Jump to content

Beskyldt for å ødelegge en annens båt


localboy

Recommended Posts

Just precis -- det er her risikoen ligger. For har du vært borti og fiklet med annen manns vitale eiendeler :wink: så blir det lett slik at det er DU som må bevise at en skade skyldes noe annet enn din fikling. Det er jo nettopp av denne grunn at Baatplassens fabelaktige klistremerker er en så god ide. Så kan man få tak i eieren og la ham ordne opp selv.

Hvor lenge må båten dunke i svaberget før man kan gå ombord og stramme fortøyningene uten havne i trøbbel? Forresten, glem det. Jeg kommer aldri til å ta sjansen, båten får heller havarere. Jeg får heller gå meg en tur, for sånt orker jeg ikke se på.

 

Denne problemstillingen minner om en liknende, men mye mer alvorlig, i USA. Det har det blitt slik at leger kvier seg for å gi førstehjelp på stedet (hvis de tilfeldigvis er der utenfor jobb), fordi de risikerer å bli saksøkt hvis det er mistanke om feilbehandling.

Link to post
Share on other sites

NB! Vi lå samtidig på Verdens Ende for en stund siden. Var bortom båten din flere ganger men så ingen ombord. Holdt meg unna fortøyningene dine :lol:

Jøss - det var da synd at ikke et spring eller noe sånt hadde løsnet da. :lol: Jeg syntes jeg kikket og kikket etter andre medlemmer i sommer jeg - men deg så jeg ikke gitt. Beklager det. Vi hadde jo familiesamling der i HR/Windy klubben :lol:

 

Vi var på svaberget og badet stort sett hele dagen - satte sommerens høyderekord på 6 meters hopp. Og formiddagen var strålende med nesten havblikk fra Jomfruland til Verdens Ende

 

I situasjonen du beskriver med drivende fartøy er jeg også enig med deg - det er her nyansene er. En båt som driver er en annen sak enn en båt som man synes ligger litt forkjært og gnisser. Det er mange nyanser her.

Et annet konkret eksempel der jeg grep inn:i ett av kulingkastene i Tanumstrand i sommer lå ei snekke longside og gnagde mot brygga. Jeg flytet på fendrene for å hindre stor skade, men jeg gjorde ikke noe med fortøyningene for det syntes jeg ble for stort "inngrep".

 

Og Nautilusen peker på de konkrete konsekvenser - det er slik samfunnet har blitt - og det får vi leve med. Med mindre man ved å gå foran som "godt eksempel" vil forandre utviklingen. Det kan nok bli en lang vei å gå.

Link to post
Share on other sites

Alternativ 3 er helt utelukket - Gud bedre

 

Og du hadde nok ikke klart å dra opp både min dregg og din dregg. Det blir et par hundre kilo til sammen med søkke og snøre, og så sterk er det ikke mange som er. :lol: Og for å fikle med dreggtauet mitt må man sette på en hovedstrømbryter aktivsere ankervinsjen samt slakke og så stramme den i rett rekkefølge igjen. Det er mer fikling en jeg normalt tollererer - selv fra en tilfeldg forbipasserende blondinne :lol:

En 1000W ankervinsj har trekkkraft på over 500 kg. (Power IL må du stramme slurekobling fordi den skal være justert til ca 100 Kg). Det vil uansett ofte være for tungt å dra opp 2 anker da de er sluppet på forskjellig plass.

 

Du har vel innvendig montert vinsj? På de som er montert utvendig er det ofte enkelt å manuelt frikoble vinsjen for hvem som helst.

 

Hvis du har ankret over mitt ankertau og ikke er i nærheten når jeg skal dra må man jo løse det på et vis. Det har skjedd meg en del ganger at folk har ankret over meg, men jeg har som regel sett det. Har da gitt beskjed om når jeg skal dra og at de da må frikoble vinsjen sin da.

Vet ikke hvordan det juridisk ville stilt seg om jeg hadde måtte dra opp begge ankerene og hive ut ditt igjen. Da uten å frikoble ombord hos deg. (hvis det hadde latt seg gjøre).

Hvis da båten din hadde skrubbet mot land, hadde jeg fått skylden? Det er jo du som har ankret over meg.

Vil poengtere at det er et tenkt tilfelle. Jeg hadde nok heller ventet til du hadde kommet tilbake fra din "bedre middag" på nærmeste restaurant :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge må båten dunke i svaberget før man kan gå ombord og stramme fortøyningene uten havne i trøbbel?

Mnja, jeg hadde den opprinnelige (innlegg # 1) situasjonen i tankene der det ikke var noen umiddelbar fare for annet enn kosmetiske skader. Er det mer alvorlig, kan man selvfølgelig ta aksjon (man BØR også gjøre det, som en bonus pater familias).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kryssende dregger har jeg et par tunge erfaringer med det med overivrige nerver i ryggen som resultat. For å unngå dette har jeg i et par tilfeller i år rodd ut med dreggen etter at vi har kommet inn på plassen. Det har fungert bra.

 

Olpi - ja vinsjen er innvendig montert. Det er en ILAS vinsj. Vet ikke hvor sterk den er, men det virker som om den er tilstrekkelig til vårt 21 kg's anker.

 

Og jeg hadde nok gjort som deg Olpi - ventet på at eieren hadde kommet tilbake slik at det hele kunne løses i vennlighet.

Link to post
Share on other sites

jo, men nok en gang er situasjonen en annen. For det du beskriver handler om at jeg skal ta vare på min egen båt, og konsekvensen av det er at jeg også tar vare på den andre båten. Dessuten kan jeg jo fikle med fortøyningne på min egen båt uten å gå ombord i den andre båten. Det var ikke utgangspunktet slik trådstarter beskrev det - for der var det en båt som trengte beskyttelse mot en jernstang uten at den påvriket andre båter.

 

Det er helt sikkert et par millioner andre eksempler der vi enten ville hjelpe eller ikke hjelpe andre båter, det var derfor jeg foreslo en poll.

Link to post
Share on other sites

Og ordtaket du ikke husket er "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" Hva fortøyninga har med hva damer ønsker vet ikke jeg -men det vet sikkert du ettersom du skrev det.

Gidder ikke kommentere annet enn at dette var et forsøk (mislykket sådan åpenbart!) på å avslutte diskusjonen med litt uhøytidelig humor som ikke hadde noe annet mål og mening enn å; ja, nettop avslutte diskusjonen! Beklager at jeg ikke sa det klarere/ i klartekst. Ser fortsatt ikke ditt poeng at jeg motsier meg selv - beklager at jeg åpenbart er så dum! Vi kan ikke alle være like flinke til å uttrykke oss klart! :smiley:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mnja, jeg hadde den opprinnelige (innlegg # 1) situasjonen i tankene der det ikke var noen umiddelbar fare for annet enn kosmetiske skader. Er det mer alvorlig, kan man selvfølgelig ta aksjon (man BØR også gjøre det, som en bonus pater familias).

Dette medfører at man må avgjøre på hvilket punkt det går fra å være "kosmetiske skader" til "noe mer alvorlig". Da er vi igang igjen med å skulle gjøre en subjektiv vurdering med fare for å bli forfulgt av sinte båteiere og deres advokater.

Blir litt lei av at så snart en advokat har sagt noe så bukker og neier menigheten! Er selv sønn av en, omgitt av mange og har konstatert at de er også laget av kjøtt og blod, er menneskelige og gjør feil - tro det eller ei! :yesnod:

Jeg velger fortsatt å være en "god medborger" og vil prøve å hjelpe ut i en situasjon hvor jeg ser at en båt ligger og slår/blir langsomt ødelagt (om enn "bare" kosmetisk og ikke strukturelt!) og håper inderlig at andre vil gjøre det samme for meg! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

de er også laget av kjøtt og blod, er menneskelige og gjør feil

Nei, der tar du HELT feil ... :wink:

 

I lett anekdotiske diskusjoner som denne, hvor vi egentlig bare berører overflaten av problemstillingen, og dessuten stadig forandrer premissene for diskusjonen, er det i grunnen ikke mulig å komme til en egentlig konklusjon. Så du har i og for seg rett i at det blir en noe subjektiv vurdering fra tlifelle til tilfelle. I ekstremvarianten kan du til og med ... under gitte omstendigheter :rolleyes: ... ha rett til å sette i drift en annen båt som truer med å skade din egen. Og under andre gitte omstendigheter kan du komme i ansvar for skade dersom du fikler med annen manns vitale eiendeler uten at det er så stor fare for skade ...

 

Denne typen forskjell i vurderinger, der flere meninger kan være riktige, er selve livsgrunnlaget for advokatstanden. Og for dommerne. Og for likningsvesenet, på DET området. Og for ... listen er undelig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Denne typen forskjell i vurderinger, der flere meninger kan være riktige, er selve livsgrunnlaget for advokatstanden. Og for dommerne. Og for likningsvesenet, på DET området. Og for ... listen er undelig.

Og for oss som holder oss beskjeftighet med endeløse diskusjoner - som du skriver - der premissene hele tiden endres.
Link to post
Share on other sites

Var på Aker brygge i sommer. Helt ytterst, på utsiden av bryggen lå en liten skjærgårdsjeep og duppet i bølgene. Fenderene var små og var forlengst hoppet opp og fenderlisten var et lite stykke delvis revet av.

Da jeg kom stod det tre personer som tydelig var mer båtvante enn meg og prøvde å legge en av sine egne fendere mellom båten og bryggen. De ordnet litt med fortøyningene uten at det hjalp noe særlig. De hadde etterlyst eieren i havna til ingen nytte. Til slutt ga de opp.

Var det galt det de gjorde?

Burde de gjort mer?

Burde de flyttet båten?

 

Båten fliste også opp bryggen kraftig og det forundrer meg at bryggeeier ikke ville innvolvere seg i situasjonen for i det minste å ta vare på egen brygge. Men han visste kanskje bedre enn å styre for mye på med annenmanns båt og krevde kanskje erstatning når eier kom??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...