Jump to content

Vikeplikt for hurtiggående "skjærgårdsjeeper"


nab

Recommended Posts

Hei. Hvordan skal jeg som kommer tøffende i 6 knop i min snekke forholde meg til båter som kommer flyvende i 20-30 knop både fra babord og styrbord ? Skal jeg holde kursen og satse på at de svinger slik at de ikke kjører på meg (evnetuellt redusere farten og gi signal hvis det er fare for sammenstøt). Det er uansett begrenset hvor mye jeg rekker å foreta meg før de er forsvunnet eller de har treft meg...

Link to post
Share on other sites

men; kan det forventes at en snekkeeier i 5kn fart er fullt i stand til å beregne farten og hvor en kryssende båt i 50Kn befinner seg om XX sekunder ?

Grunnen til at snekke eieren valgte nettopp den båten, er at han har nedsatt syn på et øye,og ikke beregner fart så bra...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når jeg har kjørt hurtiggående skjærgårdsjeeper har jeg håpet på at de saktegående båtene holder stø kurs og slik at jeg lettest mulig kan navigere rundt dem.

 

Det er lettere for den som går i 25 knop å manøvrere rundt enn for den som går i 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at snekke eieren valgte nettopp den båten, er at han har nedsatt syn på et øye,og ikke beregner fart så bra...

 

Suzuki

Husker en italiensk slalomkjører som befant seg i den absolutte verdenstoppen for en del år siden, han var blind på det ene øyet!

Hvis man ikke er i stand til å beregne fart, nedsatt syn og hva vet jeg så kan man stille spørsmålet om han er skikket til å føre en båt det være seg snekke eller annet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke er i stand til å beregne fart, nedsatt syn og hva vet jeg så kan man stille spørsmålet om han er skikket til å føre en båt det være seg snekke eller annet?

Nå;man er fint skikket til å kjøre bil da.

Problemet dukker opp når man tror kryssende båt har 20KN og den har 50...

 

Utopi ? Neppe. Ta en tur på sjøen og se etter selv.

 

Grunnen til at jeg nevner dette problemet spesielt, er at jeg har masse erfaring med kjøring av traktor i trafikken. Mange tror at traktorer bare er treige,saktegående greier som skaper kø. Mange blir forbløffet når de oppdager at traktoren ikke holder 20-25 km/ t,men godt over 50, kanskje nærmere 60..

Forbikjøringen som man trodde skulle gå så lett, eller utpåkjøringen på veien uten akselrasjonsfelt,der man trodde man hadde verdens beste tid, ble plutselig ikke så enkel allikevel.. ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

thor Postet I dag 19:43

Du er ikke untatt vikeplikt for fartøyer på din stb side uansett din egen hastighet.

Jeg er klar over det, og praktiserer dette så langt det er mulig, problemet er at med min hastighet så har jeg ingen mulighet til å manøvrere slik at jeg er sikker på at jeg går bak en båt som kommer i 5-6 ganger min hastighet.
Link to post
Share on other sites

Utopi ? Neppe. Ta en tur på sjøen og se etter selv.

Ingen tvil om at en del båter gjør 50 knop, eller mer, har selv en båt som gjør overkant 40 og min forrige båt gjorde nesten 50. Det er fort!

 

Mener fortsatt at hvis man av den ene eller annen grunn utgjør en fare for seg selv eller andre så bør man ikke kjøre båt, ei heller bil for den saks skyld! Ser ut til at noen tror at man har forkjørsrett fordi man har en saktegående båt - sånne holdninger (manglende kunnskaper?) er med på å gjøre det litt for spennende! Folk "glemmer" å legge om kursen for å tilkjennegi at man har sett en og at man aksepterer sin vikeplikt - gjør man det vil alt gå greiere, men stort sett går det jo bra da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lurer på om folk i det hele tatt kan forskjellen på styrbord og babord jeg?. Det er hvertfall veldig rart at nesten alle skal legge seg på babord side av leia der det er stakerekke. Er det ikke mulig å holde til styrbord?. Vikereglene ser det dessverre ikke ut til at flesteparten sjønner eller gidder å følge. De fleste jeg har møtt velger som regel å vike til babord??. Irriterte meg litt over dette i begynnelsen av sommeren, men nå har jeg begynt å gi f... jeg også. De kommer på kryss og tvers uansett. Når det gjelder å bedømme farten til ett annet fartøy er jo ikke viktig i det hele tatt. Det viktigste er å peile det med gjennom ett fast punkt på eget fartøy. Forandrer ikke dette seg er du på kollisjonskurs. Vikereglene for fartøyer som kommer på din stybord side er grei. Denne regelen gjelder så lenge fartøyet som kommer på din styrbord side holder kurs og fart. Det samme gjelder vis fartøyet er innhentene. Vis ett fartøy innhenter deg har det fartøyet vikeplikt for deg. Men du kan ikke foreta en krapp kursendring og forlange forkjørsrett.

