Jump to content

Beskyldt for å ødelegge en annens båt


localboy

Recommended Posts

Beskyldt for å ødelegge annens båt! :confused::confused:

 

Var nylig på ferie på Koster, der det lå en relativt ny Askeladden ved min side, denne båten var fortøyd inntil en rusten påle som stakk opp fra vannet. Det var god klaring melom min og askeladden, utover dagen kom det flere båter til og selvfølgelig blir båtene presset til siden. neste dag så jeg at dreggfeste til Askeladden holdt ikke i mot, så jeg tok å strammet opp dette ca. 1,5 meter, jeg kledde også inn denne rustne pålen med et håndkle slik at det ikke skulle bli merker på båten til askeladden, i tillegg til alt dette bandt jeg ei line mellom min og askeladden sin båt.

 

Jeg så at båten hans gnagde, og jeg gjorde alt jeg kunne for å hjelpe, var stadig nede å sjekket, selv så jeg ikke noe til askeladden på 3 dager, snakket også med nabobåtene, men ingen hadde sett ham.

 

Takken for å være hjelpsom er at askeladden krever at jeg skal erstatte skaden på båten hans (Noen riper + ødelagt klistremerke) Jeg forklarte ham at man må følge med på båten og at jeg hadde hjulpet til en god del for å minimalisere skaden, og at dette ikke var mitt problem, dette var han ikke enig i og har nå anmeldt saken til politiet, uansett jeg har mange vitner på at skaden skyldes dårlig ettersyn. båter som kjører kjører og lager bølger osv.

 

Min mening er at han er en dust, og ikke har noe på vannet å gjøre, hva syntes dere? :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Slik som du beskriver det er jeg enig med deg.

 

Men det er et moment som kansje kan være litt trasig, det er at du har vært ombord og justert og "styrt og stelt" på annen manns båt , enda det er i beste mening.

 

Det er sikkert mange andre som vet masse om slike ting her, så flere svar følger....?

 

(gjorde selv noe lignende i hjemme havna i fjor, askeladden skjærgårsjeep lå og slo i en betong kant.. brukte mine egne fendre på brygga samt endret noe på fortøyning. Fikk fin takk av eier....)

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha i tankene at fyren kanskje oppriktig tror at båten hans lå utmerket fortøyd helt til en tulling køddet med opplegget hans. Gjelder vel derfor å prøve å forklare dette sakelig og greit, gjerne med noen nøytrale vitner.

 

Antar jo du har prøvd dette....dum sak. Vi kan jo ikke la være å hjelpe heller når vi ser sånt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at politiet i Strömstad er vel bevandret innen maritime forhold. Formodentlig har også den fornærmede (ikke deg) kaskoforsikring. Jeg tror du kan ta saken med ro.

 

Det at du var ombord og strammet etter, må betraktes som for å forhindre- eller minimalisere skade i eiers fravær. Det er noe man i noen grad er 'forpliktet' til. Det er eier/bruker som er ansvarlig for eget fartøy.

Link to post
Share on other sites

Dersom forholdet er slik du beskriver, skal du sove trygt. forholdet er skjedd på Svensk territorium, og det er trolig den svenske sjøloven som gjelder i dette tilfelle. Jeg antar at denne er lik den norske på dette området. Slik du beskriver hendelsesforløpet, er det eier av båten som har opptrådt uaktsomt ved å fortøye båten i en havn der det hele tiden skjer bevegelser i båtene som ligger der. Det er han som må bevise at du ved en uaktsom handling har påført båten hansen skade. Du har slik du beskriver faktum, forsøkt å begrense hans skade, og har trolig også gjort dette. Sørg for å ta godt vare på navn og adresser til vitner. Det vil forundre meg mye om svenske myndigheter vil gjøre noe annet enn å henlegge saken. De må da ha viktigere ting fore enn å etterforske en sak der en norsk tulling har fått riper i skrogsiden ved å fortøye båten i en havn uten tilsyn i 3 dager!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kanskje ha tenkt tanken på at om du ikke gjorde de nødvendige endringene kunne Askeladden ha påført din og andre båter skade. kanskje et greit argument å ta med :smiley:

 

uvoer det ville jeg voktet meg vel for å gå ombord i annen manns båt uten å ha dette avtalt på forhånd. I så fall måtte det nok bare være i tilfeller der det er fare for at båten går ned eller at båten skader andre båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kanskje ha tenkt tanken på at om du ikke gjorde de nødvendige endringene kunne Askeladden ha påført din og andre båter skade. kanskje et greit argument å ta med :smiley:

 

uvoer det ville jeg voktet meg vel for å gå ombord i annen manns båt uten å ha dette avtalt på forhånd. I så fall måtte det nok bare være i tilfeller der det er fare for at båten går ned eller at båten skader andre båter.

Huff, det var en ny variant av å vende det annet kinn til! Skal man bare stille sitte å se på at den andre båten langsomt blir påført skade så lenge den holder seg flytende?

Så lenge naboen bare slår sin kone litt og av og til og blåmerkene ikke er for skjemmende for nabolaget så vender vi oss bare vekk og sier; "I know nothing, I see nothing!"

 

Jeg vil nå heller få kjeft for å ha gjort noe, enn for ikke ha gjort noe, selv om jeg ser poenget ditt Bitteliten, jeg bare liker ikke at det skal bli/har blitt sånn!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå heller få kjeft for å ha gjort noe, enn for ikke ha gjort noe, selv om jeg ser poenget ditt Bitteliten, jeg bare liker ikke at det skal bli/har blitt sånn!

 

:sailing:

Nå må du ikke lese alt jeg skriver som fanden leser Bibelen Mouche. Går det sport i det for deg :wink:

 

Jeg ville naturligvis ha fendret og gjort det jeg kunne - men jeg ville ikke gått ombord og fiklet med fortøyningene. Og jeg ville definitivt ikke likt at noen hadde tatt seg ombord i båten vår fordi de synes at det trengs.

 

utover det så mener jeg at din sammenligning med konemishandling er direkte usmakelig.

Link to post
Share on other sites

Alt har sin begrensning. Og man skal vokte seg for å rote med annen manns vitale eiendeler. :yesnod: Med mindre man er nødt, av hensyn til eget fartøy eller til det forlatte fartøy, for å unngå skade, må man la det skure. Og gjør man mer enn å fendre kan man klart komme i ansvar; men kravet til årsakssammenheng vil som regel komme den barmhjertige samaritan til gode.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke lese alt jeg skriver som fanden leser Bibelen Mouche. Går det sport i det for deg :wink:

Et uttrykk er; "Gjør ikke som jeg gjør, men som jeg sier!" eller var det omvendt? Eller et annet uttrykk; Som jenta sa; "Ta meg hvor du vil, men ikke på ordet!"

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener du helt klart kan slappe av i denne saken. Min synsing er at du har gjort det som er rett. :yesnod:

 

Alle kan anmelde alle for alt, hvilket desverre alt for mange gjør. Man bør bli svært overrasket om politiet gjør noe stort mer enn å henlegge saken. De skal jo forholde seg til hva som er straffbart, så Askeladden kan jo selvsagt prøve seg med et sivilt søksmål, men det krever litt mer enn bare å gå til noen og klage sin nød, som å anmelde............ikke minst i forhold til skadeomfanget.

Link to post
Share on other sites

Alt har sin begrensning. Og man skal vokte seg for å rote med annen manns vitale eiendeler. :yesnod: Med mindre man er nødt, av hensyn til eget fartøy eller til det forlatte fartøy, for å unngå skade, må man la det skure. Og gjør man mer enn å fendre kan man klart komme i ansvar; men kravet til årsakssammenheng vil som regel komme den barmhjertige samaritan til gode.

Nå har jeg aldri følt behov for å rote med en annen manns vitale deler(!), men hvis jeg ved unnfallenhet/forholdeR meg passiv blir beskyldt for derved å la skade bli forvoldt på annen manns eiendom (båt), vil du da representere meg i retten uten å ta salær? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....Nå har jeg aldri følt behov for å rote med en annen manns vitale deler(!), .....

