Jump to content

Glomex TV-antenne


hasog

Recommended Posts

Et lite tips angående 12v TV. På EXPERT butikken sa de at noen apparater ikke klarte å stå i båter, og at garantien ikke gjelder i disse tilfeller.

Årsaken var at 12VDC inngangen til enkelte LCD TV'er ikke tåler 14-15VDC, som det ofte kan bli fra dynamoen.

Slike TV'er har som regel 220VAC til 12VDC omformer, man må benytte denne omformeren ellers gjaldt ikke garantien, dvs. at man må ha 220VAC i båten!

 

Jeg har løst dette ved å installere en "fra 12VDC til 12VDC" omformer, som sørger for stabil 12Volt.

 

Har noen av Dere hørt om dette kravet.

Link to post
Share on other sites

Selve forsterkeren må nok stå i antennen. Det er nok strøm til forsterkeren som står nede.
Nei, forsterkeren sitter i den boksen jeg la ut bilde av.

Se http://www.glomex.it/details.asp?idprod=V9...00〈=eng

Enig med Lasse. Forsterkeren sitter i selve boksen. Har samme boks som Lasse. Har montert både antenne og forsterker i dag og skal koble siste kabler og teste i morgen. Hvorfor mener du at forsterkeren står i antennen, Nemo??

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Antennen til Lasse har nok forsterkeren nede i boksen og ikke i antennen. Det går jo klart frem i beskrivelsen til Glomex, selv på italiensk.

Dette er en meget dårlig løsning som jeg trodde at en velrenomert produsent som Glomex ikke benyttet seg av.

 

For å få frem et bilde på TV'n krever den en viss styrke på signalet, med minst mulig støy.

 

La oss i at du ligger et sted med meget svakt signal.

Du har ingen forsterker direkte ved antennen, men en laaang kabel fra toppen av masten ned til forsterkeren.

Når signalet når denne forsterkeren, er det ytterlige svekket, men med en god skjermet kabel har det heller ikke fått mer støy.

Men så oppstår problemet. Forsterkeren har nemlig en egenstøy, mer eller mindre etter kvaliteten på forsterkeren .

Dermed blir forholdet mellom støyen og signalet (signalstøyforholdet) inn til TV'n svært dårlig med dette svake signalet fra antennen via kabelen på 15m.

 

Hadde imidlertid forsterkeren stått ved selve antennen og forsterket det betydelig sterkere signalet der (ikke noe styrkereduksjon i 15m kabel), ville signalstøyforholdet blitt mye bedre, og du kunne få et bilde på skjermen uten "snø".

 

Så hvorfor Glomex velger å ha forsterkeren ved TV'n, for står ikke jeg. Det går ganske greit i en motorbåt med antennekabel på et par meter, men er lite gunstig når antennen står i mastetoppen på en seilbåt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forsterkerdelen sitter i boksen på utlagt bilde. Denne boksen har en skruknapp som kan justeres etter ønsket forsterker styrke. Denne kan stå på topp hele tiden.

Du har kjøp den største av de analoge antenne, hvis denne forsterkeren følgte med. Ca pris 1400,-

Den billigste har mindre anntenne areal og er uten forsterker.

Det bli helt topp bilder med denne antennen. Glomex er best i alle tester.

Bare pass så du ikke knekker innfestningene på forsterkeren. De 3 duppedingsene i bånn.

Link to post
Share on other sites

Du har kjøp den største av de analoge antenne
Finnes det digitale antenner? Det har jeg aldri hørt om! :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare pass så du ikke knekker innfestningene på forsterkeren. De 3 duppedingsene i bånn.

 

Har klart å knekke en slik for noen år siden. VÆR FORSIKTIG!!

