Jump to content

Om Feite, Flintskalla Førtiåringer (og freden i Rosskilde)


REM

Recommended Posts

Det er kanskje også noe som bør diskuteres. Når er det det? I en kraftig trafikkert led i 4-5 meters bølger? Eller hva med Drøbaksundet under Færdern, eller hva med Drøbaksundet når alle passasjerbåtene kommer og går?

For å si det sånn: Riktignok selges endel av disse kajakkene som "havgående", men jeg ville vel bli nokså forbauset hvis jeg møtte en utasjærs i liten kuling og 4-5 meter høye bølger. Nå er ville ikke sjansen så stor for at jeg hadde befunnet meg der heller i slike forhold :rolleyes: .

 

Har observert kajakkpadlere i Drøbakksundet i ganske frisk vind og endel trafikk, men de holdt seg pent langs land og var ikke i veien for noen. Godt synlige var de også.

 

Men nå er ikke jeg kajakkpadler, så jeg vet igrunnen ikke, kanskje et kajakkpadlende menneske kunne opplyse og utdanne oss?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

. Øy etter øy, fra Hunnebostrand til Fjellbacka og også på sørøstsiden av Smøgen er uopprettelig ødelagt etter steinbruddsdrift. Direkte stygt og ubrukelig som rekreasjonsområder er det med store gapende sår og steinrøyser der det før var blankskurte svaberg og urørt natur

Da steinhuggingen var på sitt hefitgste i Bohuslän var det mangel på arbeide og nød mange steder. Sotenkanalen ble bygd på nødarbeid.

Det er sikkert riktig at en del av steinen som ble brutt ut har blitt brukt til å bygge Sotenkanalen. Men det meste av steinen har havnet i Marstrand! Det trengtes MYE stein for å bygge Carlsten festning, og den ble hentet der det var lettest å få tak i den tror jeg. På den tiden skulle man ikke gjøre fælt mye ulovlig før man ble arrestert og sendt til tvangsarbeid i Marstrand. Omtrent hele skjærgården i Bohuslän ble gjennomsøkt etter passende emner til festningen. De holdt jo på å bygge i nesten 200 år, så det er ikke rart det har satt spor etter seg.

Og når bygget endelig var ferdig, så var det ikke behov for festningen lenger. Da var det fredstid! :lol:

 

Dette er Svensk historie, og de som har vært med på omvisning (anbefales) på Carlsten festning har fått en god leksjon i hvordan dette foregikk. Her var det ingen "kjære mor", bare så det er nevnt.

 

 

Ellers er jeg veldig enig i dine betrakninger, rem. Har stort sett opplevd akkurat det samme selv.

Har forøvrig selv måttet ta en svenske på slep en gang, etter at han hadde gått på grunn med et smell. Før det hadde han kjørt slalåm mellom oss andre som lå på en pen rekke i køen i en innaskjærs led nordafor Rönnäng. Han var ikke så høy i hatten lenger da. Det eneste han kunne tyne ut av seg var: Kjør fortere-kjør fortere,, jag sjunker snart! :headbang:

Men å bøye seg ned for å bruke lensepumpen, Nei det gjorde han ikke! Han stod og pratet i mobilen istedet. :crazy:

Det var med et nødskrik vi fikk ham til kai og rett i krana.........

Link to post
Share on other sites

Jeg tolket innlegget ditt dithen at siden man ikke kan se en kajakkpadler på radaren, ja så er det direkte uforsvarlig og tåpelig å farte i dette området med kajak …det mener jeg fremdeles er helt på trynet.

Da er vi helt enige - jeg ser ikke etter kajakker på radaren - selv 20 fots plastbåter gir så vidt et litet blipp der. Men å bevege seg i åpne, sterkt trafikkerte strekk i 4-5 meter sjø med kajakk det er idioti. Det er omtrent like smart som å gå langs en motorvei uten gatelys en vinternatt uten å bruek refleks - for man er omtrent like synlig

 

Og om Baatplassen er moden for nok en historie om Princesser kan jeg dra en til.

 

Etter 3-4 dager i Kristiansand var vi modne for å rusle nordover igjen. Bestemte oss for å erobre Olavsundet først - og tok turen mot Søgne. Etter å ha gått gjennom Olvasundet ved Ny Hellesund dro vi nordover i god marsjfart - innaskjærs vil det si rundt 22 knop. Så ble leia litt trangere og det var uoversiktlig trafikk, dvs 2-3 snekker motgående, en liten landstedsbåt som slepte en gummibåt samt ei flott fanteskute med 3 unger i gummibåt på slep. Ren idyll :yesnod: Så jeg dro av til normal fart i en slik situasjon, dvs 5-6 knop. Så fikk jeg en ekkel "nakkefølelse" og kikket bakover. Ca 30 meter bak oss så jeg rett inn i baugankeret på en Princess V48. Den kom mot oss bakfra da i ca 25 knop. Da han var 20 meter bak oss svingte han klar av oss, mellom snekkene og landstedsbåten og passerte fanteskuta på 10 meters hold. Ungene i gummijolla falt nesten i vannet, landstedsbåten tok inn vann og snekkene rulla som de aldri hadde gjort før. Da ble jeg FORBANNA! Så om noen hørte en sint Bitteliten på K 16 som ropte på en Princess V48 og fortalte at gassen går både opp og ned så vet dere hvorfor. Også klarte jeg ikke å roe meg heller, og det var kanskje dumt. Men da leden åpnet seg ga jeg full gass og kjørte helt opp i hekken på den helvetes idioten av en Princess eier, viste han fingern mens jeg tutet i hornet. Skikkelig barnslig, men han fortjente det. Jeg er fortsatt forbanna på den karen, og regner med at jeg ikke er alene om det. Kan tenke meg at noen foreldre til vettskremte unger er en anenlse irritert også. Det skal bli godt med obligatorisk båtførerbevis dere

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent like smart som å gå langs en motorvei uten gatelys en vinternatt uten å bruek refleks - for man er omtrent like synlig

 

eller hvis vi snur litt på flisa... som å kjøre en svær trailer i stor fart, uten å se veien eller hva som måtte befinne seg i veibanen......! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

da leden åpnet seg ga jeg full gass og kjørte helt opp i hekken på den helvetes idioten av en Princess eier, viste han fingern mens jeg tutet i hornet.

