Jump to content

Den perfekte jordomseiler?

broska

Recommended Posts

Hallo folkens!

Har muligens tenkt å dra på en langtur, kanskje jordomseiling en gang inn i fremtiden. Men da må jeg selvsagt ha en båt som egner seg.

Det skal være en familiebåt - plass til en del folk (fra 6-12 kanskje). Den skal være trygg og sikker, og egne seg godt til å seile på de store hav.

Hva slags båt vil dere anbefale? Hvor stor bør den være? Hvor mange fot lang?

Har tenkt litt på Bavaria 50 cruiser...

Håper på tips, forslag, synspunkter og svar! :smiley:

Selv ville jeg tatt en titt på Alubat Ovni-serien..

Fine båter som ikke stikker dypt med kjølen oppe, beveger seg mye som en god gammal skøyte i vannet, grunnet plassering av ballast (i bunn av båten, ikke i kjølen)

En båt som stikker under 1 meter dypt er selvsagt en fordel i en del områder her i verden, den gir deg muligheten til å oppleve steder du ikke får oppleve med en båt som stikker 2 meter.. Blant annet er det veldig grunt i en del av øygruppene i stillehavet.. (atoller heter det vel? )

Mange takk for tipset!

Noen som har noe informasjon om bavaria-seilbåtene mtp. jordomseiling?

Mener å innbille meg at jeg har hørt at bavaria-seilbåtene kan være spinkle og dårlige, og lite robuste. At de kanskje ikke er så egnet for havseilaser og jordomseiling..?? Eller funker de bra?

Som sagt, har jeg tenkt på f.eks. en Bavaria 50 cruiser (50 fot), evt. bavaria 42.

Håper på informasjon og tips! :smiley:

12 personer krever en temmelig stor båt. Iallefall for 12 voksne, som skal sove ombord over lengre tid?

Leide en gang en 52 foter. Der var vi 8 ombord, og det var selvsagt ganske så bra. Det var vel 10 faste køyer + salong. (Jeanneau SO 52.2).

Skal båten være fletta ny?

Selv ville jeg gått for en Orust båt, evt. Alubat...

Jordomseiling høres jo masse gøy ut. Velkommen til Båtplassen forresten.

Hei og velkommen ombord til Baatplassen :yesnod:

Spennende planer dere har - mange som drømmer om dette. Kanskje dere kan lage en blogg på Baatplassen når dere reiser?

Vanskelig å si noe konkret om båt så lenge man ikke vet de økonomiske rammene. Drømmebåten for meg på jordomseiling er en Hr 62, men den har jeg definitivt ikke råd til å kjøpe.

Jeg ville tenkt på at en langturbåt brukes kontinuerlig i 3-5 år, så jeg ville valgt en solid og velprøvd langtursbåt. Heller brukt og solid enn ny og "dårlig". Jeg ville også valgt en båt en med trygg cockpit. Sentercockpit og doghouse ville jeg valgt. Også ville jeg valgt båt fra et verft som har erfaring med langturseilere slik at man slipper å være prøvekanin for noen som kanskje ikke helt har greie på det de snakker om

Noen som har noe informasjon om bavaria-seilbåtene mtp. jordomseiling?

Du kan jo sjekke nettstedet til ARC ettersom det er med en og annen Bavaria der. Leter du litt på nettet kan du kanskje finne noen nettsted skrevet av Bavarister på jordomseiling. For en sikker ferd bør båten utrustes godt, så du kan bare glemme de veiledende prisene fra Bavaria og lignende produsenter.

Det er nok flere enn meg som ville valgt en annen båttype til jordomseiling. En del velger metall for sikkerhetens skyld, til tross for at plastbåter i hopetall krysser verdenshavene. Andre velger langkjølet båt for komfortens skyld. Hva som får noen til å velge brøkdelsrigg med lensetakler for jordomseiling er mer enn jeg forstår, men noen gjør dette valget også.

En båt som er komfortabel for 12 personer på så lange strekk som kryssing av hav er nok større enn 50 fot, men du kan kanskje få det til med litt fikse in nredningsløsninger. Husk bare at 12 personer drikker og spiser en del også. Hva du mener med en familiebåt er jeg litt usikker på, men dersom det er en båt to personer kan håndtere samtidig som dere holder øya med barna så kan 50 fot være i største laget.

