Jump to content

Den perfekte jordomseiler?

broska

Recommended Posts

Bare min egen vurdering dette her:

1. Mange Europeiske båter har åpen hekk på sine cockpiter. Antakelig for å drenere vann raskt fra cockpit. På åpent hav mener jeg at det er en økt risiko for at man kan bli skylt over bord gjennom hølet i hekken. Særlig om man har barn ombord.

2. Aktercokcpit ligger lavere mot havet enn sentercockpit - større fare for sjø inn i cockpit

3. Sentercockpit ligger plassert lenger frem i båten, og vil således ha roligere bevegelser i sjø enn en aktercockpit - ref hevearmprinsippet

Har lyst til å pense litt inn på rigging... Ketch/Yawl rigg kontra Sloop. Har god erfaring med Ketch rigg (m mesan mast). Er veldig trygt og godt å kunne sende storseilet i dekk på nattseilas. Noen med andre eller lignende erfaringer?? Trenger ikke så mange på vakt for evt. reving og båten går nesten like fort.

Intressant, dine tankegångar stemmer bra med många långseglares oxo !!

med dubbla master får du ner segelarealen på de enskilda seglen så att dessa blir mer letthanterliga, samt att du kan variere olike segelkombinationer.

om jag ikke missminner mig så resonerade Chichester så då han riggade Gipsy Moth.

segelbärgning o revning bör kunna göras av en person nattetid (min vurdering!)

spes om man seglar med liten besättning.

Bakdelen med mesan er vel höjdtagningsförmågan.

min idealrigg er en Masthead riggad Sloop med kutterstag ev kompletterad ytterligare ett

löstagbart inre förstag för stormfokk. (samt rullbom)

S/Y Gunga Din

Å pine båten opp i høyde er vel uansett ikke så veldig aktuellt ved lange strekk, så om man mister 5 grader eller så er vel ikke de så nøye. Stikk i skjøtet vet du. Reving av seil... er i prinsippet enig. Problemet (som jeg konstant opplever) er jo at idet man begynner å tenke på "burde jeg kansje reve???" så er det allerede allt for seint og umulig for bare en mann aleine i allefall mine seil, de er så tunge som fy.

Masthavari, joda knakk stormasten i dårlig vær i fjor sommer. Den knakk i gjennomføringen i dekket så vi merket ikke så mye med det samme. Den gikk jo heldigvis ikke overbord. ( Godt staget) Tror ikke det er lett å seile kontrollert med bare mesan.

1. Mange Europeiske båter har åpen hekk på sine cockpiter. Antakelig for å drenere vann raskt fra cockpit. På åpent hav mener jeg at det er en økt risiko for at man kan bli skylt over bord gjennom hølet i hekken. Særlig om man har barn ombord.

2. Aktercokcpit ligger lavere mot havet enn sentercockpit - større fare for sjø inn i cockpit

3. Sentercockpit ligger plassert lenger frem i båten, og vil således ha roligere bevegelser i sjø enn en aktercockpit - ref hevearmprinsippet

1) Hvis forholdene er slik at det er fare for å få cockpiten fylt med vann, er alle fastspent.. punktum.

2) Høyere cockpit med 1000 liter vann som renner sakte ut, særlig hvis hullene er fyllt med knuste glassskår fra vindusskjermen... eller er tettet av annet som vannet tar med seg... betyr økt fare for å gå rundt. Lav cockpit som vannet renner raskt ut av, er etter mitt syn tryggere.

3) Sikkert riktig

+ hvis noen skulle falle overbord, er det lettere å få dem ombord gjennom åpningen bak...

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Først vil jeg gjerne ha en båt jeg vil bli kjent med, og bli god i seiling, før jeg evt. legger ut på jordomseiling, forhåpentligvis om ikke så altfor lenge. :-)

Det er fristende å spørre om hvor stor seilbåterfaring du har. Å starte med en 50-foter kan kanskje bli i tøffeste laget, selv om intet er umulig. :smiley:

Poenget er at den BØR kunne ta 8 personer slik at vi kan ta kortere familieturer, og at det er plass til overnatting til 8 personer. Den bør også helst være "barnevennlig".

Da ville jeg lagt stor vekt på at innredning av salong er hensiktsmessig. For kortere turer burde det ikke være noe problem at noen sover i salongen, og på lengre turer er det uansett nyttig om det kan rigges sjøkøyer i salongen (som gjerne er i senter av båten og dermed den mest stabile plassen). :wink: Et stort stuerom, som er veldig praktisk på langtur, kan gjerne brukes som en enkel lugar på korte turer. I min båt har jeg tre ekstra køyeplasser i salong og et stort stuerom.

