Jump to content

Ny båt - hva med en billig Amrikaner!?!


SF

Recommended Posts

Som mange andre drømmer også jeg om en ny båt.

Hva trenger jeg? tja det var det litt større litt raskere mer komfort, litt nyere, finere og nevnte jeg litt raskere.

 

Jeg har sett litt på hva som finnes der ute - og skal det være Norsk / Svensk er enten j%&! dyrt eller gammelt, eller begge deler. :cryin: Har derfor begynt å sett litt på amerikansk, vil ikke importere selv ei heller vi formidler.........er på jakt etter en båt som alt finnes i landet og har alle papirer i orden.

 

Båter som kan være aktuelle er Bayliner Ciera 2655 eller SeaRay Sundancer 25 m.m.

Så en fin her men som alt er solgt:

 

De fleste av disse er levert med bensin motor og er saltvannskjølte. Kommentarer til det? Har diesel i dag men med 30-40 gangtimer timer i året så er det ikke bensinutgiften som vil knekke meg. Er på jakt etter båt helst under 300.000,-

 

Har noen kjennskap til kvalitet, sjøegenskaper, planløsninger, motor m.m på disse båtene

Tips ønskes.

 

Hva med saltvannskjølt Mercruiser kombinert med vestlandsklima og 12 månders sesong, kun en uke på slipp om våren.

 

Er ute å fisker etter info her.....ligger alt en del på databasen men ønsker gjerne nye utspill. :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Kan jo selvsakt bare skryte av egen båt og da ser man vel gjennom fingrene på noen ting :lol:

Men, har selv testet i god sjø (1-1,5 meter) i 30 knop og det går veldig fint. Det slår jo en del men det er jo farten som bestemmer.

Båtene er veldig stabil. Min 26 foter er testet med 8 voksne(90kg pr pers) og 5 barn ute i siden for krenge test. Du finner bilder på forumet her

 

Båten vi har liker ikke fart under 20 knop men det er vel mest for den tunge diesel motoren vi har.

Ellers er båtene greit utstyrt med doble el lensepumper. En framme og en bak.

 

Der er stor stikk køye i center av båten til 2 og plass i baugen til 2. Dette er jo egentlig små båter men utrolig god plass likevel.

 

Har sett litt krakkelering i gelcoat på min båt, men tror dette kommer av et lite sammenstøt med en truck :eek:

 

Båten er vond å gå på siden(scandeck) men der er luke i vindskjermen for å komme seg på framdekket.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Så ikke så dum ut den heller, kalesje løsnigen så kansje noe tungvint ut å ta ned men.....hvordan er disse båtene med hensyn på kvalitet, utstyrsnivå og sjøegenskaper?

 

mvh

Sverre

For å si det pent. Båten i linken har Helly Hansenkalesje. Den er vanvittig mye bedre enn originalen. Eneste ulempen med HH sin er at du ikke kan lage biminitopp. Det tar anslagsvis 5 min å ta ned kalesjen. Jeg pleier å ta ned bakveggen og stue den vekk, resten rulles opp rundt bøylene.

Utstyrsnivået er det ingenting å si på. "Standardpakken" består av landstrøm, batterilader, v/k trykkvann (220v) Dusj ute og inne, 2 bluss (sprit/220), mikrobølgeoven (220), Kjøleskap (12/220), do med septik (kvern for tømming og sugestuss).

Kvaliteten? Hva skal man si? De har bygget båter i 30+ år. Håndopplagt glassfiber. Pen finish på det aller meste. MEN. Du finner ingen gullbelagte kraner, intet eksklusivt treverk og få fancy pyntedetaljer. Båten er bygget for volumsalg til riktig pris.

Sjøegenskaper? 15° V-bunn er vel kanskje ikke det helt store i 2 meter bølger, men det funker. Den går pent i sjøen.

Link to post

får du tak i en bra brukt amerikaner er jeg sikker på at du blir fornøyd.

undertegnede are ekstremt fornøyd med den utskjelte og slaktede "skodaen" - Baylineren.

den har et standard utstyrsnivå og komfort de fleste non us båteiere bare kan drømme om, er lun og stille inne, ekstremt bra sjøegenskaper og henger veldig bra sammen etter 14 års bruk.

 

mye av det som har vært skrevet om baylinere spesielt - som jeg kjenner og sikkert andre us båter generelt har jeg funnet ut til å være i beste fall tull og i verste fall uforstand fra jornalister.

 

konkret en "test" av maken båt til min i båtmagasinet hvor man bla kritiserte el opplegget som jeg med et halvt øye kunne se var etermekket noe alvorlig på i form av bruktbåt.

skulle lett torperdet artiklen avsnitt for avsnitt om jeg gad.

 

anyway, GM V8 bensinmotorer er en drøm å bruke sammenliknet alle NON GM dieselmotorer både mht bruk, komfort, vedlikeholdskostnader og ikke minst VEDLIKEHOLD eller mangel på sådan (svært enkelt og lite omfattende) .

 

det som etter min mening er viktig mht bensinmotor/drev:

unngå Alpha One drev - disse tåler begrenset effekt men er greie å serve trege å gire.

nyere, brukte bensinmotorer 6-8.1l får du tak i i Norge fra 30-50 000 med sjø- til ferskvanskjøling.

samme motorer men sjøvannkjølte som kommer fra USA bør ha få driftstimer/år på baken med tanke på korrosjon - men man kan få de for prisen av en 20 hk påhenger så et eventuelt motorbytte på et senere tidspunkt er ikke det store problemet.

mercruisers mercatode system - riktig satt opp hindrer korrosjon i motoren.

brukte mercruiser bensinmotorer er lette å få tak i.

