Sjøtummel Svart 17.August.2006 Link til dette innlegget Svart 17.August.2006 Sikkerhetsselene som en får kjøpt i dag har som oftest bare en line med krok. Her bør en ha to liner med krok slik at en er fast til enhver tid mens en beveger seg på dekket.Stort sett selges det liner med både to og tre kroker. Kjøpelinene er stort sett alt for lange (eller er folk stort sett alt for korte), men det er en enkel sak å korte inn en line. Mitt krav til dekkslinene er at de går hele lengden av båten. Da kan jeg komme meg raskest mulig fra cockpit til baugen uten å fikle med kroker. På min båt er det naturlig å legge dekkslinene innenfor vantene, og det gir litt ekstra hold om jeg skulle falle utover. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.August.2006 Link til dette innlegget Svart 17.August.2006 Stort sett selges det liner med både to og tre kroker. Kjøpelinene er stort sett alt for lange (eller er folk stort sett alt for korte), men det er en enkel sak å korte inn en line. Enig i at disse kan tilpasses. Var ikke klar over at man kan få kjøpt flere liner i settet. Mitt krav til dekkslinene er at de går hele lengden av båten. Da kan jeg komme meg raskest mulig fra cockpit til baugen uten å fikle med kroker. På min båt er det naturlig å legge dekkslinene innenfor vantene, og det gir litt ekstra hold om jeg skulle falle utover. Dekkslinene - om du vil - monterer jeg så kloss opp til masten som mulig. Selvfølgelig i hele lengden av båten, men man trenger ikke å strekke disse hetlt til baugen - dersom en ikke har baugspyd - eller til hekken. Sikkerhetsselens egen lende kompenserer for dette område. Har en baugspyd, som i mitt tilfelle blir dette noe mere komplisert dersom en må utpå spydet. Sikkerhetsselens line kan være lang nok til at en kan bevege seg over hele dekket uten å falle over vantene. Yttersiden av vantene er de ikke noen hensikt i det hele tatt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Kjøpelinene er stort sett alt for lange (eller er folk stort sett alt for korte), men det er en enkel sak å korte inn en line.Jeg kjøpte en Baltic line med innebygget strikk for noen år siden. Veldig fornøyd med den. Strikken er overhodet ikke stram på noen måte, bare akkurat nok til å ta inn slakken på sikkerhetslina. Lengden fullt utstrukket er akkurat passe, dvs fra bøylen på selen og ned til dekk når jeg står oppreist. Når den trekker seg sammen er den 40-50 cm tenker jeg. Den synes under armen min her, bort til løpelina på dekk. Klar til innsats Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtummel Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Var ikke klar over at man kan få kjøpt flere liner i settet.Her har du et eksempel på line med tre kroker. Lengden er oppgitt til 2 meter, og det er alt for langt. Jeg korter dem ned til en line som rekker fra sele til dekk når jeg står oppreist og holder armene over hodet. Da er det ikke snakk om å avslutte dekkslinen for langt fra baugen, for sikkerhetsselens line kompenserer ikke for annet enn min egen kroppshøyde. Som med MOB er det kjekt å prøve dette utstyret med båten i smult farvann. Når du står i baugen med bølger som slår over dekk er det i seneste laget å lure på hvor lange liner du bør ha på dekk og i selen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Hej Hulda vad har du för dimensioner på riggwiren? Jeg måtte se etter på et gammelt tilbud, regner med at det er dette jeg har: Wire stående rigg 10 mm Dyform (korddelene har trekantet tversnitt, gir vesentlig tilleggstyrke (30- til 50%??)). Kutterstag 8 mm standard. Doble akterstag, doble undervanter, mellomvant, toppvant, forstag. Kutterstaget er avtagbart på dekk. 12 stk Norsemann Gibb 5/8 strekkfisker. Strekkeren til kutterstaget er av typen med 'fällbar ratt'. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Har oxo 10mm i Vanten! men jag tror något klenare i undervanten oxo dubbla. men har enkelt akterstag, något som jag lurer på o göra om även om alla jag snakker med säger att det räcker. kutterstag o peke er fortfarande på planeringsstadiet, men kommer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Doble akterstag, doble undervanter, mellomvant, toppvant, forstag. Hei Hulda. Vedrørende dine doble akterstag er disse festet separat - adskilt skinne e.l. - i mastetoppen eller går de inn på felles feste - skinne ? Også lurer jeg på om du kan stramme inn belastningen mellom disse. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Oi. Jeg har tre sånne wirer akterover til akterspeilet.. En i midten jeg bøyer mastetoppen med, og en på hver side jeg teiter forstaget med. Men jeg har bare to wirer ned til dekk på hver side av masta. Men jeg har peke og kutterstag. Var det ovenstående ment som et seriøst innlegg? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Hei Hulda. Vedrørende dine doble akterstag er disse festet separat - adskilt skinne e.l. - i mastetoppen eller går de inn på felles feste - skinne ? Også lurer jeg på om du kan stramme inn belastningen mellom disse. Det husker jeg ikke. Tror wirene går inn på alu.beslag i toppen, toppbeslaget har ører med bolt gjennom. Wirene kan strammes uavhengig, hos meg er dette ingen hensikt. Båten har masthead. Du kan si det slik at hvert av akterstagene skal ha halve strammingen av forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Har oxo 10mm i Vanten! men jag tror något klenare i undervanten oxo dubbla. men har enkelt akterstag, något som jag lurer på o göra om även om alla jag snakker med säger att det räcker. Det räcker. En av grunnene til at jeg har doble her, er at det er jeg som har sveiset dekksfestene. Som jeg har sveiset alle andre fester. Det forbauser meg vel ikke at alt holder, men jeg legger inn litt ekstra hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 ja litt extra......kan aldrig skade........