Jump to content

Om Feite, Flintskalla Førtiåringer (og freden i Rosskilde)


REM

Recommended Posts

Vi var på vei nordover etter ei uke i området Gullholmen-Kjærringø- Skjærhamn. Etter en overtnatting på Vassholmarne vest av Grunnsund havnet vi, mer av en tilfeldighet, på Grøttø SE av Båhus Malmøen. Ikke var det spesielt koselig der heller, med et oljeraffineri som nærmeste nabo. Allikevel, området hadde fått status av naturreservat, fordi bukta og sørhellinga på andre siden av der vi hadde fortøyde hadde gitt grobunn for en skjeldenhet langs Båhuslenkysten, nemlig en edeltreskog. Vi følte oss nesten som hjemme i Asker med tett vegetasjon av Ask, Lind, Hassel og Eik. Ei sandstrand omkranset bukta, også det en skjeldenhet i Båhuslen.

 

Mange sier det var bra det gikk som det gikk da svenskene overtok Båhuslen fra Norge etter freden i Rosskilde i 1726? (Du retter meg sikkert Gunga for årstallet tar jeg rett fra hukommelsen, og den er ikke lenger hva den en gang var.) Svenskene har forvaltet området klokt sier de. Bare se, ikke ei hytte og inges skilter med "Privat og adgang forbudt" Og det er nok riktig, en fornuftig og konsekvent hyttepolitikk med prioritering av "Allmannaretten" har forhindret sørlandske tilstander i den svenske skjærgården. Det skal svenskene ha all ære for.

Når det er sakt, må også sies at når det gjelder forvaltning forøvrig må svenskene få strykkarakter. Fra gammelt av har de forvaltet områdene etter innfallsmetoden og i god australsk pionerånd. " Leer det seg så skyt" sa man i australia i pionertiden, "står det stille så hugg det ned" Og det er vel akkurat det svenskene har gjort. De har kanskje ikke skutt og utryddet viltfaunaen på land, men til havs har rovfiskeriene på 18- og 1900 tallet praktisk talt radert ut alt som finnes av fisk. Sild og makrellstørje var stort på Båhuslenskysten tidligere og sysselsatte svært mange mennesker. I dag er det vel knapt noen som kan livberge seg på de tradisjonelle fiskesortene.

 

Til tran og sildekokeriene trengte de brensel. Den tok de der det var lettest og billigst å få tak i den, nemlig på holmer og skjær i nærheten. Resultatene ser vi i dag. Der det tidligere var skog og vegetasjon er det nå bare blankskurte svaberg å se. Vakkert hevder mange. Ja visst, jeg er ikke uenig i det. Allikevel gir det en liten bismak når man tenker på at den vakre båhuslenske skjærgården som så mange av oss kjenner og er blitt så glad i faktisk er sterkt preget av slik tankeløs og kortsiktig rovdrift på naturen.

 

Reiser man litt lenger nord, rett på nordsiden av Soten, ser man nok et resultat av slik kortsiktig forvaltning, eller mangel på sådanne. Her har rallare og anleggsslusker vandalisert skjærgården i en slik forstand at det trengs en ny istid for å rette opp skadene. Øy etter øy, fra Hunnebostrand til Fjellbacka og også på sørøstsiden av Smøgen er uopprettelig ødelagt etter steinbruddsdrift. Direkte stygt og ubrukelig som rekreasjonsområder er det med store gapende sår og steinrøyser der det før var blankskurte svaberg og urørt natur. Det ser også ut som anleggene er forlatt i all hast da skrammel, skrot, steinrøyser og provisoriske utskipningshavnern fortsatt skjemmer den vakre naturen. Alle øyene synes å være påvirket da rådende tenkning må ha vært: Det er nok å ta av så her kan vi frodse. Ta kun indrefileten og de feiteste og beste biffene, og la resten ligge.

