Jump to content

Vikeplikt for hurtiggående "skjærgårdsjeeper"


nab

Recommended Posts

Vi har hatt en dårlig sommer her nord, sålangt! Akkurat nå skinner solen og værmeldingen for kommende uke er bra.

 

Jeg har i det stille tenkt på hvor heldige de er der sør med det gode været, vistnok den varmeste juli på 105 år står det å lese en herverende avis.

 

Til tross for været , når en leser tråder som dette hvor frustrasjon forbannelser og eder å galle synes å råde ombord i en tydeligvis overbefolket Sørland og Østlandskyst, ja til de grader tettpakket at man ikke kan føle seg trygg hverken i sjøhuset eller brygga for en eller annen idiot kommer susende i lav høyde med sin dødbringende farkost!

 

Sjømannskap , sjøveisregler, blir tolket etter eget velbefinnende.

 

Er det virkelig så ille tenker jeg, Oslofjorden og Sørlandet, dette er jo et stort havområde som

mange burde kunne boltre seg i uten "brukskollisjoner".

Har en mistanke om at det er denne flokkmentaliteten som er den egentlige grunnen.

 

Alle skal til de samme plasser, der hvor det skjer, der hvor det er in , der hvor man ser og blir sett.? Og der hvor faren for å bli alene er minimal hvis teknikken eller noe annet skulle svikte?

 

Kanskje båtlivet bør revurderes. For fy f@n for ett liv dette må være!!!

Jeg synes oppriktig synd på ALLE SOM FREKVENTERER DETTE HAVOMRÅDE!

 

Det blir ALDRI så mye uvær her oppe, at jeg ville byttet !!!

 

FORTSATT GOD SOMMER!!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Vi marsjer på 23-25 knop og passerer andre båter på 50-75 meter. Dette mener jeg er hensynsfullt, ufarlig og langt fra "å kjøre som en tulling" som du skriver i ditt innlegg.

Snu deg og se på den båten du passerte når dine bølger treffer denne. (Det tar ofte litt tid, 1-2minutter.) Om de i den passerte båten må ta tak i kaffekopper og brusflasker for at dette ikke skal velte, da har du etter min mening passert for nær eller i for høy hastighet. Og om fjorden er 2-3 nm bred som i mitt nærområde, da er 50-75 meter unødvendig nær.

 

Tenk litt på at bølgene etter en planene båt er tilnærmet parallelle med kursen. Passerer du saktegående båt med parallell kurs til din, må som regel denne endre sin kurs for å møte dine bølger på en komfortabel måte.

 

Hovedhensikt med å være i båt for meg er å ha det trivelig og kunne slappe av. Minst like viktig er at andre kan ha det på samme måte selv om jeg er der. :cheers:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

et begrep som av og til faller meg inn er "kos med minsnøye". ingenting er så deilig som å kunne ha noen å irritere seg over eller klage over virker det som for ganske mange :rolleyes:

 

For min egen del er jeg fortsatt flau over at jeg gadd å bli forbanna på han idioten i Princess V48 ved Ny Hellesund for et par uker siden. Men gjort er gjort og spist er spist. Neste år får jeg håpe at jeg overser slike og koser meg enda mer.

 

Kanskje vi skal legge kursen til Nord Norge neste år? Ser ut til at vi må installere avisingsanlegg på fordekket - men hva gjør man vel ikke for vikepliktstreglene

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skal legge kursen til Nord Norge neste år? Ser ut til at vi må installere avisingsanlegg på fordekket - men hva gjør man vel ikke for vikepliktstreglene..............

 

Ja gjør det Bitteliten, velkommen skal du være!

 

Windyen din tåler sikker både litt vann og is på fordekket.????

Bedre det enn å få joller, andre saktegående fartøyer og annen dritt som ligger å flyter midt i leia på det samme fordekket!

Link to post
Share on other sites

Bedre det enn å få joller, andre saktegående fartøyer og annen dritt som ligger å flyter midt i leia på det samme fordekket!

