Jump to content

Lovbrudd, og prating om det er ulovlig her inne?


Anonym

Recommended Posts

Det er sent nå, og ankerdrammen er under vesten, men så vidt jeg husker pådrar du hk-avgiften bare ved import eller bygging av motorer, ikke ved modifisering.

Fikk ikke politiet noe kritikk for en tid siden for manglende hk avgift etter at de hadde Chippet opp ytelsen på bilene sine etter at de var levert fra forhandler ???

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Politiet fikk vel ikke bare kritikk, men også regning for tilleggsavgift, samt avskiltingsbegjæring på noen biler grunnet trimming.

Noen av disse var teknisk i orden, andre hadde effekt langt over hva produsenten godkjenner (produsenten av en bil må godkjenne trimminga, eller det må foreligge TÜV-papirer på den for å få det godkjent..)

 

Men, det er jo ikke sikkert det er samme regler på båt, isåfall er jo det ytterst interessant..

Vil det være mulig å ta inn 250hk påhengere fra utlandet, og strupe de ned før import, få de godkjent med lav effekt, og etter at de er tatt i bruk fjerne strupingen, slik at de får full effekt?

Isåfall er jo det en god måte å tjene penger på..

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke noen tilleggsavgift for privat trimming av båtmotorer, således kan dette ikke sammenlignes med biler eller motorsykler....

 

Man kan jo selvsagt forsøke seg på å ta inn en nedjustert 250 hk påhenger i den tro at den slipper gjennom.... Det er nok du som importør som har det hele og fulle dokumentasjonskravet med tanke på effekten... men selvsagt om du klarer å få en produsent (ikke forhandler) til å sklrive ut et sertfifkat på en den 250 hesteren du har kjøpt egentlig er en "25" hester så er det vel mulig i teorien i allefall..

 

Er tollvesnet i den minste tvil om at du ikke har rent mel i posen.... ja da kan en fort få avgifter både i pose og sekk... så om man tjerne så mye penger på dette stiller jeg meg nok litt tvilende til.. Da tar de bare motornummeret og kontakter importøren i kongeriket og sjekker nomonell effekt.....

 

Regelen for hk avgift og privat import, samt import for næringsdrivende av motorer er rimelig greit forklart på lovdata og tollvesnet sine hjemmesider....

 

Som privat mann kan du fjerne plomben på en 9,9 og ta ut 15 hester, men om en forhandler gjør dette og selger den så skal det svares hk avgift av de 15 hk.... siden den er over den fritatte minste avgiftsfrie hk.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men altså, det bør holde med en effektmåling av den aktuelle motoren, kan enkelt få det til å lønne seg når folk vet at de uansett har en 250hk for en langt lavere pris..

eller mener du at en nedtrimmet motor fortsatt skal beregnes ut fra effekten i utgangspunktet?

jeg kan drive et firma som importerer motorene, og et annet som tar betalt for papirer som beskriver oppgraderingen, samt evnt nødvendige deler..?

Link to post
Share on other sites

Tror du skal sjekke litt på lovdata.no eller toll.no så ser du hvordan effekten skal beregnes ved import.... Det er en regel som sier noe at det er den maksimale effekten som den motorblokken er beregnet for som skal legges til grunn...

 

Men det er klart at kreativiteten din må du gjerne burke her, men tviler på at du får holde på særlig lenge før du blir innhentet av tollvesnets folk...

 

Er det en ikke typegodkjent du motor du skal ta inn så kan det vel hende du kan klarer å få til en effektmåling gjort av et annerkjent kontrollorgan, men da kommer du fort borti blant annet problematikken med CE merking etter blant annet maskindirektivet, og dokumenatsjon på utslipp osv... og sikkert mye annet som jeg ikke kjenner til..

 

Er det derimot en CE merket motor så er det ikke noe problem, da sjekker tollvesnet bare opp mot fabrikanten og finner effekten som det skal betales avgift for... eller det vil si det er du skal sørge for dokumantasjonen og tollvesnet vil etterprøve den om de ikke stoler helt på det du fremlegger..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en regel som sier noe at det er den maksimale effekten som den motorblokken er beregnet for som skal legges til grunn...

Hvordan slipper da forhandlere av 9,9 hestere å svare Hk-avgift? 9,9 hestere er vel uten unntak nedtrimmede 15 hestere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ut fra dette faktum er det ytterst interessant at kun snakk om C-Map ECS er forbudt, ?

Ta en poll på hvor mange her inne som bruker c-map kopi eller andre kopikart på lapptoppen sin i båten .Svarer folk ærlig så trur jeg du vil få et lite sjokk .

PS: har Navman plotter , men kunne tenke meg et kart på lapptoppen ettervært.......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ut fra dette faktum er det ytterst interessant at kun snakk om C-Map ECS er forbudt, [...]

Det virker ikke som snakk om C-Map ECS er forbudt, men derimot snakk om hvor man får tak i programmet, hvordan man bruker det osv.

 

At folk ikke betaler alle avgifter er et helt annet problem, og det fører ikke noe godt med seg å opptre som moralpoliti evd å forby diskusjoner om emner hvor man har mistanke om at det er mange som ikke betaler korrekte avifter.