Link to post
Share on other sites

Ja. Kan virke som regler for dagens båtrafikk begynner bli ganmle. Reglene må nok tvilsomt vært forestillt i situasjoner hvor båter kommer i 40 knop og mer..

 

Men det er jo som regel mye sunn fornuft ute på sjøen. Hvertfall de som har raske båter ser jeg svinger unna selv om andre båter har vikeplikt. Selv er jeg rask på å få opp seil når det er trafikk, så da trenger jeg ikke ta så mye hensyn.

 

Men når du er i full bevisthet om at enkelte folk ikke merker at de kjører oppe på land i 40 knop, så er det jo greit å være forsiktig. Jeg tror at mennesker i enkelte situasjoner får sjokk, og forblir handlingsudyktige, spesielt når man plutselig innser man har kursen rett mot land eller en annen båt i stor hastighet. Fort gjort å miste oversikt over skjær, grunner og andre båter om man ikke følger med, og i motorbåt går det utrolig fort...

 

Bare å ta en titt her: http://www1.vg.no/bildespesial/show/spesia...id=3356&o=0

 

1 seilbåt, 20 motorbåter på land mer eller mindre nesten :)

Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at hvis man av den ene eller annen grunn utgjør en fare for seg selv eller andre så bør man ikke kjøre båt, ei heller bil for den saks skyld! Ser ut til at noen tror at man har forkjørsrett fordi man har en saktegående båt - sånne holdninger (manglende kunnskaper?) er med på å gjøre det litt for spennende! Folk "glemmer" å legge om kursen for å tilkjennegi at man har sett en og at man aksepterer sin vikeplikt - gjør man det vil alt gå greiere, men stort sett går det jo bra da?

 

Ærlig talt, det der nekter jeg å tro at du mener.

At JEG er en fare, fordi DU farer forbi i 50-60KN fart, og jeg av diverse årsaker ikke har mulighet til å bedømme hastigheten, er regelrett latterlig.

Dessuten; åffer kan ikke de som ELSKER fartlegge kursen noen grader unna oss som kanskje ikke er så glade i det ? Jeg skal ærlig være den første til å innrømme at jeg ikke hiver meg over autopiloten, og svinger til siden når en fartsidiot med gråstenk i et overmotorisert badekar farer forbi en fart som burde vært forbudt innenfor 12mils grensa.

 

Hvem som framprovoserer hva kan sikkert diskuteres til man blir blå, uansett påviler det enhver som farer fram i den hastigheten et særskilt ansvar. Det foregår mye rar aktivitet til sjøs,bading, padling har vært nevt tidligere, fisking oa. Åssen man får med seg alt som skjer når hastigheten overskrider 20-30KN aner jeg ikke,men ser vi¨på statistikkene er det helt tydelig at det ofte dreier seg om flaks.

 

Og ja; personlig synes jeg alle burde kunne kjøre så fort de ville. Det var til en idiot kjørte på kryssende kurs, og snittes oss i Singlefjorden i 30-40KN fart. Hadde jeg slakket av i det riktige øyeblikket ville han havnet mellom oss og jolla (2-4m slepetau ? ) istedet var det bare fiskestanga han brakk tvers av.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det foregår mye rar aktivitet til sjøs

Ja, det er sagt så sant som det er. :yesnod:

 

På vei nordover Nyleiea i dag lå det ti-tolv småbåter og drev i leia, på det trangeste stykket, fra Ringholmen og nordover. Det var trafikk i begge retninger, men ikke en av disse premieidiotene gjorde mine til å flytte seg en millimeter... :cryin:

 

Jeg ble til slutt så ettertrykkelig steik forbanna at jeg hang i fløyten til de to siste, som pent blokkerte sundet og nærmest ga meg valget mellom å kjøre over dem eller prøve å kjøre "gjennom" en stake ... Forbi den siste, skjelte jeg ham ut pr. utlening av vinduet ....

