Jump to content

Lakk på overbygg Vindø 32


arion

Recommended Posts

Er en (?)lykkelig eier av Vindø 32 som ble kjøpt litt for raskt. Har fått fjernet "lakken" på overbygget og lurer på om det er noen erfaringer ute og går med å friske opp mahognien uten å pusse seg ihjel. Respect skal visst ha en god rens. Er litt lei av alle mirakelkurene som kun fungerer på messer.

 

Optemistisk bergenser

Link to post
Share on other sites

Hei arion, og velkommen ombord i baatplassen.no!

 

Vindø 32 er et "møbel" av en båt! Gratulerer - selv om det virker som du nå har "second thoughts" om kjøpet var så lurt....... :o))

 

Vidundermiddel finnes ikke - unntat i reklamebrosjyrer. Eneste som hjelper her er god gammeldags manuell arbeid. D.v.s. fjerne lakken (varmluftspistol er tingen der), slipe, slipe og slipe. Når du har oppnådd god og jevn overflate, så er det å vaske med rødsprit og så på med mahogny-beis for å få tilbake (regner med at mahogny'en har falmet en del) den dype, røde mahogny-gløden tilbake.

 

Etter det så er det på med ENTEN olje (f.eks. Owatrol sin D1 + D2 - eller Clipper sin 1 + 2) eller med ren lakk, f.eks. Ravilakk. Pass på at siste sjikt har bra med UV-filter så falmingen tar litt legre tid neste gang!

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd å finne frem til svenske internett-siter for Vindø-eiere, de har sikkert en del gode tips å komme med! F. eks.: Maringuiden.se

 

Lykke til - og legg gjerne ut noen bilder av typen: Før og Etter - dette setter vi pris på, serru!

 

:seeya:

 

:wink: P.S.: Finnes det noe annet enn optimistiske Bergensere?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Legger til ett spørsmål jeg tror hørrer hjemme i denne tråden:

 

Noen plasser på overbygget på båten min har fått fuktskader og treet har derfor blitt svart, hva er enkleste måte å få tilbake trefargen? Er det noe jeg kan smøre på som trekker det svarte ut, eller må treet fjernes?

Link to post
Share on other sites

Respect skal visst ha en god rens.

 

Optemistisk bergenser

Hei Arion, gratulerer med en fantastisk båt! På Trebåtfestivalen i Risør forrige helg var jeg innom standen til Respect og så på treverk som var behandlet med deres produkter. Resultatene sto det virkelig respekt av. Respect Deep Coat 1+2 virket som god gammel Owatrol. Telefonnummer til Respect /Brynsløkken AS er 64 90 94 10.

På messa snakket jeg også med en på Dolvikstanden, den nydelige beisen som de bruker kan du få kjøpt på verftet. Linken har du her Dolvik

 

Jeg har sett at Dospen og Wicma har gitt deg linken til innlegget mitt her på BP. Håper den kan være til litt hjelp.

 

Du har masse hyggelig lakkarbeid forann deg - lykke til med arbeidet

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

:flag: :

Ser litt lysere på livet. Fant en god pussemaskin, skrudde av vindusramme og lot det stå til, ble igrunnen overrasket hvor greit det gikk. Etter dagens puss gir jeg treverket et strøk 50% benar og am. terpentin. Dette for å gi en midlertidig beskyttelse inntil alt er ferdig pusset. Om det er noen komentarer på dette vil jeg gjerne høre det.

Var også i kontakt med Respect og Dolvik i Risør. Har fast invitasjon til Trebåtfestivaleni 99 år. Klarer desverre ikke å sluttføre halve tiden.

 

 

Arion

Link to post
Share on other sites

Hej Arion!

 

ta en sak i taget inge stress så kommer båten att bli som ny

.....o du kommer o få en båt, som folk vänder sig om ser efter !!!

(även om du ligger mellan två Princess 65er eller vad dom heter! :lol: )

 

Vindövarvet gick i konkurs tror flere ganger, för att dom ikke hade vett på att ta betalt för allt

det hantverk som lades ner på båtarna. Bland dom finaste i världen på sin tid dom byggdes!

 

Bilde

 

Bilde

 

her finns fler bilder

 

Vindövarvets historia

 

Vindö net

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...