Jump to content

Unionsflagg ("sildesalat")


pwh

Recommended Posts

Selges på båtshoppen på brygga i Strømstad bla.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Traff flere svensker med slikt flagg nede i Danmark i sommer, og lurte hele tiden på om det var ment som en hån, mot oss Norbagger,,,, eller at de ønsket og bli litt norske de også.

:flag:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

ikke baat men dog kuriøst:

 

De som står tidlig opp 9. juni, kan oppleve en merkelig seanse på Spiralen. Som den eneste byen i landet har Drammen fått liv til å heise det svensk-norske unionsflagget, på folkemunne kalt "Sildesalaten" som, og det kommer til å vaie i vinden i to timer.

Firet "sildesalaten"

 

Sildesalaten gjør comeback

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også sett disse sildesalatflaggene. Temmelig Harry :yesnod:

Da passer de vel godt inn i Strømstad skulle en tro..... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg synes unionsflagget er et morsomt og vennskapelig uttrykk for brorskapet de fleste av oss føler med svenskene. Og som Thorbjørn Jagland sa i en avisartikkel (linket tidligere i tråden), er vi på mange måter mer i union med Sverige i dag enn vi var i 1905 - som en følge av europeisk integrasjon, felles lovverk fra EU, EØS, passunion, felles arbeidsmarked osv osv. Svært mange av oss har familietilknytning til Sverige også. Når vi legger til at svenskene er flinke(re) på mange samfunnsområder også, som veibygging, tog, industri o.l., så er det faktisk mulig å tenke på en moderne union som en attraktiv tanke. (Nå skal det legges til at de har ting å lære av oss også; skipsfart, oljeteknologi, litt mer uformell væremåte o.l., samt ikke minst lavere skatter generelt og avgiftsfri diesel for båtfolk spesielt!)

 

Hvis vi en dag blir med i EU, så er vi de facto i union med Sverige igjen. Da synes jeg unionsflagget hadde vært et ypperlig kjennemerke for en sterk nordisk region.

 

I mellomtiden: Jeg skal bestille meg et norsk unionsflagg til båten! (Straffelovens paragraf som truer med fengsel i inntil et år for å føre uberettiget flagg, må da gjelde kommersiell skipsfart. Det er utenkelig at en spøkefull fritidsbåteier skulle havne i fengsel for å gi uttrykk for ovennevnte meninger på denne måten.)

 

Ja, vi elsker du gamla du fria :flag::flag_sw:

Redigert av Quist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig. Ingen norsk lov regulerer flaggbruk for privatpersoner. Før hva du vil, når du vil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Folk fører unionsflagget?!! utmerket!

 

Har aldri skjønt tullet med at vi skulle skilles som nasjoner. vi er det samme folket, med samme kultur, religion og språk! Norsk, svensk og dansk er i følge språkforskere ikke forkjellige språk men ulike dialekter av samme språk! Det er faktisk større forskjell mellom enkelte norske dialekter og bokmål en det er mellom bokmål og enkelte svenske dialekter.

 

at det i dag omtales som forskjellige språk er av politiske årsaker. sammen ville vi vært en av verdens mektigste nasjoner!

 

All ære til unionsflagget!! og død og pine over Norske nasjonalister! :lol:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Før hva du vil, når du vil.

Ja - du har helt rett. Det er ikke ulovlig (jeg er usikker på lovligheten av nazi-flagg, men det blir på siden av denne tråden.

Du har altså en juridisk rett. Betyr det at du bør bruke den? Mange, meg selv inkludert, ser på flagget som et samlende symbol for det landet vi bor i og at vi er i en fri nasjon. Utallige slektsledd før oss har kjempet og ofret mye for at vi faktisk har den statusen i dag. Mange av oss mener at det å vise respekt for flagget (heise/hale til korrekt tid, håndtere det pent, ikke bruke det som duk osv.) er å vise respekt og takknemlighet for dem som har ofret så mye for at vi har den friheten i dag.

Jeg vet godt at ikke alle føler det på den måten og forventer ingen samstemmighet omkring min tolkning. Men noen ganger skal man stoppe opp og spørre seg om det man gjør er egnet til å lage et bedre samfunn. Jeg må innrømme at hvis sildesalaten hang fra EN (eller noen få) flaggstang så ville jeg synes det hadde vært en artig sak. Hvis det skulle blafre fra et stort antall fartøy, eller landlige flaggstenger, så hadde jeg syntes det var trist og tolket det som et ønske om å fjerne flagget som samlende nasjonalt symbol. Sikkert en artig provokasjon for den som gjør det, men en glede basert på å irritere (og i noen tilfeller såre) andre.

En fin ting med å bo i Norge er ytringsfriheten. Ingen bør nekte noen å seile rundt med sildesalaten. Personlig håper jeg likevel at det er et mindretall som velger å benytte den friheten til å fjerne stoltheten og respekten for det norske flagget.

Beklager alt for langt innlegg.

Link to post
Share on other sites

For meg vil unionsflagget uttrykke stolthet og respekt for to frie land og to flagg. Og på samme måte som det rene norske flagget på slutten av 1800-tallet ble brukt for å uttrykke at Norge da trengte å få være alene etter århundrer under andre, vil jeg bruke unionsflagget for å si at vi nå er modne for et moderne, jevnbyrdig og langt tettere fellesskap med broderfolket.

 

Ta bort nasjonalismen fra regnestykket og tenk på alle de praktiske fordelene! Forsvar, for eksempel! Vi er 14 millioner som deler på en stor halvøy. Tullete å ha to forskjellige flyvåpen, hvorav det ene insisterer på å gå over Atlanteren etter bunnløst dyre jagerfly, mens det andre lager sine egne fly og egentlig har for mange av dem. Vi har fem splitter nye fregatter, som fint kunne spart svenskene for marineutgifter ved å ta på seg å se til svenskekysten også. Osv osv.

 

Og for å bringe praten inn på tema som hører hjemme på båtplassen; det er jo kunstig og dustete å ha en toll- og avgiftsgrense midt på halvøya, når vi for de fleste andre formål ignorerer grensa. Vi burde for eksempel kunne kjøpe ny båt der det er gunstigst, og ta den hjem uten svære moms-operasjoner for å finansiere grensebyråkrati. Toll- og avgiftsunion ville bidratt til å normalisere norske avgifter i forhold til resten av Europa, og dempet den krampeaktige grensehandelen som verken miljømessig eller næringsmessig er særlig bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...