 

Ikke akkurat pen oppførsel, nei. Skal nok skjerpe meg, snart er heldigvis fellesferien over og da blir vi kvitt mesteparten av tullingene som bruker båt en gang i året og regner seg som eksperter. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er akkurat tilbake etter flere dager langs svenskekysten med hurtiggående motorbåt.

 

Det gikk stort sett bra, men det er liten tvil hos meg om at det blir flere og flere båter for hvert år.

Og det blir stadig større konflikter mellom motorfolket og seil/snekkefolket mht. forbikjøringer og bølger.

 

Begge parter må gå litt i seg selv for at de skal klare å leve med hverandre i årene som kommer.

Det er ingen tvil om at motorfolket enkelte ganger må sette ned farten.

Men jeg er helt uenig i at det alltid skal være slik. Langt de fleste forbikjøringene er nok lovlige selv om de oppfattes som ubehagelige i seilbåten eller snekka.

 

Det var enormt med seilbåter i år, langt de fleste 35+ fot lange og utstyrt for en skikkelig seilas.

Men de aller fleste våget seg ikke utenom leden, flere av dem turde ikke heise seil en gang og gikk for motor i flotte vindforhold. I løpet av 12 dager på svenskekysten møtte vi ikke EN båt med spinnaker. Enda det var glimrende forhold for dette.

 

Jeg har selv hatt seilbåt i mange år og seiler ennå på venners båter. Og jeg vet at mange seilere er frustrert over motorbåtene.

Men jeg forstår dem ikke.

 

Først må man gå på seilkurs for å lære seg å bruke båten man har kjøpt. I de aller fleste tilfellene er det familien som er på tur, det er far som seiler og mor er litt bekymret. Det skal ikke være for stor seilføring og man skal ikke ut på havet. Dermed legger man ut på sjøens E6 med fokken oppe og gjerne et par rev i storseilet (eller i dag ruller man ikke storseilet helt ut). Og forbanner seg over motorbåtene som freser forbi i den veldig smale leden.

 

Om man virkelig irriterer seg over dette må man revurdere om det er seilbåt man skal ha eller om man skal seile et annet sted midt i fellesferien. Utenfor leden langs svenskekysten er sjansen minimal for at du møter en cabincruiser. Og der kan man virkelig seile.

 

Men det er også noen seilere som på død og liv skal vise hvor "flinke" de er. Som f.eks. å seile ut fra Fjällbacka havn på en dag med fullt kaos i og utenfor havnen. Dette er bare tull, de får vente med å ta opp seilet til det er mer åpent farvann.

 

Og flere ganger møtte vi kajakker midt i leden. Hva i huleste gjør en kajakk på sjøens E6 midt i fellesferien? Da ber de om å få kraftige bølger inn fra siden og de ønsker virkelig å komme opp i farlige situasjoner. Det er bare tull at disse ikke skal gå nærmere land eller vekk fra leden i sterkt trafikerte områder.

 

Motorbåter som skal vise hensyn når de passerer seilbåter/snekker og slår av farten lager bare dobbelt så store bølger. Etter min mening er det ikke farten som er problemet ved en forbikjøring, men bølgene. Og det er individuelt for den enkelte båttype. Min f.eks. lager knapt bølger over 22-23 knop, men setter jeg ned farten til 9 knop så er det ikke trivelig når jeg passerer.

 

Og siden seilbåten ligger der i 6 knop med motoren på så kan jo ikke jeg kjøre saktere enn dette for å passere den slik at jeg igjen kan øke farten.

 

Derfor sier jeg som seiler og motorbåtfører at det er bedre at motorbåtene kommer seg raskt forbi med minimalt med bølger enn at de senker farten og lager store hekkbølger som ligger der lenge.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt kan vel gå innaskjærs for motor om en ønsker det uten at folk i motorbåt skal harselere med det... og har han tøysykket hent til tøek i leden så får han kritikk for det... da skal man vise seg hvor flink man er....

