Quantum Startet 6.August.2006 Link til dette innlegget Startet 6.August.2006 Drevet er gått heden. Vi la ut på fredag ettermiddag fra Padda og kom ut til Malmøya. Skulle legge båten opp i plan da styrbord motor plutselig ruser opp og vi mister fremdriften på styrbord side. Det viser seg at drevet har havarert, men vi listet oss avsted på babord motor i 7 knop og helgeturen ble reddet. Fikk en mistanke om at noe kunne være galt allerede i ferien da det ved 2600 omdr. på motoren kom en malende lyd fra styrbord drev. Vi valgt da å kjøre forsiktig resten av ferien, noe som gikk bra og vi kom velberget hjem fra ferie. Lurer nå på hva som kan være feil med drevet. Når jeg slår revers eller forover kjenner jeg ingen forskjell fra om den står i fri når jeg dreier på propellene men av og til tar det tak for så å glippe igjen. Er det noen som har tips om hva det kan være? Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
båtmekanikeren Svart 6.August.2006 Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 Hei.inne i drevet ditt ligger en kon.mest samsynelig er konen for glatt og får ikke tak ,da skjer det du antyder.at den glipper..tre timers arbeid og det er ok igjen..hvis du har problemer kan jeg faxe tegninger og for klare.. hilsen Thomas Link to post
Quantum Svart 6.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 (redigert) Takk for svar dette kan jeg ha god bruk for jeg sender deg en IM med fax nr. Trond Redigert 6.August.2006 av Quantum (see edit history) Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Ingar Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 ..hvis du har problemer kan jeg faxe tegninger og for klare..Flott hvis du kunne postet dette her, mange har hatt problemer med disse mekaniske gearene. Link to post
båtmekanikeren Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 ja kan legge ut noen tegninger av drevene 280 og 290dp noe annet? Hilsen Thomas. Link to post
Ingar Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Flott! Det spiller vel egentlig ikke noen stor rolle om det er drev eller MS gear det er snakk om når det gjelder reparasjon av kon-slipp. Fremgangsmåten blir omtrent den samme. Det jeg er spes. intr. i er om du eller andre vet hva som virkelig skjer. Og hvorfor. Som jeg har skrevet tidligere har jeg hatt en teori på at det skyldes avleiringer i dreneringsrillene for olje. Men jeg har også hørt at det egentlig ikke er selve konen som er problemet, men at anleggsflatene den ligger imot blir "glasserte". Det ligger noen linker til relaterte tråder her: ms3 gir (kon) For de som ikke vet det så ligger servicemanualer til MS3 og 280/290 i dokumentarkivet. Disse anbefaler selvsagt kun utskifting av konen.... Link to post
Suzuki Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 på det giret vi åpnet Ingar, var det definitivt ikke " avleiringer" som var problemet. Vi fant aldri noe som så " helgæli " ut, men vi slipte konen i ventilslipepasta mot sitt eget sete, og etter de behandlingen virker det nå i alle fall.. Suzuki No boat needed.. Link to post
båtmekanikeren Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 det som jeg har opplevd er at anleggs flatene blir glasserte og konen ikke får feste,det kan komme (ofte)etter at drevet,giret blir varmt og oljen blir for tynn,og som oftest etter et nylig olje skitf.oljen blir for fin.. Link to post
Ingar Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Flatene på selve konen eller "motholdet"? Link to post
Ingar Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 på det giret vi åpnet Ingar, var det definitivt ikke " avleiringer" som var problemet.Akkurat. tyder på at det er flere ting som kan skje. For jeg slipte altså ikke, renset kun rillene. Det er 10 år siden og det virker fint enda.Var det "reversen" som slapp på deres gear også? Link to post
Suzuki Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Var det "reversen" som slapp på deres gear også? Det er det Lars_Herman som kan svare på ettersom det er hannes båt,men jeg tror det var framovergiret ?.. Suzuki No boat needed.. Link to post
