Jump to content

Drikkevann ombord?


ter-av

Recommended Posts

Drikker vannet vis jeg er tørst nok , men til kaffe og mat har jeg brukt det bestandig .Skal ned idag og kjøre igjennom med klorin trixet ,tok en liten test i helga på dagtid :wink: . En kaffekok med vann fra tanken og en fra slangen på brygge ( trakter ) var forsjell , derfor klorin trixet idag så kansje detta blir meget bedre ..

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at vann som blir stående stille i tanken lenge , samt lyspåvirkning fremmer vekst i tanken. Ved å tømme tanken regelmessig, sørge for at rør etc er med minst mulig lyspåvirkning minimerer man mulighetene for vekst.

I mine øyne er dette de viktigste tiltakene for å gjøre vannet best mulig.

Kloring av anlegget= krig mot det som gror, det hjelper øyeblikkelig ved å redusere bakterietallet. Men etterhvert gror det på nytt.

Er det nødvendig å klore? Om en bare fyller vann i våre farvann er det nok ikke veldig påkrevet. Kloring hjelper bare om en samtidig tar sjauen med å mekanisk rengjøre anlegget. Kloring uten mekanisk rengjøring desinfiserer men du vil fortsatt ha forurensning i vannet som gjør at vannet kan bli blakket/fnokket, altså ikke særlig delikat.

 

Drikker jeg vannet fra tanken? Ja, både med og uten whiskey.

Link to post
Share on other sites

Tror att tanken og røra i båten er mye renere en det som er tillfelle med det som er i vannettet ellers, som vi fyller fra.uten å si att det er dårlig

(jobber med sånt)

:cheers:

aanton

Det har du sikkert helt rett i. En venn av meg jobber som rørlegger i kommunen og har vist meg noen eksempler på vannrør. Den store forskjell ligger nok i at vannet i båtens tanker kan stå stille i tanken i dage/ukesvis og holder sjøvannstemperatur, dvs rundt 20 grader nå i sommer. Dette liker vel bakterier ganske godt? Jamnfør forholdsregler ved legionærsyke og andre vannbårne smittekilder. Så jeg tror klorbehandling og hyppig utskifting er tingen. Selv bruker jeg vann i tankene til kaffe og matlaging, men drikker det sjeldent. Men pusse tennene i det går helt greit, så så konsekvent er jeg. Prøver å rullere de tre vanntankene jeg har, så vannet ikke blir alt for gammelt. Dro forresten på ferie med kone, søster og vennine av kona. Med dusj ombord var problemet med gammelt vann ikkeeksisterende. Prøv det.

Link to post
Share on other sites

fyller alltid renset vann - har store filtre i kjøkkenbenken - som fylles på separate 25 literskanner til å ha ombord i båten.

vannet er renset for alle uhumskheter - bløtt som fløtee og holder seg en hel sesong uten noen form for endring i smak og - utrolig nok er fantastisk tørstedrikke tilogmed når det ikke har stått i kjøleskap.

Link to post
Share on other sites

Diesel i vanntanken er jo et skrekkscenario

En eier av en stor fin hvit seilbåt ble slept inn til en marina på Vestfoldkysten og bannet og geberdet seg meget over den h------ Volvo-Penta som ikke ville gå.

Mekaniker kom ombord, undersøkte, og uttalte: "Du fikk den ikke til å gå på vann du heller nei".

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde diesel i vanntanken brukte jeg ikke mer enn 2 liter klorin på 450 liter vann, og det holdt i alle fall til å få diesel-lukt og -smakl ut av systemet.

 

Lure jo litt på hvorfor du måtte ha :headbang: på vanntanken. :lol:

 

(bare måtte gjøre det) :lol:

 

Det hjalp på humøret mitt med en gang.

Skal ikke gjøre det flere ganger. :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...