Jump to content

legge ut bøye?


kreps

Recommended Posts

Tror nok du må eie tomt eller ha båtfesterett. I alle fall om du skal fortøye båten til land. Båtfesterett kan leies eller kjøpes.

Snakker du om å legge ut bøye for å la båten ligge på svai har det vært oppe her på forumet tidligere så du finner nok noe om dette med et søk eller en titt i emneoversikten.

Link to post
Share on other sites

Av erfaring, og det jeg vet flere gjør. Legg ut moringen på passende sted med bøye. Ikke spør. Om du spør så får du problemer. Vi har tidvis Contraband liggende i Oslo. Vi la ut bøye, det tok 2 år og havnesjefen kom med ett offisielt brev der vi ble forespurt om det var vår bøye. Vi ga beskjed, nei, kun midlertidig. Konklusjon De har nesten null kontroll.

 

Moralsk, vel........ billig ja.

 

Dessuten kan de ikke påvise at det er din bøye, så har du is i magen. legg bøya ut. Skipper Worse kan sikkert gi noen inspill rundt dette trur eg.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig at kommunene ikke håndhever dette med bøyer. Formellt sett må du ha tillatelse fra kommunen men i praksis er det vel tilnærmet lovløse tilstander. Ser ut for meg som om det legges ut bøyer og badeflåter ganske klart med det formål å tvinge båttrafikken bort fra eget bryggeanlegg.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for meg som om det legges ut bøyer og badeflåter ganske klart med det formål å tvinge båttrafikken bort fra eget bryggeanlegg.

Dette kan jeg skjønne ja... når man ser hvordan enkelte folk i båt passerer brygger ol. da kan det være greit å få båtene noen meter unna nå de kommer forbi i halvplan slik at man kan gå tørrskodd over bak hekken på båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I år hadde vi fornøyelsen av å besøke et område vi ikke har vært noe særlig tidligere, deler av Oslofjorden! Valerskjærgåren var virkelig en perle og hele Østfoldkysten opp til Moss var en positiv overraskelse. Østfoldingene har virkelig noe å skryte av. Vi var også innom Bolærne, hvor det var mange fine plasser å ligge. Men tilbake til moringer og bøyer - noen steder har dette tydeligvis tatt av, fine ankerplasser var spekket med små og stor bøyer. Vi hektet oss fast i bøye for å ta lunch, i en liten fjordarm til b/b ved innseilingen opp til Halden. En kar kom pronto roende ut og aviste oss på vegne av sin nabo som var bøyeeier han som fortalte var svært hissig!

Selv i en sentral sommerby som Stavern mysset det i år av små og store bøyer nedenfor leiren der båtene pleier å ligge på svai.

I øst- og sørlandsområdet er mye av den mest attraktive kystdelen bygget ned av hytter i flomålet. Blir det nest at de mest aktraktive ankerplassen fylles opp av moringer og bøyer?

Link to post
Share on other sites

Vi hektet oss fast i bøye for å ta lunch, i en liten fjordarm til b/b ved innseilingen opp til Halden. En kar kom pronto roende ut og aviste oss på vegne av sin nabo som var bøyeeier han som fortalte var svært hissig!

Slitsomt, men jeg pleier ikke å bry meg dersom jeg hekter meg på for en lunsjpause eller høneblund midt på dagen.

 

Blir det nest at de mest aktraktive ankerplassen fylles opp av moringer og bøyer?

Det er sikkert en del som forsøker seg, men ligger moringen på mer enn 2 meters dyp så vil kommunen eller havnevesenet ha et ord med i laget. Noen steder er det lagt ut bøyer til glede for allmenheten og med tillatelse av myndighetene, og da er det vel ikke så galt om en god ankringsplass fylles opp av slike. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Bruker dere andres bøyer og hekter fast i dem??

Ja jøss, bryggeanlegg også. Utenom juni-august er det jo ett eldorado for oss båtfanter. Massevis av ubenytta bøyer og brygger overalt. Kommer det en hissig sjel er det bare å lire av seg noen beklagelser og skylle på motorproblemer. Funker så godt som alltid.
Link to post
Share on other sites

Bruker dere andres bøyer og hekter fast i dem??

