Jump to content

Når turen ikke blir gøy lengre...


Goddis77

Recommended Posts

Jeg har ikke barn selv men jeg er en kone med ikke allverdens lang erfaring fra båtlivet. Det skal føyes til at jeg dog har fattet interesse for denne livsstilen og liker meg i det våte element. Men tilbake til mitt lille råd som min mann er veldig flink til å følge.

*Ta det pent og rolig. ( kan man vente med å kjøre til det ikke blåser så mye gjør heller det)

* Som det også blir sagt her, kjør om natten eller tidlig om morgen når barn sover.

* Aktiviser familien på forhånd av turen. La de få ta del i båtlivet.

 

Båtlivet skal være koselig for alle. Og det burde jo være en familie ting.

 

Vi har en seilbåt og når vi er på tur så tar vi det pent og rolig, stresser lite og koser oss med det fine været som kommer. Klart det kan være dårlig vær med motvind og motstrøm og da tar turen lengre tid da. Sånn er det bare. Været er det eneste vi ikke kan styre så da får man rette seg etter det.

 

Lykke til med ferien og jeg håper dere alle får en koselig ferie.

Link to post
Share on other sites

Alle mann har sine oppgaver. Kona leser papirkart, jenteungen hjelper til med fortøyning, etc. Også holder vi alle utkikk etter sånne som ikke bryr seg om å synes på vannet - dvs kajakkpadlere o.l.

Det høres omtrent ut som min oppvekst i båt. Jeg fikk lære å navigere med kart og kompass, og etter hvert som jeg lærte sjømerker og sjøveisregler fikk jeg stå ved roret. Når vi seilte om natten var det stas å ha lært kystfyrene utenat. Eneste ulempen er at jeg gjerne blir litt rastløs hvis jeg bare skal være passasjer i en båt.

 

Mye er gjort dersom i det minste en del av turen planlegges på tenåringens premisser. For de fleste betyr nok det at noen netter må man ligge i gjestehavnen i en by hvor det er diskotek eller konsert eller annet som kanskje ikke er så spennende for foreldregenerasjonen, for andre kan det være så enkelt at tenåringene får utdelt lommepenger, sykkel, sovepose og telt. Så avtaler man tid og sted for neste møte.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problemer. Har ei jente på 15, en gutt på 3 og en på 8 mnd. <har hatt båtopphold et par år pg.a det.. Nå er det startet igjen så får vi se hvordan det går. Familien kommer først.. samma hvordan.....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hjemme etter fire uker i båten. 18-åringen hadde permisjon for å delta i stevne i Fredriksstad, og reiste så hjem fra Haugesund i går for å dra på speiderleir. Hjemreisen ble tilpasset til gutten på 16 som skal dra til Norway Cup i morgen. Jenten på 16 hadde en ukes permisjon for å delta i Fjordhest-NM. Mamma var da med hjem. Selv har jeg da fungert som en mellomting mellom skipper, familieoverhode og reisebyråansatt.

 

Konklusjonen er at vi er i en overgangsfase der vi enda har den oppvoksende slekten med oss, men hvor vi tilpasser oss en for oss ny virkelighet der gjengen ikke bare har oss som prioritet. Det som har fungert best er de stedene ungdommene har truffet likesinnede, enten "by design" (avtaler i forkant) eller over volleyballnettet. Siste stykket hadde vi med oss et ekstra besetningsmedlem, venninne som blir her noen dager mens foreldrene avslutter sin seiltur.

 

Titelen på strengen er nok bare delvis rett. De tradisjonelle turene er ikke gøy lenger, men det er mulig å få til løsninger! Neste år ser vi at tyngdepunktet for barnas ferie ikke er båten, men vi håper det fortsatt skal la seg gjøre med korttidsopphold ombord. Så får mor og jeg heller nyte at det da kanskje blir mulig å prioritere våre ønsker sterkere enn i år.

 

Noen som kjenner seg igjen?

