Jump to content

Livbåt - gummibåt eller jolle?


Batdilla

Recommended Posts

Tittet litt i arkivet, men ble ikke helt klok av det jeg fant. Skal nok en gang utpå dypt vann, og må derfor konsultere litt med forumet først, slik at jeg får en viss peiling. Saken er den at jeg driver og titter etter noe som kan fungere som livbåt til Sjømannen. Kunne tenkt meg noe som normalt kan festes til badeplattformen. Tror kanskje ikke at slep er noe for meg. Kravene jeg ser for meg er:

 

* Må være enkel å håndtere slik at det er greit å få den opp på plattformen

* MÅ være rimelig stødig, ellers er jeg redd Dillerinnen heller velger å bli med skipet ned, skulle det bli nødvendig å benytte livbåten en gang...

 

* Bør jeg velge gummibåt eller jolle?

* Hvor stor bør båten være for at 2 voksne (Typen litt tyngre..) skal kunne bruke den?

* Hvordan bør båten være hvis man ser etter ei jolle? Hva kjennetegner ei god jolle?

* Hvordan bør båten være hvis man ser etter en gummibåt? Hva kjennetegner en god gummibåt?

 

Jeg har drevet litt research for å se om jeg kunne finne noen kupp nå senhøstes. Dette er det jeg fant:

 

Pioner 7 fot jolle, 2002 mod. med 4 Hk Suzuki, 3000,-

Pioner 8 fot jolle, 1985 modell, inkl. åregafler og årer, 1500,-

Sea Master 8 fot gummibåt, 1600,-

Pioner 235 8 fot jolle, 1988 modell, med 4Hk Yamaha og årer, 5000,-

Terhi 8 fot jolle, 1988 modell, med årer, 3500,-

 

* Hvordan blir prioritert rekkefølge for nevnte båter, sortert fra førstevalg til sistevalg? Har ikke kontaktet noen av dem ennå, det er godt mulig noen kan være solgt alt og da er det greit å ha flere å velge mellom.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal ha den opp på plattformen, vil vel dette begrense størrelsen (lengden) noe. Jeg har selv levd lykkelig med en 3 meters (10 fot) gummibåt med 8 hk. Men denne har jeg på slep. Har en følelse av at gummijolla er tyngre å slepe i vannet enn en plastjolle. Fordelen med gummijolla er at den er svært stødig, og den ligger ikke og dunker og slår inntil moderskipet. Ville ikke hatt noe mindre enn 10 fot til 2 voksne. Jeg har ikke noe forhold til de jollene du nevner og prisen på disse, annet enn at de er etpar fot for korte etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Les historien om Juliane.

Den så jo fin ut den RIB'en, men det er kanskje i en litt annen prisklasse enn kupp'ene jeg har listet opp over. Generelt: Er gummibåter mer stødige sideveis enn jollene, eller er dette bare noe jeg tror? 10 fot lengde er kanskje litt i det meste laget å henge bakpå Sjømannen. Innbiller meg at 7 fot er litt lite for 2 personer, mens 8 fot begynner å bli langt i forhold til båten, så i utgangspunktet hadde jeg tenkt å havne ut et sted mellom 7 og 8 fot.
Link to post
Share on other sites

* MÅ være rimelig stødig, ellers er jeg redd Dillerinnen heller velger å bli med skipet ned, skulle det bli nødvendig å benytte livbåten en gang...

 

* Bør jeg velge gummibåt eller jolle?

* Hvor stor bør båten være for at 2 voksne (Typen litt tyngre..) skal kunne bruke den?

* Hvordan bør båten være hvis man ser etter ei jolle? Hva kjennetegner ei god jolle?

* Hvordan bør båten være hvis man ser etter en gummibåt? Hva kjennetegner en god gummibåt?

