Jump to content

Når turen ikke blir gøy lengre...


Goddis77

Recommended Posts

Hadde en egentlig flott tur inn i Gulen i helgen.

Startet opp rundt 18:00 på Torsdagen, hvor kursen gikk mot Kjøkkelvik for bunkring. En del regn, men sjøen var grei. Lite båter også.

Turen gikk greit oppover frem mot Fensfjorden. Hadde da brukt 5 timer.

Problemet er jentungen og hunden vår. Turen ble nok litt i meste laget for dem.

 

Oppholdet på hytten på Skipparvik var strålende, men på Søndagen bar det hjemover.

Motvind og motstrøm HELE veien. Ikke noe gøy!

 

Dette får en til å tenke på planene en hadde til ferien. Planen vår var 2 uker nordover i August, men etter Søndagens strabaser, er ikke dette særlig ønskelig lengre. Vi kommer nok derfor til å holde oss rundt Bergen på småturer istedet.

 

Turen hadde nok blitt litt bedre hvis en ikke hadde hatt unger og hund med, men har en familie, så har en familie.

 

Noen flere som føler det på samme måte?

 

Føler det slik at en skal kose seg på turer, og denne ble nok ikke det.

Men det var nå kjekt å se at både båt og motor tåler en støyt :smiley:

 

Trenger ikke å si at turen kostet oss ca 1400 kroner i diesel også :wink:

Link to post
Share on other sites

Gjør som avisene vettu. Lokker med dramatisk overskrift.

 

En av grunnene til at vi invisterte i denne båten som vi har nå, var å korte ned tiden det ville ta for en tur nettopp til Gulen. Dette er et sted som vi ofte vil besøke, og helst båtveien.

Fikk opplyst en marsjfart på 14-16 knop, men har bare lagt på 10-11.

Dette utgjør jo en viss forskjell, men vi har funnet ut at vi må opp til rundt 20 knop for at denne turen skal være overkommelig for hele familien. Spesielt for slike langhelger som vi nå har tatt.

For småturer rundt om i Bergen, er båten helt grei.

Link to post
Share on other sites

Det finnes noen triks for å få dette bedre til med små barn og dyr ombord:

- Korte etapper, helst ikke over 1 time.

- For barn: DVD ombord kan lage lange etapper kortere

- Kjøre om kveld/natt når barn og dyr sover

- is og snop på Feste er en sikker vinner

 

Men jeg trodde da at båten din skulle være god for 20 mil? Er det ikke ca 200 gamp i den da?

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De du omtaler her, retter seg vanligvis i løpet av et år eller to med vennlig og forsiktig opptrening.

Nei er ikke så sikker på det. Kona er greit nok. Men ungene!!

Mine unger er nå 7, 12 og 16. Hvis jeg får lurt de 2 største med på tur, er det en seier i seg selv. Problemet er at de må hjem igjen med en gang de er kommet frem. DVD, snacks etc. virker i maks 1 t. Små unger derimot kan du lure til å trives hvorsomhelst. Særlig på sjøen.

16 år gamle jenter derimot har begrenset interesse av å fiske småkrabber. Det er heller ikke så innmari greit å la de være hjemme alene.

Link to post
Share on other sites

16 år gamle jenter derimot har begrenset interesse av å fiske småkrabber. Det er heller ikke så innmari greit å la de være hjemme alene.

16 år gamle jenter er bare opptatt av en ting, og det er å være minst mulig på samme sted som foreldrene!

Party og søte gutter står ofte høyt på listen.

 

Nå er det ikke usannsynlig at de har en høy MSN-feber og kan derfor lettere overtales om det blir lett å komme online.

 

Ellers er vannsport (vannski, dykking, seilbrett etc) noe som fenger mange. Og kanskje fiske større krabber og fisk?

 

Men til syvende og sist: skal du bruke båt som transport mellom nordås og gulen, må den gå fortere enn 11 knop!

Link to post
Share on other sites

Nei er ikke så sikker på det. Kona er greit nok. Men ungene!!

Mine unger er nå 7, 12 og 16. Hvis jeg får lurt de 2 største med på tur, er det en seier i seg selv. Problemet er at de må hjem igjen med en gang de er kommet frem. DVD, snacks etc. virker i maks 1 t. Små unger derimot kan du lure til å trives hvorsomhelst. Særlig på sjøen.

16 år gamle jenter derimot har begrenset interesse av å fiske småkrabber. Det er heller ikke så innmari greit å la de være hjemme alene.

Nei, det er ikke greit dette her. Det er ikke det jeg mener. Så stort aldersmessig sprang mellom avkommet er en tilleggsutfordring. Hos oss er det 10 år. Han eldste, som nå er 36, gidder overhode ikke sette beina i båten. Hvis han da ikke kan sitte stille sammen med madammen sin og nyte solskinn, vindstille, utvalgt pils og fortøyd i brygga.

 

På transportetapper nyttet vi for en stor del nattseilas når ca. 1969-modellene var små. De var også fulle av energi at man burde spikre dem fast for å få dem til å sitte stille to minutter i slengen. De åla seg ut av babysafe og all ting. Dessuten regnet det stort sett bestandig, og båten lakk gjennom dekket. Vi var blakke. Det er vi forresten enda, men ikke så blakke. Rart at vi i det heletatt fremdeles er gift, og traffikerer det våte element.

