Jump to content

Skibsplast 655 - svakheter?


Reliassen

Recommended Posts

Hei - jeg skal i løpet av høst/vinter kjøpe meg en daycruiser til rundt 300.000. Valget av båt er (neste) allerede tatt - nemlig en Skibsplast 655. Jeg har sett rundt på dette forumet og nettet forøvrig i et forsøk på å finne svakheter med 655'en. Problemet (??) er at jeg ikke finner noen beskrivelser av svakheter knyttet til SP noen plass. Dette kan da ikke stemme? Det må da være noen svakheter jerg bør være oppmerksom på, eller eventuelt årsmodeller med løsninger som ikke er like bra som andre årsmodeller etc. (min båt vil ikke være eldre enn en 2000 modell, samt minst ha 115 hk firtaktsmotor). Noen som kan gi meg tips for hvilke svakheter jeg bør være oppmerksom på knyttet til denne båttypen?

Redigert av Reliassen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skibsplast er kjent for å lage praktiske og solide båter som holder seg godt i årevis uten for mye vedlikehold. Det jeg har hørt er at 2001 mod av Suzuki 90/115hk hadde noen svakheter, ellers tror jeg disse motorene er det mest kurrante du kan kjøpe av 4-taktere. Vurderte også 655 før jeg endte opp med 605. Årsaken til dette er at 605 ligger betydelig under 655 i bruktpris og du bruker båten til solskinnsturer på fjorden så vil jeg påstå at 605 er bedre egnet til dette. Den har større uteplass, lett tilgang fram til dekk og sitteplass forut. Barna mine er veldig glad i å sitte på dekk når jeg kjører og dette kan de gjøre forholdsvis trykt med solide håndtak å holde seg i. 655 har luke som er i veien på dekk og barna må da gå via kabinen for å komme på dekke, noe som er upraktisk med at de må tråkke gjennom hele båten for å komme fram på dekk. (bløte barn, oppakning i cabinen)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott båt Skibsplast 655, ikke rart at du har problemer med å finne svakheter.

 

Det eneste jeg irriterte meg over på min nå solgte 655, var at det ikke er full ståhøyde under kalesjen for et menneske på 190 cm. Svært slitsomt å gå duknakket hele tiden om kalesjen er på, du får aldri rettet ut ryggen. Men er du og dine passasjerer under 185 cm er ikke dette noe problem.

 

Hvis jeg ikke husker feil, så har modellene fra og med 2001 en griperekke ( "håndtak") langs utsiden av sidevinduene i cockpit, dette letter entringen langs båtsiden. 2000-modellen min (og tidligere årsmodeller) hadde ikke disse griperekkene, noe som gjorde det til risikosport å gå langs siden på båten i bølger når kalesjen er på, - du har nemlig ingenting å holde deg fast i. :eek:

 

Så finnes det ulike utforminger av stuverommene på de ulike årsmodellene. Det er ulike måter å plassere kjøleboksen på. På de siste årsmodeller av 655 leverer Skibsplast en løsning med delt stuverom bak passasjersetet, en løsning som gir plass til for liten kjøleboks etter manges mening.

 

Men det meste av dette er jo bagateller. Sammenlignet med mange andre daycruisere er Skibsplast 655 den som tilbyr de mest geniale detalj-løsningene og den mest generøse plassen, etter min mening.

 

Lykke til med kjøpet, du blir ganske sikkert fornøyd med en 655!

Link to post
Share on other sites

Eneste "svakheten" jeg kan se er at skroget er bygd på vanlig Skibsplast-maner, lettplanende og med bra bæring i akterskipet. Dvs stort sett en fordel ved det meste av vanlig bruk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette problemet på nyere båter også? :eek:

mener å ha blitt fortalt at de bruker et lukket type skum som ikke trekker til seg vann.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det har alltid vært benyttet polyuretan skum, som i teorien ikke trekker vann.