 

teknisk sett er det lett å lage en 3-veisløsning på motorens sjøvannsinntak slik at man kan koble til en vannslange og gennomkjøre den med ferskvann etter tur eller før lang liggetid.

 

sjøvannkjøling er egentlig et mye enklere og driftsikkere system enn ferkvansskjøling jfr alle varmevekslerpoblemene beskrevet på div motorer på denne siden - men utsetter selvsagt motoren for mer korrosjon.

riktig tatt vare på vil en sjøvannkjølt motor vare lenge.

kalibrer du det aktive mercatodesystemet antokorrosjonsytemet til sjøvannet der du har båten bør korrosjonen bli svært lav

 

ville ikke byttet 7.4 MPI bensinmotoren med diesel for penger.

meget lav støy

moderat forbruk

moderat kraftuttak, effekt/liter

overflod av krefter og respons over hele turtallsregistret uten kunstig åndedrett les:

uten reimdrevet kompressor med forviklinger

uten turbo som sprekker/tar fyr/skjærer lagre inkl manifoiler

ektremt rimelig og enkelt vedlikehold + vinterkonservering - både fersk og sjøvannskjølt

en ekte gjør det selv kandidat

ingen setting av stempelringer uansett belastning.

 

MÅ imidlertid velge motorer med innsprøytning med tanke på driftsikkerhet og forbruk.

har inntrykk av at alt for mange motorer med forgasser osv er "reparert i stykker" - det er årsaken.

dette kan skape start og driftsproblemer samt høyt forbruk.

injectionmotorer er også veldig sikre mht evt brannfare.

 

listen kan være mye lengre men har ikke tid til mer nå.

 

har kopi av originalbrosjyren til 2655, 2556 og 2255 hvis du er interessert.

gir et godt bilde av standardutrustningen.

Link to post

jeg kjenner ikke så mye til de nyere båtene annet enn den som likner min 2556 men er større - de heter vel fra 2885 til 288 eller så men de ble vel produsert samtidig og lages fortsatt som 288 tror jeg.

 

skal legge ut kopien av originalbrosjyren.

mener den dekker - ca - 90 - 94 modellene men utstyrsnivået er sikkert ikke blitt dårligere på nyere.

mener å huske at man kan laste ned brukehåndbøker på nyere modeller gratis hos bayliner.

lastet ned den på 288 for en tid tilbake.

 

yep, her har du vel alt fra 1994 og opp til nå:

http://www.baylinerparts.com/

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Jeg kommenterte 2655.

Min er fra 1999. Modellskiftet kom i 94. Eneste synlige endringer er layout i cockpit.

De som trenger baugpropell for å legge til denne båten bør vurdere om de har noe på sjøen å gjøre!

Jeg har en 300 hk Mercruiser 350 Mag MPI med B2 drev. Tror den kom med B3 året etter.

Jeg er meget godt fornøyd med motor/drevkombinasjonen.

Standardmotoren er en 220 HK 5.0 med Alpha drev. Jeg ville lett etter en 5.7 hvis du vurderer båttypen.

Link to post

Det var en som solgte en med bauprop som utalte at det var et must på 2655. Tenkte det samme som deg, 26 fot med hekkaggregat burde ikke behøve pyseprop.

 

Var ute med båten min i dag og traff på en norskamrikaner som var hjemme i ferien.

Nevte at jeg vurderte ny båt og Bayliner eller Sea Ray var aktuelt. han frynte godt på nasen av Baylineren men Sea Ray mente han var bra. Han er båtmann selv. Det er tydeligvis ikke bare i Norge Bayliner har dårlig rykte.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

etter at brunswick/mercury + us coast guard gikk inn som eiere rundt 1990 skal det ha skjedd en vesentlig kvalitetsforbedring.

 

de opererte med 5 års skroggaranti på min 1992 modell og båten og dette står i brosjyren fra tidlig på 90 tallet:

 

Hand laid fiber glass

Headliner, polyester

Marine Core construction

US Coast Guard safety standards, meets or exceeds all

Vinyls, heavy duty marine-grade 27 oz.

Link to post

Hei,

 

Ser nå litt på følgende båter:

 

Sea Ray - Sundancer 230DA evt 250DA 1994 mod eller nyere

Bayliner - Ciera 2355 evt 2655 1994 mod eller nyere

Wellcraft - Excel

 

Noen som har forslag til andre båter i denne klassen og evt kommentar til disse.

Tips om hva jeg skal se etter av utstyrsnivå, gode erfaringer evt dårlige?

 

mvh

Sverre

 

http://international.searay.com/Archives_M...ow/250DA_SS.pdf

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 4 uker senere...

sjøvannkjøling er egentlig et mye enklere og driftsikkere system enn ferkvansskjøling jfr alle varmevekslerpoblemene beskrevet på div motorer på denne siden - men utsetter selvsagt motoren for mer korrosjon.

 

Uten ferskavannskjøling så har også motoren en lavere arbeidstemperatur. Dette gjør at den bruker noe mer bensin og det blir noe mer slitasje. Om det er målbart er jeg usikker på.

Link to post

Etter to sesonger med Bayliner slutter jeg meg til de positive erfaringene som er ramset opp over her. Komforten ombord er også tipp topp. Kvaliteten virker ikke dårlig på meg, men finishen er ikke påkostet. Du vil finne litt enklere løsninger og mer plast fremfor tre i en amerikansk båt.

 

Jeg har flotte tremøbler på hytta som oppveier for dette.....

 

 

Ben Sin

Link to post

Du vil finne litt enklere løsninger og mer plast fremfor tre i en amerikansk båt.

Plast trenger kun en vask og polering en gang i blant. Plast blir ikke stygt av sol og vann på samme måte som treverk. Min mening:mindre vedlikehold =mere båtglede. :cheers:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...