 

Det er da ingen plikt å seile utaskjørs selv om man seilbåt.... Det finnes jo mange fine plasser innaksjærs som man da ikke vil kunne oppdage.... Og personlig så ser jeg ikke noe problem med at en seilbåt for motor i en sterkt trafikert led.. Det er mere renhårlig og ikke minst så er det lettere for andre å forholde seg til med tanke vikeregler..

 

Men jeg skal være tilbøyelig å være enig i at om en møter en seilbåt for motor i åpent farvann utaskjærs uten klesvasken til tørk og for motor, da kan man stusse litt over saken..., men å irritere seg over dette.... ser jeg ingen grunn til, med mindre man ikke har det så godt med seg selv da......

 

Det er klart at velger man i gå en sterkt traffikert led så må en jo regne med at en blir passert av andre båter... men det som jeg finner interessant i en slik sak er de som passerer absolutt skal gjøre så nært den andre båten som mulig.... ennå man har hele havet å ta av...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dermed legger man ut på sjøens E6 med fokken oppe og gjerne et par rev i storseilet (eller i dag ruller man ikke storseilet helt ut). Og forbanner seg over motorbåtene som freser forbi i den veldig smale leden.

På en nokså vanlig norsk sommerdag med solgangsbris så blåser det vel 8-10 sekundmeter og da vil mange av dagens båter være tjent med å ta et rev i storseilet! Dette medfører at båten krenger mindre (bedre komfort ombord), mindre avdrifit og høyere fart - er det så dumt da? :rolleyes:

 

Hvis en motorbåt "freser forbi" (er ikke det ensbetydende med stor fart?) i en veldig smal led så lurer jeg på om denne båten har overholdt fartsgrensen på stedet og også om farten er avpasset etter forholdende slik at ferdselen blir trygg for enselv såvel som alle andre på E6 (mye trafikk er det vel også der i sommerferien?). Blir vel en del hekksjø også som kanskje kunne vært unngått - har du så dårlig tid?

 

I den veldig trange leden (med stor trafikk - det er jo E6!) så spørs det også om det er riktig av seilbåten og gå for seil? Man plikter vel å sørge for å være manøvreringsdyktig (endre kurs, unngå kollisjoner osv)?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er akkurat tilbake etter flere dager langs svenskekysten med hurtiggående motorbåt.

 

Det gikk stort sett bra, men det er liten tvil hos meg om at det blir flere og flere båter for hvert år.

Og det blir stadig større konflikter mellom motorfolket og seil/snekkefolket mht. forbikjøringer og bølger.

 

Begge parter må gå litt i seg selv for at de skal klare å leve med hverandre i årene som kommer.

Det er ingen tvil om at motorfolket enkelte ganger må sette ned farten.

Men jeg er helt uenig i at det alltid skal være slik. Langt de fleste forbikjøringene er nok lovlige selv om de oppfattes som ubehagelige i seilbåten eller snekka.

Lovlig ... Tja mulig det er lov å kjøre så og så fort på stedet, men man skal også opptre slik at farlige situasjoner ikke oppstår og da er det jo fort et spørsmål om det det er lovlig allikevel. slik du skriver det er det ok så lenge det er lovlig, at det er ubehagelig får man bare finne seg i? Er dette godt sjømannskap, og ikke minst er det hensynsfult?

 

Det var enormt med seilbåter i år, langt de fleste 35+ fot lange og utstyrt for en skikkelig seilas.

Men de aller fleste våget seg ikke utenom leden, flere av dem turde ikke heise seil en gang og gikk for motor i flotte vindforhold. I løpet av 12 dager på svenskekysten møtte vi ikke EN båt med spinnaker. Enda det var glimrende forhold for dette.

Som du selv skriver er det mest familietur, og da er det gjerne om å gjøre å få turen så behagelig som mulig. Som den gamle seiler du er b urde du vite at det er adskillig mer styr med spinnaker enn uten. Og Folk må da pinadø få bestemme hva slags seil de skal føre. Og det er jo tydelig at dere har holdt dere innasjærs og irritert dere over seilbåtene. Det er jo mulig at de seilbåtene som gikk for spinnaker, som du så gjerne ville se, gikk utasjærs?

 

Jeg har selv hatt seilbåt i mange år og seiler ennå på venners båter. Og jeg vet at mange seilere er frustrert over motorbåtene. Men jeg forstår dem ikke. Først må man gå på seilkurs for å lære seg å bruke båten man har kjøpt.