Lugarer er viktige for å få noen soner som kan være private. Dobbeltkøyer kan være veldig hyggelige, særlig for par, men enkeltkøyer gir en personlig sone som kan være veldig kjekt på langtur. Et eksempel på en lugarfordeling jeg kan like er Hanse 461 med køyesenger i framre lugarer. Velger du i tillegg to akterlugarer har du en båt med lugarplass til 8 i prisleiet 2,5 mill.

Åpen aktercockpit er ikke det jeg vil kalle barnevennlig, men det finnes løsninger med luke eller nett bak som gir rask lensing og brukbar sikkerhet.

Mine kommentarer:

1. Se over. Luke eller nett bør gi en viss sikkerhet. For øvrig er sikkerhetsline obligatorisk under havseilas, både for barn og voksne.

2. Plassen bak roret er nok mer utsatt i en aktercockpit, men naturkreftene har ikke noe stort problem med å lage bølger som fyller en sentercockpit. Båtkonstruktørene har på sin side et problem med å lage en sentercockpit som lenses raskt nok. (Jeg ser bort fra de løsningene hvor vannet raskt renner fra cockpit og inn i båten. :eek: Det blir du rimelig fort lei av.)

3. Helt enig, men jeg ville nok lagt større vekt på kjøl og skrogform enn cockpitens plasserig.

+ hvis noen skulle falle overbord, er det lettere å få dem ombord gjennom åpningen bak...

Jeg er ikke så sikker på det, særlig dersom vi snakker om båter på 40 fot eller mer og i den bølgehøyden du finner på åpent hav.

Med hensyn til sikkerhetsliner er det viktig at den er så kort som praktisk mulig. Om du går over rekka så bør du ikke falle for langt.

Hei Broska,

Det blir mange forskjellig meninger om dette. Jeg har seilt litt rundt omkring med forskjellige båter og har gjort meg opp min mening om hva som passer meg og tilpasset det du spør om ville jeg valgt følgende:

Dobbel akterkabin pluss salong og forpigg gir deg 8 køyeplasser når det trengs, men 6 stykker som kan stues vekk.

Jeg har seilt på havet i både aktercockpit og centercockpit og foretrekker akter både fordi du kommer lavere hvilket er mer behaglig i sjøgang og at rormann ved lite mannskap har kontroll med akterdelen ved tillegging. Dessuten synes jeg centercockpiten ofte blir trang.

Jeg ville valgt en båt som ikke var for bred. Da er det tryggere på havet ved høy last siden stabiliteten ligger i kjølen og ikke i et overfylt skrog. Jeg ville sørget for et indere forstag og gjerne checkstag bak. Siden du skriver at fart ikke er viktig ville jeg satset på en aldrene kvalitetsbåt. De er ofte smalere og mer overdimensjonerte enn moderne båter. Personlig ville jeg likt noe som gikk litt fortere, men det er en smaksak. Tenk nøye igjennom størrelsen. Store båter er ofte behaglig ved lite sjø, men ikke nødvendigvis bedre i mye. Dessuten er kreftene enormt mye større og kostnadene deretter. Jeg vet ikke hvor stort budsjett du har, men gå heller ned på størrelse og opp på kvalitet. Jeg ville valgt enkle løsninger som holder. De som stort sett seiler på havet fra sofaen blir veldig teoretiske, men hvis du snakker med de som er der ute kaster de ofte ut mye mikmakk da det har en tendens til å gå istykker allikevel. Lykke til.

Ref:

Med hensyn til sikkerhetsliner er det viktig at den er så kort som praktisk mulig. Om du går over rekka så bør du ikke falle for langt.

-------------

Den skal ikke være så lang at du kan felle utenfor båten, så enkelt er det. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ref:

-------------

Den skal ikke være så lang at du kan felle utenfor båten, så enkelt er det. :cool:

mine jack-stays går fra fören på båten til litt akter sittbrunn,

så att jag kan kopple mig i sittbrunn o röra mig hele vägen fram. ca 8-9m

det jag lurar lite på er dette för langt, skulle man gjort ett feste halvvegs......

förlorar man fotfestet der framme (innan man hunnit o sikkre sig)

o kommer 'dansande' akterut en 8-9m så har man ju en förfärlig fart....o sen bråstopp

hur har ni det??