 

Noe helt annet ville det være om det ble startet en diskusjon om hvordan du sette tyverialarmer og sporingssystem ut av funksjon. Det er ikke forbudt, men det har stort sett bare én hensikt å gjøre slikt. Da stiller det seg litt anderledes med diskusjonsforbud. På den annen side må det ikke være forbudt å fortelle at en eller annen tyverialarm ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som snakk om C-Map ECS er forbudt, men derimot snakk om hvor man får tak i programmet, hvordan man bruker det osv.

Det er akkurat det som er poenget. CMAP-ECS virker som om er ganske utbredt og derfor dukker spørsmål om dette opp i ny og ne. Å understøtte bruken av dette ulovlige program er uønsket på båtplassen i likhet med alle andre ulovligheter. Om du har en ulovlig kopi av Telchart, Maxsea eller hva som helst annet gjelder samme begrensing.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tror du skal sjekke litt på lovdata.no eller toll.no så ser du hvordan effekten skal beregnes ved import.... Det er en regel som sier noe at det er den maksimale effekten som den motorblokken er beregnet for som skal legges til grunn...

 

Så hvis du bytter ut ei V8 blokk type 5.0L av moden årgang, kan du måtte risikere å betale avgift for inntil 120-130 HK mer enn det du får ut?

Link to post
Share on other sites

Hvordan slipper da forhandlere av 9,9 hestere å svare Hk-avgift? 9,9 hestere er vel uten unntak nedtrimmede 15 hestere?

Det er vel ikke bare 9,9 som benytter samme blokk som andre større motorer.... Jeg vil tro her at avgiften beregnes ut fra den effekten motoren er bygget som og merkest som i henhold til CE merkingen.... og at det danner grunnlaget for avgiften... Tror ikke det er så veldig vanskelig å forstå om man vil da...

 

Så hvis du bytter ut ei V8 blokk type 5.0L av moden årgang, kan du måtte risikere å betale avgift for inntil 120-130 HK mer enn det du får ut?

Om dere tar en titt her hos tollvesnet så finner dere nok svare på sprøsrmålene.... Det står rimelig greit forklart i dette rundskrviet.... Det er utdrag ev lovverket.... ellers så det jo bare å snakke med tollvesnet om andre spørsmål...

 

Tollvesnet

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke bare 9,9 som benytter samme blokk som andre større motorer.... Jeg vil tro her at avgiften beregnes ut fra den effekten motoren er bygget som og merkest som i henhold til CE merkingen.... og at det danner grunnlaget for avgiften... Tror ikke det er så veldig vanskelig å forstå om man vil da...

Om dere tar en titt her hos tollvesnet så finner dere nok svare på sprøsrmålene.... Det står rimelig greit forklart i dette rundskrviet.... Det er utdrag ev lovverket.... ellers så det jo bare å snakke med tollvesnet om andre spørsmål...

 

Tollvesnet

"...For løs motorblokk beregnes avgiftten på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for.

 

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet."

 

Det vil vel kunne si at om en importerer ei 5 liters blokk til en sliten VP med 175 HK, kan avgiftsgrunnlaget bli 270 HK, siden det er det som markedsføres for denne blokka nå.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig noen som i "ramme alvor" mener at vi ikke her snakker om en omgåelse av regelverket og dermed avgift/avgiftsgrunnlaget? De båt/motorforhandlere jeg kjenner/har vært i kontakt med er i allefall ikke i tvil!

 

Litt på siden, men direkte parallelet; Hva skjer med avgifter etc. på en bil som man "chiptuner"? (bortsett fra at man vel plikter å si ifra til Biltilsynet, få nytt vognkort, kan få konsekvens for forsikring, er bilen beregnet (bremser etc) for å tåle denne økte effekt osv osv)?

 

Høye avgifter = kreative "løsninger"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg diskuterte Hk-avgift med Tollvesenet men dengang var holdningen at du som privatperson hadde rimelig frie tøyler til å modifisere din egen motor mens firma måtte holde seg nøyaktig til lovverket.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer i hvertfall på 9.9 Yamaha V-max. Der er det beregnet Hk-avgift for 15 Hk. Argumenetet er visstnok at det er meget enkelt å gjøre omm fra 9.9 til 15 Hk.

 

Når det gjelder trimming av biler så skal det betales inn avgift for effektøkningen f.eks ved chiptriming. Det samme gjelder nok for båtmotorer vil jeg tro. En VP D6 kan jo f.eks chippes opp med en KCR boks og man får en god el mer Sprut. Sjekk HER . Har imidlertid også hørt at en bilmotor kan trimmes noen % (5?) uten at man må betale inn ekstra avgift.

De som har fulgt med i media ang chiptrimming av biler har lest om dette.

Er bilen eldre enn 10 år er den ingen ekstra avgift såvidt meg bekjent.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer i hvertfall på 9.9 Yamaha V-max. Der er det beregnet Hk-avgift for 15 Hk. Argumenetet er visstnok at det er meget enkelt å gjøre omm fra 9.9 til 15 Hk.

Har på en måte vondt for å tro den versjonen; at man betaler for en annen effekt enn motoren beviselig har fordi det er så lett å forandre på (øke)? Nei, er ikke mulig??? Det er ikke slik at denne motoren er på 15hk??? (til tross for typebetegnelsen 9,9).

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei. En bekjent kjøpte nettopp en slik motor til barna`s GH11. Han måtte betale hk-avgift for 15 hk.

Synes fortsatt det er litt rart for kan ikke huske noen gang å ha kjøpt/betalt en ny motor og fått spesifisert hva jeg har betalt i hk-avgift! (har blitt noen motorer opp i gjennom!)

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...