Seatronic var rause og byttet den uten noen form for diskusjon!! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei. Og så vidt jeg kan forstå uten å ha lest spesifikasjonene så nøye, tar denne bare imot og forsterker signalene fra luften, med forsterker i begge ender av kabelen. Og så er den retningsavhengig med fjernstyring for den innebyggede motoren. Så når det digitale bakkenettet taes i bruk, må en fremdeles ha en av de nye boksene mellom antennen og TV'n. Som en option, kan den imidlertid også leveres med dekoder. Om denne dekoderen håndterer MPEG4 som vi kommer til å benytte, eller kun det som brukes i Europa ellers, MPEG2, vites ikke. Og alle TV-signaler er analogt modulert, både de vi tar imot nå, og etter det nye digitale bakkenettet blir tatt i drift. Det finnes ikke noe som heter digitale antenner, på samme måte som det ikke finnes digitale mikrofoner eller høytalere.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt greit det Lasse, når signalet er sterkt nok, går det greit. Og Glomex som er et kvalitetsprodukt har svært lave støytall på forsterkeren, helt nede mot 2dB.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

signalene er enten analoge eller digitale. Det finnes antenner som i dag er basert på å ta i mot de digitale signalene, men kan også ta imot de analoge signalene.

Men ikke motsatt.

Tror de har disse antenne på matitim.no

Er ikke no av dette riktig :confused::confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen forskjell på de antennene som tar inn sendingene vi har nå og de som kommer når det digitale bakkenettet tar over, heldigvis! Men for å få noe ut av det nye systemet, må en ha en boks mellom antennen og TV'n (inntill TV'ne i fremtiden kommer med denne bosen innebygget)

 

Lars H. :sleep: :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har den minste glomex antennen, men mener at forsterkeren sitter i denne boksen.

 

ftv2.jpg

 

 

Da må jeg nok krype til korset....hadde aldri trodd at Glomex ville plassere forsterkeren langt unna antennen. Har selv samme boks i min båt med justerbar forsterkning, men var helt sikker på at dette kun var strømforsyningen.

Har montert div. tv antenner på huset hjemme i "gamle dager" for å få inn SVT 1 +2 , og der var uten unntak, forsterkeren festet til antennen med en strømforsyningsboks nede i stua.

MEN, det finnes hederlige unntak som f.eks Triax. De leverer antenne med forsterker innebygd, og en strømforsyning som monteres inne i båten hvor antennekabelen til TV apparatet / FM radio plugges inn.Selges hos Tveco på Skedsmokorset, i nærheten av "basen" til Lars H.

 

TRIAX Kombiantenne UFO Marine/Camping

 

Varenummer

T109680 Kombiantenne TRIAX UFO m/forsterker. Radio/TV antenne for båt / camping bruk (må fjernmates med 12-24 volt DC). Separat spenningsforsyning eller 12-24volt innmatningsfilter kommer i tillegg.

 

»» Produktinformasjon ...

 

Pris 990,00

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse. Forsterkeren sitter i selve boksen. Har samme boks som Lasse. Har montert både antenne og forsterker i dag og skal koble siste kabler og teste i morgen. Hvorfor mener du at forsterkeren står i antennen, Nemo??

Først vil jeg beklage at jeg tok feil, selfølgelig er det ingen forsterker i antennen. :headbang::blush::headbang:

 

Oppfatter Glomex som en av de beste antenneleverandører, derfor var jeg helt sikker på at en Glomex antenne med forsterker ville ha forsterkeren plassert i selve antennen. Det er jo dette som er den beste løsningen. Skal ikke komme mer inn på det, men vil bare si at her er jeg helt enig med det Lars H. har forklart om denne saken. :yesnod:

 

Lover å sjekke nøyere neste gang. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Varenummer

T109680 Kombiantenne TRIAX UFO m/forsterker. Radio/TV antenne for båt / camping bruk (må fjernmates med 12-24 volt DC). Separat spenningsforsyning eller 12-24volt innmatningsfilter kommer i tillegg.

Pris 990,00[/color]

 

Jeg har hatt TRIAX UFO 1 års tid, og er godt fonøyd.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min Triax antenne er sikkert over 15 år nå, og gir vel det en kan forvente av en rundtmottagende antenne som er bygget som et kompromiss for å kunne ta inn alle kanaler fra kanal 2 (ca. 48MHz) til kanal 69 (ca. 850MHz). Dette er et stort kompromiss med bølgelengder fra 6m til 35cm.

 

Men når det nye digitale bakkenettet tas i bruk, er det kun UHF kanalene en trenger å tenke på. Det er i dette frekvensområdet disse sendingene kommer til å gå. Dette er kanalene 21 (ca. 480MHz) til kanal 69 (ca. 850MHZ) med største og minste bølgelengde 63cm og 35cm.

