Jump to content

Den perfekte jordomseiler?


broska

Recommended Posts

Med 12 personer har du til enhver tid 6 som er med og seiler, så dere skulle jo være i stand til å håndtere en ganske stor båt og mange seil. Mulig det lønner seg med flere mindre seil enn få og store. Har lest at mange velger kutter-riggete båter med en stor genoua og en mindre fokk på hver sin rull, med den lille fokken på kutterstaget. [...]

12 personer og rulleforseil? Hva skal de bruke all tiden til? Uansett er det nok sikrest å satse på vanlige forseil på kutterstaget, det fungerer uansett best i hard vind.

 

Treg, trygg og enkel. Sliter på mannskapet, krever store lagre av vann og mat.

Langsom båt sliter ikke nødvendigvis på mannskapet. Noen trives faktisk med at tingene går litt langsomt, og noen mannskap tåler hverandres selskap bedre enn andre. (Det er ikke lenge siden jeg var på en tur med to nokså like båter i følge hvor stemningen på den ene båten sank litt fra dag til dag mens det var like trivelig hver dag på den andre båten.)
Link to post
Share on other sites

Jepp. Sikkerhet.

Det betyr ikke det bøss hvorvidt båten har masthead eller brøkdel

Hej Mulligan !

 

er fortsatt i Tyskland...ligger i Kappeln strax nord Kiel, just nu

gratis wlan i gjestehavnen.....det kan man kalle service.

 

ang. masthead/brökdel.......

 

så skrev jag att det finns en riggtyp som er klart under-representert vad gäller skader

o det er masthead.....sen kan var o en dra sine slutsatser.......

 

förövrigt håller jag med dig........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med en trå som ikke fordyper seg i altfor mye pelementmakerier :smiley: . Den perfekte jordomseiler er vel helst perfekt for den enkelte. Men det må være en feilkobling når en tenker på noen konstruksjoner som tung, treg og "sikker" og andre som lett, rask og "minder sikker". Personlig vil ha valgt det siste, en moderne rask båt med med senkekjøl. Aluminiumsåten Ovni var nevt, hva med en moderne katamaran?

Link to post
Share on other sites

Begynner det å tømmes i havna, eller blir vi båt nr 24 i rekken ?

Akkurat hjemme igjen.

 

Nix, veldig fullt, men plass til en til.

Også en del båt i auksjonshavna.

Begynnende problem med motorbåter med buede fordekk som ligger longside. Man kommer ikke over dem uten å gå over sittebrønn.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med en trå som ikke fordyper seg i altfor mye pelementmakerier :smiley: . Den perfekte jordomseiler er vel helst perfekt for den enkelte. Men det må være en feilkobling når en tenker på noen konstruksjoner som tung, treg og "sikker" og andre som lett, rask og "minder sikker". Personlig vil ha valgt det siste, en moderne rask båt med med senkekjøl. Aluminiumsåten Ovni var nevt, hva med en moderne katamaran?

Når det gjelder Ovni er dette på ingen måte en spesiellt moderne sak..

Den har sjøegenskaper som ei skøyte, seilegenskaper som en grei finnekjølet båt, og centreboard istedetfor kjøl.

Forøvrig har den blitt produsert i over 30 år.

Mastheadrigg har den også..

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke utpreget moderne, men hvor mange aluminiumsbåter med mulighet for å komme inn på grunt vann finner en her i landet? Av båter over 30 fot her, kjenner jeg bare til noen få finske og engelske båter som kan regulere dybdegående. De fleste båter er konstruert nokså konservativt, og rettet mot charter og volummarkedet av turseilere, ikke mot jordomseilere. En standardbåt kan sikkert seiles rundt kloden, men hvor ideell den er kan vel diskuteres.

Link to post
Share on other sites

En grunn til å heller velge Bavaria, er at piratene lar deg være i fred . En Regina 43 er nesten perfekt, bortsett fra at skroget ikke er helt moderne.

Derimot er 35 foteren up-to-date, med finnekjøl, rettere stevn og bredden akterut. Dekksalongen er faktisk like stor som i 43 foteren !