 

For å få en 16 år dame til å interessere seg for båtliv og uthavner, er den eneste løsningen ditto gutter i nabobåtene (og vice versa).

 

Finn noen andre båter å reise sammen med? Det fikk vi til et par år, ubetinget suksess.

Link to post
Share on other sites

Tipper det er vanskelig å finne en ferie for 16 åring, uansett. Som andre er inne på.

 

Hva med å la mor og barn ta bilen og så tar du båten selv på de lange etappene. Da har du også bil med og det kan jo gi en litt mer innholdsrik ferie så kommer tidsnok den tiden der du og mor er alene på sjøen og kan drive slaraffen liv hele døgnet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

16 år gamle jenter er bare opptatt av en ting, og det er å være minst mulig på samme sted som foreldrene!

Party og søte gutter står ofte høyt på listen.

Det finnes ikke søte gutter på 16-17 år :nono: Det finnes bare pubertale overhormoniserte og kvisebefengte slubberter med en ting i hodet..... men jeg har balltre..... :discuss:

 

Kan ikke huske at jeg var sånn da jeg var 16..

 

Hilsen far til jente på 15.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

......Kan ikke huske at jeg var sånn da jeg var 16..

:wink: Merkelig hvor fort man glemmer......... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjøre om kvelden/natten er ikke å utelate. Det var dette vi gjorde på veien opp.

Ville bare ikke krysse fensfjorden midt på natten.

 

DVD-spiller er kanskje en ting, men å stoppe hver time blir nok litt i meste laget på en sånn tur. Feste er egentlig det eneste stedet jeg kommer på hvor en kan stoppe og ta seg en kaffe/is på veien, men der var det stappfullt gitt. Både opp og ned.

 

Sier ikke at slike turer er utelukkende, men meningen med å ha båt for meg, er at jeg skal ha det gøy når jeg er utpå. Og det blir det ikke hvis strekket blir for langt.

 

Skal ikke så langt vekk før jeg koser meg :cool::cheers:

 

Noen av de aller beste turene vi har hatt, har vært rett ute i fjorden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ville bare ikke krysse fensfjorden midt på natten.

Da kan du stoppe i kjelstraumen så skal jeg komme og underholde dere til solen gryr :seeya: (Bor bare 2 min fra det stedet...)

 

Forøvrig er fensfjorden svært trygt å ferdes til alle døgnes tider, få plasser blir du så overvåket og passet på som der. Og har du vhf, kan du anrope fedje trafikk på kanal 80 og fortelle hvem du er og hvor du skal ( for de ser deg på radaren anyway, da har de et navn å sette på din prikk)

Link to post
Share on other sites

Tipper det er vanskelig å finne en ferie for 16 åring, uansett. Som andre er inne på.

 

Hva med å la mor og barn ta bilen og så tar du båten selv på de lange etappene. Da har du også bil med og det kan jo gi en litt mer innholdsrik ferie så kommer tidsnok den tiden der du og mor er alene på sjøen og kan drive slaraffen liv hele døgnet...

En kjempeide. Jeg lanserte den selv for et par mnd. siden. Har sjelden fått så klar beskjed om å få undersøkt skallen.

Min konklusjon er å begrense båtlivet til daycrusing og maks 1 overnatting i rimelig nærhet. I tilfelle naboen ringer kl. 02.00, med rapport fra husbråk. Også blir det 1 uke i syden, der 16 åringen kan gå å blunke til grekerne, tett fulgt av faderens strenge blikk.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jenteungen i flokken vår er 16 har jeg ambisjoner om at hun ikke er med i båten lenger. Er ikke sikker på om jeg vil ha henne med en gang :rolleyes:

 

Fra spøk til revolver: jeg tror at innvolvering kan være en fornuftige løsning. Vi har begynt med det. Alle mann har sine oppgaver. Kona leser papirkart, jenteungen hjelper til med fortøyning, etc. Også holder vi alle utkikk etter sånne som ikke bryr seg om å synes på vannet - dvs kajakkpadlere o.l. Målet mitt er å lære dem opp til å bli gode sjømenn og sjøkvinner. Om jeg kommer så langt vet jeg ikke. Men jeg er sjeleglad for at vi har båt der vi kan komme oss til og fra raskt. Noe annet hadde nok ikke vært morro - og det er kanskje det du også erfarer.

 

Har tenkt å bestikke dem med diverse vannleker etterhvert. Vannscooter, surfbrett eller annet morro kanskje. Også er damene hos oss shoppingdyr - så vi passer på å besøke Rabalder og noen andre utvalgte butikker som finnes i faste byer. I år "fikk" de faktisk en paraply etter å ha handlet på Rabalder :lol: Men fornøyde var de.

Link to post
Share on other sites

Kartet fasinerte meg! Sjølv har eg aldri vore på denne delen av kysten. Det må vere ein fantastisk tur!

