Jump to content

Kalibrering av VDO tankmåler

Cato

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har vet hvordan man kan kalibrere eldre VDO instrumenter, jeg tenker da i første rekke på tankmålere?

Jeg har tankmåler i dieseltanken som bare viser 3/4 når tanken er full. Har sjekket sensoren/flottøren, og den vandrer helt fra ende til ende ved tom/full tank. For meg ser det ut til at motstanden i flottørgiveren ikke er godt nok tilpasset instrumentet. Forøvrig er dette relativt enkle saker med variabel motstand i sensoren og dreiespoleinstrument på "dashen".

Spørmål blir da typisk:

Hva er standard motstand i sensor?

Finnes det justeringsmuligheter på instrument?

osv

Mvh Cato

Standard er vanligvis enten 0-180 ohm, eller 240-33 ohm.

Hvis du tar av ledningene til giveren og instrumentet viser "full tank+" er det 0-180 ohm. Kortslutter du kretsen vil instrumentet vise tom tank.

Hvis du har VDO typen hvor flottørens bevegelse vrir på en stang som går rett opp i selve giverhuset, er det mulig å flytte tannhjulene i systemet i forhold til hverandre. Mulig det går å fikle med stanga på andre måter også, men jeg har ingen slik føler å se på lenger, da jeg kastet den forrige uke (tæret).

Spørsmålet blir da hvordan den blir når tanken er nesten tom....? Indikerer den tom for tidlig også?

Også er det jo en liten mulighet for at selve instrumentet viser feil?

GeirKS

Cato:

Først og fremst...har du stav- eller vippegiver?

I likhet med GeirKS skulle jeg likt og vist hva som vises på tom tank...

Er nesten helt sikker på at giveren er justert feil...hvis du har vippegiver og det vil jeg nesten anta siden du sier at den vandrer helt fra ende til ende.

Det som er viktig er at vippepunktet på giveren er montert midt i tanken mht. til høyden. Når den er korrekt må du tilpasse lengden på armen slik at den står i endeposisjon på bunn og topp når den er på slutten av viklingene.

Litt vanskelig å forklare, men du skjønner det med en gang du ser giveren.

Hvis det er feil på giveren er det vanligvis slik at den virker eller ikke virker...jeg ville derfor sett bort fra motstanden i og med at giveren egentlig fungerer...

Lasse:

Sjekk toppunktet på giveren. Hvis du hr vippegiver hender det at denne henger seg i toppen...den vipper på en måte "over" motstanden som ligger der.

eysteind:

Sjekk at vippepuntket på giveren sitter midt i tanken...gjetter på at den ligger lavere enn den skal.

Bare noen tips etter utallige giverproblemer...tar gjerne i mot tilbakemeldinger på om de gitte tipsene fungerer eller ikke...*S*

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Cato:

Først og fremst...har du stav- eller vippegiver?

mvh

Lars-Inge

Jeg har vippegiver, og jeg mener at jeg sjekket ganske nøye at denne virkelig gikk fra ytterkant til ytterkant på potmeteret da jeg hadde giveren ute. Men er ikke 110% sikker.

Foøvrig er mine instrumenter fra 1983 eller deromkring, og jeg her ikke sett noen justeringemuligheter på instrumentet, i hvertfall ikke utenpå.

Mvh Cato

Cato:

Jeg ville sjekket at den virkelig er korrekt. Som tidligere nevnt, det er viktig at vippepunktet står midt i tanken og at endestoppen opp og ned er korrekt.

BK:

Er litt i tvil, men tror ikke dette er justering av visningen...uten at jeg dermed kan si hva den er til...!!!

Denne skruen finnes ofte på turtellere, men jeg har ikke sett den på instrumenter som viser trykk, temp eller innhold.

En tankinstrument vil vise korrekt hvis justeringen av giveren er korrekt.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

• 8 år senere...

Min tankmåler viser alltid litt for lite. Fyller eg fullt viser også tankmåleren fullt, men når tanken er ca halvfull er tankmåleren kommet langt ned på reservetanken.

Er det noe eg kan gjøre med dette eller er det giveren som er for kort?

TA ut giveren, så ser du om den går til bunn av tanken eller ikke.

Jeg valgte med vilje en 30cm giver i stedet for en på 40cm når jeg skiftet min i fjor.

Da vet jeg at jeg fortsatt har en god del igjen når måleren viser tom tank. Tanken bak dette er at sugerøret til varmeren som er 5cm kortere enn tanken er dyp, ikke skal trekke luft. (da må jeg starte varmeren 10-15 ganger for å få diesel frem til den igjen)

Så når tankmåleren min nå er godt nede på reservedelen, så vet jeg at jeg må være litt sparsommelig med varmeren før jeg har fyllt opp tanken igjen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...