 

Eneste mulighet å unngå problemer er å ikke bruke skum. Noe som fordyrer produksjonen.

Innstøpt treverk er heller ikke bra, spes. i områder som kan bli stående i vann.

 

With var dessv. en av verstingene på dette området. Sier "var" for jeg kjenner ikke til hvordan dagens modeller produseres.

Link to post
Share on other sites

Vi har nettopp solgt vår 655, etter å ha utstyrt den etter vår smak fant vi dessverre ut at den nye familiestrukturen tilsa at den ikke kom til å bli brukt særlig mye.... Noen som kjenner seg igjen?? For å gi en pekepinn på pris så gikk vår for 335'. En 2003 modell med DF 115 og henger.

 

Eneste svakheten jeg kommer på i farten er den såkalte nonfeedback styringen (wirebasert). Den var til tider treg og lite nøyaktig. Hvis du har mulighet, kjøp en med hydraulisk styring. Tror ikke dette kostet mer enn rundt 5' da vi kjøpte vår ny. Det ble litt slitsomt på lange turer å korrigere kurs hele tiden.

 

Ellers er det en gjennomarbeidet båt med fin detaljfinish :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er få svakheter med 655. Men båten er høy og vinden får forholdsvis godt tak i den.

 

Lanternen foran (plassert øverst i frontruta) kan i noen grad blende båtføreren.

 

En annen sak er at det kan komme noe regnvann på kabingulvet om båten ligger uten kalesje.

 

Ellers kan det sies at det er tungvint å måtte vippe ned passasjersetet for å kunne nytte kokeplater og vask. Men, hvor mange av konkurrentene har i det hele tatt 2 kokeplater og trykkvann?

 

I det store og hele, en meget vellykket båt. Roald Skibsrud hadde tross alt 40 års erfaring når han konstruerte 655'en for 9-10 år siden.

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og med ditto slag i krapp motsjø

Tja, det kommer helt an på hva man sammenligner med. Jeg har prøvd mange båter mellom 20 og 25" som slår mye mer i motsjø enn 655. Personlig vil jeg si 655 er ganske gjennomsnittlig på det punktet. Man gjør dessuten en del med dette selv ved korrekt bruk av powertrim i forhold til hastighet

 

En ting jeg ville sjekket ifm kjøp av ny båt er om produsenten benytter skum i bunnen...

Det er i hvert fall ikke skum i bunnen på min 2001 modell 655

 

Eneste svakheten jeg kommer på i farten er den såkalte nonfeedback styringen (wirebasert). Den var til tider treg og lite nøyaktig. Hvis du har mulighet, kjøp en med hydraulisk styring. Tror ikke dette kostet mer enn rundt 5' da vi kjøpte vår ny. Det ble litt slitsomt på lange turer å korrigere kurs hele tiden.

Enig i at hyd.styring er å foretrekke. Min erfaring fra kjøring med 3 ulike 655 er imidlertid at også med virestyring er styringen presis i plan. Nede i snekkefart vingler den imidlertid noe som krever kurskorrigering, men dette er delvis uavhengig av styreopplegg selv om det kanskje oppleves som tydeligst med virestyring.
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 2003 mod. med Suzuki 115 hk. Dette var min første båt, og jeg var stort sett fornøyd. Min største innvending var overvann på dekk. Hvis det kom regn uten at kalesjen var på, ville nesten alt overvannet havne i det store stuverommet under dekk. Her var det ikke installert pumpe. Alt overvann på dekk blir i utgangspunktet drenert ned i et lite tankrom med pumpe. Dette "rommet" er imiderltid ikke større enn 1 - 2 liter, og blir følgelig fort fullt. Deretter vil det flyte over og vannet havne i stuverommet.

 

Ellers så slår den mye i motsjø, men det kommer nok mer av båtstørrelsene enn av fabrikatet.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 2003 mod. med Suzuki 115 hk. Hvis det kom regn uten at kalesjen var på, ville nesten alt overvannet havne i det store stuverommet under dekk. Her var det ikke installert pumpe. Alt overvann på dekk blir i utgangspunktet drenert ned i et lite tankrom med pumpe. Dette "rommet" er imiderltid ikke større enn 1 - 2 liter, og blir følgelig fort fullt. Deretter vil det flyte over og vannet havne i stuverommet.

Hva...? Er det så store forskjeller på 2001 og 2003 modeller av 655 eller ble det rett og slett levert 655 i to utgaver - ENTEN selvlensende eller ikke selvlensende? Dersom kalesjen er av på min 2001 modell 655 slik at det regner ned i cokckpit'en renner vannet ut igjen. Det kan imidlertid komme noen dråper inn i kabingulvet (der er det ikke "selvlens") pga utforming (litt kort) av vindskjermen over kabinluken.
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt vår 655 i en uke, og rukket noen dagsturer og to overnattinger så langt. Sagt på en annen måte har vi ikke så voldsomme erfaringer med den foreløbig, men hvis jeg skal peke på noen 'svakheter' så må det vel være at det er voldsomt gjennskinn i vindskjermen fordi 'bordet' under er hvitt. Dette løser jeg ved å legge et mørkt teppe der. Båten har endel vindavdrift, og oppfører seg derfor penest i litt god hastighet. Man må korrigere endel ved styring ved lave hastigheter. Jeg (som er ganske lav) kunne ønske meg høydejustering av førerstolen.

Forøvrig synes jeg 605 har en bedre løsning når det gjelder plassering av håndvask og kokeapparat. På 655 må man vippe frem passasjersetet for å få frem disse. 605 har også i motsetning til 655 selvlensende akterdekk. Luka over kabinen på 655 liker jeg svært godt. Den gir mulighet for lufting, og for å laste baggasje rett ned i kabinen.

 

mvh

HC (fersk sjøfarer i Oslofjorden)

 

redigert:

Jeg glemte jo helt å si noe om hvorfor vi valgte Skibsplast 655. :blush:

Vi ville gjerne ha noe større (og mere driftsikkert/lettstartet) enn den 30 år gamle sportmann14 som vi hadde. Etter å ha sett litt på bruktmarkedet hadde vi bestemt oss for en Skibsplast 605. Vi hadde da også sett på mange andre fabrikater, men Skibsplast var best utstyrt i forhold til våre ønsker om en båt til helgeturer for to. Den har toalett, kokeapparat og trykkvan. I tillegg er det romslig kabin. Når vi så 655 sammen med 605 merket vi hvor mye større nettop kabinen var i 655. Prisen ble endel høyere enn vi hadde planlagt, men så fikk vi nesten ny båt med enda nyere motor (båt fra 03/04 og motor fra 05). :smiley:

90hk firetakter er vel ikke mer enn det bør være på båten, men den klarer 30knop i godt vær, og holder fint marsjfart på 22-26knop. I tillegg går Suzukimotoren svært pent, også ved 'snekkefart'.

Det er heller ikke noe minus at vindskjermen er av glass, og at det er vindusvisker på den. Dette har alerede vist seg å fungere svært godt.

Redigert av HC74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... men hvis jeg skal peke på noen 'svakheter' så må det vel være at det er voldsomt gjennskinn i vindskjermen fordi 'bordet' under er hvitt.

Jøss, selv etter 5 år med 655 lærer jeg stadig om nye variasjoner i "655-flåten" :lol: Min 2001 modell 655 hadde fra fabrikk en mørkere farge oppe på "dashbordet" - en slags mellomgrå farge. Jeg sliter derfor heldigvis IKKE med slikt gjenskinn.

 

Båten har endel vindavdrift, og oppfører seg derfor penest i litt god hastighet. Man må korrigere endel ved styring ved lave hastigheter.

Helt enig her og dette er jo allerede kommentert. Avdriften skyldes jo at båten er ganske høy da båten blant annet er laget for å være meget rommelig sin lengde tatt i betraktning.

