Jump to content

Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel?


Teerex

Recommended Posts

Interessant. Jeg fikk nemlig ny torsjonsdemper med i pakken med erstatningsdeler etter havariet, så da har de nok hatt en mistanke til at den kunne være en medvirkende årsak. Hvem kan teste den gamle tro, bare for moro skyld. Kan man sette den i en hjulbalanseringsmaskin kanskje ?

Går den evt. aldringen på år eller antall timer tro ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vet ikke når eller om problemet er løst, men min motor er en 320 hk fra 2006 . Dette har skjedd 2 ganger før motoren hadde gått 100 timer tilsammen. Jeg har nå ny motor på garantien, og håper denne er kvitt problemet. Remhjulet og demperen satt bare på en kon med mutter uten at det var kile i kilesporet, slik at bare konen ble ødelagt (måtte bytte veiva) Hadde det vært kile på ville ikke bare hjulet løsnet men hele veiva brukket av. Dette er herdet stål som knekker ved stor uballanse. Tosjonsdemperen var i enorm uballanse. Denne skal ta opp tosjonseffekten d.v.s. stempelslagkraften mot veiva og fordele sentrfg. kraft avdenne.Er fyllt med et silicon lignende stoff som skal "slenges" utover av sentrif. krafta ble det sagt.

Anbefaler og ta av demperen og erstatte denne med ny for de som ikke har garanti lenger . Pris 5-6000,- er billig kontra et tot havari......

Link to post
Share on other sites

at siliconmediet inne i tosjonsdemperen stivner og blir liggende ute i siden under rotasjon i stedet for å fordele seg jemt. Dette medfører at det blir en meget stor uballanse .

Wichmann bruker lignende torsjonsdempere. En løst roterende masse inni demperen, som så er toppet opp med silicon.

Prosedyren der er halvårlig kontroll.

I ytre bane er boret et (forholdsvis stort) radielt hull, gjenget og plugget.

Pluggen skrues ut, merke settes på indre masse, hvoretter maskinen startes opp.

Dersom merket da har flyttet seg er massen løs og demperen i orden.

 

Om Mercruiserdemperene er lignende konstruert kan det vel ikke være store saken å få boret inn en inspeksjonsplugg ?

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt delenummer og det ser ut som det er samme demperen som er brukt på alle 4,2l motorene før QSD motoren kom.

Men denne koster snaut 2000 USD i USA, får du den virkelig for kr 5-6000 i Norge.

 

14235.png

 

Sjekk item 11 på denne deleliste: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictur...esc=Front+Cover

 

Nyere 4,2L QSD motorer ser jeg har en helt annen løsning: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictur...esc=Front+Cover

 

29274.png

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

OK, er klar over at dette er VM basismotorer men deler til alt av Mercruiser pleier å være betydelig rimeligere i USA enn her hjemme.

Sjekket en nettbutikk der og demperen kostet ordinærpris $1,961.07 eller ca 12.000 NOK der.

 

Hadde verkstedet noen vurdering om hvordan dette kunne skje på en så ny motor?

Bruker du motoren hele året eller blir den vinterkonservert og lagret på land om vinteren?

Tenkte kanskje at det faktum at motoren står ubrukt store deler av året kan være en bidragende faktor.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Demperen jeg fikk for 5 år siden mener jeg kostet over kr 10.000 den gangen i Norge.

Men se prisen på demper til 4,2 QSD! $36 må da være feil ? Eller regnes den som hyppig slitedel og derav prisen ?

Evt. ligger selve demperen i reimskiva (pulley) til over $800, men det er vel tvilsomt?

Til 2,8L koster demperen over $500 og til gamle 4,2L altså nesten $2000 (og reimskive $330)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Fortsetter på det som var min aller første tråd her på baatplassen.

Etter mer enn 10 års lagring på land ved båthavna har jeg endelig fått båten hjem og kan fortsette prosjektet... :saint:

Motoren ligger i kjelleren demontert i sine enkelte komponenter, men har jo også stort sett alle de nye delene som skal til

Så det er vel bare å kaste seg i mekkinga da...

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja noe av det første jeg gjorde en kveld for et par uker siden var å ramle ned i ei åpen luke i dørken.

Hadde ikke slått på hodelykta og var vel i andre tanker... så det ble en drøy uke med vondt/ubrukelig kne :nonod:

Selv om det ikke var så dypt fall så var dørkramma i alu ganske skarp...

 

Men dagens jobb var noe helt annet.. motorbytte eller iallefall motorfjerning på 18-fotern.

Må jo ha mere fart neste sesong.... og den nye Mercury F115 vil nok hjelpe på "problemet" :smiley:.