Laholm

Link to post
Share on other sites

I den ene båten i feriefølget vårt i år løste de utfordringen med en 16-åring så enkelt at han fikk ha med seg en kompis. De var med på ferien en uke, så tok de sørlandsekspressen hjem for å bli med foreldrene til kompisen på fjellet. Ingen DVD-spiller og annet moderne tjafs ombord der, men så debuterte han også i båt bare 9 dager gammel da. Mao er han vant til livet ombord.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har en 20 fots båt. Under transportetappene med litt fart sier det seg selv at passasjerene ikke har så mye annet å gjøre enn å sitte å glo.

Konsekvensen er at maks radius for oss er en 2 timers tur /retur i marsjfart. Denne turen blir da dagstur med innlagt landligge med mat og drikke.

Når vi reiser til landstedet tar mor og minsten bilen og eldstejenten og jeg tar båten. Funker fint det, eneste som er litt snurt er mor som også gjerne vil reise med båten, men den dagen kommer den også, kanskje til neste år??

Link to post
Share on other sites

Har en 19 fot. Dagsturer med ei på 8 og en på 6 løser seg utover dagen med en film på DVD'en mens mor og far sitter bak og nyter stillheten (med unntak av lyden fra spilleren). Ungene sitter/ligger foran og ser på film. Har absolutt ingen dårlig samvittighet for å bruke dette trikset. Ungene glemmer at de vil hjem, og mor og far koser seg. Spilleren lar seg fint bruke i fart også. Samme i bil, turen kan være så lang den er, så lenge filmen engasjerer.....

Link to post
Share on other sites

er visst usedvanlig heldig i sammenhengen skjønner jeg men for å gjøre historien kort:

en rask sjødyktig/myk båt ikke bare korter ned reisetiden og lidelsene men øker også komforten for alle ombord.

se om du kan skaffe deg en båt som gjør det litt mer "spennende" for de andre ombord på transportetappene.

 

kjørte nylig et 6.5t / 150nm "one shot" stint fra danmark og hjem og alle ombord (3 inkl 15 åringen) nøt hele turen - så lenge de var våkne.

 

omtrent halvveis tok vi et måltid i fart og deretter sluknet junior og overkikkadoren i hver sin "lugar" til vi hadde passert horten - typisk 1/2m sjø - innimellom noe mer og avpasset da farten etter forholdene men aldri ned av plan.

 

denne båten er - som nevnt tidligere - så utrolig støysvak i kabinen at man kan kommunisere helt normalt mellom alle posisjoner og undertegnede var overhode ikke sliten på noen som helst måte etter turen - faktum er at 10 timer i et kjør ikke ville vært noe problem.

nesten leit å komme hjem fra danmark på 6 timer egentlig (ikke direkte kurs) men det satte ny standard for alle ombord for hvilke muligheter en slik båtpakke tilbyr.

 

mine to riksdaler,....

 

hvis dere er riktig heldige kan dere laste ned et klipp av "cruiseren" i fart her - bare som et eksempel: Cruiseren i ca 25 kn - ikke meg bak "roret".

begrenset tilgjengelighet!

Link to post
Share on other sites

Viser til hva The Scrutinizer skriver, og har jo bare fått forsterket min lengten etter større båt. Men selv om jeg har vært ute på vannet så lenge jeg kan huske, var det jo ikke gitt at ungene liker det. Det blir definitivt større båt (STOR båt) etterhvert, ungene er jo testet ut, flere overnattinger i dagens båt har falt i smak; båtlivet er ålreit! Titter litt mot Nordic Oceancraft 33/38, kona har fallt pladask for 38 foteren, forsøker å forklare at det skal litt til fra å være ferskvannskipper med 19 fot, til saltvann og det doble.i størrelse. Men ikke frykt båtvenner, jeg legger ikke utpå med en slik båt før jeg føler at jeg vet hva jeg gjør (i motsetning til en god del andre, jfr diverse båtnyheter.) Noen rette i Lotto hadde riktignok framskyndet prosessen!

Link to post
Share on other sites

Vi har bestemt oss for å ta turen opp i båten likevel.

Kommer til å se etter steder vi kan stoppe på veien, for bading + mat og drikke.

Samboeren skulle gjerne fått kjørt båten hun også, men den er litt hard å manøvrere ved litt sjø. Spesielt hvis den kommer litt fra siden.