O.T.: Kunne ikke dy meg;

Det var denne fiskeren fra Lofoten som dro til tannlegen i Svolvær; I det tannlegen bøyer seg over pasienten og skal til å stikke speil og annen redskap inn i munnen hans, lirker pasienten en solid neve opp under frakken på tannlegen og tar et solid men forsiktig ´ballegrep´... :eek: "Vi vil ikke gjøre vondt for hverandre nei??"

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er da trist om det skal bli slik at vi ikke tør å hjelpe hverandre! Jeg hadde vært dypt takknemlig om noen hadde gått ombord i min båt for å prøve å redusere skader dersom jeg hadde fortøyet toskete...

 

Skal vi virkelig bare stå å se på dersom en annens båt påføres skade? Mener vi virkelig dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Ikke skjønner jeg Mouche bortsett fra at du rett som det er motsier deg selv, så da er du velkommen ombord på Kverrulantarken :lol:

Jeg tåler at du "konfronterer" meg med mine mange selvmotsigelser! Bedre det enn bare å slenge ut den type kommentar som ovenfor! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Krangel? Hvilken krangel? Uenige om hva da? Mitt poeng er bare at; Ja, godt mulig at jeg har motsagt meg selv - hvem har ikke det en gang eller to? :rolleyes:

Det jeg ikke liker/setter pris på er en kommentar som du kommer med uten konkret referanse til noe som helst og da blir det å skyte i mørket fra hoften, m.a.o. den annen part (han som blir truffet hvis han er uheldig) ikke har noen mulighet til å "forsvare" seg! Got it? :rolleyes:

 

Har jeg behov for å forsvare meg? Nei, egentlig ikke! Huff - der motsa jeg meg selv igjen. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

OK, da tar vi det med teskjeer:

 

Bakgrunnen var denne - som er oppriktig ment fra min side - for jeg synes du er flink i flere tråder til å tolke det jeg skriver i værste mening.

 

Nå må du ikke lese alt jeg skriver som fanden leser Bibelen Mouche. Går det sport i det for deg :wink:

 

Jeg ville naturligvis ha fendret og gjort det jeg kunne - men jeg ville ikke gått ombord og fiklet med fortøyningene. Og jeg ville definitivt ikke likt at noen hadde tatt seg ombord i båten vår fordi de synes at det trengs.

 

utover det så mener jeg at din sammenligning med konemishandling er direkte usmakelig.

Så ditt svar som jeg ikke skjønte noe av

 

Et uttrykk er; "Gjør ikke som jeg gjør, men som jeg sier!" eller var det omvendt? Eller et annet uttrykk; Som jenta sa; "Ta meg hvor du vil, men ikke på ordet!"

 

:sailing:

Så mitt svar - der jeg sier at jeg ikke skjønner bæret:

 

Ikke skjønner jeg Mouche bortsett fra at du rett som det er motsier deg selv, så da er du velkommen ombord på Kverrulantarken :lol:

 

Så ditt svar

 

Jeg tåler at du "konfronterer" meg med mine mange selvmotsigelser! Bedre det enn bare å slenge ut den type kommentar som ovenfor! :wink:

så mitt svar der jeg (tydligvis feilaktig) sa at dette gidder jeg ikke mer

 

Tror vi skal avslutte vår vennskapelige krangel her jeg. Vi kan vel antakelig ikke enes om annet enn at vi er uenige :lol::cheers:

Hvorpå du i ditt siste innlegg sier at du ikke skjønner bæret.

 

Så da er vi vel enige da - at vi ikke skjønner bæret. :crazy:

 

Jeg ville nå i hvertfall blitt sur om noen hadde fiklet med fortøyningene mine mens jeg var borte og båten hadde fått skader. Hvordan kan jeg da vite om båten har fått skade som følge av at noen har fiklet eller av at jeg har fortøyd for dårlig :rolleyes:

 

Men at vi ikke er enige om det er greit for meg - så lenge du ikke går ombord i båten min og fikler. Jeg deler fullt ut Skipper Worses syn her.