 

Bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det ligger noen grunnleggende forutsettninger for valg av langtursbåt. På ene siden kan en tenke seg Rimihagen varianten, dyreste båt som kan fremskaffes, mannskap og full servise, og på andre siden lavbudskjettvarianten som f.eks Sorgenfri. Tenker en seg et økonomisk grunnlag som ligger svært langt fra Hagenvariante men noe over Sogenfri vil driftsikkerhet og minimum med vedlikehold ha stor betydning. I tillegg vil jeg også tenke geografisk tilgjengelighet - dvs en båt med dybdegang på 1m har store områder tilgjengelig i forhold til en 2 meter. Bare utfra disse kriteriene vil jeg velge f.eks aluminium Ovni m/senkekjøl langt foran en påkoste og vedlikeholdsintesiv Orhustbåt f.eks Regina.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen folkens!

 

Takk for mange flotte og informative svar! Setter jeg stor pris på! :-)

 

Sorry for at jeg ikke har fått vært med i debattten før. Ferie er ferie.

 

Når det gjelder båten jeg ønsker, skal det altså være en jordomseiler. Jordomseilingsdrømmen er lengre ut i fremtiden. Først vil jeg gjerne ha en båt jeg vil bli kjent med, og bli god i seiling, før jeg evt. legger ut på jordomseiling, forhåpentligvis om ikke så altfor lenge. :-)

 

For å gi litt klarere info om min ønskebåt:

- Først av alt skal den være SIKKER! Dette er svært høyt prioritert.

- Den bør helst være solid og sterk og bør tåle en god del.

- Hvis mulig, en stabil båt, som ikke gir altfor mye ubehag ved høy sjø.

- En komfortabel, behagelig og relativt romslig båt, som bør ta rundt 8 pers. Pluss, minus.

- Og det bør være en familiebåt, der barn også kan være.

 

Hastighet er som sagt relativt uviktig for meg og min familie og vennene, sett i forhold til sikkerhet og behagelighet osv. Vi vil først av alt ha en SIKKER båt. Solid og sterk, og den bør som sagt tåle høy sjø osv...

 

 

Med litt klarere informasjon om den båten jeg ønsker, håper jeg kanskje det blir lettere å komme med forslag til båt jeg kan kjøpe.

 

 

Takker for de forslag jeg har fått, og håper samtidig på flere! :-)

Link to post
Share on other sites

Hvilket merke en bør kjøpe er nok ikke av så stor betydning da de aller fleste er skodd om samme lesten... men min erfaring med stor "famile"... mine barn, dine barn og våre barn gjør at jeg ville kikket på en båt med mere enn nok lugar plass... da snakker jeg om faste køyer og utelukker å basere seg på oppredning i salongen som fast køyeplasser.. Har du ikke alltid bruk for alle køyene så kan du enkelt bruke en lugar som stuerom i tillegg..

 

Jeg hadde nok ikke kikket på båter med mindre enn 8 faste køyer her.. i 4 lugarer.. og da faller vel "pensjonsitbåtene" fra området rundt Orust bort som vanligvis ikke har nok køyer i separate lugarer..

 

Tror nok du bør kikke i retning av Frankrike eller i de sørlige deler av Tyskland.... Der finner du en del båter som innehar nok lugarplasser... både de franske og tyske båtene er trygge båter som rekker til en slik tur... De er jo også reltativt rimelig i innkjøp og du kan bruke mye penger på utrustning... både elektronikse duppedingeser og annet kjekt å ha ting...

 

Hvilken storleik en snakker om.... tja.... rundt omrking 50 fot vil jeg tro.... Det burde rekke.. Det er greit med en rimelig romslig bår om en vil bevare husfreden over lengere tid, samt litt privatliv er jo heller ikke å forakte så et lite eget krypinn er heller ikke så dumt å ha et eller annet sted i båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

46DS var en læækker sak... men fytti for en pris.... 3,2 mill(400.000 euro) før fru Halvorsen har tatt sin del av kaka, da er en jo 4 mill.. men fremdeles så er det kun 4 faste køyer og lite egnet til 8 personer etter min mening uten at Hel....e bryter løs etter en tid...