 

Jeg har drevet litt research for å se om jeg kunne finne noen kupp nå senhøstes. Dette er det jeg fant:

 

Pioner 7 fot jolle, 2002 mod. med 4 Hk Suzuki, 3000,-

Pioner 8 fot jolle, 1985 modell, inkl. åregafler og årer, 1500,-

Sea Master 8 fot gummibåt, 1600,-

Pioner 235 8 fot jolle, 1988 modell, med 4Hk Yamaha og årer, 5000,-

Terhi 8 fot jolle, 1988 modell, med årer, 3500,-

 

* Hvordan blir prioritert rekkefølge for nevnte båter, sortert fra førstevalg til sistevalg? Har ikke kontaktet noen av dem ennå, det er godt mulig noen kan være solgt alt og da er det greit å ha flere å velge mellom.

Jeg kan med en gang bekrefte at Pinoer 7, 8 og 235 IKKE er stødig joller. 235 har forsåvidt tolererbar stødighet, men det har IKKE Pioners 7 og 8! Seamaster 8 er nok enda et hakk bedre enn Pioner 235 mht stabilitet. Der får man veie dette opp med andre fordeler ved gummibåt men også fordelene ved plastbåt! Terhi 8 har jeg ingen erfaring med.

 

Hovekonklusjonen er i alle fall at 2 voksne litt tyngre karer i Pioner 7 eller 8..... GLEM DET! De tre øvrige jollene.... kanskje? Jeg har en 9 fots Suzumar gummibåt OG en Pioner 8 OG en Pioner 235. Skulle jeg gi disse poeng etter stødighet og oppdriftsevne som livbåt der den beste fikk 10 poeng som referansebåten og 0 poeng tilsvarer helt ubrukbart ville det bli som følger:

 

Suzumar 265: 10 poeng

Pioner 235:       6 poeng

Pioner 8:           3 Poeng

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Skal du ha 'livbåten' opp på plattform på en 22' Sjømann mener jeg at du kan glemme alt annet enn gummibåt. En Pioner 8 veier 44 kg, en 8 fots Zodiac 10-15 kg mindre.

Så må du tenke på at de ekstra kiloene helt akter gjør at Sjømannen antagelig graver seg enda mer ned akter under fart slik at du vil (kanskje) få vannstrøm oppå plattformen. Denne vannstrømmen vil da rive og slite i jolla på plattformen, bremse hele fremdriften osv. For å unngå dette må du enten ha plattformen ganske høyt over vannlinja eller lage deg en feste anordning som løfter jolla ut av vannet. Det blir lett noe rukkel. Så må du tenke på hvor brei Sjømannen er. Det å ha jolle stikkende ut på hver side er ikke noe greit ved tillegging til brygge.

 

Var jeg deg ville jeg droppet ideen med å ha jolle på plattformen. Sjømannen er for liten og for smal akter til at det blir noe greit. Sats heller på sleping. Ikke noe problem, bare husk å kjøpe slepeline som flyter (tau i propellen er ikkeno gøy, se Min verste båttabbe).

 

Ved sleping i Sjømannens hastighetsområde er gummibåten uovertruffen. Flyter lett oppå vannet og med innebygget fender. Siden den er så lett og har liten motstand i vannet trenger du ikken bruke lang line til å ta opp rykk osv, en kort line på 2-4 meter vil være tilstrekkelig, det gjør jo sleping enda enklere og minimerer faren for tau i propellen. Ikkeno dunking og fare for å ødelegge badeleider når du bakker. Veldig stødig på vannet og 8 fot har mer enn nok oppdrift og er stort nok for to personer. Lett å pakke vekk ved sesong slutt evt. ta med seg i bilen på fjelltur osv.

Ulempen med gummibåt er ofte prisen og at de har en mer begrenset levetid i forhold til feks en Pioner som jo nesten er 'udødelig'. En gummibåt er naturlig nok mer sårbar mht. hull, men er jo normalt enkelt å lappe. Ville nok vært skeptisk til å kjøpe en gummibåt eldre enn 5 år (avhenger dog av pris).

Pioner jolle har jeg også hatt, erfaringen med den er at den er bortimot udødelig, tåler mye juling oppetter fjell og sand, er ustødig, tung og ved sleping må du være mer observant når du stopper eller bakker.

 

Anbefaling: Kjøp deg en gummjolle som du sleper, tror ikke du vil angre

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Anbefaling: Kjøp deg en gummjolle som du sleper, tror ikke du vil angre

Ja, du er inne på noe der. Jeg tenkte litt på dette etter at jeg hadde lagt meg i går kveld og prøvde å se for meg Sjømannen med ei 8 fot jolle på badeplattformen. Men jeg kunne ikke helt se det for meg...