Skal se om jeg klarer å montere autopiloten før turen. Hvis ikke blir det litt mekking på ferien. Dette gjør ingen ting. Jentungen gleder seg til båtdelen av ferien, så hun har nok ikke blitt helt lei enda. Er bare de lange etappene hun ikke liker, alt annet er gøy.

Skal prøve å bare nyte ferien i år :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det der med at samboeren skulle fått kjørt båten hun også er jo et tema for seg selv.

Viktig å gjennomføre. Far kan få hjerteinfarkt eller pilken i øyet (må litt hard pilking til for å klare det, da :smiley: ) eller som jeg opplevde, fremste del av fiskestangen da den brakk (ikke dra til det du kan med en ni fots fiskestang når sluken setter seg fast, og du har glemt at du har skiftet til tykkere gøtt som ikke ryker før stangen) Men legen i Knarvik hadde nålen klar og alt gikk bra.

 

Ellers gir en liten kaffepause, spising av noen reker man tok med, et lite bad i en vik stor positiv virkning for alle ombord - det er litt enerverende å dure av gårde time etter time strekninger man har vært før, men det skal lite til for å bryte opp turen litt. Dessuten oppdager man alltid noe nytt man kjører forbi, konstaterer at man bor i et flott land osv........

 

Stikkordet er å nyte ferien/båturen og ikke henge seg mye opp i det man ikke er helt fornøyd med, da får det av seg selv på en måte mindre betydning. Samtidig kan man kose seg med tanker om nye prosjekter med båten man har, eller med neste båten...........osv!

 

Ha en god ferie! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er nok heldig jeg..... Dattera mi (18) har alltid vert dypt skuffet og vonbroten om jeg har reist uten henne. Hun er etterhvert blitt skikkelig flink og mesterer det meste ombord. Det har til tider vert gøy å se henne manøvrere til kai på en silkemyk måte mens diverse motorbåtførere nermest kjører brygga rett ned på tross av baugtrustere og doble motorer. Fruen og jeg går pent i land med tau. Men noen ganger må jo vi gutta være litt aleine også. Da må det nesten alltid kompenseres med en dattertur også. Og nå vil hun i Marinen!!!

Link to post
Share on other sites

Problemet med oss har vært at hvis vi ligger i marsjfart eller litt over, og får en del strømninger/sjø fra siden har båten en tendens til å dra seg ut. Jeg er obs på dette, men hun er ikke like konfirtabel med dette. Tror det skjer pga mye flaps. I lavere hastigheter og fint føre, er hun en kløpper om bord.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kanskje litt eldre enn barna det er snakk om her (23), men alikevel på den "andre" siden. Har vokst opp med båtturer, og egen båt for konfirmasjonspengene. Fra jeg var 16 har foreldrene mine stolt på meg og følt seg trygge på at vi er ansvarlige "unge voksne" på tur og fått låne båten både til lengre og kortere turer alene sammen med venner. Vi visste hvor grensen gikk og var aldri uansvarlige fordi vi visste hva konsekvensen kunne bli (slutt på båtturer). Tro meg, jeg er redd 16 åringer fra bærum med store skjærgårdsjeeper, det finnes mye uansvarlige folk rundtom.

 

Er faktisk den beste ferien man kan ha, båttur med venner. Var ifjor 6 mann som bodde i en askeladden beetle en uke. Noen vil kanskje kalle dette uansvarlig? Jeg vil kalle det kreativt å såve 6 mann i denne båten. Ingenting som gleder mine foreldre mer enn at båten blir brukt (da får de ikke så dårlig samvittighet for å ha båt når de vil være på hytta) så lenge vi tar ansvar for båten og vasker den etterpå.

 

Synes også etter at vi har fått låne båten at det er kjekkere å være med foreldrene på båttur, da har vi også egne erfaringer vi kan dele med dem.

 

Forstår at endel på dette forumet har 40 fotere som kan være litt kjipere å låne bort, men for de av dere som har en båt av normal størrelse kan jo dette være et trekkplaster for å få ungene med på tur dersom de får låne båten etterpå når dere likevel skal jobbe?

 

Hilsen en som skal på 1 ukes båttur (som har blitt årlig tradisjon) med venner imorgen:)

Redigert av toretang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...