Jump to content

legge ut bøye?


kreps

Recommended Posts

Sydvesten - ser at du holder til i Bamble og jeg har hytte i Kragerø på grensen mot Bamble så jeg kunne vist deg en rekke steder jeg har i tankene så ville du nok forstått enkeltes behov/ønske om å ha litt større avstand til Txibåtene som kjører forbi badeplassen deres på ti meters avstand i 30 knop! Når båter (fører av) ikke tar det hensyn de bør og skal så må man vel få lov til å beskytte liv og helse?

Du har også sikkert lagt merke til en "viss" økning i båttrafikken de senere år og de fleste hyttene har nok vært i nuværende eiers eie i mange år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette handler ikke hva jeg personlig mener om konkrete hendelser i skjærgården.... Jeg er svært ofte hos noen venner som har arvet en hytte midt i "Tonerleia" rett utenfor Hafsund og jeg vet meget godt hva du mener... Jeg har selv ligget på kaia ved denne hytten og båten har blitt kastetet både hit og dit av mere eller mindre kometente båtførere i halvplan 7-8 meter unna... Jeg har også ferdes svært mye rundt omkring både i Bamble og Kragreø så jeg godt til slike steder.. men jeg blir gjerne med på en båttur..

 

Men dette gjør jo ikke at jeg mener de kan ta seg tilrette og legge ut bøyer hvor de vil... det er også en oppfatning de selv deler... selv om det kan være fristende..

 

Det som jeg vil tillivs er prisnippet om at vi ikke kan ta oss tilrette på "annenmannseiendom" from frområder er og som eies av hele Norges befolkning.. selv om en kan irritere seg over dette... Vi kan ikke tillate oss at hele resten av befolkningen skal bli tvunget bort fra et sted bare fordi en håndfull mennesker tilfeldigvis eier en hytte et eller annet sted...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den sier ikke noe med direkte referanse til bøyer, men man skal uansett respektere "den private sonen rundt hus og hytter". Vagt formulert, javel, men femti meter har vært nevnt diverse ganger i blader og aviser hvor denne type "konflikter" har vært tema. At noen virkelig vil legge seg så tett opptil en hytte, det være seg bøye eller land, er for meg litt rart, og det er da aldeles unødvendig?

Blader og aviser kan skrive hva de vil. Friluftsloven er nokså klar: "På sjøen er ferdsel med båt fri for enhver." Ligger hytta eller huset i vannkanten så får vi anta det er fordi eieren liker både bølgeskvulp og båttrafikk. Bading er en annen sak, det skal skje i rimelig avstand fra bebodd hus/hytte.

 

Det mest forvirrende er antagelig dette skillet mellom innmark og utmark, for der har Høyesterett avgjort at strandsonen på en boligeiendom er utmark (Ormestad-saken).

 

Det er også viktig å huske på en liten detalj når det gjelder bruk av andres fortøyningsgreier, nemlig at loven sier kortere tid.

Link to post
Share on other sites

Det mest forvirrende er antagelig dette skillet mellom innmark og utmark, for der har Høyesterett avgjort at strandsonen på en boligeiendom er utmark (Ormestad-saken).

 

Det er også viktig å huske på en liten detalj når det gjelder bruk av andres fortøyningsgreier, nemlig at loven sier kortere tid.

Det er for tiden en liten sak her i Rogaland nå hvor svært mange hytteeiere har tatt seg tilrette i starndsonen med brygger og ikke minst anlagt en gressplen og dermed "egendeifnert"området til "innmark" Flykesmannen ønsker at det ryddes opp i slike forhold, ble meldt på lokalen i radio(NRK) i dag eller var det i går jeg hørte det..... men jeg er vel med å bringe temaet om egen bøye litt vel langt ut nå... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blader og aviser kan skrive hva de vil.......

Jeg tror at uansett hvordan man formulerer seg i en sak som dette så vil det en sier (skriver) bli tolket, feiltolket og fortolket! Selvfølgelig kan man kjøre nærmere enn femti meter fra andres brygge, blant annet finnes det mange smale sund hvor det også er brygger! Jeg har med andre ord ikke ment at man ikke under noen omstendighet kan befinne seg nærmere enn femti meter fra annen manns brygge!