 

Om nordmenn hadde forvaltet området med større grad av klokskap om freden i Rosskilde hadde fått et annet forløp skal jeg ikke ha sakt. Lite tyder på det. Ser vi på norsk forvaltning på Svalbard og på mange av øyene i Antarktis fra de samme tidsepoker har heller ikke vi så mye å slå oss på brystet av. Skal men summere opp kan man vel si at på den tiden visste man faktisk ikke bedre. I dag ville man nok handlet annerledes, både nordmenn og svensker vil jeg tro. På norsk side kan man faktisk rette opp mye av elendet. Det eneste som trengs er politisk vilje og mot. Rydd opp i 100-metersbeltet, riv alle gjerder og kunstige stengsler som forhindrer fri ferdsel, og før strandsonen tilbake til befolkningen igjen. Penger har vi jo nok av.

 

Nå var det egentlig ikke dette jeg hadde på hjertet denne gang, men noe helt annet. Så ha meg tilgitt, det bare sporet av liksom.

 

Vi var altså på vei nordover etter å ha overnattet på Grøttø. Da vi runder odden på sørsiden for jeg se noe som ligger å dupper i vannskorpå lenger nord, i sundet mellom Grøttø og Malmøen og helt inne ved land der sjøen er smul og rolig.Det ser på avstand nesten ut til å være små ærfugkyllinger der de ligger å dupper i sjøen etter bølgene fra forbigående båter i sundet. Da vi kommer nærmere ser vi at det er en gruppe på 8 personer som er ute å ror kajakk. De har tydeligvis lagt seg i ei rolig bukt ved land for å vente på en passende anledning til å krysse sundet over til Malmøen. Kanskje er de nybegynnere som er uvant med bølger, ikke vet jeg? Båttrafikken i sundet er i hvert fall rimelig heftig i ferietiden og mange bryr seg katta om joller og kajakker når de går i sine 15-20 knop med nesa i været og med små tsunamier i kjølvannet.

Da kysten med ett syntes å være klar, uten hurtiggående cabincruisere å se fra kabelferja i nord og ned til oss som kom i 5 kn. fra sør, tok de sjansen å la utpå. Da de var kommet om lag 1/3 over så vi først en cruiser i 30 fot++ klassen runde odden ved lineferja, så en til. Begge synes å gå i cruisingfart dvs. i om lag 20 kn. Vi så at kajekkpadlerne nølte. Skulle de snu eller skulle de gi det de hadde i et forsøk på å krysse sundet før cruiserne ble for nærgående? De valgte det siste, og tre av de lyktes i å ta seg over før en Nimbus 34 av skjærgårdsjeepttypen og med blågult flagg med ett var over dem. På en uforklarlig måte holdt alle seg flytende selv om flere som fikk sjøen in fra baugen fikk store problemer i de grove bølgene. Skipperen på nimbusen, en feit flintskalla førtiåring brydde seg katta om at kajakpadlerne hyttet neven mot de, og blondinen ved siden av så bare skjemskt og brydd til siden.

 

Padlerne samlet seg til neste slag der de lå og drev i ren kaos i det opprørte vannet, noen med baugen mot sundet, andre med siden mot. Den neste var enda større, en Windy 37 hvor brenningene stod som fosser foran baugen. Det var enda et stykke igjen, og padlerne samlet seg og forberedte seg så godt de kunne. Så skjer det nesten utrolige at Windyen faktisk sakner farten og går ned i dorgefart. Han hadde tydeligvis sett padlerne i det trange sundet og tatt hensyn ved å redusere farten selv om det vel formelt sett kanskje er fri fart i området. Da han passerte oss så vi at han hadde norsk flagg. "Bitte…." ett eller annet kunne vi lese på hekken, resten av navnet var skjult av ei jolle eller noe annet. Jeg så på kona og sa: Det der måtte jo være…..?

"Escada-Escada-Escada lød det over VHF'en "Bitteliten på 16". Så var det altså vår egen Bitteliten vi hadde møtt og som hadde oppført seg så eksemplarisk i den trange leia. Vi tok en prat på 77 og ønsket hverandre fortsatt god ferie.

