Jump to content

Glomex TV-antenne

hasog

Recommended Posts

• 7 måneder senere...
jeg har montert glomex antenne i dag, med forsterker. det er en kort antenne kabel fra forsterkeren til tv`en.

og denne delen har en annen ende enn den som passer i tven. må jeg ha en splitter? :confused:

Det bestemmer du selv. Du kan enten ha en standard TV antenne plugg på den,

eller en splitter der du har en kabel til radio med radio antenne plugg og en kabel til TV med TV antenne plugg.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Vil tillegge en kommentar. Nå kjenner ikke jeg produktene til Glomex, men en antenneforsterker lager ikke noen bedre signaler. Den forsterker alle type signaler slik at tap i coax kan forminskes. Derfor ved bruk at forsterker på slutten av kabelen har null hensikt. Den forsterker støyen like mye som signalene. Men nå kan det hende det er slik at forsterker-delen sitter i antennen og det kun er en kontroll-boks du har på enden av kabelen, men ville like vel presisere dette i og med at du skriver "forsterkeren".

jeg har montert glomex antenne i dag, med forsterker. det er en kort antenne kabel fra forsterkeren til tv`en.

og denne delen har en annen ende enn den som passer i tven. må jeg ha en splitter? :confused:

Monterte en slik i fjor. Mener det ligger et overgangstykke som monteres slik at det passer til TV`n.

Antar at det dreier seg om en av de følgende antennene som bl.a. forhandles av Seatronic i Moss:

Spesifikasjoner TV antenner, leveres med antenneforsterkere:

Model Motager type Frekvensomr. Støyfaktor Impedanse Signalstyrke Forbruk Strømstyrke Base diam.

V9112 omni 360° 40/890MHz 2,1dB 75 ohm 28dB 45mA 12-24V 25mm.

V9125 omni 360° 40/890MHz 2,2dB 75 ohm 26dB 20mA 12-24V 25mm

Model Antenne høyde Materiale Antennediam. Ant/Ampl. omkobler Justerbar TV tilkoblinger Tilkobling Pris kun kr:

V9112 185mm. nylon 370mm ja ja 2 F connector 1.380.-

V9125 185mm. nylon 250mm nei ja 2 F connector 845.-

Jeg har slik ombord i båten og merker stor forskjell på hvilken innstilling som er på "antenneforsterkeren".

Jeg vet ikke hvordan "antenneforsterkeren" virker - men det er åpenbart at den har effekt.

• 1 måned senere...

Regner med at det går greit å spørre i denne tråden her!

Hva skjer med tv signaler i båt når det gåes over til digitalt bakkenett, er det slik at absolutt alle båter blir å se med små paraboler? Da må jo i det minste prisene for denne type antenner synke kraftig!

quote.gif
Regner med at det går greit å spørre i denne tråden her!

Hva skjer med tv signaler i båt når det gåes over til digitalt bakkenett, er det slik at absolutt alle båter blir å se med små paraboler? Da må jo i det minste prisene for denne type antenner synke kraftig!

Når nettet diditaliseres og det analoge nettet legges ned kan antennene som brukes i dag fortsatt brukes. Men man må ha en digital dekoder i tillegg.

Det er helt korrekt det som Larspo nevner. Forsterkeren sitter innvendig i selve antennen, for på den måten å kunne forsterke signalet som antennen mottar. Slik unngås signaltapet i coaxkabelen. Nå er jo ikke dette tapet spesielt stort i småbåter med kort vei fra antennen til mottager, men for seilbåter med antennen høyt oppe i masten, vil forsterkningen hjelpe ved svake signaler. I tillegg er antennen rund ( omnidirectional) for å kunne motta signaler fra flere retninger. Kjekt å ha når du ligger på svai. Boksen som sitter inne i båten i nærheten av TV`n , er kun en strømforsyning som gir spenning til forsterkeren via coaxkabelen. I tilegg skiller den antennesignalet fra spenningen til forsterkeren. Jo større diameter på den runde antennen, jo bedre mottak av TV signalet. :yesnod: :yesnod:

quote.gif
Det er helt korrekt det som Larspo nevner. Forsterkeren sitter innvendig i selve antennen, for på den måten å kunne forsterke signalet som antennen mottar. Slik unngås signaltapet i coaxkabelen. Nå er jo ikke dette tapet spesielt stort i småbåter med kort vei fra antennen til mottager, men for seilbåter med antennen høyt oppe i masten, vil forsterkningen hjelpe ved svake signaler. I tillegg er antennen rund ( omnidirectional) for å kunne motta signaler fra flere retninger. Kjekt å ha når du ligger på svai. Boksen som sitter inne i båten i nærheten av TV`n , er kun en strømforsyning som gir spenning til forsterkeren via coaxkabelen. I tilegg skiller den antennesignalet fra spenningen til forsterkeren. Jo større diameter på den runde antennen, jo bedre mottak av TV signalet. :yesnod: :yesnod:

Sikker på at dette gjelder alle Glomex-antenner?? Akkurat kjøpt den enkleste Glomex-tallerkenen med antenneforsterker, men tror at antenneforsterkeren, som monteres inne i båten, kun forsterker signalet den får inn- også støyen, som noen har vært inne på. Er det ikke vanligvis en lysdiode eller noe på antennen, om den har aktiv forsterker i selve antennen da?? Redigert av Herman (see edit history)

Jeg hadde Glomex i gammelbåten og har nå Triax, begge disse har vel selve forsterken i antennen, men en strømboks inne i båten som mebytter coax kabelen til å sende strøm til forsterkeren.

Forøvrig få funker ikke min Triax i det hele tatt uten forsterker, men det kan vel tenkes at årsaken ligger i at den sitter 17,5m og havnivået..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

quote.gif
Jeg hadde Glomex i gammelbåten og har nå Triax, begge disse har vel selve forsterken i antennen, men en strømboks inne i båten som mebytter coax kabelen til å sende strøm til forsterkeren.

Forøvrig få funker ikke min Triax i det hele tatt uten forsterker, men det kan vel tenkes at årsaken ligger i at den sitter 17,5m og havnivået..

Og du har på kontakten i elpanelet.

Vi sees!

Og du har på kontakten i elpanelet.

Er ikke den på så blir det lite forsterkning, men bryteren av null tv... forøvrig så er tv'en koblet på samme bryter, så skal tv'en på så er antennen på.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...