Ufornuftig? JA! Men Hondaen 90'en var lettsolgt da.

 

img_2090.jpg

 

 

Tilbake til Windyen, den har sine aner i Sandnes/Bryne-traktene der den levde sine første 16-17 år, hos de første eierne.

 

Første eier var en husbyggerkonge ved navn Block Watne og så en "pizzakonge" ved navn Sola (Pizzabakeren) fra utpå 90-tallet engang såvidt jeg kan spore på div. dokumentasjon som fulgte båten.

Sikkert kjente navn der nede?

 

ardic-kvitto.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Alltid greit med litt arbeidslys, pleier å gå litt bedre da :giggle: men litt leit med kneet da.

 

Er det kun mer HK som er driveren for motorbytte eller var du ikke fornøyd med Honda'en?

 

Block Watne er et kjent navn i disse trakter ja, det er vell egentlig det i hele landet.

Gunnar Block Watne sies å være den som revulosjonerte boligbyggen i Norge og var på et tidspunkt Norges og Skandinavias største husbygger. Glansdagene var vell før finanskrisa på slutten av 80 tallet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Var jo egentlig fornøyd med Hondaen, men siden båten pussig nok er godkjent for 50 hk mere så virket det litt spennende å sette på en motor med 40% mere sylindervolum men samme vekt.

Det bør definitivt merkes, selv om den mangler noen ventiler og variabel ventilstyring. Til gjengjeld har den justeringsfri ventilstyring.

 

Kunne nok ha slengt på en DF140, men den nye Mercuryen har like mye kubikk men lavere vekt og pris. Og DF140 er vel egentlig litt overkill siden skroget begynner å bli noe lekent rundt 40 knop.

Da trenger man neppe 46 knop :smiley: Håper jeg blir fornøyd med 42-43 knop.. for litt av målet var å kunne dra fra noen kompiser som har båter i 41-42 knops området :giggle:

Forøvrig egentlig ingen rasjonelle grunner til motorbytte.. pengene hadde nok kommet bedre med til Windy-prosjektet. Men hadde 3 kjøpere på Hondaen, og ingen ville prute så da var jo saken enkel.

 

En annen grunn til motorbytte er at jeg i sommer brukte 5 båtpenger på en virkningsløs omprogrammering av motorstyringen på Hondaen.

Ble jo lovet ca 10 hk mere hos Lundins Marin i sverige, men gps og turteller viste overhode ingen økning utover de ca 38 knop jeg fikk i utgangspunktet. Prøvde med 2 propeller som begge ga turtall ca midt i tillatt turtallsområde, som før.

Hadde jeg fått 40 knop som jeg håpet så hadde det ikke blitt noe motorbytte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

hei

har hatt samme problem. Dette skylde i følge min mekaniker at siliconmediet inne i tosjonsdemperen stivner og blir liggende ute i siden under rotasjon i stedet for å fordele seg jemt. Dette medfører at det blir en meget stor uballanse . Dette medfører enten at remhjul vries av ( kon defekt)

eller at tappen knekker hvis det blir satt på kile på veivtappen.

Hos meg satte de på samme demper ( den defekte) på remhjulet etter første rep. med det res at det samme skjedde en gang til etter bare 20 timer gange. Fikk da ny motor på garantien. Demper ble satt i ballanseringsmaskin og testet med sjokkerende res.

det har vært reparert mange slike tilfeller uten at man har visst årsaken og derfor satt på den samme defekte demperen igjen!!!!!!

Send meg gjerne e post med spørsmål

Maxe

 

Det var jo interessant at man kunne sette svingningsdemperen i balanseringsmaskin og teste gammel demper.

Hvem har slikt utstyr tro, for man kan vel ikke bruke en hjulbalanseringsmaskin ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Fremre veivlager som er presset inn i blokka er kobberfarget. Betyr vel at det er utslitt siden de andre lagrene fortsatt har hvitmetall-fargen intakt.

Alle veiv og rådelagre blir iallefall byttet uansett, med ny veiv. 

Litt pussig med det andre hullet i lageret, midt i lagerbanen liksom.

 

bilde

 

Her en 4-syl VM bilmotor, samme sak her

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja tenkte det var på sin plass å vekke de sovende krefter. Har bestilt litt deler, er vel best å få tak i det man trenger før det går ut av produksjon  :saint:

Den gamle veiva har såvidt jeg har skjønt vært ute av motoren to ganger først på 2000-tallet etter motorhavari og trøbbel med vibrasjonsdemperen.