 

Jeg kommer derfor til å lete litt etter en rundtmottagende antenne av kjent fabrikat som kun dekker disse kanalene. En slik antenne er nemlig mye lettere å få optimal for de aktuelle frekvensene.

 

Vanlige retningsvirkende Yagii antenner er også mye lettere å få bra med dette mye smalere frekvensspekteret. Har derfor tenkt å kjøpe en billig antenne med forsterker som selges for 449 kroner hos Clas Ohlson for bruk der en rundtmottagende gir dårlig resultat. Når en slik Yagii antenne rettes direkte mot senderen, skal det ikke mye signal til før bildet blir helt topp. Har erfaring med det, da jeg også har en slik antenne for påkommende tilfeller. Men den er for kanalene 5 - 69 og er dermed et større kompromiss enn en for kanalene 21 - 69. Denne UHF antennen fra Clas Ohlson har partnummer 38-2054

 

Vanligvis har slike antenner vært ganske store, men en ren UHF-antenne har ganske beskjedne mål. Denne antennen er kun 44cm lang, og har en forsterkning på 21dB. Samme antenne uten forsterker, part nr. 38-2053 har en forsterkning på 9dB.

 

382053A_A_2006-07-04_071910_89.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du for signaler uten og koble på strømmen men du for bedre bilde på svake kanaler,og hvis du har på forsterkeren og du har en sender i nærheten så kan den sterkeste kanalen bryte ned de svake det er enenste minus slik jeg ser dette.Jeg har holdt på med masse antenner oppigjennom montert osv så dette har jeg en del peil på.MvhBjørn :flag:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en stor Glomex antenne og Panasonic 15" flatskjerm tv m/dvd.

TV bilde mottakingen er meget god der det er signaler, men jeg får ikke lyd på TV sendingene.

Dette fungerte i England før jeg kjørte båten hjem. Super lyd og bilde på dvd.

Hva kan være feil. Er det forskjell på lydsendingene på BBC og NRK. ?

Link to post
Share on other sites

Hva kan være feil. Er det forskjell på lydsendingene på BBC og NRK. ?

 

De kjører jo på 'feil' side av veien. Lyd og bilde sendes på hver sin måte og på separate frekvenser. Vet at UK på VHF har lyden på 'feil' side av bildet. Da måtte du velge om du ønsket bilde eller lyd dersom du tok med en engelsk mottager til andre land i Europa. Usikker på om dette også er tilfelle på UHF, men du benytter kanskje VHF mottak (dvs NRK 1)? I så fall er det garantert forskjell på UK og resten av Europa/verden. Rule, Britannia !

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Ja!

England må selvfølgelig ha noe spesielt.

 

England har flyttet lydbærebølgen. Det vil si at det er et filter inni Tv`n som må flyttes fra 6,5 Mhz til 5,5 Mhz. Før i tiden var dette enkelt for en som har peiling på TV. I de fleste Tv`er var det bare å skifte et eller to keramiske filtre og ettertrimme LC filtere. For enda leger siden var det "bare" å trimme LC filtere.

 

Ser ikke bort fra at dette er mulig med nye TV`er også.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

quote.gif
De kjører jo på 'feil' side av veien. Lyd og bilde sendes på hver sin måte og på separate frekvenser. Vet at UK på VHF har lyden på 'feil' side av bildet. Da måtte du velge om du ønsket bilde eller lyd dersom du tok med en engelsk mottager til andre land i Europa. Usikker på om dette også er tilfelle på UHF, men du benytter kanskje VHF mottak (dvs NRK 1)? I så fall er det garantert forskjell på UK og resten av Europa/verden. Rule, Britannia !


Fikk en gang en fin forklaring av en englesk guide på dette med venstrekjøringen. Det hele stammet fra den gang de djerve riddere møtte hverandre til hest med sverd eller lanser i høyre hånd - da måtte de selvsagt ri til venstre for hverandre.
Guiden konkluderte som følger, slik bare en engelskmann kan få sagt det: "....and that's why the left side is the right side and the right side is the wrong side"

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...