites

Etter lengre tids finmysing, sammenligning, og enda mer finmysing og sammenligning, har jeg i dag drevet ringerunde for å sikre meg et kupp mht til slepejolle. Etter en del timers iherdig virksomhet er jeg like langt som da jeg startet. Alle gummibåtene jeg har funnet brukt som tilfredsstiller kriteriene og samtidig har en bra pris er solgt! :smiley: At det går ann! Har kontaktet ikke så rent få heller. :seeya:

 

Så er det like før jeg gjør et impulskjøp og handler nytt isteden. Krav er som følger:

 

* Gummibåt

* Platedørk og oppblåsbar kjøl (Regner med at oppblåsbar dørk drar opp prisen for mye)

* Min. 8 fot - helst 9 fot

* Maks. pris er 7000,-

 

Noen som vet noen nye modeller som passer kriteriene? Noen som vet om noen forhandlere som kjører tilbud på gummibåter om dagen?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg blitt den stolte innehaver av båt nummer 3 - en pent brukt Aquaquick MS265 til 4500,- Valgte denne fordi den har platedørk (Antar platedørk er bra mht stabilitet), den har oppblåsbar kjøl (Bra for oppførsel), jeg tror dette kan være en passe størrelse når normalt 2 voksne skal bruke den, og i tillegg synes jeg prisen var lommebokvennlig. Takk for alle råd og innspill mht til valg av båt! :cheers:

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

ser ut til at jeg kom litt sent inn i denne tråden, men vi hadde 19 fots daycruiser med 135hk og spekulerte opp og ned på hvordan vi skulle komme oss i land på steder uten kaianlegg samt ha en viss sikkerhet.

Løsningen for oss ble redningsflåte av sikkerhetsmessige årsaker. denne passet fint oppi en stor plastkasse i motrrommet. for å komme oss til og fra land kjøpte vi den største oppblåsbare gummibåten vi klarte å oppdrive (type lekebåt) altså plastikk, sånn som ungene bruker på stranda. kan tenke meg denne var 5-6fot. Dette kombinerte vi med 12V kompressor for å fyle opp båten. Når vi skulle på land gav jeg madammen en hespe med fenderline der enden var knytt i gummibåten/lekebåten/badebalja så rodde jeg og 2åringen på land. Madammen drog båten tilbake (tom for folk) for så å ro i land selv.

Dette fungerte utmerket for oss, men det er selvfølgelig bare en løsning på godværsdager, men så går vi også sjelden i land på kaifrie steder i dårlig vær. Skulle vi ha bagasje på land hadde vi line både foran og akter på gummibåten og så drov jeg og madammen denne til og fra land til bagasje var transportert.

 

Kan vel si med hånden på hjertet at det ikke er den mest komfortable løsningen, men med 19fot planende båt var ikke slep aktuelt. Og livbåt på 5-6fot kan vel knapt kalles livbåt, så da ble dette løsningen.

 

 

 

Samtidig skal jeg vel ikke stikke under en stol at jeg ser fram til denne sommeren med skikkelig livbåt med påhenger så man kommer seg til og fra land på en litt mer sivilisert måte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...