Veldig sjelden vi har problemer med annen trafikk må jeg si. Jeg følger reglene så langt fornuften tilsier det og er tydelig i manøvrene. Tror det gjør det enklere for andre å tyde hva vi vil, og at vi ikke vil kjøre de ned. Dvs at vi holder god avstand

 

Men om alle hadde fulgt reglene hadde det vært en fordel. Denne regelen om å holde styrbord side av leia er en liten kjepphest for meg - for den hadde gjort situasjonen i leia mye enklere for alle. Mulig at vi har et annet bilde vi som lever i litt mer tettbygdestrøk :lol: Kanskje samme årsak til at vi stadig oftere går utaskjærs på lengre strekk

 

Og etter et års seiltid nordafor er jeg ikke helt sikker på om det frister å emigrere helt. Is tåler vi. Jeg har banka is til jeg var både hvit og grønn i trynet før.

Link to post
Share on other sites

Eneste stedet vi kunne møte dem var laaaaangt over på vår bb side - helt inne mot land. . Hadde vi flgt reglene og veket mot stb måtte vi enten ha ventet en time til alle hadde hutret seg forbi oss eller satt båten på land.

Tar utgangspunkt i at du befant deg på styrbord side av sundet da du møtte denne gjengen, men for å ende opp på bb side - helt inne mot land må du da ha veket fra stb side til helt inne mot land på bb side? Har ikke da du også "forbrutt" deg mot reglene og til slutt så blir det venstrekjøring på sjøen? Tillater meg å si at; når også du min sønn Brutus, som åpenbart kan reglene også velger å bryte disse, ja da må det jo til slutt bli den sterkestes rett som gjelder? Eller det er ingen regler lenger? Eller???? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det hele kommer an på hvor langt frem man ser når man kjører, og utgangspunktet ditt er også litt feil. Skulle gjerne ha vist med kart - men brikka er i båten og egentlig ser jeg på F1, men det er litt :sleep:

 

Dette sundet har en knekk ved Kambo der to leier møtes (på hhv utsiden av Jøva og innsiden av Jøva) og leia inn Mossesundet åpner seg opp. Dette er ved Kippenes fyr. Vi kom på utsiden av Jøva og holdt stb i vår led. Når man da nærmer seg "knekken" ved Kippenes ser man at sundet åpner seg og ser man da langt nok frem ser man de "lange linjer" som gjør at man kan velge side av leden avhengig av graden av regelfølging fra andre båtførere . På vår stb side - som da er Jeløy siden - er farvannet langs land ganske "kronglete" med både fugleskjær, brygger og andre merksnodigheter. Bb side er først og fremst bebodd av fabrikker og Jernbaneverket med NSB på besøk av og til

 

Av en eller annen grunn er det ofte at båtene holder seg i midten og mot Jeløya i denne leia. Nå skal ikke jeg skekulere i årsakene til det, og særlig i regnvær er det kanskje ikke så attraktivt, men Sjøhaug Naturistsenter ligger i traktene der :rolleyes: Mulig at også er avstanden til passerende tog som hindrer folk i å holde rett side av leden.

 

Regelen sier noe sånt som at man så langt som mulig skal holde sin stb side av leden. Når alle andre holder midt/babord av leden, da har vi to alternativer som jeg skrev over:Enten legge bi eller ta Wirkola varianten, og han etterligner jeg sjelden med båt. Greit nok at båten har ganske skarp V-bunn, men V stilen er krevende i båten.

 

Fordelen vi normalt har er at vi ser annen trafikk på radaren. I går så vi stort sett bare den lokale ettermiddagsbygen, så lanterner ble slått på og farten ble slått ned fra 35 til 25 til 20 til 10 til 5 til 0 for å ha god nok sikt og kontroll. Vel 0 knop hadde vi da vi bestemte oss for at saltvannet fra dagens badinng var vasket bort av putene i sofaen akter og vi kunne sette opp kalesjen. Da hadde det kommet noen liter vann over oss. til og med dykkerutstyret i et av rommene lå og duppet i ferskvann. Greit å få skylt ut saltet av maskene og greit med oppladbar støvsuger som også suger vann :smiley:

 

Man kan dra dette så langt man vil. Jeg synes ofte at de svenske kartene er enkle å navigere etter ettersom man der har en ledstrek. Ulempen er jo at de aller fleste følger denne streken manisk, og da blir det trangt rundt midtstreken. Skulle nesten vært stiplet og heltrekt linje her :lol: Men nettopp av denne årsak drar vi oss ofte ut i skipsleia når vi går lange transportstrekk. De kortere kosestrekkene tar vi i 5-6 knop med Skippern på taket styrende med beinet på rattet

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Om de i den passerte båten må ta tak i kaffekopper og brusflasker for at dette ikke skal velte, da har du etter min mening passert for nær eller i for høy hastighet. Og om fjorden er 2-3 nm bred som i mitt nærområde, da er 50-75 meter unødvendig nær.