Jorg-1 Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 ...og skulle det være helt svart http://www.blocket.se/vi/8577072.htm?ca=15_s Dracosiden til Jørgen Link to post
Quantum Svart 11.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2006 (redigert) Det var nok verre enn konen med drevet. Tok båten på land i kveld og tok av drevet. Det viste seg at tannhulet på akselen nede i undervannshuset hadde sprukket og delt seg i to. Dette har ført til at akslingen røk tvert av og at flere tenner på tannhjulene har fått skader. Prøver nå å få tak i et brukbart undervannshus til 280 duo-prop med utveksling 1:1,95 Er det noen her som vet av et så gi meg et tips? Ligger nå på land og fra mandag koster det 1000 kr. døgnet der jeg ligger så det haster. Trond Redigert 11.August.2006 av Quantum (see edit history) Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Jorg-1 Svart 12.August.2006 Link til dette innlegget Svart 12.August.2006 ....vi prøver igjen. Denne gangen med riktig utveksling,Trond. Det ser ut til at dette er et 290 overdel med 280 undervannshus. Overdelen får du garantert solgt i Norge..... http://www.blocket.se/vi/8582821.htm?ca=15_s Lykke til. Mvh Jørgen Dracosiden til Jørgen Link to post
Goddis77 Svart 12.August.2006 Link til dette innlegget Svart 12.August.2006 Står ett undervannshus 290 DP på finn.no, men vet ikke om dette kan brukes? Link to post
Quantum Svart 12.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2006 Takk for sist Jørgen, det var koselig med en prat igjen på brygga. Takker så mye for tips om brukte drev ,men det har i dag ordnet seg for livets glade gutter og jenter( resten av manskapet) For å gjøre en lang historie kort så har jeg idag fått meg et nytt undervannshus(godt brukt 88 mod men i relativt god stand) Det er faktisk fastere i fisken enn det andre jeg har,så det ligger an til litt skruing i vinter.Drevet er ikveld montert og alt ser ut til å fungere bra . Jeg blir liggende på land til mandag morgen før jeg får prøvd det så jeg bruker morgendagen til annet forefalende vedlikehold når jeg først er oppe. En stor til medlemmet "Båtmekanikkeren"som kom med mange tips og var velvilligheten selv dette var til stor hjelp og glede. Kostnadene for dette havariet er under kr 7000 og i dette er også regnet inn slippsetting med kr 2500 Hva skulle man gjordt uten baatplassen og dens engasjerte medlemmer På vei hjem fra Åsgårdstand i formiddag der vi hentet undervannshuset la vi veien om Horten og stoppet ved gjestehavna for å ta en rast. Hvem andre traff vi der på brygga , jo en smilende "Astor" med frue i følge med "Kolbjørn" og frue.Takk for en hyggelig båtprat og nyt det lille som er igjen av velforjent ferie Trond Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
lippert Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Ligger nå på land og fra mandag koster det 1000 kr. døgnet der jeg ligger så det haster. Så flott at det hele løste seg. Nå når det er over så må jeg bare spørre. Hvor er det de har en pris på 1000,- døgnet. Det høres jo ut som ran. mvh Knut Erik Link to post
Quantum Svart 13.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Det er hos Sørfonden på Padda i Oslo og prisen er faktisk noe høyere for 33 fot. Fikk tilbud på høstpris - 25% rabatt. Fordelen med å ligge her er tilgang til et unikt delelager for Volvo motorer og drev og Pål som driver butikken er hjelpsomheten selv og er behjelpelig selv utenom åpningstider, noe som forsvarer den høye prisen. Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Jorg-1 Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Kostnadene for dette havariet er under kr 7000 og i dette er også regnet inn slippsetting med kr 2500 ...det var jo en svært hyggelig pris da? For mange båtfolk kan et slikt havari bety sesongslutt og flat lommebok. Hadde man satt båten på en marina og bedt dem ordne opp alt....kunne man nesten ha satt en null til bak beløpet???? Kjempehyggelig at det ordnet seg så raskt og rimelig slik at man kan få litt til ut av sesongen. Vi snakkes. Mvh Jørgen Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn