Jump to content

Den perfekte jordomseiler?


broska

Recommended Posts

Jeg er enig med Birger Kullmann: ( Ref: Seilas nr 2 - 2006 )

 

Hans ideelle langturbåt er en relativt bred og moderne båt. (Helst senkekjøl og senkeror)

Lett rigg. Gjerne karbon.

Flatbunnet med finnekjøl, som går over sjøen, som ikke graver seg dypt ned ...(Les: sjøsyke)

 

 

 

Ja, jeg leste det der. For å si det sånn; da har han tankemessig konstruert seg en langturbåt som neppe kan vedlikeholdes eller repareres noe avsidesliggende sted i verden. - Man trenger ikke reparare vil du kanskje innvende.

 

 

 

Nei- akkurat... :rolleyes:

 

 

 

Aluminium, stål og GRP får man fikset på stort sett hver eneste holme det finnes folk på. Carbonmaster og senkekjølsystemer med hydraulikk og masse løse deler, passer trolig best på tenke-tankens tegnebord.

 

 

 

Når det gjelder flattbunnet skrog med finnekjølet båt, som går over sjøen;

 

joda; ishockey eller boksetannbeskytter er fine saker det. Men kanskje ikke to uker i strekk.

 

 

 

Spør Ragnar Kvam hva som er viktig egenskap på en langturbåt. Svaret er enkelt og kort;

 

 

 

" En båt som tåler bankekryss i hardt vær,i LANG tid" Kryssegenskapene er de absolutt viktigste. Alle båter kan seile MED været, det er hastigheten det skiller på. Imidlertid er det ikke lett å seile en flatbunnet pram mot været, i lengre tid.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja "fokk" og "sydvesten" på dette forumet kommer vel til å slakte synsingen til Birger også .... Sukk !

 

Jeg har forresten seilt en Dufour 36 i 22 m/s fra Skagen til Mandal for 2 år siden. Krysset det vi maktet mot nord-vesten. Frem til da trodde jeg at langkjøl og "umoderne" tunge båter ( Les: Nauticat ) var de beste i dårlig vær. Men siden den gang har jeg blitt enig i Birger Kullmans utsagn om at flatbunnede båter er best.

Moderne båter flyter bedre over bølgene, selv om slag/smell/ristingen er større. Dvs: Sjøsyken kommer fortere i umoderne båter, føler jeg....

 

Satt i 2 sikkerhetsliner festet til begge sider, og lukket luka ned i båten. Satt alene i cockpiten, som fyltes med vann i nesten hver bølge. Det var kaldt, men føltes ikke værre en en vinterdag sammen med pappa på havet. ( Han er fisker )

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg faktisk enig med deg Suzuki. ( Hvem hadde trodd det ? Ikke fokk hvertfall ! )

 

Svingkjøl har vi jo fått mye huskestue med i VOR70 båtene den siste tiden. Pluss at komfort i den båten er nok ikke opp mot Orust standard.

 

Fordelen med Bavariabåt til jordomseiling, er jo at du kan kjøpe 10 Bav for en slik en.

Dvs: Du slipper å seile over de store hav. Du kan bare ha en Bav liggende i hver havn . Men da kan jo hotell være et alternativ også ....

Link to post
Share on other sites

Svingkjøl har vi jo fått mye huskestue med i VOR70 båtene den siste tiden. Pluss at komfort i den båten er nok ikke opp mot Orust standard.

Så må du huske at det er vesentlige forskjeller på svingkjøl og senkekjøl.

Selv skal jeg aldri ha en båt uten sistnevnte. som er noe helt annet enn svingkjøl.

Link to post
Share on other sites

Ja "fokk" og "sydvesten" på dette forumet kommer vel til å slakte synsingen til Birger også .... Sukk !

Man skal ikke være blind for at utviklingen går fremover. Til og med en slik gammel konstruksjon som Hulda har vitterligen finnekjøl. Mye av dette går på personlige prioriteter. Det man vinner på det ene, taper man ofte på det andre.

 

Skulle jeg finne på å dra verden rundt, ja selv endog til Madeira, ville jeg satt sikkerhet som første pri. De uhell jeg har lest meg til som mest fremtredende er:

 

Utslitt mannskap som følge av juling av havet, vått over alt, kaldt og ubekvemt

Slått rundt av stor sjø

Seilt på hval som ligger og sover om natta i vannskorpen.

Kollidert med flytende objekter, tømmer, containere etc.

Vanskelige forhold under land på fremmede steder, grunnstøting, vind, strøm, kollisjon med andre båter, vanskelige/ tøffe kaiplasser

Tyveri under land

Etc. etc.

 

Den båten som fikser disse forholdene ville være Hulda's valg. Så får den heller seile fort eller langsomt, det kommer langt ned på prioriteringslisten. En båt må kunne krysse bra, selv i hårdt vær. Hvilket materiale som båten er laget av, er underordnet, men skroget må være godt isolert. Jeg hater kondens som renner og drypper. For meg ville ikke plastbåt være førstevalget. For meg vil ikke en havseilas være det samme som en sportsprestasjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det er så mange som har gode tanker om gode seilbåter her, har noen kommentarer vedrørende Fantasi 44 ??

 

Classic og Pilothouse.... Ligger en Pilothouse i havnen vår, forsvinner på Eropaturne (Kirkenes - Middelhavet) hvert år rundt Påske, og kommer "hjem" i September / Oktober.... virker som en solid og god bruksbåt..

 

http://www.fantasi-yachts.se/boats/index.php?page=2_0

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Siden det er så mange som har gode tanker om gode seilbåter her, har noen kommentarer vedrørende Fantasi 44 ??

Nei, men en bekjent av meg la masten nedi to dager vest av Madeira for noen år tilbake med Fantasi 37. De hadde hatt full NW storm i en ukes tid på vei tilbake fra Karibien. Båten rettet seg opp, og de seilte inn til Madeira for nødrigg. Masten knakk ved salingen. En lokal 'snekker' lappet masten og de seilte til Son. Holder 44 samme kvalitet som 37, så er det en førsteklasses båt. Dekkshus av den typen som Hulda og Fantasi 44, etc. har, vil jeg se på som en vesentlig fordel.

Link to post
Share on other sites

Fantasi 44 er drømmebåt.

( Nesten en Regina killer ... PS! ikke ment at sydvesten skal lese dette )

 

Møtte en slik i begynnelsen av juli på vei vestover her i Mandal. Søglet rant.... fikk nesten orgasme....

Med en slik båt, så kommer du greit rundt kloden. Nesten så vi kan konkludere !!

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantasi 44; tusen timer lakkering, bare under dekk. Og nå tuller jeg ikke.

Båten har finish som 3 Stoneway flygler. Minst.

Mao. et vedlikeholdsmessig mareritt, der den minste lille løpske boksåpner forårsaker katastrofe i litt sjøgang.

 

Båtens kvaliteter ellers går jeg ikke inn på, den er rett og slett perfekt.

 

Forøvrig Hulda, så har ikke Fantasi 44 dekkshus. Det er Fantasi 44 PH som har dekkshus. Det finnes også en Classic versjon som har, overraskende nok, klassisk utseende. Det er bygd en eller to av Classic versjonen, så kundene har nok foretrukket den med dekkshus.

 

Det pleier ligge en sånn i favorittuthavnen vår, hver eneste sommer. Jeg glaner så kona blir flau,dette er det ytterste optimale av båter for meg.

Sist jeg sjekket, hadde jeg omtrent 0% av forlangt kjøpesum på kontoen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fantasi 44; tusen timer lakkering, bare under dekk. Og nå tuller jeg ikke.

Båten har finish som 3 Stoneway flygler. Minst.

Mao. et vedlikeholdsmessig mareritt, der den minste lille løpske boksåpner forårsaker katastrofe i litt sjøgang.

 

Båtens kvaliteter ellers går jeg ikke inn på, den er rett og slett perfekt.

 

Forøvrig Hulda, så har ikke Fantasi 44 dekkshus. Det er Fantasi 44 PH som har dekkshus. Det finnes også en Classic versjon som har, overraskende nok, klassisk utseende. Det er bygd en eller to av Classic versjonen, så kundene har nok foretrukket den med dekkshus.

 

Det pleier ligge en sånn i favorittuthavnen vår, hver eneste sommer. Jeg glaner så kona blir flau,dette er det ytterste optimale av båter for meg.

Sist jeg sjekket, hadde jeg omtrent 0% av forlangt kjøpesum på kontoen..

 

Suzuki

Det er PH jeg mener, gadd ikke å skrive så mye. Jeg er nok rikere enn deg, fikk lønning i går og har omtrent 0,5- til 1% av kjøpesummen på konto, kanskje ut dagen- datter'n min skal hente nye briller.

 

Ellers så er ikke familien Hulda av tøfler-inne-typen. Dessuten liker jeg å renske fisk i cockpit'en. Fiskerester på benker og dørk bare spyles ut gjennom åpningene akter. Vi egner oss dårlig for blanke biler og strigla båter. Et par måneder etter at Admiralen fikk Jeep GC med full pakke, rygga hun inn i en bussgarasje så porten ramla av. Jeg har gitt opp 'high gloss finish', det får heller komme i neste liv.

Link to post
Share on other sites

Det er smått utrolig hvilke båter man kan seile jorda rundt med, og hva som er perfekt varierer temmelig mye.

 

Selv har jeg vært en runde på ett år, ikke jordomseiling akkurat, men man får jo en og annen ide om hva som er ok på langtur.

 

Når det gjelder Bavaria, møtte vi en norsk båt i Karibia som hadde mista masta over atlanteren. Det kan selvsagt skje med en hvilken som helst båt om man er uheldig, men risikoen øker sannsynligvis med en mast som ikke er gjennomgående, og med mindre dimensjon på vant og stag. Du finner ikke de aller groveste dimensjonene på Bavariaene, men jeg tror ikke det er vesentlig spinklere enn på andre båter i samme segmentet(oceanis, sun odyssey)

 

Ballastprosenten er heller ikke imponerende høy på moderne turseilbåter. Det er synd med tanke på stabiliteten i dårlig vær.

 

Det er forresten antakelig en veldig god ide å vite om du har tenkt at det skal være seks eller tolv om bord. En 50-foter er omtrent dobbelt så stor som en 40-foter, det er mer av alt, og som de fleste på dette forumet vet - båtutstyr koster penger, og båtutstyr går i stykker, særlig i varme farvann og når du bor ombord hele tida. Den ideelle langturbåten er akkurat passe stor..

 

De fleste som er på langtur synes å mene at det er rundt 40 fot, men samtidig ønsker du deg vel hele tida litt større plass...

 

Når alt kommer til alt er det viktigste at man kjøper en båt som er rimelig nok til at dukan realisere drømmen om å dra på tur...

Link to post
Share on other sites

Det er smått utrolig hvilke båter man kan seile jorda rundt med, og hva som er perfekt varierer temmelig mye.

 

Ballastprosenten er heller ikke imponerende høy på moderne turseilbåter. Det er synd med tanke på stabiliteten i dårlig vær.

Det meste funker til å seile rundt kula, så lenge man har mast og seil.

Ballastprosent er oppskrytt, noe moderne ingeniørkunst har konkludert med.

Selv har jeg knapt 35% ballast hos meg, men den stikker dypt da, 2,40 meter..

du må huske at det er store forskjeller på moderne og ikke fullt så moderne konstruksjoner.

Link to post
Share on other sites

Ballastprosent er oppskrytt, noe moderne ingeniørkunst har konkludert med.

Selv har jeg knapt 35% ballast hos meg, men den stikker dypt da, 2,40 meter..

du må huske at det er store forskjeller på moderne og ikke fullt så moderne konstruksjoner.

Og så skal man også huske på at man er underlagt de samme naturlovene, nå som for 50 år siden. Naturkreftene er vel også stort sett de samme.

 

Noe som slår meg er at ingeniørkunsten på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet konstruerte ekstrembåter. Mange overlevde ikke særlig lenge. Kjøler ramla av, skrog spjæra, rigger datt. Så kom det en lang, og kanskje mer konservativ periode. Og nå, med bedre beregningesmetoder og endrede materialer, starter man å tøye grenser igjen.

 

Jeg tror ikke jeg ville dratt ut med en båt som tøyer grenser. Like fullt trenger vi dem som tøyer grenser, men jeg vil ikke være noen testperson. For ikke lenge siden leste jeg om en som 'hørte et dunk'. Resultatet av dunket mot en eller annen flytende gjenstand var at halve roret forsvant. Sikkert high tech helt ut til tuppen av roret, som helt sikkert vil tåle kontakt med vann så lenge det ikke flyter fremmede objekter i det.

 

Hulda har depl. 15 tonn 'med alt'. Selve skroget er 5 tonn jern. Kjølen er 5 tonn. De siste 5 tonnene er 'alt mulig annet' der drivverk, aggeregat, tanker etc. er vesentlige vekter. Altså er kjølvekten omtrent 1/3 av totalt depl. Dog befinner mesteparten av de 15 tonnene seg under vannlinjen. Hulda er i h.h.t. beregninger selvrettende med meget god margin. Det synes jeg er betryggende. Å ligge på havet med 35-eller-hva-som-helst-kjølvekt pekende rett opp ville jeg finne ubehagelig. Selv eldgamle Colin Archer-konstruksjoner kunne slå kolbøtte i havet, og rette seg opp igjen. Noen ganger forsvant riggen. Noen ganger forsvant bare seila. Noen ganger forsvant hele båten, men der kjenner jeg bare et tilfelle som skjedde med en helt ny båt som rant inn i en orkan nede på Sørlandet.