Hvorfor ??? Ser man på ulykkene er det motorbåtene som står for de fleste stygge ulykkene. Bevegelsesenergi er en ynderlig ting. 4 tonn båt gjør ufattelig mye mer skade i 30 knop enn i 5 knop...

 

I de aller fleste tilfellene er det familien som er på tur, det er far som seiler og mor er litt bekymret. Det skal ikke være for stor seilføring og man skal ikke ut på havet. Dermed legger man ut på sjøens E6 med fokken oppe og gjerne et par rev i storseilet (eller i dag ruller man ikke storseilet helt ut). Og forbanner seg over motorbåtene som freser forbi i den veldig smale leden.

Er det sånn at seilbåtene har mindre "rett" til å færdes innasjærs fordi båttypen kan færdes på havet? I inlegget ditt klager du både på at seilbåtene seiler og på at de ikke seiler. Det hadde vært bedre at de hadde holdt seg hjemme? Så slapp du å se dem? En seilbåt har også det betyr at skipper kan velge om han vil gå for seil eller motor. Mulig at denne familien har valgt å kjøpe seg en seilbåt fordi de får mer båt for pengene, eller muligens fordi de vil da avstand fra forurensende og til tider plagsomme halplanere. En ting vet jeg i alle fall, det er ikke opp til meg å bestemme om han skal gå for seil eller motor..

 

Om man virkelig irriterer seg over dette må man revurdere om det er seilbåt man skal ha eller om man skal seile et annet sted midt i fellesferien. Utenfor leden langs svenskekysten er sjansen minimal for at du møter en cabincruiser. Og der kan man virkelig seile.

Dette er jo noe forb sprøyt .... etter det jeg kjenner til er det ikke noen båttyper som har større moralsk eller juridisk rett til å være i bestemte farvann

 

Men det er også noen seilere som på død og liv skal vise hvor "flinke" de er. Som f.eks. å seile ut fra Fjällbacka havn på en dag med fullt kaos i og utenfor havnen. Dette er bare tull, de får vente med å ta opp seilet til det er mer åpent farvann.

Akkurat, når de seiler er det galt, når de ikke gjør det er det galt. Om de behersker båten kan de vel for pokker heise seil akkurat når de lyster....

 

Motorbåter som skal vise hensyn når de passerer seilbåter/snekker og slår av farten lager bare dobbelt så store bølger. Etter min mening er det ikke farten som er problemet ved en forbikjøring, men bølgene. Og det er individuelt for den enkelte båttype. Min f.eks. lager knapt bølger over 22-23 knop, men setter jeg ned farten til 9 knop så er det ikke trivelig når jeg passerer.

 

Og siden seilbåten ligger der i 6 knop med motoren på så kan jo ikke jeg kjøre saktere enn dette for å passere den slik at jeg igjen kan øke farten.

 

Derfor sier jeg som seiler og motorbåtfører at det er bedre at motorbåtene kommer seg raskt forbi med minimalt med bølger enn at de senker farten og lager store hekkbølger som ligger der lenge.

Jeg er enig med deg i at en båt som planer lager mye mindre bølger enn ligger og skubber med seg fjorden, men; om det er så fult av båter som du beskriver må man spørre seg om det er forsvalig..

Og at du har vansker med å komme fori er ingen unskyldning for å kjøre som en tullig..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, det der nekter jeg å tro at du mener.

At JEG er en fare, fordi DU farer forbi i 50-60KN fart, og jeg av diverse årsaker ikke har mulighet til å bedømme hastigheten, er regelrett latterlig.

Dessuten; åffer kan ikke de som ELSKER fartlegge kursen noen grader unna oss som kanskje ikke er så glade i det ?

Suzuki

Nå tillegger du meg meninger som jeg ikke kjenner meg igjen på - kanskje ikke så flink til å uttrykke meg klart!

 

De fleste raske båter på fjorden beveger seg med en hastighet på 20/25, kanskje opp mot 30 knop. Det er kun noen få promille av båtene som faktisk kjører fortere enn det - men til gjengjleld både høres og sees de!