 

Det kan virke som gummibåt er det desidert beste til mitt bruk. Men hvor gjør man av gummibåten når båten ligger til kai da? Det er mulig jeg har plass på dekk, men det spørs hvor heldig det er for gummien og begynne å bakse med flytting til/fra dekk hver gang man skal ut med båten. Det går kanskje greit å bare hekte på et tau og bruke dette til å "vinsje" gummibåten opp etter dreggkassa eller badetrappa? En annen ting jeg grublet fælt på i går kveld, var hvor jeg evt. skulle gjøre av påhengeren til livbåten hvis båten normalt skulle bo på badeplattformen. Vil nødig begynne å drasse en påhenger inn og ut av Sjømannen. Men også det løser seg ved å velge en slepeløsning istedet. Hmm. Da spørs det om det blir gummibåt på slep. Noen gode forslag til hvordan man best "parkerer" gummibåten når Sjømannen ligger til kai? Det er utliggere på begge sider, så der er det ikke plass. Det er også dårlig med plass bak Sjømannen - det er ikke så fryktelig langt til neste utliggerrekke, som blir bak Sjømannen.

Link to post
Share on other sites

Noen gode forslag til hvordan man best "parkerer" gummibåten når Sjømannen ligger til kai? Det er utliggere på begge sider, så der er det ikke plass. Det er også dårlig med plass bak Sjømannen - det er ikke så fryktelig langt til neste utliggerrekke, som blir bak Sjømannen.

Slik gjør jeg det:

Bilde

 

 

Jolla mi har to syrefaste D-bøyler rett under vannlinja, en på hverside ca 1-1,5 fot fra bauen.

I disse bøylene har jeg et 1-1,5 m langt tau, fra den ene til den andre D-bøylen. Når jolla er i bruk legger jeg bukta oppi jolla, når vi er fortøyd på båtplassen med utriggere på hver side bruker jeg dette tauet til å feste jolla akter slik at den ligger som på bildet. Har en karabin krok i ene enden av tauet slik at det er lett å løsne og trer det inn i kryssholt på hver side og klipser på i D-bøylen igjen. Da henger jolla greit og det hele tar ca 10 sek.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

...Slik gjør jeg det:

Virker greit nok det, bare det ikke blir murring fra andre fordi man stikker ørlitt utenfor utliggerne sine...

 

Jeg har nå tatt meg ei ny runde og sett på brukte gummibåter til salgs :cheers:. Har funnet følgende modeller:

 

Aquaquick MS 230, 8 fot

Aquaquick 265, 7, 8 og 9 fot lengder

Arimar Roll 210 og 240, 7 fot

Bombard AX Mini, 7 fot

Bombard AX3, 9 fot

Bombard Tropic 305, 10 fot

PX 300, 10 fot

Royal, 8 fot

Scanco, 8 fot

Yam 265, 8 fot

Yam 265s, 9 fot

Sea Master 500, 8 fot

Zodiac Cadet 200, 7 fot

Zodiac Cadet 240, 8 fot

Zodiac 260, 8 fot

Zodiac 310, 10 fot

Zebec, 10 fot

 

Gummibåter har dessverre ikke hatt noe interesse før nå, så jeg er tilnærmet blank på de ulike fabrikatene. Det eneste som klinger i ørene mine, er Zodiac - sannsynligvis fordi dette er et godt innarbeidet navn. Noen som tør å mene litt om de forskjellige modellene listet her? Noen man absolutt bør styre unna? Noen som av ulike grunner er bedre enn andre? :headbang:

Link to post
Share on other sites

ehem, kremt, kremt - du har vel sjekket i erfaringsdatabasen - der er både Suzumar, Yam og Bombard omtalt.

 

Ellers så er vel Zodiac det mest kjente merket, jeg har hørt at Achilles skal være det beste, uten at jeg vet noe mer.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har erfaring med Scanco 9 fot jolle. Gummi, årer etc virker bra, men kvalitet på treverk - akterspeil og tofte har vært under lavmål på min jolle. Dørken er av kunststoffplater, og disse virker svært holdbare.