 

Nå skal ikke jeg med dette hevde at alle nordmenn oppfører seg eksemplarisk i den svenske skjærgården. Det gjør de ikke, langt derifra. Allikevel vil jeg påstå at påfallende mange av de som kjører slalom mellom båtene og gjør livet utrivelig for mange ferierende småbåteiere langs E18 i Båhuslen faktisk er svensker. Dette til tross for at to av tre båter du møter bærer norsk flagg. Svensker synes med andre ord å være overrepresentert på bøllestatistikken. En tilfeldighet kanskje, men påfallende mange av de synes å kjøre Nimbus og like påfallende synes førerne å være feite flintskalla førtiåringer med forskremt blondine som medsittere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

jeg tok meg tid til å lese inlegget ditt, og jeg må si: veldig bra gjort Bitteliten! Sånn skal det gjøres!

men til bake til det du skrev, ville du lest dette?:

 

 

vdsbjfibfnhipfbinhbfipbrfnjåbfdjnbfsonåbfnikpnfibrsojårbrjoåneråojrwnerå

grhibph'behjbfdjonetohfbnåojrbejoejntepoånetjrnejpåonrejnetotnennreoårennjo

brnirbeiohen agiobrhgdiegojtenjnetprbtpnjonetpjetnojånrejpntojntekp

n gfjobfjoneojntekpentkpgnkpnkp¨gnkpånfdkpfndknfpkndkpfndkpfnkpnf¨

ngondojndjof dmjnfjiprbjpsetrejucpsevfdjeoghfdnvgmdbdfpdhfgklf

bjbkfvuføbjdfbhujnbugsodbhnsoibniosnbiotiotibgdngdkøfpjkfndbpkerbjipoewg

bfmjobfdanjobnmjfb ofdojbfiopjgonpgjnøognmtopngntmøngfmoåpnjntiopjnt

tejobråfihojtnelmonjte9mnettoeprhemndgojmntæjkntn gjopntjoehoprojeoh

jihrjfdnjoånrtjnerjnerojrbwoprneojteoprnbjet5ojrnernoåæwrjwaetåw

 

....Neppe, du skriverm for mye her og må bruke mer linjeskift,ingen gidder å bruke hele sommerferien på å lese det der....

Link to post
Share on other sites

....Neppe, du skriverm for mye her og må bruke mer linjeskift,ingen gidder å bruke hele sommerferien på å lese det der....

Det er jo nettopp det rem gjør!

 

Her er det avsnitt og linjeskift så det griner.

 

Bra Bitteliten! :flag_sw::flag: Godt sjømannskap!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

....Neppe, du skriverm for mye her og må bruke mer linjeskift,ingen gidder å bruke hele sommerferien på å lese det der....

 

Vel....synes det var interessant lesing jeg (tok meg 8 minutter å lese)....også fordi jeg begynner på samme turen imorgen sammen med 2 andre båter, og fikk nå en liten peiling på hva som venter oss på turen.

 

Ekstra hyggelig er det at vi kan lese om en BP brukers hensyn til kajakker. Bravo Bitteliten. :flag::flag_sw::cheers::cool::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hygglelig å hilse på dere rem og Escada og takk for omtalen :smiley: Med alle de diskusjoner vi har hatt her om bølger og hensyn føler jeg at vi alle sammen bør gå foran som et godt eksempel og vise at gassen går to veier - både opp og ned og at vi tar hensyn til hverandre. Ikke dermed sagt at alle fortjener det - det hender at jeg også drar på for å komme foran, men padlere og roere og unger i joller m.m. de bør vi ta ekstra hensyn til - det mener jeg vi har en plikt til, selvom vi ennå ikke passert 40 år og fortsatt har håret - om enn noe grått - i behold.