Og tydeligvis vært noe ubalanse der foran siden det lageret er slitt igjennom. Den bilmotoren på bildet under er nok gått adskillig lengre enn min båtmotor (700 timer).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var jo interessant at man kunne sette svingningsdemperen i balanseringsmaskin og teste gammel demper.

Hvem har slikt utstyr tro, for man kan vel ikke bruke en hjulbalanseringsmaskin ?

 

Gammelt spørsmål, men så det først nå :smiley:

 

Du kan høre med denne karen: http://musangen.no/

Han har avansert avbalanseringsutstyr for veivaksler. Dyktig og nøye kar, tror ikke han er dyr heller. Som du ser av hjemmesiden hans driver han med cnc-maskinering også, så dette er en kar som er vant til å jobbe med hundredeler.

Link to post
Share on other sites

Gammelt spørsmål, men så det først nå :smiley:

 

Du kan høre med denne karen: http://musangen.no/

Han har avansert avbalanseringsutstyr for veivaksler. Dyktig og nøye kar, tror ikke han er dyr heller. Som du ser av hjemmesiden hans driver han med cnc-maskinering også, så dette er en kar som er vant til å jobbe med hundredeler.

 

Vet ikke om det har noen hensikt å sjekke/balansere en helt ny veivaksel til en relativt saktegående dieselmotor (sammenlignet med en hissig bensinmotor iallefall).

Men det hadde vært interessant å få sjekket funksjonen/balansen i gammel og ny vibrasjonsdemper for å se om det er noen forskjell.

Den gamle vibrasjonsdemperen hadde iallefall løsnet en gang i tiden fordi mutteren er høyregående eller det var for lite moment eller for dårlig/ingen låsevæske, eller en kombinasjon av tingene.

Mutteren burde kanskje ha vært punktsveiset fast i veiva. 

 

Musangen er fryktelig langt vekk da, jeg kan jo høre med disse først hvis de da fortsatt eksisterer http://www.nordicmotor.no

Veiv (og tildels reimhjul/vibrasjonsdemper) er tunge saker å frakte på.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Feilkonstruksjon av veivaksel. Problem #1.

 

Hvordan mener du den er feilkonstruert?

Bortsett fra at VM Motori/Mercruiser gikk over til venstregjenger på mutteren til reimhjul/vibrasjonsdemper litt ut på 2000-tallet, antagelig fordi det har vært et gjentagende problem at mutteren har løsnet og veiva blitt skadet/knekt.

I mitt tilfelle løsnet ikke mutteren da, men bruddet skyldes trolig "senskader" etter tidligere trøbbel og modifisering.

Vibrasjonsdemperen burde ikke være defekt etter bare 5 år.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den "tappen" som utgjør forlengelsen til reimskiva har ikke den nødvendige "insert" som skal til for å forhindre brudd - vanskelig å forklare uten riktig bilde men feks Landrovere sine tidlige drivaksler hadde samme elementære problemer og forsåvidt de Havilland  Comet sitt tidlige  jetfly som dessverre falt ut av "himmelen" på uforklarligvis på 50 tallet og som forårsaket at Europeerene mistet forspranget til USA på jet airlinere (Dessverrre)

 

Det må dreies et avlastningsspor nærmest lagret for å forhindre brudd.

 

I SAS sine og (mange år før det WWII) boret man (kun) et hull i sprekker i skroget for å stanse videre sprekkdannelser - dette er samme problemstilling.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det har noen hensikt å sjekke/balansere en helt ny veivaksel til en relativt saktegående dieselmotor (sammenlignet med en hissig bensinmotor iallefall).

Tja, slik jeg har forstått det er ikke nye deler perfekt heller. Men det jeg tenkte på var vel med demper montert.

 

 

 

Musangen er fryktelig langt vekk da, jeg kan jo høre med disse først hvis de da fortsatt eksisterer http://www.nordicmotor.no

Veiv (og tildels reimhjul/vibrasjonsdemper) er tunge saker å frakte på.

Synes ikke det er så langt unna jeg :lol:

 

Spøk til side, det går jo an å sende også :wink:

Link to post
Share on other sites

Tja, slik jeg har forstått det er ikke nye deler perfekt heller. Men det jeg tenkte på var vel med demper montert.

 

 

 

Synes ikke det er så langt unna jeg :lol:

 

Spøk til side, det går jo an å sende også :wink:

 

Ja det er jo mulig å sende.

Men denne nye veiva jeg har er nå gått ut av produksjon så om den blir borte eller blir skadet så er det nok farvel motor  :saint:

Skal jeg evt. bruke den nyere veiva de har, må en rekke andre komponenter i bakenden av veiva også byttes. Det blir ikke så moro det heller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...