Gjør som Italienerne, lær deg noen fornærmende gloser som virkelig setter merker. Putt bomull i ørene til ungene, og la han få dem over megafon.

 

bare pass at du ikke får en springskalle i brystet :lol:

Link to post
Share on other sites

Litt i samme gate..: Jeg er ganske aktiv på seilbrett og her i Søgne er det kun utenfor Høllen det går an å seile. Der er det endel båttraffikk...

Dessv. er det en svært vanlig taktikk blandt båtfolk å bare kjøre på og se en annen vei.

Jeg hadde vært mer eller mindre død opptil flere ganger om jeg ikke selv hadde veket unna i tide.

Og dette gjelder både motor og seilbåter....

Link to post
Share on other sites

Vel, idioter er og blir idioter, men det er to ting som blir bedre:

1. De må stå på eksamen for å få lov til å kjøre båt. Og bare det i seg selv tror jeg er en syretest for enkelte :rolleyes:

2. Det kan være håp for at de som kjører som han derre Princess karen (han hadde brunetter ombord - ingen blondinner der nei) i det minste kanskje muligens en liten fraksjon av et sekund forstår at det de holder på med ikke er koselig for andre. Ikke at jeg tror det - men jeg liker å håpe jeg da.

Link to post
Share on other sites

Neida, lyse dagen med sol og greier... man kjører i trygg forvissning om at "jeg er størst", og at det er de dumme "idiotene" i de små farkostene som har "skylda" hvis noe skjer!

For hva hadde DE der å gjøre? :diving:

Ja og det gjør de jo nesten alle sammen :smash: men neida det blir Delskyld og lastebileieren har jo ikke skade så da ser man jo hvem som sitter igjen med svarteper. På veien Personbilen. På havet Kajakken.

 

Ellers synes jeg dette er en helteit diskusjon.

Hvis vi går ut i 4 meters bølge med en jolle blir vi betraktet som idioter. Men det er helt greit med en Kano eller Kajakk :confused: Så det er de vi skal regne med å møte i et slikt vær?

Ikke det at jeg heller blir å se der på en god stund :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen unnskyldning uansett. For å sette det litt på spissen; Kjører du ned en kajakk eller en svømmer utenfor Færder så har du ett problem, selv om du kanskje ikke hadde regnet med å treffe han der. Hvis du ikke er 100% sikker på at farvannet er uten hindringer så senker du farten deretter. Hva med vøler og bøyer med tauverk,, dere som ikke tilpasser farten så dere unngår en kajekk må jo dra med dere vannvittig mange meter tauverk? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

HER er en som mener å ha funnet nytt(?) våpen mot uvettig kjøring.

Har skumlest her, og fikk endel motstridende reaksjoner: :cryin::headbang: :nono: :eek: osv.

Og hva om en eller annen er GAL nok til å SVØMME i slike farvann :puke:

Forslaget med digikamera synes jeg er SUPERT! Og hvis vi åpner en streng med "Årets dummeste båtfører" og legger ut bildene der, med angivelse av tid, sted, +++ :flag:

(Eller må Worse inn å "advokatere" da? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hej Rem !

 

o takk för sist.......

 

1658......glem det aldrig, det var då vi :flag_sw: fikk världen beste kyststripe........

 

tycker det var extra kul att en BP-medlem uppförde sig exemplariskt........(stor eloge Bitteliten !)

 

skall lese hele tråden mer nöje ner jag kommer hjem.....

 

 

kan bare säge det att det finns "folk i båt" o "båtfolk" stor skillnad (flaggen i aktern spiler ingen roll, min erfaring) ! :eek:

 

 

ang stenindustrin i Bohuslän så skjedde den under förste halvpart av 1900-talet (trur jeg)

det meste gick på export....nedover Europa

det er en del av 'kulturarvet' på samme sett som det nu byggs gas o oljeanlegg på vestlandet

om 2-3 hundre år kommer folk o säga det samme der......hur kunne man sprenge o ödelegge så

mye flott landskap.......men sånn er det !!! folk måste få penger til bröd........ :smiley:

 

Gunga som ligger i Warnemunde o funnit en gratis internetoppkoppling...... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

”Til dere som synes det intellektuelle nivået her på Båtplassen til tider kan bli vel krevende med mye bokstaver og træl, og lite mellomrom og pauser, kan jeg anbefale en bok jeg i min tid fant både utbytterik og givende. Nemlig Nasse Nøff og 100-metersskogen. Den er rikt illustrert og med både store bokstaver, stive pappark og hyppige pauser og mellomrom er den en fornøyelse å lese.”

hehe dette har du ikke suget av eget bryst.. dette tror jeg du har rappet av en eminent amerikansk komiker ved navn Geroge Carlin? Right?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...