 

Det værste vi møtte i sommer var en norsk reg Princess på minst 50 fot av eldre type som gikk i 25 knop i sundet mellom Malmön og Lysekil, på det smaleste kjørte han sikksakk mellom båtene - det er vel mindre enn 100 m bredt. Hvorfor han ikke gikk utaskjærs vet ikke jeg. Vi foretrekker å gå utaskjærs når vi går fort. Det gjør alt enklere synes jeg.

 

På den andre siden klarte jeg på fredag etter et laangt og ruskete strekk å gå i 6,5 knop i et sund i Blindleia der det er 5 knop. Var nok litt overivrig etter å komme i havn og fikk kjeft av en lokal beboer for det. Helt korrekt - og flaut for meg.

 

Men jeg må si det en gang til - og jeg har sagt det til alle jeg møter som padler - de synes utrolig dårlig på vannet. Dere som padler - se å få dere en stang med stor vimpel på . Dere synes ikke på radar og selv om kajakken er rød eller gul er det veldig vanskelig å se dere på vannet. Hørte en historie fra Perlen om at de hadde sett noen kajakker over Gule Humpen i 4-5 meter høy sjø og en båt var bare noen meter fra å kløve den. Uvett fra kajakkpadlerne mener jeg.

 

Så en liten korreksjon til rem: Da steinhuggingen var på sitt hefitgste i Bohuslän var det mangel på arbeide og nød mange steder. Sotenkanalen ble bygd på nødarbeid. Med tanke på at alternativet synes jeg det var greit det de gjorde. Men enig i at de kunne ha ryddet opp etter seg.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg lå i Horten i dag, og inn kommer en hollender med et beist av en seilbåt. 50 tonn.'

Rett inn i innerste havn, og så skal han prøve å snu beistet.

Det gikk til helvete, så han havna rett i skutesida mi, med avrevet pushpit, 3 ødelagte rekkestøtter, pluss en del til, som resultat.

 

PS, han hadde hår, men var over 40, og var nederlandsk.

 

Av og til skulle man ønske man HADDE VÅPEN OMBORD. :headbang:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det tok meg også 8 min. å lese. Liker sånne lannnnge leserinlegg, så lenge jeg fremdeles er på jobb og ikke har begynt ferien ennå.....

 

Dvs: Jeg har fremdeles godt tid, og pleier også ha det når jeg er på sjøen. Derfor valgte pinnebåt, med små tøystykker i ferien.

 

Jeg har dessverre møtt mange med norsk flagg den siste uka, som har lagt hele hekksjøen oppi cockpiten vår. For høy fart og alt for nærme oss.... Sukk!

Godt vi har dekksalong med styreposisjon, som vi kan søke dekning i ....

 

Forresten, det kan ikke ha vært oddgeir som var synderen. Så mye kroppshår ser man oftest bare i dyre-parken. ( Den er dyr )

Link to post
Share on other sites

Heisan REM ,har vært noen dager oppi telemarkskanalen. Ikke anna å si enn at flere skulle holdt seg til campinghytte . Men så er det mange flinke også da , ikke bare "tullinger" men noen er det og at det går bra er litt mærkelig men bra . Ækkeno ekspert jeg men prøver å ta hennsyn til andre da og hjelpe til vis noen trenger hjelp

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det å ta hensyn til andre sjøfarende enten de er i kajakk eller andre båter, er da vel en soleklar plikt, enten man er norsk eller svensk, med eller uten hår på skolten!

 

Skjønner ikke annet enn at Bitteliten har gjort det som er riktig og normalt?

Er det SÅ mange som gjør feil, var dette et fenomen som måtte beskrives i en lengre avhandling, (første delen var leseverdig!)

 

Hans eget utsagn om at det er uforsvarlig av padlerne å befinne seg til havs i opprørt sjø i fare for å bli pløyd ned av andre, er jo også helt på trynet!

 

Nei du får dem ikke inn på hverken radar eller plotter for den saks skyld, men DU og JEG har ansvaret for å unngå sammenstøt.