 

Klart de som ELSKER fart kan legge om kursen noen grader! Det som bekymrer meg er at det ser ut til at vi alle er enige om hvordan reglene er - i utgangspunktet, men så "torpederer" vi disse ved å bli uklare; Hvorfor kan ikke han som kjører fortest vike, har jeg virkelig vikeplikt for raske skjærgårdsjeeper når jeg er ute i snekka mi som går bare 5 knop, siden jeg er stor og han er liten så får han vike osv osv

 

Denne type kommentarer og diskusjoner medfører at (nokså) klare regler blir helt utvannet og til slutt blir det egentlig ingen regler = flere ulykker!

 

Bedre nå?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel det å si om båter som driver rundt med fiskesnøret ute i leia og tranger at de har vikeplikt for annen trafikk da de er under kommando. Og Suzuki,jeg lurer litt på hvilken fart du anser som ok innenfor 12 mils grensa ? Er det helplaneren som kjører slålom for å trøkke trynet sitt opp i både medgående og motgående trafikk,han lager tross alt ikke mye sjø. Eller er det han som drar hekksjø så det holder ? I hovedeleiene tror jeg ikke vi har så mye grunn til å klage,der må vi regne med sånt.

Link to post
Share on other sites

Og Suzuki,jeg lurer litt på hvilken fart du anser som ok innenfor 12 mils grensa ?

 

Som du selv er inne på, det finnes det ikkenoe helt klart svar på.

Men hastigheter langt over 30 KN f.eks mellom Gressholmen og Hovedøya ( for de som er lokalkjente ) er iallefall langt utenfor det jeg mener er rimelig.

Ellers er jeg helt enig i at det ikke bare dreier seg om selve farten, men om graden av sjenanse.

 

En ting er iallefall sikkert. Bensin & diesel til båt er alt, alt for billig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Klart de som ELSKER fart kan legge om kursen noen grader! Det som bekymrer meg er at det ser ut til at vi alle er enige om hvordan reglene er - i utgangspunktet, men så "torpederer" vi disse ved å bli uklare; Hvorfor kan ikke han som kjører fortest vike, har jeg virkelig vikeplikt for raske skjærgårdsjeeper når jeg er ute i snekka mi som går bare 5 knop, siden jeg er stor og han er liten så får han vike osv osv

For å avgjøre om man er på kollisjonskurs eller ikke må man sjekke hvorvidt peilingen til den andre båten endrer seg. For at dette skal funke må begge båter holde stø kurs, om en av dem svinger eller endrer fart funker ikke peilingsmetoden.

En båt som kommer i 60 knop (for å gjøre hoderegningen enkel :smiley: ) tilbakelegger en nautisk mil i minuttet. Det betyr at i innaskjærs farvann vil den raske båten i praksis neppe klare å overholde regelen om at båt med rett til veien SKAL holde stø kurs og fart (sjøveisregel 17 a) 1) sånn at andre får anledning til å vike. Det står ikke hvor lenge stø fart og kurst skal holdes, men det må da jammen være mer enn ett minutt. Skal jo ha tid til å peile et par-tre ganger også, for å finne ut hvorvidt peilingen endres. I mine øyne vil derfor den raske båten som oftest miste forkjørsretten sin ved å endre kurs og/eller fart.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hallaron, jeg irriterer meg ikke over seilbåter. Jeg sier bare at jeg forstår ikke hvorfor seilere klager og roper etter motorbåtene når disse er så lette å unngå i det spesielle området som jeg snakker om.

 

Lovlig ... Tja mulig det er lov å kjøre så og så fort på stedet, men man skal også opptre slik at farlige situasjoner ikke oppstår og da er det jo fort et spørsmål om det det er lovlig allikevel. slik du skriver det er det ok så lenge det er lovlig, at det er ubehagelig får man bare finne seg i? Er dette godt sjømannskap, og ikke minst er det hensynsfult?

Vi marsjer på 23-25 knop og passerer andre båter på 50-75 meter. Dette mener jeg er hensynsfullt, ufarlig og langt fra "å kjøre som en tulling" som du skriver i ditt innlegg.

 

Som du selv skriver er det mest familietur, og da er det gjerne om å gjøre å få turen så behagelig som mulig. Som den gamle seiler du er b urde du vite at det er adskillig mer styr med spinnaker enn uten. Og Folk må da pinadø få bestemme hva slags seil de skal føre. Og det er jo tydelig at dere har holdt dere innasjærs og irritert dere over seilbåtene. Det er jo mulig at de seilbåtene som gikk for spinnaker, som du så gjerne ville se, gikk utasjærs?