 

Forøvrig synes jeg 605 har en bedre løsning når det gjelder plassering av håndvask og kokeapparat. På 655 må man vippe frem passasjersetet for å få frem disse.

Tja, så var det dette med 1 bluss kontra 2 bluss og større kokeapparat da. Joda, etter 5 år med 655 skulle jeg ideelt sett gjerne sluppet å vippe ned den ene stolen for å komme til kokeapparat og håndvask. Men med dusj på hekken i 655 slik som jeg har er det jammen ikke så veldig ofte man trenger å gjøre denne operasjonen. Jeg kan imidlertid se for meg at de som ikke har dusj på sin 655 oftere kan ha behov for tilgang til den lille vasken.

 

605 har også i motsetning til 655 selvlensende akterdekk.

Jøss, her kommer det igjen :lol: ...at 655 ikke skal ha selvlensende akterdekk? Det er jo selvlensende akterdekk på min 655 jo??? Vel, etter å ha snakket med Skibsplast vet jeg nå at 655 ble levert MED selvlensende dekk fram til 2002, men at dette ble tatt bort etter dette.

 

Luka over kabinen på 655 liker jeg svært godt. Den gir mulighet for lufting, og for å laste baggasje rett ned i kabinen.

Veldig enig med deg der :yesnod: I relativt urolig sjø foretrekker jeg også å kunne entre det lille framdekket gjennom en slik stor og god luke framfor å gå på dollbordene selv om disse hadde vært bredere som på 605.
Link to post
Share on other sites

90hk firetakter er vel ikke mer enn det bør være på båten, men den klarer 30knop i godt vær, og holder fint marsjfart på 22-26knop. I tillegg går Suzukimotoren svært pent, også ved 'snekkefart'.

Det er heller ikke noe minus at vindskjermen er av glass, og at det er vindusvisker på den. Dette har alerede vist seg å fungere svært godt.

Tror det må være ekstremt godt vær hvis du skal ha 30 knop på max med en 90 hk... Mulig den viser 30 på den originale loggen, men den er feil på alle :cheers: Med DF115 topper den på 30 målt med GPS.

 

Min tidligere 655, solgt nå nettopp var en årsmodell 2004. Den hadde, som tidligere påpekt på en 03 modell ikke selvlensende dekk, kun dette rommet med begrenset kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Kom ikke denne båten med 2 typer skrog, og forsjellig vekt? Mener å ha sett dette for noen år siden.

Var det ikke modellen 605 som kom med to forskjellige skrog? Mener den "normale" skroget var laget for å ha en 70hk og den andre med dyp(ere) v-bunn, kallt offshore, laget for å ha en 115hk - ideelt sett.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var det ikke modellen 605 som kom med to forskjellige skrog? Mener den "normale" skroget var laget for å ha en 70hk og den andre med dyp(ere) v-bunn, kallt offshore, laget for å ha en 115hk -

Korrekt mht 605 Mouche. Hekken på 655 fikk imidlertid en endring.... var det fra 1999 modellen til 2000 modellen? Fra 655 kom i 1996 og noen år framover så det nærmest ut som de to små badeplattformene på hver side av påhengeren var "limt på"/etttermontert etter at skroget var støpt. Fra 2000 er disse badeplattformene integrert i skroget. Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det må være ekstremt godt vær hvis du skal ha 30 knop på max med en 90 hk... Mulig den viser 30 på den originale loggen, men den er feil på alle Med DF115 topper den på 30 målt med GPS.

Det var målt med GPS at den gjorde 30 (helt nøyaktig bikket den 30,1knop) :yesnod:

Knopmåleren viste vel sikkert 35. Dette var i godt vær og med to i båten. ved å leke litt med trim på motoren fikk jeg lurt den opp fra 28 til 30. Båten er helt ren under (altså ingen groing) og motor er vel så god som ny. Knapt en ripe i lakken på propellen.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...