 

Auan i skolten skal brukes og farta tilpasses til sikt og "føreforhold, også til havs!!

 

Uthenging av svenskene synes jeg også er en uting!!!

 

:flag::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Er det SÅ mange som gjør feil, var dette et fenomen som måtte beskrives i en lengre avhandling, (første delen var leseverdig!)

Jøsses... Har båten din gått ned eller? Folk må da få lov til å skrive så lange innlegg de vil. Det er opp til deg å lese dem. :nono:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Sånn skal det gjøres!

men til bake til det du skrev, ville du lest dette?:

vdsbjfibfnhipfbinhbfipbrfnjåbfdjnbfsonåbfnikpnfibrsojårbrjoåneråojrwnerå

grhibph'behjbfdjonetohfbnåojrbejoejntepoånetjrnejpåonrejnetotnennreoårennjo

brnirbeiohen agiobrhgdiegojtenjnetprbtpnjonetpjetnojånrejpntojntekp

n gfjobfjoneojntekpentkpgnkpnkp¨gnkpånfdkpfndknfpkndkpfndkpfnkpnf¨

ngondojndjof dmjnfjiprbjpsetrejucpsevfdjeoghfdnvgmdbdfpdhfgklf

bjbkfvuføbjdfbhujnbugsodbhnsoibniosnbiotiotibgdngdkøfpjkfndbpkerbjipoewg

bfmjobfdanjobnmjfb ofdojbfiopjgonpgjnøognmtopngntmøngfmoåpnjntiopjnt

tejobråfihojtnelmonjte9mnettoeprhemndgojmntæjkntn gjopntjoehoprojeoh

jihrjfdnjoånrtjnerjnerojrbwoprneojteoprnbjet5ojrnernoåæwrjwaetåw

 

....Neppe, du skriverm for mye her og må bruke mer linjeskift,ingen gidder å bruke hele sommerferien på å lese det der....

Er det SÅ mange som gjør feil, var dette et fenomen som måtte beskrives i en lengre avhandling, (første delen var leseverdig!)

Hva skal man svare til slikt ville vel Odd Børresen ha sakt. Tja, hva skal men egentlig svare til slikt?

Jeg kunne jo ha svart noe sånt som at; ”Til dere som synes det intellektuelle nivået her på Båtplassen til tider kan bli vel krevende med mye bokstaver og træl, og lite mellomrom og pauser, kan jeg anbefale en bok jeg i min tid fant både utbytterik og givende. Nemlig Nasse Nøff og 100-metersskogen. Den er rikt illustrert og med både store bokstaver, stive pappark og hyppige pauser og mellomrom er den en fornøyelse å lese.”

Nå er jeg en dannet person, og ville jo ikke tenke på å skrive noe slikt selvfølgelig, så derfor er jeg faktisk i beita.

Hva skal jeg egentlig svare på slikt?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva skal man svare til slikt ville vel Odd Børresen ha sakt. Tja, hva skal men egentlig svare til slikt?

Jeg kunne jo ha svart noe sånt som at; ”Til dere som synes det intellektuelle nivået her på Båtplassen til tider kan bli vel krevende med mye bokstaver og træl, og lite mellomrom og pauser, kan jeg anbefale en bok jeg i min tid fant både utbytterik og givende. Nemlig Nasse Nøff og 100-metersskogen. Den er rikt illustrert og med både store bokstaver, stive pappark og hyppige pauser og mellomrom er den en fornøyelse å lese.”

Nå er jeg en dannet person, og ville jo ikke tenke på å skrive noe slikt så derfor er jeg faktisk i beita.

Hva skal jeg egentlig svare på slikt?

