Jump to content

Ny båt - hva med en billig Amrikaner!?!


SF

Recommended Posts

Til SF

 

Jeg har selv en 5,7 liter med 260 hester, men skulle kanskje hatt litt mer. Planer alikevel greit med 5 personer og feriebagasje. Jeg har aldri fått målt nøyaktig forbruk, men antar at 40-50 liter i marsj (23 knuter) er der vi ligger. Maks fart er 31. Anbefaler denne modellen på det sterkeste, men finn et godt eksemplar. Helst solgt ny i Norge med "riktig utstyr" Wallas, Engbo, Sleipner osv. Inneplassen i denne båten er STOR, med en glimrende planløsning.

 

Jeg ville også satset på ferskvannskjøling. Du unngår korrosjon og holder jevn og riktig driftstemperatur.

 

Lykke til med nykjøp.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyda.........det er over det doble forbruket av det jeg har i dag på samme fart. Og tar du høyde for prisforskjell på bensin og diesel blir det utgiften 4 ganger det jeg har i dag :headbang: jeg tror jeg må revurder om jeg vil ha bensinmotor.

 

Men nå hører det med til regnestykket at båten din noe større en min da :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg regner aldri båtglede i antall liter pr time. Da hadde jeg hatt snekke med en sylindret diesel motor. På den måten er man garantert mange timer ombord også... Totalkostnaden på drivstoff i løpet av et år blir uansett ikke veldig stor i forhold til alt det andre en båt drar på seg. Og som vi vet; båtpenger er noe annet en vanlige penger!

 

Dessuten kjører vi nok mer i 8 knop enn i 25.

Link to post
Share on other sites

Sant nok, men madammen og meg pleier ofte å ta en tur på en fin ettermiddag å bare gå litt rundt i skjærgården et par timer. Koser oss veldig med å se på plasser vi ikke før har vært på og planlegger evt neste grill/badetur evt helgetur. Dette er helt greit når du bruker et par hundrelapper på litt diesel men blir litt mer ukult når du begynner å snakke om en tusenlapp i bensin. Og dette for et par timer på fjorden en onsdagskveld.

 

Bruker du båten hovedsaklig til å reise fra A til B i forbindelse med ferie eller planlagt helgeturer kan jeg forstå regnestykket. Poenget mitt er at jeg liker a slappe av etter jobb med en tur på fjorden. Gjerne uten mål og mening. Det ville det blitt stopp på om det skulle koste meg en "høvding" hver gang. :cryin:

 

PS: en "høvding" er overhodet, den store alstå en 1000,- lapp. :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jada SF. Helt enig med deg. Det er slik vi bruker båten også, og da har den selvfølgelig ikke dette forbruket. Det er bare når vi skal gjøre unna en transportetappe spjeldene står rett opp og ned. De aller fleste motortimene gjøres mellom 1000 og 2000 omdreininger. Da hører man kun kjølvannet bak båten og kan kose seg med kaffe og lettøl(!) :drink: Men som sagt vi har aldri målt noe eksakt forbruk. Fyller bare opp igjen tanken når den er halvfull. Dieselmotor er selvsagt rimeligere i drift, men med dieselmotor hadde ikke vi hatt råd til å kjøpe denne båten :nonod:

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 2855 1994 modell med 7.4l forgassermotor. Bensin bruker den, men går kjempefint. Skal du over på diesel så er stayer motorer å anbefale fordi du kommer opp på 6sylindre uten å få plassproblem + at du kan bruke samme drev som før fordi den går på høyt nok turtall.

Har sett flere ti år gamle motorer som er helt fine inni selv om de er saltvannskjølt, det som vanligvis går er manifoiler og raisere. Dette koster 12-15.000 kroner å bytte.

 

Tok inn min båt i vår via disse - www.JES-marine.no :cheers:

 

Er ikke veldig redd for å gjøre det igjen, og dollarkursen er jo gunstig da..... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...