slettet Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 well, hvis du ikke vil ha en ordentlig båt .... ser slik ut......: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Eller skal du seile butterfly med to genoaer. I så tilfelle har jo forstagsprofilen gjerne to renner. butterfly kommer en bit in på filmen, som førøvrigt er ganske kul Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
EspenH Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jeg synes det også er mye sofaprat her, med teorier om både det ene og det andre. Det er mulig at Kullmann har mange gode poenger, men jeg ville nå heller ha satset på en tregere og mer stabil båt som kan repareres på egen hånd, enn båter som er basert på relativt komplisert og dyr teknologi. Husk at de fleste av VOR-båtene fikk problemer med svingekjølen, og flere av dem fikk også store lekasjer i samme forbindelse. Den beste jorda-rundtbåten må være den som totaltsett krever minst vedlikehold og reparasjoner. Det er jeg ikke sikker på er forenelig med de raske båtene. Jeg skal ikke påberope meg noe ekspertstempel, men med 12000 nautiske mil logget 06/07 fikk vi i det minste noe erfaring med lange seilaser. I begynnelsen av turen til karibia var vi veldig opptatt av at alt skulle virke og være tipp-topp, og brukte den vesentligste delen av tiden vi lå i land til å reparere, forbedre og drømme om nytt utstyr. Men etterhvert, når vi så at vi hadde reparert de samme tingene to og tre ganger ble fokuset flyttet noe fra de mange kjekke hjelpemidlene til de nødvendige. Watermaker, satelitt-telefon, pc, autopilot, etc holder dessverre ikke alltid så lenge, spesielt hvis man ikke har råd til å bruke en formue (og selv for de vi møtte som hadde brukt en formue, var det ofte problemer knyttet til disse tingene). Derfor ble det fokusert på å reparere og vedlikehold seil, stående og løpende rigg, motor, vindinstrumenter og ekkolodd, og hardware knyttet til seilingen (vinsjer, blokker etc.). I tillegg til sikkerhetsutstyr selvfølgelig. Komfort er også viktig, men må man prioritere er det ikke på toppen av lista. Hvis jeg skal trekke frem noen hjelpemidler som jeg ikke ville være foruten må det være tre ting: Vindror, gps og kortbølgeradio. Finner man et vindror som passer til båten er det et helt suverent instrument. Ombord i båten vår (en Forgus 31 fra 1975) hadde vi en windpilot som seilte mye bedre enn de vi klarte for hånd, spesielt i dårlig vær og spesielt på kryss. GPS er kanskje det elektroniske hjelpemiddelet som er av størst verdi når man seiler over hav. Ikke for det, det kan være lurt å lære seg å bruke sekstant, men den tryggheten som en gps gir, og spesielt i kombinasjon med ssb-radio, bør ikke undervurderes. Kortbølgeradioen ga oss mange gode minner, da vi kalte opp Scandinavian Maritime Net hver kveld kl 20.00 norsk tid. Helge fra Danmark ga oss perfekt værvarsel for hele atlanterhavet. I karibia, da vi ikke alltid hadde god dekning til danmark hadde vi kontakt med et tilsvarende karibisk netverk, og Herb fra Canada. Jeg ville mye heller valgt en kortbølgeradio fremfor satelitt-telefon. Har man ubegrenset med midler ville jeg uten tvil ha valgt denne: http://www.kmy.nl/aluminium-sailing-yachts...ten_bestevaer_5 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Bra det du skriver, selv om jeg har litt vanskelig å forstår hvorfor en må seile rundt jorden for å oppleve den optimale langtur. Som gammel sjømann ser jeg nok ikke det helt store med å ha det relativt ukomfortabelt i dag-og ukesvis når en for en betydelige billigere penge kan slappe av i et flysete ( med en drink) til hvor som helst i verden. Jeg holder også en knapp på det noenlunde enkle utstyret og for så vidt også de enkle båter. Jeg tror også på å velge båt etter mannskap/bruk og farvann. Er det noen her som har prøvd å skifte/reparere tanker og andre innstalasjoner i en Orhustbåt? De fleste båtfabrikater har sine fordeler og ulemper og det kan være lurt å tenke over. Vi seiler for 3.året i Middelhavet (teller ikke nm) i en eldre standardbåt uten å ha skifte noe pga skader, kun ut fra vanlig slitasje hvor solen er den største slitasjefaktor. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Jepp. Sikkerhet.Det betyr ikke det bøss hvorvidt båten har masthead eller brøkdel, lang eller kortkjøl, gjennomgående mast eller ei. Den skal tåle en smell. Den skal være oppdelt i vanntette avdelinger. Den skal rette seg etter å ha blitt banket overende. Det skal være kollisjonskott. De aller fleste moderne seilbåter (og motorbåter) går rett til bunns dersom man pirker det minste hull i dem. stålbåt som seilte på noe............... http://syatlanta.blogg.se/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) en Långedrag 33.....Material: Aluminium http://hem.passagen.se/bluemarlin/pages/bi...ilder_baten.htm Långedrag 401...........Material: Stål http://www.borea.se/startS.html Redigert 28.Mars.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JeanneauØyvind Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 hmm, har nå seilet 4600nm i de fleste farvann med min jeanneau 37. S.O 95 mod. lite trøbbel, det hele her koker ned til planlegging, feil bruk og tilfeldigheter, man kan runde jorda i et bade kar og det gjøres hele tiden, franskmennene er jo mest gærne her. Jeg sier lykke til med bavarian, men regn med 6-700000 kr i utrustning på en 38-40 Foter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.