Jump to content

Kjøleproblem Steyr


Frøken Fryd

Recommended Posts

Har som dere vet 2xSteyr 236 med bravo 2 drev.

Sliter med at temperaturen går til vers. Jeg prøvde med hageslange i drevet dagen før sjøsetting og det kom vann ut propellene. Når jeg sjøsatte steg derimot temperaturen ganske tidlig, kan gå på tomgang men det er det. Jeg vurderer å sette inn egen sjøvannsinntak og t-stykke. Ventiler på begge inntakene. Set skal jo i utgangspunktet være tilstrekkelig gjennom drevet, må sjekke s-slangen i drevet også, kansje den er i klem...

Så er spørsmålet hvilken løsninger andre har på slikt? Og hvordan lager jeg gjennomføringene i skroget? Jeg vil jo gjerne flyte etterpå også.

 

Klarer ikke å helt finne roen slik det er nå...

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke bravo drevene, er det impeller i disse eller har du sjøvannspumpe oppe på motoren.

 

Jeg ville sjekket om du har sjøvanns gjennomstrømning. Blir eksos bend varmt så tyder dette på at sjøvannet ikke går gjennom. Dette kan skyldes mye, men mulige årsaker er:

 

1) defekt sjøvannspumpe

2) utette slanger som medfører at sjøvannspumpe suger luft

3) tett sjøvann inntak (forstår at du alt har testet dette)

 

Tror jeg vill brukt tid på å sjekke punkt 2. Jeg kom ut for det en gang, motoren ble varm med en gang jeg ga litt gass da båten løftet seg i vannet og sjøvannspumpen begynnte å trekke luft i stedenfor vann. Stramet en slangeklemme og alt var OK.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Sjekke kjølevesken?...........er det nok veske på varmeveksleren / headertanken så er det vel ikke så mye mer å sjekke der? Går det lang tid før den bli varm? Åpner termostaten? Du vil normalt merke at varmeveksleren med et blir varm når termostaten åpner.

 

Fungerer dette må det være på sjøvannsiden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis du kommer til, kan du jo ta av inntaksslange mellom drev og motor og gjøre to tester:

1: renner det inn mye sjøvann fra drevet?

2: sett egen slange på motor, la denne suge fra f.eks. en bøtte. Da vil du se om den suger, og hvor mye den suger...

 

REDIGERT

Bilde

 

Her ser det ut som du kan skru av slangen (1). Sjekk også filter (11) og evt impeller (2).

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste innlegget ditt en gang til og så at du hadde 2 motorer. Oppfører begge motoren seg likt? Det var rart at de skulle ha samme feil, kjølesystemene er jo helt adskilt på de to. Har du montert motorene selv, kan det tenkes at du har koblet noe feil? Er det første gang du tester etter motor montasje?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bilde

Det er nok en tabbe av meg som har forårsaket dette, på bildet er det sjøvannsfilter, dette har ikke jeg, så da blir det nok å ta den opp og sette inn dette. Skal også lufte ferskvannesystemet en gang med påfyllingslokket av. Slangene på drevet må sjekkes også.

 

Leste innlegget ditt en gang til og så at du hadde 2 motorer. Oppfører begge motoren seg likt? Det var rart at de skulle ha samme feil, kjølesystemene er jo helt adskilt på de to. Har du montert motorene selv, kan det tenkes at du har koblet noe feil? Er det første gang du tester etter motor montasje?

Joda, det er på begge to, det vil si den ene kan gå på noe høyere turtall enn den andre.

Jeg forøkte nå rett i sted, lot de gå på tomgang i 20-25 minutter og da var ene motoren 80 grader og den andre rundt 70.

 

Har også snakket med Knappen Sjø som har levert motorene (jeg har installert de) og vi ser på løsninger for å få den opp. Så får jeg håpe det ikke går alt for mange dagene da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet for det på den ene siden, vet ikke hvor mye trykk som skal til for å få det riktig, det vitigeste blir vel å holde impellerene våte.

Men helt gåen kan de ikke være for sist jeg kjørte den på land kom det vann ut igjen på drevene. Med mindre det er kommet noe tull inn etter sjøsetting da...

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før, og gjentar gjerne:

 

Jeg har sett nok av varmkjørte impellere grunnet dårlige spyleklokker og lekkasjer rundt drev. Jeg demonterer i stedet impellerpumpa, og setter hageslangen direkte på varmevekslerens sjøvannsinntak.

 

Da er jeg sikker på at ingenting ødelegges.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

De motorene trenger mye kjøling, du bør absolutt montere gjennomføring i bunn, med t-stykke slik at du er garantert å få nok vann til kjøling. Inntaket på drevene gror fort igjen med skjell.

Hadde ekstra inntak på kjølevannet på min 256 motor, dette ble anbefalt av leverandøren.

Link to post
Share on other sites

I går ble båten tatt opp, slangen inn på impellerene ble tatt av og vann ble helt inn, de kom relativt lite vann ut drevet (inntaket) så her var det nok en flaskehals. Når jeg allikevel var på land laget vi to nye inntak mellom motorene, jeg manglet da slanger. Så i dag skal jeg innom Tess for slangekjøp og den store testen gjøres om noen timer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...