 

Jeg setter min egen sikkerhet først.

Link to post
Share on other sites

Eller man kan ha 5-6 sånne...

Den første 'ordentlige' seilbåten jeg hadde var en Leisure 23 - omtrent identisk med Valkyrien på lenken over. Det er nærmere 20 år siden gitt....

 

Ikke var den pen, ikke gikk den bra på kryss (eller slør eller lens). Neimen om jeg ville seilt jorda rundt med den.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Du må egentlig velge mellom to hovedstrategier, hvis du skal vurdere båter til samme pris. Treg, trygg og enkel. Sliter på mannskapet, krever store lagre av vann og mat.

 

Eller rask, litt mindre trygg og avansert. Bedre for moralen og stemningen ombord, og du har mye bedre oversikt over været i den perioden du skal være utpå.

 

Jeg har seilt over atlanteren på 13 døgn (Kanariøyene-Bequia) i en 60 fot Swan, og deretter rundt om i Karibien. Vi var 7 voksne og to barn. Seilte sammen med flere store båter, og fulgte med farten til en Colin Archer. Mener de brukte 33 døgn i samme tidsrom. De kan ha hatt uflaks.

 

En annen Swan brakk forøvrig masten på denne turen, så det er ikke noe som er forbeholdt Bavaria... Det tok 13 år før GM kopierte Fords samlebånd, alle de årene ropte de om dårlig kvalitet. Selvsagt bare tull! Forskjellen ligger i logistikk og fabrikkmetoder, ikke tykkelser og dimensjoner. Men de blir solid baksnakket av alle konkurrentene.

 

Jeg hadde valgt fart og bokomfort, strøm, vann, fryser, elektronikk, gode madrasser etc. En jordomseiling i en treg eller vond båt kan ødelegge familien og vennskap underveis.

 

Og jeg hadde helt klart kjøpt en brukt båt. Finn en som ble kjøpt ny, rigget og seilt rundt. Du får max for pengene, og all erfaringen med hva som ryker, reservedeler, etc. Det ligger alltid noen i Panama, som ikke hadde til kanalavgiften eller ikke orket mer.

 

Personlig hadde jeg ikke turt å passere piratene i Asia, de er hakket for gale. Jeg hadde holdt meg i Middelhavet og Atlanteren, plenty å oppleve i mange år.

Link to post
Share on other sites

Mycket intressant lesing her.............(til skillnad fra alle 'turtalls-diskusjoner' :wink: )

 

ligger för tillfellet i Warnemünde (Rostock) ca 250 Nm fra hjemmehavnen! (o halve ferien har

snart gått :headbang: )

 

jag er veldi enig i det Hulda/Suzuki skriver.........sikkerhet framför fart, det måste vare behagligt för besättningen......en trött besättning er ingen besättning

 

en sak som ingen skrivet om enn er påkänningar på rigg....överlasta ikke en 'lettdeplasement-båt'

påkänningarna ökar ganske markant på riggen........

 

kan oxo nemnes, det finns bare en rigg som er underrepresentert i skader o det er Mastheadriggen.

 

mycket intressant lesing finns her http://www.dromresan.com/

 

vill man finne en större båt som trådstarten önsket så finns det lite her http://www.yacht-jennifer.nu du kan oxo maile Lars Hässler o han svarer på dine spm!

 

 

mitt deplacement er 12 ton (37fot) med ca 4 ton i 3/4-langkjöl ((en stor 37 fotare...som en tysk eller fransk 40-fotare :wink: )) perfekt för 2 ombord :smiley: og kan hanteres av en person nog så viktigt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ag er veldi enig i det Hulda/Suzuki skriver.........sikkerhet framför fart

Jepp. Sikkerhet.

Det betyr ikke det bøss hvorvidt båten har masthead eller brøkdel, lang eller kortkjøl, gjennomgående mast eller ei.

Den skal tåle en smell.

Den skal være oppdelt i vanntette avdelinger.

Den skal rette seg etter å ha blitt banket overende.

Det skal være kollisjonskott.

De aller fleste moderne seilbåter (og motorbåter) går rett til bunns dersom man pirker det minste hull i dem.

 

Ser at signaturen Gunga Din er i Tyskland. Uten bot får jeg håpe.

Jeg sitter på bryggekanten i Skagen. Heile havna er full av ginpalass og etasjecruisere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...