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nøtterøy Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Denne skal vistnok sette ny rekord jorda rundt! RASK OG STOR: Båten har en maksfart på 45 knop (90km/t). Den er 78 fot lang og har en rekkevidde på 3000 sjømil på en tank. Motorene er to 540hk Mercruiser Cummins, som bringer totalkraften opp i 1080 hester. Trodde kanskje den ville ha mer motor.....? NA24 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Det husker jeg ikke. Tror wirene går inn på alu.beslag i toppen, toppbeslaget har ører med bolt gjennom. Wirene kan strammes uavhengig, hos meg er dette ingen hensikt. Båten har masthead. Du kan si det slik at hvert av akterstagene skal ha halve strammingen av forstaget. Er det slik å forstå at wirene er festet i samme punkt i toppbeslaget, eller er de adskilt. Spør fordi jeg akter å montere nye doble beslag og vil da sikre meg noe dersom en av wirene ryker og den andre holder igjen. Et og samme feste til begge stagene vil jo være bortkastet dersom festtet ryker først - noe de har en tendens til. Hva tror du om dette ? Skal også montere doble forstag som kan anvendes i pasaten. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Dobble forstag? Hva mener du? Kutterstag?. I så tilfelle, få det så langt bak forstaget slik at du får spalte nok til å seile med to forseil. Hos meg blir det bare tull hvis jeg prøver. Eller skal du seile butterfly med to genoaer. I så tilfelle har jo forstagsprofilen gjerne to renner. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Hei Mulligan. Spalten mellom stagene må ha stor nok avstand - ca. 15-20 cm - slik at dette kan fungere. Med to forseil som er skåret høyt noe lik en gammeldags klyver - bare større areal. Og spinnakerbom/spribom som i tilleg festes veldig høyt på masten. Dette for å ungå at bom og seil berører bølgene ved rulling. Om jeg kommer til å anvende forstagsprofil på disse gjenstår å se til våren. Vurdere også muligheten for å montere disse forstagene på baugspydet. Akterom hovedstaget som er festet helt i tuppen av baugspydet. Dette anvendes ikke til seilføring, men kan bære overlapende seil av liten dimensjon/areal som stenger for luft gjennom strømningen mellom dobbelstag. Virker også som fartsbremse ved å slakke ut slik at klyverne får mindre press på sitt samlede areal. Morrsom sak Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Er det slik å forstå at wirene er festet i samme punkt i toppbeslaget, eller er de adskilt. Spør fordi jeg akter å montere nye doble beslag og vil da sikre meg noe dersom en av wirene ryker og den andre holder igjen. Et og samme feste til begge stagene vil jo være bortkastet dersom festtet ryker først - noe de har en tendens til. Hva tror du om dette ? Skal også montere doble forstag som kan anvendes i pasaten. Poenget hos meg var at hvis det ene ryker, skal det andre holde. Dessuten, hvis det ene toppvantet ryker, vil samme sides akterstag hjelpe til å holde masttoppen. Samme filosofien når det gjelder beslagene kan anvendes på doble forstag. Kommer jeg ut i meget dårlig vær, vil kutterstage være aktivt. Dette staget blir balansert mot lensestakler. Jeg tror at Huldas problem til slutt blir at masta bukker under på grunn av for høy kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 Perfekte jordomseiler: Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 snart perfekt ....savner kutterstag, men det kommer............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Hardtop ? Ser jo helt strøken ut. Regner det aldri i båthavnen ? Jeg begynte å vaske i går, helt til regnet kom... Så da er det bare påan igjen .... Klarte ikke engang å polere bort alt "renn" , og jeg har ikke lyst til å finne frem rubbing kremen ennå... Grønnsåpe i 80 graders vann eller Microvask tok det ikke bort.... Men den rød stripen ble pen. Nesten like pen som din Najad.. Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 ...tror ikke det hjelper med rubber her nei. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Hardtop ? Ser jo helt strøken ut. Regner det aldri i båthavnen ? Jeg begynte å vaske i går, helt til regnet kom... Så da er det bare påan igjen .... Klarte ikke engang å polere bort alt "renn" , og jeg har ikke lyst til å finne frem rubbing kremen ennå... Grønnsåpe i 80 graders vann eller Microvask tok det ikke bort.... Men den rød stripen ble pen. Nesten like pen som din Najad.. hardtoppen er 'one of a kind', enda 371an jag sett med hardtop vaske båten gjör jag på våren.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Jeg vet ikke om Saxe Artic 62 kan være noe. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 hun er fin, såg henne i Skagen för ett par år sedan..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.