Kutter du forventningene til 6 personer kan du leve trangt i en 35-foter og meget komfortabelt i en 45-foter. Alubat Ovni er en spennende båt, ta en titt på 435 med 4 lugarer. Trygg og sikker i en helt annen klasse enn noen plastbåt. Jeg tror jeg foretrekker kjølen på denne framfor båten Seilsamvirket har bestilt som har litt kortere fast kjøl og et avansert system som pumper noen hundre liter vann inn og ut av tanker på styrbord pg babord side.

Vet ikke helt hva slags båt jeg ville foretrukket selv ettersom jeg ikke jakter så veldig på jordomseilingsdrømmen, men jeg tror nok jeg ville glemt dette med familiebåt og kjøpt en båt for dette ene prosjektet og solgt den igjen etterpå.

En ribbet Bavaria 50 koster 1,9 laken ny. Dvs: En Bav50 for jordomseiling koster fort 3 fjær i hatten ny.

Havneavgifter langs melkeruta er vel dobbelt så dyrt, hvis du skal over 40 fot.

Men hvis penger ikke betyr noe, så liker jeg godt Regina af Vindö 43.

Hvorfor?

- Utsikt fra dekksalongen

- Solid, med god stuplass

- Tåler å ta masse krimskrams ombord, før CE serifiseringen går ned fra klasse A. ( Bav. problem )

- Riggen tåler mer enn de fleste tupper-varer, nå for tiden, pga gjennomgående mast

Ulempen er jo at pirater elsker disse båtene, mens sjansene er større for å komme unna med en Bavaria.

Redigert av lano2 (see edit history)

- Tåler å ta masse krimskrams ombord, før CE serifiseringen går ned fra klasse A. ( Bav. problem )

Hva legger du i dette da.... Dette er helt nytt for meg, så jeg håper du kan utdype dette litt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Franske, tyske "billigbåter" tåler ikke at du laster 1 tonn baggasje pr person med ombord.

Veritas sin CE serifisering forteller hvor mye du kan laste ombord før "Offshore" sertifiseringen

( klasse A ) går ned til klasse B ( Inshore ) .

Nordship er vel det stikk motsatte. Allerede i 35 foteren kan du pakke med deg haugevis med ting, uten at båten blir nedlastet.

Forsikringsselskaper er veldig opptatte med dette, så gjelder å ha det i bakhode.... selv om det er fristende å male vannlinje langt opp på fribordet ....

Redigert av lano2 (see edit history)

Forsikringsselskaper er veldig opptatte med dette, så gjelder å ha det i bakhode.... selv om det er fristende å male vannlinje langt opp på fribordet ....

Det var kanskje å ta litt hardt i ? De fleste forsikringsselskapene veit knapt hva du snakker om når du nevner lastegrenser.

Mulig de klarer trekke frem en ekspertuttalelse om noe går åt skogen, er en annen sak. Men å si at de er veldig opptatte av dette,er mildt sagt en overdrivelse..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har lagt merke til at vi har fått et orakel her på siden, lano2. Når den karen har kommentert noe på sin bombastiske, slik er det måte. ja da har man jo svaret på spørsmålet . Punktum. :sleep:

Regina på tur med med 6 personer. Stakkers kar som skal bære disse 6 tonn med baggasje ombord, jøss. 500 kg klær og 499 kg bøker pluss tannbørste,tannkrem? pr.per.

Til spørsmålstiller foreslår jeg et besøk på feks. norsk/svensk/dansk bavariaklubb sin hjemmeside der er det linker til flere langturseilere sine hjemmesider. Vil tro at andre merker også har tilsvarende sider.

Redigert av fokk (see edit history)

Den perfekte jordomseiler er vel ofte nevnt å være den båten man allerede har. Har man hatt båten noen år, begynner man å kjenne historikken, svakheter, og kan kompensere for dette.

Har man ikke båt, ville jeg vel sett på en brukt båt som allerede er utstyrt for langtur? Det vil være ganske kostbart om ikke annet å utstyre en helt ny båt fra scratch med alt nytt utstyr.