bifogar oxo en bild på en av mina "drömbåter"

Overseas 40

Posted Image

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Bare en liten kommentar. Det er ikke nødvendigvis slik at en aktercockpit ligger lavt/lavere. Karmene på Hulda er i flukt med taket på dekksalongen. Dette er med hensikt. Cockpiten har forholdsvis lite volum. Dreneringen er to dia. 50 mm hull i hekkplaten som er langt over vannlinjen. Dette med rolige bevegelser kan være som å diskutere pavens skjegg. Hvordan båten fungerer i praksis teller langt mer. I fjor greide jeg å få så mye vann over fordekket at det skvatt gjennom en høy svanehals som står i le av masten. Ikke noe vann bak i cocpit.

mine jack-stays går fra fören på båten til litt akter sittbrunn,

så att jag kan kopple mig i sittbrunn o röra mig hele vägen fram. ca 8-9m

det jag lurar lite på er dette för langt, skulle man gjort ett feste halvvegs......

förlorar man fotfestet der framme (innan man hunnit o sikkre sig)

o kommer 'dansande' akterut en 8-9m så har man ju en förfärlig fart....o sen bråstopp

hur har ni det??

bifogar oxo en bild på en av mina "drömbåter"

Overseas 40

Jeg har ikke fått montert mine sikkerhetsliner enda, men de skal være slik at jeg ikke skal behøve å kople meg av festepunktet i cockpit før jeg klipper med innpå linen som uavbrutt skal gå fra for til akter. Og de skal være flate bånd, ikke runde tau eller wire. Festene i cockpit skal være slik at det ikke skal være mulig å bli løftet over karmene.

Det som undrer meg litt i denne diskusjonen er mangel på hvordan båter forholder seg til hårdt vær. Er man midt utpå, så er man nå engang der. Er man utenfor en le kyst, så vil det være den største trusselen. De fleste båtskrog holder rent styrkemessig. Store vindusflater kan bli- og blir slått inn. Samme kan gjelde store luker. Det detter ikke flere gjennomgående rigger enn de som står på dekk. Det er visse forutsetninger som må ligge til grunn uansett konstruksjon. Man kan grunnstøte eller støte på tunge, flytende objekter. Det bør båten tåle mest mulig av. Det er bedre med en bulk enn en sprekk.

Legger ved bilde av Hulda, slik damen så ut i juli/august...

Posted Image

Damen er tung og sedat rolig. Toppfarten i sommer under kryss fra Koster til Väderöarna var ikke mer enn drøye 8 knop GPS. Depl. nå på 13 meter lang båt er ca. 13 tonn. Tykke seil, solid duk, det sterkeste UK Syversen ville anbefale. Single line reefing. Liten genoa på rulle. Kutterstag som fjernes under normal seiling, kryssfokk med stagkroker og lensestakler for kutterstaget. Dypgående er ca. 2,10 meter, og roret er nesten like dypt. Ingen mulighet for at roret skal slippe sjøene. Styring er via gearkasser og mellomledd. Det er slike ting jeg vurderer. Om jeg kommer meg over fra Kanariøyene til Karibien en dag eller to senere får så være. Båten er forholdsvis nøytral under de vinder jeg har opplevd. Og det begrenser vel seg til 15 m/s. De store vinduene i overbygget er beskyttet med solide lemmer boltet fast. Båten er fullisolert, ingen kondens, oppleves tørr, fin og luktfri. Ikke flere ventiler enn absolutt nødvendig, verken for vann eller luft.

Om jeg kommer meg over fra Kanariøyene til Karibien en dag eller to senere får så være.........

her slår du huvudet på spiken.......................

vad speler det for rolll.............?!? (lystal :crazy: )

huvudsaken er att man kommer over.......

något som jag tror er mer viktigt er att alle ombord litar/stoler på båten o kan sove lungt/rolig!!! :yesnod:

då har man en besättning som fungerer...............

S/Y Gunga Din

Ref:

-------------

:confused:

Hvor stor båt har du?

Fra cockpit bør du ikke kunne falle over rekka, i hvert fall ikke om du er foran roret. Når sikkerhetslinen din er festet inn på en dekksline blir det gjerne litt verre.

Jeg har dekksliner fra baug til hekk, men jeg hekter meg på faste punkter der jeg skal ordne noe. Enkelte steder, f.eks i baugen, er det umulig å ha så kort line at jeg ikke kan falle over rekka, men linen er så kort som praktisk mulig.