 

Og ordtaket du ikke husket er "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" Hva fortøyninga har med hva damer ønsker vet ikke jeg -men det vet sikkert du ettersom du skrev det.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

 

Jeg skjønner heller ikke bæret men samma kan det være. Det finnes faktisk en del situasjoner der man må regne med at andre "fikler" med fortøyningene dine. Tenk deg følgende:

 

1. Du har fortøyd ved siden av meg.

2. Du har lagt dreggen din slik at den krysser over min dregg.

3. Du er inne på stedets restaurant og drikker dyrt kjøpevann fra springen sammen med havgapet.

4. Jeg skal dra, men kan ikke få opp dreggen min uten at noe også gjøres med din dregg.

 

Alternativer:

 

a) Noen slakker på dtt dreggtau. Jeg drar opp min dregg, + ditt dreggtau følger med, og noen strammer inn ditt dreggtau igjen når jeg er ferdig.

 

b) Jeg flytter dreggen din slik at den ikke krysser min før jeg drar opp dreggen min.

 

c) Jeg drar opp hele greia (dvs din + min dregg), hiver din uti igjen og forlater stedet.

 

Det er kun alterativ c som medfører at ingen "fikler" ombord i båten din, men det er vel også det dårligste alternativet i og med at du sansynligvis da ikke lenger har dreggfeste? Dessuten kan det være så tungt å få opp at jeg er nødt til å benytte alternativ a eller b for å få opp min dregg.

Link to post
Share on other sites

Alternativ 3 er helt utelukket - Gud bedre

 

Du beskriver en annen situasjon enn det som er utgangspunktet. Utgangspunktet er at båten ligger og skader "bare seg selv" og at den ikke er i veien for noen andre.

 

Den situasjonen du beskriver har jeg forståelse for.

 

Og du hadde nok ikke klart å dra opp både min dregg og din dregg. Det blir et par hundre kilo til sammen med søkke og snøre, og så sterk er det ikke mange som er. :lol: Og for å fikle med dreggtauet mitt må man sette på en hovedstrømbryter aktivsere ankervinsjen samt slakke og så stramme den i rett rekkefølge igjen. Det er mer fikling en jeg normalt tollererer - selv fra en tilfeldg forbipasserende blondinne :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå i hvertfall blitt sur om noen hadde fiklet med fortøyningene mine mens jeg var borte og båten hadde fått skader. Hvordan kan jeg da vite om båten har fått skade som følge av at noen har fiklet eller av at jeg har fortøyd for dårlig

Just precis -- det er her risikoen ligger. For har du vært borti og fiklet med annen manns vitale eiendeler :wink: så blir det lett slik at det er DU som må bevise at en skade skyldes noe annet enn din fikling. Det er jo nettopp av denne grunn at Baatplassens fabelaktige klistremerker er en så god ide. Så kan man få tak i eieren og la ham ordne opp selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Alternativ 3 er helt utelukket - Gud bedre

 

Du beskriver en annen situasjon enn det som er utgangspunktet. Utgangspunktet er at båten ligger og skader "bare seg selv" og at den ikke er i veien for noen andre.

OK.

 

Tok utgangspunkt i dette med å "fikle" med andres fortøyninger. Samme sak har man hvis det ligger flere båter utenpå hverandre og det må forhales eller vindretningen har snudd osv. Det må "fikles" litt i ny og ne :wink:

 

For noen år siden hadde jeg ankret opp i en bukt på svenskekysten. En annen båt som også hadde ankret opp hadde mistet dreggfestet og drev mot land. Ingen ombord. Kastet meg i jolla og fikk reddet situasjonen. Da eieren kom tilbake var han glad for at jeg hadde reddet båten hans.

 

NB! Vi lå samtidig på Verdens Ende for en stund siden. Var bortom båten din flere ganger men så ingen ombord. Holdt meg unna fortøyningene dine :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...