Når det gjelder planende båter, kan det jo tenkes at du har passert i for lav hastighet. En planende båt med en skrogfart på 6 knop lager en vanvittig hekkbølge med 10 knops fart. (i tillegg er det en økonomisk katastrofe å bevege seg i denne hastigheten) I 25 knop vil bølgene bli mye mindre.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er opptatt av god økonomi så kan det jo tenkes at 5 knop er mere økonomisk enn 25 knop? :yesnod:

 

I tillegg vil du jo nesten ikke sette sjø (lage hekkbølger) og alle rundt deg vil smile og si: "Ja der har vi jamen en hensynsfull båtfører!"

 

Det kaller jeg en vinn, vinn og vinn?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En båt går da ikke i 50, 5 eller 30 knops fart, det er føreren som bestemmer farten. Farten skal avpasses etter forholden, og er forholden slik at det er fare for kollisjon avpasses farten, eller kursen korrigeres. Slik sett har en snekke med 5 kops fart nærmest "avpasset fart", mens en fart på f.eks. 30 knop ofte må tilpasses forholden. Jeg går ut fra at de som fører en hurtigående båt skjønner at de ikke alltid er nødt til å gå med toppfart. Dersom de ikke skjønner det bør de heller selge båten å begynne og sykle.

Link to post
Share on other sites

Skippern på taket styrende med beinet på rattet

 

Tenkte jeg det ikke. På vei til å forstå CBC-dekkets fortreffelige egenskaper!!! :wink: Ikke minst som utkikksplattform fra hvilken man kan speide gjennem cigarrøken etter småbåter og slikt mellom drivved og tang der nede ved havoverflaten ... :lol:

 

Spøk (?) til side; når man følger hovedleden må man anses for å ha godtatt at andre lager hekkbølger i sin marsjfart. Saktegående kan ikke forlange eller forvente at alle andre skal justere sin fart; og dermed la de saktegående bestemme hvilken fart ALLE skal holde. Like lite som man kan ha det motsatt; altså at de hurtiggående skulle bestemme at snekkene må gå med minimum 20 knop ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Av dette kan man slutte at advokaten har en båt som gjør mere enn 20 knop, har blitt langsynt (avstand fra toppetasjen til havets overflate er stor nok til at han kan se hva som rører seg der!), har en båt som lager storre hekkbølger, holder seg for det meste til leden og røker cigar.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nja, dette med flybridge tror jeg er en mote som snart går over når bare resten av verden opplever fortreffligheten av en skikkelig hardtop båt. :rolleyes: Men en NordWest 420 og en passende båtplass hadde jeg nok kunnet bytte likt med Bitteliten IV ja - om NordWesen har IPS vel og merke. Men med ØKH's preferanser er jeg redd for at jeg får hele FB'en for meg selv - for hun synes det er harry å sitte oppå der. Skal ikke bruke akkurat de uttrykkene hun bruker, men det er en blanding av havnesjef i son og gitarist på Larkollen Camping omtrent :lol:

 

I dag - ærede Mouche - kunne du ha sett Bitteliten IV i fin fart og med moderate hekkbølger - dvs i ca 30 knop - på rett side av leden. Bare på pur stahet bestemte jeg meg for å overholde reglene. Ingen løse kroppsdeler ble skadet på Sjøhaug og det gikk riktig bra faktisk. En nydelig kveld rett og slett. De største hekkbølgene ble laget av en Nidelv 26 i god fart - vil tro sånn rundt 15 knop. Nesten i Scand Baltic klassen var det.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er opptatt av god økonomi så kan det jo tenkes at 5 knop er mere økonomisk enn 25 knop? :yesnod:

 

I tillegg vil du jo nesten ikke sette sjø (lage hekkbølger) og alle rundt deg vil smile og si: "Ja der har vi jamen en hensynsfull båtfører!"

 

Det kaller jeg en vinn, vinn og vinn?

 

:sailing:

Nå har det seg slik at jeg har montert en forbruksmåler koblet til gps, og den viser at forbruket pr NM er det samme i 5 og 25 knop. Ta med i beregningen at om jeg hadde ønsket meg en båt basert på sunne økonomiske prinsipper hadde fremdriften bestått av årer. Hadde jeg ønsket å farte rundt i 5 knop hadde jeg nok kjøpt en annen båt.

Nå kjører jeg ofte 5 knop der fartsgrensa er 8 knop. Vrengensundet spesiellt. Kan ikke huske at jeg har blitt møtt med smil og henrykkelse. Snarere med hekkbølger fra de som tror at man må kjøre 8 knop gjennom der.

Link to post
Share on other sites

For å komme tilbake til spørsmålet.

Selvsagt gjelder styrbordregelen.

Og mer enn annet gjelder regelen om at man skal gjøre alt man kan for å unngå sammenstøt.

 

Men jeg har funnet at det er svært vanskelig å beregne hvorvidt man skal vike eller ikke når jeg kommer for motor med seilbåten min og en annen kommer med en hurtiggående motorbåt. Det er selvfølgelig en fin teori å peile, sikte over ei rekkestøtte e.l, men i praksis er man ute av stand til å bedømme dette fordi selv den minste kursforandring hos den andre båten får regnestykket til å falle i fisk. Så i praksis gjør jeg ingenting bortsett fra å observere.

 

Denne erfaringen tar jeg også med meg når jeg bruker motorbåten. Jeg betrakter seilbåter og snekker som stillestående og tar grep i samsvar. Det vil si, jeg holder meg langt vekk. Jeg er også så konsentrert om å lese sjøen foran meg og å føre båten at jeg helst ikke vil ha noen i nærheten.

 

Er det trangt og traffikert, tar jeg båten ned fra plan og finner min plass i køen.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en grei regel å vike for farkoster fra styrbord..... det er vi vel alle enig om... Det er også en grei regel å vike for mindre begavede personer som kommer i høy fart fra slle sider uten tanker om annet enn sin egen fortreffelighet som skipper. Livet har også lært meg at det er greit å vike for flokkdyr som kommer i bredden... Det gjelder både på sjøen og gatelangs en sen nattestime i en større by..

 

Det er vel en kjenngjerning at svært mange av oss er "flokkdyr".... vi kjører bil i kø, bor som en slikk sammenstuet i en kasse et eller annet sted.... Bygger vi en hytte så kan du være sikker på at det også er flokk.... Det er så trangt at man kan ikke slippe en fis uten at naboen hører det, og kangt mindre jage kjærringen naken rundt hytta utan at naboen ser det....

 

Men mine venner.....

Vi som ikke har dårlig tid på sjøen må nok bare lære å innrette oss etter de som ikke trives så godt der og raser avgårde uten særlig omtanke for andre medmennesker som kanskje ikke har det så bra i kjølvannet av andres handlinger.. Jeg ser heller ikke noen grunn til å irritere meg over de som ikke trives så godt på sjøen, men det er klart at jeg føler jo litt synd på dem en gang i blant.... men da handler det om medmenneskelighet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det må være noe helt riv ruskende galt med meg! :rolleyes:

 

Det sytes og klages i hytt og pine over hvor store idioter alle som befinner seg på sjøen er, hvorfor ser jeg ikke så mange av disse når jeg beveger meg rundt i diverse typer båter mellom Oslo og Kristiansand i løpet av en sommer!

 

Er det virkelig så ille som en del her vil ha det til? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi er tilbake etter tur i Ryfylke i helga. Godt over tjue grader i lufta og i sjøen, nesten ingen båtar på tur, og vi fekk lagt oss til ved ei brygge der eigaren av nabobåten (båt med fly..) kom og ynskte oss velkommen med å ta imot fortøyingane, og seinare tilbaud seg å ta med søpla vår til avfallskonteinaren på andre sida av neset, sidan han skulle dit likevel. Ingen motoriserte gummibåtar som heldt oss vakne til langt på natt med motordur, og inga høglydt festing. Når vi vakna i titida søndag morgon var det så stille at vi kunne høyra stemmer som var fleire hundre meter borte.

