Jump to content

Skibsplast 655 - svakheter?


Reliassen

Recommended Posts

Det var målt med GPS at den gjorde 30 (helt nøyaktig bikket den 30,1knop) :yesnod:

Knopmåleren viste vel sikkert 35. Dette var i godt vær og med to i båten. ved å leke litt med trim på motoren fikk jeg lurt den opp fra 28 til 30. Båten er helt ren under (altså ingen groing) og motor er vel så god som ny. Knapt en ripe i lakken på propellen.

 

mvh

HC

Jeg tror deg jeg HC :cheers: Med min forrige motor (Suzuki 115 Hk DF115TL) klarte jeg under gunstige forhold å få min 655 opp i 35 knop med 22" propell og rett bruk av powertrim. Med den DF140TL jeg har nå klarer jeg tilsvarende knapt 38 knop med 22" propell og drøyt 35 knop med 19" (men bedre akselerasjon med 19").

 

Men altså... klarer man ca 35 knop (GPS-målt) med 115 Hk versjonen av motoren bør man vel klare 30 med 90-hesteren. Et lite poeng her. Lokal forhandler/verksted fikk 2 knop ekstra ( fra ca 33 til ca 35 knop) ut av min gamle 115 hester bare ved å minimere slakken på gassviren :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min tidligere 655, solgt nå nettopp var en årsmodell 2004. Den hadde, som tidligere påpekt på en 03 modell ikke selvlensende dekk, kun dette rommet med begrenset kapasitet.

Veldig rart at Skibsplast har gått bort fra dette i senere utgaver, - kan ikke forstå grunnen til det, men det må jo være riktig når så mange sier det ....

 

Jeg hadde 2000-modell av 655, og den var selvlensende. Et avløp helt bakerst på cockpitdørken, forbundet med en slange med avløp akkurat i vannlinjen på babord side. Man måtte ta opp akterbenken og åpne / lukke en ventil på slangen ved utløpet for å koble selvlensingen hhv. på og av. Det sto oppslag ved førerplassen om at denne selvlensingen alltid måtte være avstengt i fart.

 

Selvlensingen var altså av typen som skal fjerne regnvann når båten ligger fortøyd, ikke når den er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Veldig rart at Skibsplast har gått bort fra dette i senere utgaver, - kan ikke forstå grunnen til det, men det må jo være riktig når så mange sier det ....

 

Jeg hadde 2000-modell av 655, og den var selvlensende. Et avløp helt bakerst på cockpitdørken, forbundet med en slange med avløp akkurat i vannlinjen på babord side. Man måtte ta opp akterbenken og åpne / lukke en ventil på slangen ved utløpet for å koble selvlensingen hhv. på og av. Det sto oppslag ved førerplassen om at denne selvlensingen alltid måtte være avstengt i fart.

 

Selvlensingen var altså av typen som skal fjerne regnvann når båten ligger fortøyd, ikke når den er i bruk.

Hei Skvulpen. Skibsplast sin egen forklaring på at de tok vekk selvlensingen var at de synes sikkerhetsmarginen ikke var så stor som de ønsket, selv om det var innenfor kravene. De mente vel da mht plasseringen av utløpet og høyeste punkt på slangen (høyde på inntak i forhold til utløp). Jeg har også den samme advarselen på engelsk på en liten lapp ved førerplassen om å stenge utløpet under gange. Dette er imidlertid noe jeg bevisst har latt være, men samtidig prøvd å holde et øye med. Har imidlertid ALDRI sett det komme inn en dråpe vann gjennom slangen for selvlensing og inn i renna rundt dørkluka, selv i ganske grov sjø ute på "havet" ved Runde :yesnod: Så hos meg har også selvlensingen fungert fint under gange :yesnod: Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...