De som stort sett seiler på havet fra sofaen blir veldig teoretiske, men hvis du snakker med de som er der ute kaster de ofte ut mye mikmakk da det har en tendens til å gå istykker allikevel.

Dette kan jeg jo ikke la stå uimotsagt :lol: : Min sofa ( som jeg har tilbragt de senere års jordomseilinger i ) er spartansk utstyrt, med enkle komponenter som lett lar seg reaprere i høy sjø.... :wink: .

Det er snart 10 år siden jeg leste meg opp og begynte forberedelsene på en langtur / mulig jordomseiling (planer som siden ble skrinlagt).

Mitt første kriterie for valg av båt var: En båt jeg har råd til å betale kontant. Uansett hvor teoretisk perfekt båten måtte være, om man må betale ned på et lån først, eller begrense turens utstrekning fordi man må hjem til jobb for å betale på lånet, er den ikke en perfekt langturbåt i mine øyne. Mindre båt betyr for de fleste av oss en større reell mulighet til å gjennomføre drømmen.

Kriterie 2: Galt går galt. Enkel teknologi, og en backupstrategi for de viktigste funksjonene.

Osv.

Den mest effektive motgift for de som tror man må ha båt i millionersklassen, overøst med det siste av avansert teknisk utstyr er: Posted Image

Voyaging On A Small Income skrevet av Ann Hill. En bok som definitivt ikke er skrevet fra sofaen.

Hei Hulda

Har sett den båten din i Kebal viken. Hvis ikke den kan krysse Atlantern kan ingen gjøre det. Da jeg så den trodde jeg faktisk den var spesialutstyrt for enda røffere steder, men når skjønner jeg at du har mer moderate planer.

Ellers var det ikke meningen å snakke stygt om sofaseilere. Sitter mye i sofaen og leser båtblader jeg også. Ser ellers ut til at vi er ganske enige Sofaseileren og jeg hva gjelder utstyr.

Tror sjansen for det er liten. Viktigere at du ikke må skifte feste i en vanskelig situasjon eller at du blir hindret av linen når du skal utføre oppgaven. Ellers enig i at det er viktig den er stram nok. Har en selv på samme måte, men har aldri måttet teste den i ekstremvær (heldigvis).

Hei Hulda

Har sett den båten din i Kebal viken. Hvis ikke den kan krysse Atlantern kan ingen gjøre det. Da jeg så den trodde jeg faktisk den var spesialutstyrt for enda røffere steder, men når skjønner jeg at du har mer moderate planer.

De som har vært så heldige å bli valgt som utstyrsleverandører, og dem er det ikke mange av, har fått beskjed at båten er beregnet for fart vinterstid i nordlige delen av Nordsjøen. Withlock, som leverte styringen, ble avkrevd skriftlig garanti fra teknisk sjef. Jammen skrev ikke mannen at han hadde kjørt Hulda i beregningsprogrammet med 10 knop, 35 m/s og 100-års-bølge, styringen holder. Denne manien min har også ført til sterkere wirer i riggen, strekkfisker, etc. etc.

Det som jeg har filosofert en del over er dette med navigasjon. Det virker til at våre forfedre fant fram for tusen- og fler år siden. Jeg ønsker også å finne frem fordi om Hulda skulle bli fullstendig strømløs. Da blir det bare papirkart, passer, kompass og håndholdt GPS. Må innrømme den siste der. Ellers så satser jeg vel på så lite dingser som mulig. Men at det som er der, skal være teknisk sunt og av god kvalitet.

Ellers så har jeg ingen planer om å dra noen steder langt vekk. Andedammen er stor nok for meg. Jeg liker å være utpå hele året.

Hei.

Angående langsgående sikkerhetsline bør en montere minst to. En på hver side av masten. Feste forut og akterut bør monteres slik at man når til ytterpunktene av det nødvendige område en skal kunne bevege seg på. Er linene stramme nok skal det mye til før en faller overbord og blir hengende.

Monteringen bør testes ut fysisk ved å legge hele vekten sin pluss admiralens vekt utover mot skutsiden. Helst i rolig vær og med redningsvest på :smiley:

Sikkerhetsselene som en får kjøpt i dag har som oftest bare en line med krok. Her bør en ha to liner med krok slik at en er fast til enhver tid mens en beveger seg på dekket. Bytter en feste til andre områder er en likevel fast til midtskipet og risken for å gå over bord er liten.

Ellers vil jeg også anbefale boken til Ann Hill som har mye vettuge tips om langtur og dette med å bo i båt.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...