 

I løpet av turen har vi møtt to båtar som når dei passerte oss tok båten ned av plan, og passerte oss i ein fart som ikkje laga bølgjer. Vi forventer ikkje og treng strengt tatt ikkje denne gesten, men syntes det var hyggeleg. Vi har seilt spinnaker, sjølv om vinden var litt rotete, og vi har seilt sjølv om det nesten ikkje var vind. Vi har og seilt oss ut av havn, utan at det var til sjenanse for nokon. Når farten ei god stund hadde vore under halvannan knop, starta vi maskinen. Det har tidvis gått litt seint, men vi fekk jo sett oss om.

 

Har vi ikkje møtt nokon tullingar på sjøen? Jo, men berre ein. Han måtte passera ti meter frå oss, i Fognafjorden der det er fleire km breidt. Resten av det slaget er sikkert på Sørlandet eller var på Gladmatfestivalen i Stavanger.

 

Og til temaet som trådstartar sette opp? Eg må lita på at dei hurtiggåande båtane har sett meg. Ein stad må eg vera, og om eg flytter meg 20 meter eine eller eine vegen hjelper det fint lite. I forhold til farten til ein hurtiggåande båt har eg begrensa evne til å navigera.

Link to post
Share on other sites

Enig med Nils, båtfolk flest er vetige mennesker så vi blåser vel opp problemene noe. Det er kanskje mer snakk om noen kulturforskjeller (eller alder?), som nå vi sedate gamlinger irriterer oss

over motorbåtfolkets barnetante, jolla med 9,9HK som raser rundt og som bare overdøves av pappvintriggede primatbrøl i den stille sommernatta.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så ille som en del her vil ha det til? :rolleyes:

 

:sailing:

Neida. Egentlig er vi veldig greie alle sammen. Men noen ganger så får jeg beskjed av Ørnhild og kikke i speilet på badet. Hun påstår at der kan jeg se den største kjeftesmella,grinebiteren og surpompen på fjorden til tider. :rolleyes: Hun skjønner nok ikke at hadde alle gjort og tenkt som meg så hadde det vært bare fryd og gammen. :lol:

Link to post
Share on other sites

Tullinger fins det vel overalt, bare med den forskjell at f.eks her på helgelandskysten er det bedre plass , og dermed litt lengre mellom dem. :cheers:

 

Ang peilingsmetoden;

Dersom peilingen til et fartøy på kryssende kurs holder seg konstant selv om det andre fartøyet endrer kursen - er man ikke da fortsatt på kollisjonskurs?

 

Og vikepliktsregelen er jo ganske grei med at man har vikeplikt for trafikk fra høyre.Men det er jo også endel unntak/tillegg, som vikeplikt for seilbåt, vikeplikt for fartøy med nedsatt manøv. evne osv. Alt dette gjør at trafikkbildet tilsjøs blir mye mer subjektivt og sammensatt enn f.eks etter "E6" på land.

 

Og som skrevet over, så lenge alle utviser sunn fornuft og viser hensyn så går det bra. Problemet er vel kanskje at "Common Sense - Not so Common anymore?"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så ille som en del her vil ha det til? :rolleyes:

Nei, jeg opplever ikke det. Tror det er en del kos med misnøye, det er kanskje litt populært å klage over andre

 

Også kan man også velge om man vil irritere seg over andre eller ikke irritere seg over andre. Jeg har valgt å ikke irritere meg over andre, selvom jeg ikke lykkes alltid med det da.. :blush:

Link to post
Share on other sites

Ang peilingsmetoden;

Dersom peilingen til et fartøy på kryssende kurs holder seg konstant selv om det andre fartøyet endrer kursen - er man ikke da fortsatt på kollisjonskurs?

 

I utgangspunktet, ja. Det gjelder selvfølgelig ikke hvis han plukker opp samme kurs som deg og går raskere. Hvis du har overtake, er dere på kollisjonskurs.

 

Hvordan avgjør du om peilingen forandrer seg eller ikke?

Sett et fettstiftmerke på fartøyet i ruta (vinduet) du ser den gjennom. Er peilingen den samme vil den selvfølgelig ikke bevege seg utenfor merket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...