Hahahahaha.. Du kan så si.. Det beste er vel å leire seg i sola med en kald pils og fundere på noe annet. Naturligvis etter at man har fortøyd for natten, og fortøyd for storm (som det heter). Man bør vel ikke benytte en surt opparbeidet og hardt tiltrengt ferie til og ergre seg. Og så lar man være å svare. Jeg jobbet på privatbåten til teknisk direktør i et av verdens større rederier en gang i verden. I et filosofisk modus nede blant septikpumper og dritt sa jeg: "Det må være litt av en jobb du har. Ta stilling til vanskelige problemer, svare på korrespondanse hele tiden som kan spikre deg til veggen rundt neste sving". "Hulda" svarte han: "Kunsten er å ikke ta stilling til problemer, la andre gjøre det, går det skeis så er det ikke din skyld. Svare på brev er en kunst. Man kan drøye svaret til problemet har gått over, eller man kan svare på noe annet". Muligens noe å lære der.

 

Ellers så tar jeg grunnpoenget ditt.

 

Kanskje BP, med alle sine skriverier som spruter i alle retinger, har en oppdrangende virkning. Kanskje BP burde blitt lovpålagt pensum i grunn- og undomsskolen. For her er det mer enn båtliv å lære om.

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg egentlig svare på slikt?

"Dei skal alltid klaga å kjyta" var det en som skrev en gang.

 

Leste med stor interesse og glede ditt flotte innlegg.

Tåler masse mer av den sorten.

 

Til de som ikke gidder å lese lange innlegg: Det er IKKE leseplikt her inne. Men av og til må man anstenge knotten litt for å tilfredstille nysgjerrigheten.

 

Mvh

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hans eget utsagn om at det er uforsvarlig av padlerne å befinne seg til havs i opprørt sjø i fare for å bli pløyd ned av andre, er jo også helt på trynet!

Jeg er sterkt - faktisk meget sterkt - i tvil om du overhode har greie på det du uttaler deg om her. Her snakker vi om 4-5 meter sjø og en hovedled gjennom Bohuslän som er meget sterkt trafikkert. Disse dagene blåste det 10-15 m/sek og de feste satt i lukkede båter og hadde hele mannskapet på utkikksposter.

 

Del gjerne hvorfor mitt synspunkt er helt på trynet med oss andre - så kan vi ha en saklig diskusjon om hva som er forsvarlig eller ikke. Jeg står fullt og fast på at om man begir seg til havs og man vet at det er sterk trafikk og man burde ha visst at man er svært lite synlig for andre båter - da opptrer man uforsvarlig. For meg oser det dårlig sjømannskap av kajakkpadlernes oppførsel

Link to post
Share on other sites

Må nok støtte Bitteliten her. Det er jo padlernes plikt å bli sett av andre, for egen sikkerhets skyld. Et lite flagg lik det vi satte på ungenes sykler i gamle dager med et selvlysende flagg på en lang stang hadde jo hjulpet endel.

 

Jeg ville ikke hatt det godt med meg selv derom jeg hadde meid over en padler langs kysten. Uff, uff!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Selv om det selvsagt er vår alles fordømte plikt å holde god utkikk for å unngå sammenstøt med myke trafikanter, behøver de vel ikke aktivt gå inn for å kamuflere seg :confused: . Observerte en kveld en ensom padler med matt sort kajakk kledd i sort langermet ullundertøy. Hadde han i tillegg hatt på seg en mørk balaklava, kunne ikke en innbarket marinejeger gjort en bedre jobb, tror til og med padleåren var matt sort. Men jeg hadde solen i ryggen og ansiktet hans var lyst... Tror ikke det hadde vært mulig å se ham i lavt motlys og land i bakgrunnen.

 

Jakke og/eller vest i godt synlig farge hjelper derimot godt, og jeg tror det skulle være tilstrekkelig i de forholdene det er forsvarlig å padle under.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

og jeg tror det skulle være tilstrekkelig i de forholdene det er forsvarlig å padle under.