 

Ellers synes jeg at Zodiac har hatt veldig mange "mikkete" løsninger for åre-"gafler" på sine joller. Du må nok regne med å betale en del for navnet hvis du kjøper Zodiac, men kvaliteten er vel jevnt over god på disse jollene.

 

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale en jolle som er minst 270, og med oppblåsbar kjøl. Kortere båter og båter uten kjøl oppfører seg a la badering på vannet. Skal du regne med å plane med to godt voksene... ombord vil jeg ikke anbefale mindre enn 8HK.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Til Dilla:

 

Tror du må definere litt bedre hva du skal bruke livbåten til. Er det for å farte rundt i den eller er det kun sikkerhetsutstyr i tilfelle sjømannen skulle få lyst til å besøke sjøormen på mjøsa's bunn?

 

Hvis det kun er sikkerhet bør du kanskje heller tenke i retning av en liten redningsflåte. Det er mye drass med en jolle, og spesielt hvis du ikke egentlig trenger den til annet enn livredding.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tror du må definere litt bedre hva du skal bruke livbåten til. Er det for å farte rundt i den eller er det kun sikkerhetsutstyr i tilfelle sjømannen skulle få lyst til å besøke sjøormen på mjøsa's bunn?

Primært er det som ren livbåt, og unntaksvis som lettbåt til og fra land, og kanskje onkelgutta kunne tenkt seg en tur eller to i den...

 

Har tittet igjennom andre tråder om emnet og har kommet til at båten skal ikke ha spilebunn. Den skal ha oppblåsbar kjøl og helst oppblåsbar dørk. Så da spørs det hvem i lista over som har det. Driver og leser tester og tekn. data nå.

Link to post
Share on other sites

Vel, Bombard 310 som du har på lista er bortsett fra lengden identisk med min.

Der er også en Yam 300 Sport som nok ikke skiller seg så mye fra Yam 265 S som er på lista di.

 

For å sjekke tekniske data kan du se her: http://www.boat.no/asp/

Gå til 'Alle båtmerker' - der finner du bilder og info på det ulike modellene til de fleste produsenter

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vel, Bombard 310 som du har på lista er bortsett fra lengden identisk med min.

Der er også en Yam 300 Sport som nok ikke skiller seg så mye fra Yam 265 S som er på lista di.

 

For å sjekke tekniske data kan du se her: http://www.boat.no/asp/

Gå til 'Alle båtmerker' - der finner du bilder og info på det ulike modellene til de fleste produsenter

Flott. Ofte er det ikke så lett å vite om det er bare lengden, eller om det er vitale forskjeller mellom ulike modeller av samme fabrikat. Da skal jeg ihvertfall finmyse en gang til på erfaringene rundt Bombard'en. Takk også for tipset om www.boat.no.

Link to post
Share on other sites

Gikk over fra gummibåt til hardplast Steady på 2,8 meter.Med en 9,9 Yamaha i hekken er det rene raketten.Men hvis du er ute etter noe å ro i er hverken gummibåt eller Steady no særlig greier syntes jeg.(Tårer i øyekroken ved tanken på min kjære nå sikkert brent på St.Hans bålet

Tjøme jiig)

Link to post
Share on other sites

ehem, kremt, kremt - du har vel sjekket i erfaringsdatabasen - der er både Suzumar, Yam og Bombard omtalt.

 

Ellers så er vel Zodiac det mest kjente merket, jeg har hørt at Achilles skal være det beste, uten at jeg vet noe mer.

Det er mange som hevder Achilles er best og at dette er fordi de visstnok er de eneste som  benytter Neopren(?) i gummibåtene.  Vel, en annen sak er jo om en synes slike påstander om kvalitet er verdt prisforskjellen.

 

Som eksempel betalte jeg bare halvparten for min Suzumar (ny) av hva jeg hadde måttet betale for tilsvarende størrelse (fot) Achilles på kjøpstidspunktet. Da hadde til og med Suzumar med 5 luftkammer størst diameter på pontongene og størst bæreevne.

