Jump to content

Septiktank?


Ingar

Septiktank?  

326 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hadde samme "problemet" før ombygging

Hvis hastigheten ble stor nok ble det en slags ejektor-tømming.

Så ikke på dette som noe stort problem, så derfor ble det ikke gjort noe med før nå i år.

Nei det er langt i fra noe problem , det er helt ok for meg det så slipper jeg å tenke på dassen til stadighet .

Dassen min er en slik TMC stor innebygd type , slik at du ikke ser noen rør ellerno . Kansje stappa det fult rundt inni dassen med noe dempemattegreier , kansje det hadde dempa lyden betraktelig ? Men bortsett fra det så ser jeg ikke på det som noe problem heller , selv om den bråker litt . Som regel ikke den eneste i havna som drar ned i dass innimellom så pytt pytt , er vel det som bråker minst i ei gjestehavn tipper jeg . Så vis det ikke er mere bråk i nabobåtane om kvelden / mårran så bør det går bra trur jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så det som da anbefales er da manuell toalett med septikktank og tømmepumpe, skal det da være kvernepumpe for tømming? Og utstyr for utsuging av septik..

Vi har toalett med manuell pumpe og septiktank, og er veldig fornøyd. Når vi er ute på fjorden, trykker vi på knappen for kverning og tømming, enkelt og renslig.

 

Eneste negative så langt, er at vi tre ganger i år har fått forstoppelse i røret pga "ålegress" som har kommet inn, med det resultat at min bedre halvdel har måttet skru opp pumpa inne på toalettet for å få fjernet dette.

Men.... han er flink, og har klart å ordne det hver eneste gang :lol:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Eneste negative så langt, er at vi tre ganger i år har fått forstoppelse i røret pga "ålegress" som har kommet inn

Dette har jeg også hatt problemer med flere ganger i år. For øyeblikket er pumpa helt tett, må flushes med vann i kanne etter bruk (pumpe ut virker). Får vel prøve meg på en liten demontering jeg også. Har fundert litt på å montere et sjøvannsfilter på inntaket for å unngå dette siden det ser ut til å gjenta seg relativt ofte. Noen som har gjort dette før?

 

Har ellers pumpedass med septiktank og manuell pumpe, montert i vår da jeg var lei av dass uten septik. Fungerer veldig greit, ser ikke noe poeng i å montere elektrisk pumpe med såpass liten tank som jeg har. Direkte problemfrie er de jo heller ikke etter hva jeg har forstått...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En liten "toaletthistorie" fra i sommer siden vi er inne på temaet:

 

Satt å nøt det gode liv med kaffe og litt godt på da vi lå i gjestehavna i Kragerø i sommer. Jeg hørte at i seilbåten ved siden av var det noen som begynte å pumpe etter endt "ærend" (ja, det er litt i tetteste laget i disse havnene - har jeg vært inne på det før :yesnod: ). Like etter kommer en kraftig sprut med "de herligste retter" ut fra skutesida bare en halvmeter fra min kaffekopp og sjokolade. :puke:

 

Selvsagt var tanken deres full og det slo over i et særdeles stort og kraftig lufterør. Trenger vel ikke si at kaffe og sjokolade ikke stod på menyen de neste dagene...

 

Moral: Husk nå for guds skyld å holde styr på hvor full tanken er når du ligger i gjestehavn!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt med toalett ombord når en har småtroll ombord. Ikke så verst når en er ute på tur, og bøljan er tilstede. Vil ikke stupe i sjøen for en tissetur...

Merker at vår tank er passe full pga lukt som begynner å komme. Siden jeg holder til inne i et vann, venter jeg med å tømme til vi stikker ut på tur igjen.

Er garantert noe av det første vi skal gjøre til helgen! Kan også legge til at vi bruker MYE vann under besøkt, nettopp for å hindre tetting. Papiret blir også kastet i pose istedet også (for det meste). Ikke minst er toalettet ALLTID stående på tørr når det ikke er i bruk, etter å ha lest ett innlegg her for ikke så lenge siden med en båt som sank....

Link to post
Share on other sites

Pføy. luksus dyr alle som en, Har hatt både el toalett og manuell og ville ikke bytte min elektriske for alt i verden. Selv om de bråker litt er det ingen ting mot å pumpe til man blir blå i trynet, med en træg dårlig smurt pumpe. Nei takke meg til litt bråk....

 

Mvh

 

Pjolter som "brummer" litt etter toa besøk... heheh

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk aldri opplevd at den manuellepumpen har blitt treg, bortsett fra når den er full av sjøgress. Mulig jeg har vært heldig da.. Bruker heller aldri olje eller denslags i pumpen, men den fungerer fint uansett. Men et elektrisk toalett hadde sikkert vært OK det også.

 

Men du får meg aldri til å kjøpe en av disse små elektriske tømmepumpene til en snau tusenlapp, har hørt litt for mange historier om dem til det! En elektrisk membranpumpe derimot hadde vært supert! Det var bare det med prisen da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

når vi først er inne på dette med "dritt" :lol:

De problemene jeg hadde ifjor med tett lensepumpe ut av tanken, bestemte jeg meg fort for å løse i vinter.

-Har montert el.toalett

-40 liters septikktank NY (litt i minste laget, men den passet rett inn der den gamle sto)

-Pumpe m/kvern for tømming av septikktank.

-og "DEN OMBORD SOM IKKE BRUKER DET PAPIRET JEG KJØPER INN, DVS DYRT PORTAPOTTI PAPIR, SKAL JEG PERSONLIG TA OG FØRE HÅNDEN NED I DRITTEN SÅ HAN/HUN SKJØNNER PROBLEMET :headbang: .

 

Som bryter til kvernpumpa har jeg kjøpt en knapp som brukes som hornknapp, for da må jeg holde den inne mens jeg tømmer og ser da når tanken er tom, slik at den ikke blir tørrkjørt.

I tillegg bruker vi godt med sanitærvæske.

Og for hver tur tømmer vi tanken og gjennomspyler dassen en 5-6 ganger ( ca 10 sek. hver gang).

Da er tanker "ren" og blir etterfylt med sanitærvæske.

Jeg har tro på denne metoden og "driter" i at dassen bråker litt, så lenge den er enkel og praktisk i bruk...........

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder problemer med tett dass pga. dopapir kan jeg anbefale metoden vi bruker i Thailand:

En liten hånddusj som en bruker til å spyle stussen ren med. Hygienisk og praktisk (damene bruker den vist både her og der også).

 

Metoden er som regel ikke brukbar i norske hjem pga. høyt vanntrykk (og kaldt vann!). Men i båt er det perfekt. Koster dessuten bare småpenger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I velmøblerte hjem i de bedrestilte strøk av byen var det tidligere noe mere vanlig med et baderomsmøbel som heter bidé! Dette kan man fortsatt få og gjør jobben for håndusjen din! :yesnod:

 

Du kan for eksempel gå inn på hjemmesiden til det mest kjente japanske merket for rør og sanitær,Toto http://www.totousa.com/trade_landing.asp, (den amerikanske utgaven er noe lettere å lese enn den japanske!) og du vil finne alt du bare kunne drømme om for vasking, tørking og polering av stussen, og vel så det!

 

Nyt og les!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...