Jump to content

Septiktank?


Ingar

Septiktank?  

326 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Noe av det beste med å ha en litt større båt når du har barn og kone er nemlig toalettet.

Bortsett fra når noen ikke vil bråke med toalettpumpa om natta, sånn at mengden papir neste morgen er tilstrekkelig stor til å tette slangen inn til tanken....

 

Skal underholde dere med detaljene om åpningen av slangen når jeg har tatt mot til meg og staket opp proppen.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Lurer veldig på hvordan du gjør dette..... :rolleyes::wink:

 

mvh

 

M.

 

Er i planleggingsfasen med septik og toalett ombord, så hva er egentlig best ? El-toalett med kvern og pumpe eller manuell , eller rett ut i sjøen via kverna og hoppe over septik? :confused:

Uten septik blir du sikkert veldig populær i havner og slikt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Er i planleggingsfasen med septik og toalett ombord, så hva er egentlig best ? El-toalett med kvern og pumpe eller manuell , eller rett ut i sjøen via kverna og hoppe over septik? :confused:

Hva som er best kommer an på hva du mener er viktig.

 

Jeg ville valgt bort elektrisk toalett, men hatt septik med treveiskran slik at jeg kan velge om jeg skal bruke septiktanken eller ikke. El pumpe på septikken ville jeg hatt - i hvertfall for oss som har 170 liters tank. Også tankmåler kan være kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Hadde TMC el.dass på Stauden, funket greit så lenge vi hadde dette.... kun en stk bryter mått skiftes etter reltaivt kort tid... Så den var noe skikkelig "dritt" Tviler på at jge kommer til å investere i el. dass på neste skute om den ikke har det fra før da... Så i grunnen ikke noen fordeler med denne dassen..

 

Septikktank er nok et helt klart krav, men ser jo fordelen med muligheten for å pumpe rett i sjøen også.... så det er nok ikke så dumt med en lik 3 veis ventil

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må da være en anelse pinlig med disse el-rammene? Vi lå en gang like ved en båt som hadde slike nymotens greier. Det har aldri interessert meg å vite når andre går på ramma, og jeg vil egentlig helst ha meg frabedt å måtte høre på kvernerispetakkelet når de har el-toa. Manuell er best, efter min ydmyke (?) mening ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har sett kverna som sitter i Jabsco's elektriske konverteringskitt (som jeg tror er det som de fleste forbinder med el toalett)?

Bilde

Spiser du kirsebær i båten så bør du passe på at du ikke svelger en stein - for gjør du det - da sitter den kniven dønn fast når steinen kommer ut igjen.

 

Det "naturlige" avfallet løser seg oftest greit opp i vann. Det er papiret som er problemet. Ikke bruk miljøvennlig papir - det har lange papirfibre og løser seg dårlig opp i vann. Vi bruker papir som løser seg veldig lett opp - kjøpes i båtutstyrsbutikken. Fungerer veldig bra. Et alternativ andre bruker er at papir kastes i en egen pose. Også lærer vi ungene at de ikke skal bruke så veldig mye papir da. Og tamponger og bind er streng forbudt i doen.

 

Når vi ser på det som kommer ut av septiktanken vår etter å ha gått gjennom impellerpumpa på septiktanken så er det bare en gulbrun suppe.

 

Mitt største ankepunkt mot el toalett er at de bråker infernalsk. Hadde vi ikke byttet båt hadde jeg antakelig byttet ut el pumpa med en manuell pumpe på vår Nidelv 300.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er hvor mange av disse septiktankene er slik at de kan tømmes ved utsuging/vakuum ved den, eller de, stasjonene som faktisk finnes? Jeg har septiktank, men denne kan kun tømmes manuelt (falltank). Hvis det blir pålegg om tømming ved dertil egnet "stasjon" så må mitt anlegg skiftes ut (i sin helhet) og sånn er det nok mange som har det? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har el toa som du hører blir brukt ,men hva så sånn er dem jo bare .Har også tank , men etter 14 dager på ferie så tenkte jeg å tømme den før den var full . 3 - 4 pump og det er tomt ,har ikkeno under båten som skal gjøre at den tømmer seg selv . Kun vanlig sil under , men det er jo nesten aldrig noe å pumpe ut ?

Kan godt skjønne at folk syntes det er kjipt å høre nabobåtane drar ned etter seg , men vis folk ikke har større problem enn det bør livet være lett ................

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Alt må hos oss innom tanken. :yesnod:

 

Vi hadde satt oss som mål en liten tur i Gøta Kanel i år.

Derfor bygde vi om systemet i våres, slik at vi har mulighet til å suge den tom fra land.

Fungerer fint.

 

Har el-pumpe m/kvern fra potta til tanken. Den høres godt.

 

Som tidligere nevnt er kvaliteten på papiret viktig.

Resirkulert papir inneholder mye mer lim.

Gikk på en smell pga dette.

Pumpet tanken tom (trodde jeg) i åpent hav.

Full igjen etter en dag.

 

Etter kontroll viste det seg at det var en tykk velling igjen i tanken som måtte spyles ut sammen med iherdisk pumping (manuell). :puke:

 

Men hvorfor har noen mulighet til å pumpe direkte ut hvis de har tank :confused:

Er ikke dette bare en mulighet til å fylle opp havna ved en feiltakelse. Glemme å sjalte over?

 

Perika

 

3 - 4 pump og det er tomt ,har ikkeno under båten som skal gjøre at den tømmer seg selv

Hadde samme "problemet" før ombygging

Hvis hastigheten ble stor nok ble det en slags ejektor-tømming.

Så ikke på dette som noe stort problem, så derfor ble det ikke gjort noe med før nå i år.

Redigert av Perika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...