 

At man viser hensyn og svinger uenom badeplasser, badende, brygger og båter osv er for meg, og forhåpentligvis mange andre også, så selvfølgelig at det ikke trengs en lovregulering til! At man ikke legger seg kloss opptil brygger hvor folk (eiere) oppholder seg og ikke benytter andres bøyer , som ligger tett opptil folks brygger osv, er selvfølgelig for de fleste av oss - gudskjelov!

 

At man også senker farten når man passerer tett opptil brygger hvor det ligger båter - også selvfølgelig!

 

La oss komme litt lenger enn til; "lufta er mi lissåvæl som di!" Eller??? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte med meg bikkja i båten, og av og til varer jo en båttur lenger enn blærekapasiteten til en sheepdog. Da må man i land, og slik Randsfjordens bredder ser ut har jeg av og til ikke annen mulighet enn å benytte meg av en annenmanns brygge. Men jeg legger ikke til ved brygger som ligger som en terasse utenfor en bebodd hytte. Litt omtanke har man da. Hva bøyer angår; jeg er helt enig at for kortere opphold må det være greit å benytte ei ledig bøye. Litt takhøyde må vi da kunne tillate oss, vi båtfolk i mellom. Jeg har selv ei bøye til min båt, og ser ikke noe galt i at noen fortøyer midlertidig ved den, så lenge den er ledig når jeg kommer hjem. Og når jeg samtidig vet med sikkerhet at flertallet av både moringer og brygger er satt ut uten noen form for søknad eller godkjenning, så er ikke min samvittighet veldig dårlig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

OKI. vil først TAKKE for alle svar som har kommet, tolker svarene slik. jeg kan ringe havnevesnet og :headbang: mest sansynelig få nei, eller prøve å finne et passende sted "ikke så lett i indre oslofjord" det er jo ganske fullt men jeg skall nok finne et sted. for de fantasi prisene som er på fortøyningsplasser i Oslo eskluderer i hvertfall meg. klarer ikke betale like mye for 2-3 mnd parkering som det båten koster.

 

var det slik at bøya bør ligge på mere en 2m dyp?.

Link to post
Share on other sites

Må si du har frekkhetens nådegave Dalton.

Fordi du velger å ta med deg hunden så synes du at du har en god grunn til å bruke andres brygger.

Men du har da tydelig vis litt dårlig samvittighet for akkurat det. Da er det godt å finne et passe argument for å bli kvitt den dårlige samvittigheten og det har du da tydeligvis funnet siden du rettferdiggjør bryggetilleggingene med at flertallet ikke har alt på stell i forhold til kommunen.

 

Siggurd sitt svar om at han også bruker andres bryggeanlegg tok jeg som ironi, men nå ble jeg litt usikker...

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt min oppførsel grenser opptil, eller passerer definisjonen av frekkhet er vel opptil enhver å mene. Jeg spør hvis jeg ser folk, hvis ikke legger jeg til for de fem minuttene det tar for bikkja mi å gjøre det han må! Og jeg har ikke med meg bikkja for å ha en unnskyldning for å bruke andres brygger! Jeg går til land hvis det er mulig!

Mange utropstegn her... ble litt hissig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner dette ønsket, men det må nok søkes om dette til kommunen, slik at dette blir godkjent... Vi kan vel ikke tillate at "gud og enhverman" skal ta seg tilrette på friområder i naturen selv om de eier en hytte et eller annet sted.

Det å ta seg til rette i strid med loven med begrunnelsen at det passer en selv, er jo et adferdsmønster hos enkelte.
Link to post
Share on other sites

det er bare ett svar på hva du skal gjøre: Skaff tilatelse til å legge ut moring\bøye...koste hva det koste vil...alt annet er idiotisk og vanvittig barnslig!

 

Men hvis hunden må, så er det vel greit, men ikke la han gjøre fra seg hvor som helst og ta med deg dritten!

Notert, opplest og vedtatt :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...