Det er kanskje også noe som bør diskuteres. Når er det det? I en kraftig trafikkert led i 4-5 meters bølger? Eller hva med Drøbaksundet under Færdern, eller hva med Drøbaksundet når alle passasjerbåtene kommer og går?
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og leser siste utgave av Båtmagasinet - et intervju med politibetjent Dag Skruklien som i mange år har kjørt politibåten i Asker og Bærum. Han sier

"Det er en grunn til at jeg har en stor oransje vimpel på kajakken min. Det er det som skal til for å bli lagt merke til"

Link to post
Share on other sites

Det morsomste jeg har sett av kajakker er 4 stykker som padlet nordover i Årøysund. 4 stykker i bredden i godt driv. Disse karene gikk tomme for muskler midt i tranga og da kom det selvføgelig et par sværinger på sydgående som antagelig ikke så dem. Den ene kajakken var nesten under baugen min så det var ikke noe annet å gjøre enn å bakke opp og nesten stoppe.

Alt hadde gått fint hvis det ikke var for skjærsgårdsjepen som kom bakfra i passe halvplan. Han tenkte nok aldri over hvorfor båten foran ham bakket opp før han kom opp på min bb side og der hadde han en kajakk midt i trynet og et par 30+ sportscruisere som kom midt i mot. :nonod:

Jammen i meg la jeepen bare hardt stb,da bakket jeg enda mere og han fikk akkurat klaring nok til å passere under baugen min og såvidt gå klar av kajakken. Så bare hodet hans som stakk opp.

Slagskibet vred seg i alle retninger av hekksjøen og den andre sportscruiseren ble usikker og begynte å bakke han også. 1ste SC skrek på VHF`n til no 2 med beskjed om å gi på og alt løste seg til alles lettelse. Det er nok ikke alltid så greit å gå på brødkraft når en er omgitt av diesel og bensin drevne farkoster. Kajakkpadleren hadde ikke mye klaring til SC no 2 eller til jeepen og han var heldig som ikke tippet rundt.

Vi delte en kopp kaffe med padleren på nord siden av tranga. Han var lett rystet ved tanken på nær han hadde vært å bli kjørt ned. Og alle hadde lært ei lekse om å holde til sida i leia,bedre avstand,bedre utkikk og når båten foran deg gjør noe uventet så er det antagelig noe uventet som skje.

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten!

 

Del gjerne hvorfor mitt synspunkt er helt på trynet med oss andre - så kan vi ha en saklig diskusjon om hva som er forsvarlig eller ikke. Jeg står fullt og fast på at om man begir seg til havs og man vet at det er sterk trafikk og man burde ha visst at man er svært lite synlig for andre båter - da opptrer man uforsvarlig. For meg oser det dårlig sjømannskap av kajakkpadlernes oppførsel………

 

Er helt enig i at kajakkpadlerne kan være vanskeligere å få øye på enn større farkoster, særlig når man har sola midt imot og og det er noe sjø. Fluoriserende klær og vimpler på stang ville nok hjelpe, helt klart. Så der er vi enig.

 

De kajakpadlerne jeg til daglig ser, har fluorisernede og glorete jakker og vises på lang avstand. De fører også blinkende lys når det er mørkt. Detter er folk som tar sporten seriøst og som er i stand til selv å vurdere de rådende forhold.

 

At kajakkpadlerne er mindre berettiget til å frekventere denne populære kyststrekningen, selv om småbåteiere synes været er noe rufste og bølgene store (og det blir de jo fort), blir en annen diskusjon. De har den samme rett og de samme regler å forholde seg til som alle andre sjøfarende som ikke er nyttetrafikk. Dette skal de kunne gjøre uten at en eller annen idiot kløyver dem fordi at disse ikke "popper" opp på en eller annen skjerm om bord.

 

Jeg tolket innlegget ditt dithen at siden man ikke kan se en kajakkpadler på radaren, ja så er det direkte uforsvarlig og tåpelig å farte i dette området med kajak …det mener jeg fremdeles er helt på trynet.

 

Hvis jeg har misforstått ditt innlegg beklager jeg!!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...