Med stor forsiktighet i stille vær, og kun for korte opphold. Er ikke bøya merket "privat" kan den jo være lagt der for å gjøre livet lettere for oss alle.

 

Rent formelt er det friluftslovens §7 som gjelder, og ikke den ene eller andres meninger om lokal skikk og bruk.

 

"Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker."

 

Jeg vil tro at bøyer faller inn under betegnelsen "fortøyningsgreier" :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten kan de ikke påvise at det er din bøye, så har du is i magen.

Men at det er din båt som er fortøyet i bøya kan de vel "påvise"? For meningen med å legge ut en bøye er vel for at man ønsker å bruke den (selv)? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men at det er din båt som er fortøyet i bøya kan de vel "påvise"? For meningen med å legge ut en bøye er vel for at man ønsker å bruke den (selv)? :rolleyes:

hva har det å si om de beviser at du har fortøyd i den? jeg fortøyer rett som det er i bøyer jeg ikke har peiling på hvem som eier..

Link to post
Share on other sites

Ja, ser hva friluftsloven sier og det virker jo som om dere er i deres fulle rett når dere låner bøyer.

MEN jeg hadde sansynligvis også blitt eirande sint om noen hadde brukt moringen og bøyen min på landstedet mitt. Da snakker jeg om bøye med tau til land for å dra båten inn og ut.

På Halsnøy i Sunnhordaland der jeg har landsted har jeg aldri sett eller hørt om at noen tar seg til rette og bruker andres bøyer.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser hva friluftsloven sier og det virker jo som om dere er i deres fulle rett når dere låner bøyer.

MEN jeg hadde sansynligvis også blitt eirande sint om noen hadde brukt moringen og bøyen min på landstedet mitt. Da snakker jeg om bøye med tau til land for å dra båten inn og ut.

På Halsnøy i Sunnhordaland der jeg har landsted har jeg aldri sett eller hørt om at noen tar seg til rette og bruker andres bøyer.

Kanskje du skal sette opp følgende skilt på bøya:

Jeg er en egoist som ikke tåler at andre bruker bøya mi selv om jeg ikke har bruk for den selv.. Fortøying forbudt!

 

Helt alvorlig, om folk bruker båtplassen min driter jeg i, så lenge den er ledig for meg når jeg kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får sette opp skilt da :rolleyes:

 

Som sakt er skikken der jeg har min lille båterfaring fra at andres fortøyningsbøyer holder en seg unna så det er ikke noe problem :smiley:

Hva er egentlig problemet med at andre bruker plassen når du uansett er borte?

Det er behagelig å legge seg på ei bøye for å nyte lunchen, bøya vet man at som regel sitter med en grei moring også, så sannsynligheten for å bli liggende stille er ganske stor.

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på sjøen så er jeg alltid behjelpelig.... om noen finner at de kan nyttigjøre seg min bøyeplass, eller båtplass når ikke jeg bruker den, ja da er de selvsagt hjertelig velkommen... Det skulle da bare mangle etter min mening...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spiller det ikke en viss rolle hvor denne bøyen er plassert? Selv har jeg to bøyer utenfor min brygge/landsted. Avstanden til egen brygge er ca 20/30 meter. Hytta ligger helt i vannkanten så bryggen er også min terrasse og der tilbringer jeg store deler av dagen. Hvis noen hadde fortøyd i en av disse bøyene så hadde jeg helt klart hatt innvendinger mot det da avstand til meg/famile/brygge er så kort at jeg ville følt det ukomfortabelt. Det er vel en regel om at man skal legge til minst femti meter fra bebyggelse?

 

Legge ut en bøye hvor som helst og håpe at myndighetene ikke reagerer - litt av noen holdninger! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hvis jeg ankrer opp utenfor hytta til en eller annen for en kaffekopp så har han ingen tng med det så sant jeg ikke er til hinder for hans ferdsel..det blir som å parkere på offentlig vei.. vannet i sjøen er det ingen som eier...og råderetten opphører v mollbakken/2meter.... bøyeutlegging utenfor denne grense reguleres av havnevesnet..