Da bør du høre på oss gutta som har vært på sjøen en vinterdag. ...så slipper du å miste kjølen før du er ute av Oslofjorden...

Jeg har hatt mistanke siden 11 juli 2006, og etter denne kommentaren har jeg fått den endelige bekreftelsen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja, jeg lar meg nok provosere litt av synsere.

fokk,sydvesten og surprise :

Svært så gretne dere er . Litt sarkasme og humor tåler dere vel nå i ferien ? :lol:

Jeg har aldri påstått at jeg kan alt om båt, men jeg er vokst opp med en far som er fisker, og har faktisk vært mye på sjøen om vinteren også . :lol:

Kjøpte min første båt som 8 åring. En GH-11 .

Nå som 31-åring har jeg seilbåt, men har aldri påstått at jeg er en erfaren seiler .....? :flag::flag_sw:

Var mye synsing om synsere her, synes jeg... :crazy:

Sikkert ingen som tviler på at man kan lage en grei jordomseiler av Bavaria 50, men man spurte jo etter den Perfekte Jordomseiler for 12 Personer. Tror Bavaria 50 først og fremst er laget for cruising og charter; de treffer jo et mye større marked på den måten. Mye tyder på at de har truffet omtrent perfekt, hvis man skal se på salgstallene. Da er det litt mye forlangt at båten skal være perfekt til jordomseiling også. Jordomseilere er en nisje i markedet som antageligvis dekkes godt opp av en rekke mindre verft.

Anbefaler at du leser litt bøker om jordomseiling skrevet av jordomseilere (har du sikkert allerede gjort) og skaffer deg endel egen seilerfaring (har du kanskje også gjort?) slik at du får et godt grunnlag til å vurdere hva som best passer for deg og din besetning.

Med 12 personer har du til enhver tid 6 som er med og seiler, så dere skulle jo være i stand til å håndtere en ganske stor båt og mange seil. Mulig det lønner seg med flere mindre seil enn få og store. Har lest at mange velger kutter-riggete båter med en stor genoua og en mindre fokk på hver sin rull, med den lille fokken på kutterstaget. Kanskje det kan lønne seg å se etter en kutter-rigget ketch på en 50-60 fot med et relativt generøst mesanseil. "Doghouse" og trygg og god cockpit er visst også noe mange velger. Dekket bør også være trygt og godt å jobbe på, og ligge litt under relingen slik at man får et "gjerde" rundt hele båten.

Stort deplacement og langkjøl kontra lite og finnekjøl bestemmes stort sett av personlige preferanser angående komfort kontra action i surfene på slør. Det blir omtrent like sjødyktig begge deler, men man skal bruke litt forskjellig strategi for å ri av stormer. Mener å huske at man ikke fant noen sammenheng mellom deplacement og sjødyktighet da man undersøkte hvem som hadde klart seg etter "Fastnet Race -79".

Tror nå jeg, da. Andre har sikkert andre meninger som man bør lytte til.

Lykke til!

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

En Aphrodite Ketch sak tror jeg kunne vært fin for jordomseiling, men mangler vel litt køyeplasser i dette tilfellet. Solid og koselig. Med "snickarbod" og greier...

En First er et alternativ, for de som ønsker litt mere fart.

Hallberg Rassy er jo i en litt annen prisklasse...Men det finnes jo eldre også.

Også har du f.eks.Sweden Yachts som kombinerer fart og kvalitet.

Denne X-yachts vesentlig rimeligere, med flere køyeplasser...

Jeg er enig med Birger Kullmann: ( Ref: Seilas nr 2 - 2006 )

Hans ideelle langturbåt er en relativt bred og moderne båt. (Helst senkekjøl og senkeror)

Kjølen skal være en T-kjøl i bly.

Kunne krenge 140 grader uten å bikke.

Lett rigg. Gjerne karbon.

Lite forseil på rull.

Rask båt.

Dekksalong med utsikt fra salongen.

Flatbunnet med finnekjøl, som går over sjøen, som ikke graver seg dypt ned ...(Les: sjøsyke)

Her er hans valg:

http://www.owenclarkedesign.com/default.as...da&id=11196

( Nesten en Regina 35 !! )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...