 

Doblar du farta, vil du vel firdoble dieselrekninga?

 

Problemet ditt er vel alminneleg- anten det gjeld ungdommar i båt eller på hytte eller på andre faste turmål. Små barn er ikkje noko problem. For større barn er ei løysing å ta med ein jamnaldrande venn/venninne. For ungdom må ein finne forhandlingsløysningar, og så får ein vere stolt av at avkommet er betre forhandlarar enn ein er sjølv.

 

Om du så ikkje får så mange turer til Gulen som du kunne ha ønska .....

 

Takk forresten for eit godt innlegg. Det er til trøyst for oss som sliter med det same problemet.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom denne tråden.

 

Er far til to på 16 og 18 år. Og jeg er kjempeglad fordi de på en sunn måte starter å leve sine egne liv. Dette har de forsåvidt holdt på med i 16 og 18 år. Hele tidene er det jo snakk om å ruste seg for å være forberedt på resten av livet.

 

Å være ungdom i dag innebærer så mye mer enn da jeg vokste opp. Ikke fantes det pc, tv spill, ipod,internett og lite narkotika. Foreldre vil man ha så lenge de lever, men venner og ikke minst aksept i venneflokken må man yte noe for å oppnå.

 

Hva med å la ungdommene i familien til å fåreslå hvor ferien skal gå, hvor langt skal vi kjøre - jeg har erfaring med at når de er med på å bestemme tar de hensyn til alles ønsker.

 

For guds skyld ikke argumenter om hvordan det var når vi var ung - det er enda teitere nå enn det var for 30, 40 år siden.

 

Til slutt-- Vær glad for at barna deres er på vei til å bli voksne selvstendige - tenk på de multifunksjonshemmede som er småbarn hele livet!!

Link to post
Share on other sites

Er selv 18 år gammel, og vel flest timer og overnattingsdøgn i båten i familien.

Var faktisk vare 16 år gammel da eg og min bror(14år) dro på båttur aleine. En tur på over 100nm over 3 dager. Dette gikk helt fint, og ser ingen grunn til at en 16 åring kan gjere dette...

 

Eg synes det er kjekt med utfordringar, og fordi det altid er eg eller min bror som tar kontroll av båten når vi er ute tror eg er noe av grunnen til at eg synes det er kjekt å vere med på båttur!

Link to post
Share on other sites

Kartet fasinerte meg! Sjølv har eg aldri vore på denne delen av kysten. Det må vere ein fantastisk tur!

 

Doblar du farta, vil du vel firdoble dieselrekninga?

I fra Alversundet og opp er det at turen begynner å bli fin. Liker å kjøre på slike steder hvor en må følge med på kartet og mye å se på. Kan anbefale dette strekket, men der er sikkert like fint på utsiden av Lindås. Tenker da på Manger og oppover.

Tenkte en del på dette strekket som en reise på returen, men været slo det fra meg. Er også et hav av skjær/staker når en nærmer seg Fensfjorden.

 

Når det gjelder dieselforbruket, tror jeg at en båt som ligger i 20 knop ikke vil bruke særlig mer. Tenker da på en planerende båt. Vi ploger en del når vinden/strømmen ikke er rett.

Link to post
Share on other sites

Hadde en ukes tur sammen med mine to jenter på 10 og 18 år. I mitt tilfelle er det disse to som absolutt skal på båttur, ikke jeg. De trives selvsagt best i havner hvor det er litt aktivitet, men har aldri klaget på det motsatte. 18-åringen har vært med i båten fra den sto i hagen for 14 år siden.

I år skal hun og en venninne en tur til Gøteborg, så da får hun avveksling fra båtlivet :cheers:

Link to post
Share on other sites

hmm..... Noen voksne er patetiske.

 

Det værste jeg veit er ¨dra på ferie med foreldra mine uansett om det er syden, fjorden eller i fjellet..... Eneste ferien jeg husker etter at broren min ikke gadde å være med mer som var kul var i tanumstrand i sverige, men det hadde noe med at nesten hele vennegjengen var der...

 

JEg er 15 og når mine foreldre drar på ferie sammen så har jeg enten min bor på 20 hjemme eller bestemor hjemme og noen ganger så er jeg bare alene, og det er utrolig digg og være hjemme uten foreldre en uke eller to om sommeren det gir liksom en litt ekstra piff på ferien.

 

Vis man på død og liv ikke har muligheten til å la oss ungdommer være alene hjemme eller har noen til å passe på oss, så dra på båtferie i nærheten og ha ei lita jolle som vi kan dra til fastland og besøke venner med!!

 

 

Eller send barna på ferie med venner eller søsken, utrolig morro med en uke eller to som man har litt større frihet en vanelig. Det har også fordeler for dere foreldre, dere kan dra på tur helt for dere selv og ikke trenge og høre på det bulshitten vi har og komme medeller dere slipper og komme hjem til ett hus som er herpa etter en fest som tok helt av, for det er det dere er mest redde for!!!

 

I år drar jeg broren min og ett par kamerater)team LOL) på tur ned til danmark med båten og jeg gleder meg til å ta ferie....

 

 

Lykke til med ferien!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...