Vi gikk utaskjærs store deler av tiden vi:) Og vi irriterte oss ikke over seilbåtene, de kjørte vi raskt forbi :) Mitt poeng var ganske enkelt at dersom man ønsker den fred og ro som det er i en seilbåt så bør man ikke velge de traffikerte ledene på gode dager med 3-7 m/s som det var hele denne uken på svenskekysten. For de dagene er også motorbåtene ute.

 

Dette er jo noe forb sprøyt .... etter det jeg kjenner til er det ikke noen båttyper som har større moralsk eller juridisk rett til å være i bestemte farvann

Selvsagt er det ikke det. Poenget er bare at dersom man irriterer seg over motorbåter så må man selv ta konsekvensen av dette og finne alternative ruter. Man kan ikke kreve at alle motorbåter skal ned til 5 knop der det er lovlig å kjøre 20 bare fordi man selv irriterer seg over hekkbølgene.
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på om det er kollektivt solstikk her jeg :lol: Jeg er på sjøen for å kose meg jeg og har bestemt meg for at jeg ikke lurer på hva andres mål og mening med tilværelsen på sjøen er. Enten de seiler eller motorseiler eller ikke motorseiler eller er med eller uten kjøl. Samma for meg - så lenge folk trives på sjøen. Merkelig egentlig at man skal irritere seg eller forundre seg over andres valg til de grader. Jeg har mer enn nok med å forundre meg over valgene til ØKH jeg :lol:

 

Når det gjelder vikepliktsregler som var trådstarters spørsmål så er det natrlig at vikepliktregleene gjelder alle - uansett hasitighet.En regel som mange, veldig mange glemmer er at man så langt som mulig skal holde styrbord side av leden. Hadde de fleste gjort det hadde det hele vært meget enklere. Kjørte hjem i går og i Mossesundet, som for de bevandrede er ganske så bredt, der møtte vi en armada av hutrende småbåtførere i hele sundets bredde. At de hutret er naturlig for det kom noen hundre hektoliter vann fra himmelen i minuttet i det som metorlogene kaller lokale eftermiddagsbyger med torden. Men uten lanterner og spredt som en rypeflokk i jakttida over hele sundet. Eneste stedet vi kunne møte dem var laaaaangt over på vår bb side - helt inne mot land. . Hadde vi flgt reglene og veket mot stb måtte vi enten ha ventet en time til alle hadde hutret seg forbi oss eller satt båten på land.

 

Om noen av dem brydde seg om det vet jeg ikke - men de hadde definitivt gjort det enklere for oss alle om de hadde holdt sin side av leia.

 

Hilsen Bitteliten som lurer på å kjøpe spinaker til båten slik at enkelte kan få enda mer å lure på :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på om det er kollektivt solstikk her jeg :lol: Jeg er på sjøen for å kose meg jeg og har bestemt meg for at jeg ikke lurer på hva andres mål og mening med tilværelsen på sjøen er. Enten de seiler eller motorseiler eller ikke motorseiler eller er med eller uten kjøl. Samma for meg - så lenge folk trives på sjøen. Merkelig egentlig at man skal irritere seg eller forundre seg over andres valg til de grader. Jeg har mer enn nok med å forundre meg over valgene til ØKH jeg :lol:

 

Meget godt sagt.

Må bare si meg helt enig med deg Bitteliten. :yesnod:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser innleggene her blir jeg nesten for obligatorisk sertifikat og nye regler. Litt av noen holdninger. Greit nok at en seilbåt kan unngå å bli offer for bølgemaskinene i leia ved å gå utaskjærs. Greit nok at kajakker kanskje ikke bør kunne ferdes langs kysten. Men hva med mindre snekker? Skal de også tvinges utaskjærs så idioter kan kjøre i flokk i 25 knop innaskjærs? Kanskje noen andre burde legge kursen ut mot 12 mils grensen?

 

At noen setter likhetstegn mellom "leia" og en motorvei er skummelt og viser en total mangel på forståelse for forskjellen mellom sjøen og landeveien. Min holdning i "leia" er helst å sette ned farten og tilpasse meg de andre båtene i området. Ikke kjøre slalom mellom dem (de gangene jeg kjører rask båt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...