 

Men båten er sikkert sikker den ja... men flott er den også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne har joi noen år på "baken" men ser jo bra ut på tross av det.... ONDINE Romantina 82'

 

Her det både køyeplasser til alle og litt til....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne har joi noen år på "baken" men ser jo bra ut på tross av det.... ONDINE Romantina 82'

 

Her det både køyeplasser til alle og litt til....

Johoo. Fem dasser å vedlikeholde. Ville hevet ut minst tre av dem før jeg stakk avgårde... :crazy:

 

Ellers er det mange gode (og en del uortodokse) meninger hos Linda og Steve Dashew.

 

Recently, the Sundeer 64 was named as the "Best Boat" on which to circumnavigate by Sail Magazine.

 

Dette er raske båter - bør by på mye seilglede, men allikevel anerkjent som sikre.

Prisen har jeg ikke ide om. Sikkert høy prisklasse som jålete selgere liker å skrive...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe å tilføye når det gjelder konkrete båtvalg, men synes diskusjonen blir litt rar når man ikke tar i betraktning hvilket budsjett man har for valg av båt og utstyr. De aller fleste har en viss sum å avse, og da gjelder det å finne ut hvordan denne summen kan disponeres på en slik måte at man får best mulig valuta for pengene.

 

Ellers synes jeg det høres litt vel ambisiøst ut å legge opp til en jordomseiling med såpass mange personer ombord hvis man ikke har erfaring med langturseiling/mange personer ombord fra før av.

 

Jo flere man er, jo større er risikoen for at det oppstår "murring" ombord, og det er nok at en person slår seg vrang så er stemingen ødelagt for alle de andre.

 

Det hviler også et stort ansvar på kapteinen å ha ansvar for såpass mange personer. Personlig ville jeg valgt å resie sammen med færre personer (f.eks 4 - 5 personer) hvis jeg skulle lagt ut på en slik tur, alternativt kunne man valgt å reise sammen med flere men da i to båter.

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig i at så mange pers ombord på lange strekk kan virke litt mye. Det blir fort gnisninger om det ikke er daglig arbeid og beskjeftigelse til alle . Gøyal diskusjon forøvrig. Endelig en motvekt til alle hekkbølger og flybridger. Har lyst til å pense litt inn på rigging... Ketch/Yawl rigg kontra Sloop. Har god erfaring med Ketch rigg (m mesan mast). Er veldig trygt og godt å kunne sende storseilet i dekk på nattseilas. Noen med andre eller lignende erfaringer?? Trenger ikke så mange på vakt for evt. reving og båten går nesten like fort. På tross av dette er jeg igang med omrigging av min egen båt. (ikke skal den på noen jordomseiling heller) Men det er bare for å bringe båten nermere originalen.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en ketchrigg er etter min mening at et gitt seilareal totalt sett får et lavere samlet tyngdepunkt. På andre siden blir det samme arealet noe mindre effektivt i forhold til en sloop, og dyrere.

Jeg hadde i noen år en ketchrigget motorseiler. og det var egentlig bare å "glemme" mesanen når vi seilte. En stor fordel med mesan var når vi lå på svai, den stabiliserte båten - ingen "seiling" på riggen.

Du snakker vel om ei skøyte med gaffelrigg, og det kan derfor være at mange forhold blir andeledes. Når det gjelder yawelrigg kommer mesanen bak rorstammen, det er vel mindre aktuelt for ei skøyte?

Link to post
Share on other sites

Vi blir nok ikke så mange som 8 stk ombord på jordomseilingen.

 

Poenget er at den BØR kunne ta 8 personer slik at vi kan ta kortere familieturer, og at det er plass til overnatting til 8 personer. Den bør også helst være "barnevennlig".

 

Hvis det skulle bli mange som vil være med på jordomseilingen, er selvsagt alternativet å reise med 2 båter. For jeg er helt enig i at det ikke er så lurt å være altfor mange i èn og samme båt på en jordomseiling.

 

Når det gjelder prisklassen, bør den ikke være altfor høy i pris. Ikke noe svære luksus-greier, men likevel en relativt stor og trygg båt. En skikkelig jordomseilier. Verken mer eller mindre. :-)

 

Takker for alle forslag og tilbakemeldinger jeg har fått. Setter jeg stor pris på. :-) Samtidig som jeg må beklage at jeg er treig med å svare og delta i debatten. Skal skjerpe meg. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...