 

Kjente merker som Zodiac (og Bombard vel som eies? av Zodiac), Achilles m.fl. er vel som regel trygge kjøp og jeg kan for min del underskrive på Suzumar. Sistnevnte var vel imidlertid ikke i din liste.

 

Jeg ser forøvrig i et av dine andre innlegg Dilla, at du tydeligvis har funnet den lange tråden om gummibåter jeg selv initierte da jeg jaktet på gummibåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bombard med oppblåsbar bunn. Den er nå 10 år og som ny. Er svært fornøyd. Motor har jeg ikke, og synes det er noe tull. De eneste gangene jeg ser motor på gummibåt, er når foreldrene lar sine små misbruke båten med motor til å rase rundt og gjøre livet utriveleig for alle andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Aquaquick 300 med fast bunn som jeg bruker som slepejolle. Har satt på en 6hk, men den er det bare far som får bruke! Ungene får værsågo finne seg i å ro noen år til. Helt enig med forrige skriver om at ungene ikke bør få lov til å kjøre "gal mann" i uthavnene.

Fastbunn synes jeg har fungert fint. OK, det er noe herk å montere, men båten er stivere enn med oppblåsbar bunn. Dette hjelper på hvis man er ute i litt sjø. Men har du gummibåt i relativt voksne bølger bør du ikke være redd for å bli våt!

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bombard med oppblåsbar bunn. Den er nå 10 år og som ny. Er svært fornøyd. Motor har jeg ikke, og synes det er noe tull. De eneste gangene jeg ser motor på gummibåt, er når foreldrene lar sine små misbruke båten med motor til å rase rundt og gjøre livet utriveleig for alle andre.

Skal si du har et positivt syn på livet på sjøen, og spesiellt på andres unger.  

 

Jeg har faktisk sett mange gummibåter med motor, og kun en gang i hele sommer har jeg blitt irritert. Jeg ropte bare til poden som kjørte, han kom pliktskyldigst tilbake til meg, og etter en høflig og sakelig beskjed om at vi ikke satte spesielt pris på å bli brukt som rundingsbøye så vi ikke mere til han.

 

Jeg syns stort sett det er veldig bra jeg.  Det er utrolig hva man kan få til med litt dialog.  Prøv det neste gang noe går deg imot. :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Men hvor gjør man av gummibåten når båten ligger til kai da?  

Jeg legger jolla på tvers bak båten, fester et tau i den og drar den opp slik at den blir liggende på den ene pontongen. Deretter tar jeg tak og løfter den andre pontongen på jolla opp over bøylene på badetrappa slik at den henger der. Surrer den fast slik. Da tar den nesten ikke noe plass.

 

Har forresten en 3 meters Aquaquick. Har fungert fint på tredje sesongen. Tror verken Aquaquick, eller noen av de andre du har nevnt, er noe dårligere enn Zodiac, de er bare billigere.

 

Jeg hadde imidlertid problemer med årene. De er delbare på midten, og det er en låsetapp som hoder delene sammen. Det ble tæring mellom åra i aluminium, og låsetappen. Hullet aluminiumen til låsetappen ble til slutt så stort at låsetappen forsvant ut. Fikk nye årer på garantien. Dette har nok ikke med jolleprodusenten å gjøre. Jeg regner med at årene til de ulike gummibåtene er ganske standard.

Link to post
Share on other sites

Skal si du har et positivt syn på livet på sjøen, og spesiellt på andres unger.  

 

Jeg har faktisk sett mange gummibåter med motor, og kun en gang i hele sommer har jeg blitt irritert. Jeg ropte bare til poden som kjørte, han kom pliktskyldigst tilbake til meg, og etter en høflig og sakelig beskjed om at vi ikke satte spesielt pris på å bli brukt som rundingsbøye så vi ikke mere til han.

 

Jeg syns stort sett det er veldig bra jeg.  Det er utrolig hva man kan få til med litt dialog.  Prøv det neste gang noe går deg imot. :wink:

Enig med deg Pirus. Dette har blitt veldig bra ifh hva det var for noen år siden. De aller aller fleste barn og ungdom oppfører seg helt greit i jolle, og de få som er til irritasjon lar seg snakke til. Værre er det ikke.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...