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig du har rett Bolla.Samtidig er jeg litt uenig med Moche også.Hvor hytteeierene har terrassen sin er av minimal interesse og for meg kan de legge bøyer og badeflåter hvor de vil også. Sånn høl i hue utlegging av bøyer som hindrer "fri ferdsel" provoserer meg litte bitte granne til tider. Jeg liker ikke fenderlist pussing og ikke liker jeg å få knyttenever fra hytte eieren fordi jeg stikker innimellom brygga og flåten så lenge flåten er tom for folk.(flåten ligger på 6 m). Tolkingen av problemet er like mange som det er mennesker vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Samtidig er jeg litt uenig med Moche også.Hvor hytteeierene har terrassen sin er av minimal interesse og for meg kan de legge bøyer og badeflåter hvor de vil også. Sånn høl i hue utlegging av bøyer som hindrer "fri ferdsel" provoserer meg litte bitte granne til tider.

Vel, det er vel av noen interesse hvor man har terrassen m.h.t. hvor du føler det "riktig" å oppholde deg i forhold til denne?

 

Fant denne: http://www.fylkesmannen.no/digimaker/docum...p80e67996na.pdf

 

Den sier ikke noe med direkte referanse til bøyer, men man skal uansett respektere "den private sonen rundt hus og hytter". Vagt formulert, javel, men femti meter har vært nevnt diverse ganger i blader og aviser hvor denne type "konflikter" har vært tema. At noen virkelig vil legge seg så tett opptil en hytte, det være seg bøye eller land, er for meg litt rart, og det er da aldeles unødvendig?

 

Kjenner også til diverse hytter hvor eier har lagt ut bøye fordi folk kjører meget tett inntil land hvor eier har sin badeplass med stupebrett, badetrapp og det hele, og da snakker vi om et sikkerhetsaspekt - håper noen av dere har litt forståelse for det? Heller ikke så moro når hekksjøgeneralene slenger folks joller opp på land, både med og uten barn oppi!

 

Mener jeg evner å se denne saken fra to sider da jeg er så heldig å både ha hytte og båt som jeg bruker til å farte på kysten med. At noen mener at det ikke finnes plasser igjen å legge seg uten å være "fender til fender" er bare noe tull og vitner om at noen enten har for stor båt til å kunne håndtere den eller ikke gidder å finne noen av de tusenvis av flotte plasser hvor man kan ligge både trygt og uten naboer - har vært der, har brukt dem, ja de finnes!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjenner også til diverse hytter hvor eier har lagt ut bøye fordi folk kjører meget tett inntil land hvor eier har sin badeplass med stupebrett, badetrapp og det hele, og da snakker vi om et sikkerhetsaspekt - håper noen av dere har litt forståelse for det? Heller ikke så moro når hekksjøgeneralene slenger folks joller opp på land, både med og uten barn oppi!

Jeg skjønner dette ønsket, men det må nok søkes om dette til kommunen, slik at dette blir godkjent... Vi kan vel ikke tillate at "gud og enhverman" skal ta seg tilrette på friområder i naturen selv om de eier en hytte et eller annet sted.

 

"Allemannsretten" er en lov som vi må passe godt på... den er enestående i Norge.... og slik som jeg tolker denne loven så betyr ikke den at en hytteier kan ta seg tilrette slik han selv ønsker selv om han ikke vil ha båter som passerer rett ved kaien... blir dette til sjenanse så kan han vel bare flytte litt lenger opp på eiendommen..... og at båter passerer rett forbi var de aller fleste klar over når eiendommen ble anskaffet...

 

Enhver bøye eller blåse som ligger i sjøen skal vel være merket.. det være seg om det er en moring i andre enden eller en krabbeteine... De som ikke er merket er det jo ingen som eier, eller vedkjenner seg at de eier... så det er fritt frem for alle oss andre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...