Jump to content

Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel?


Teerex

Recommended Posts

Du må ikke sveise fast mutteren, bruk gjengelås Loctite 222 og riktig moment for din motor iflg. manual 196 Nm (eldre motorer har 155Nm) , så pleier det å gå bra.

Vibrasjons demper skruene dras til med 83Nm (eldre motorer er oppgitt til 50Nm) gjengelås er ikke nødvendig her.

 

Vibrasjons demper kan bli i ubalanse pga innholdet siger og setter seg feil. Kan være medvirkende årsake til feilen  på din motor.

 

Ellers så er det flere 4.2L motorer til salgs, så en 320hk nå på finn til 60.000,-.

 

Det er bra motorer, så du bør vel få din igang snart.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Ifølge oppdatert info fra VM i 2006 skal momentet på mutteren være 235 Nm.

 

Side 179 i VM's egen manual for bl.a. min motor MD706Li http://koeppe-motoren.de/downloads.html?file=tl_files/koeppe_motoren/downloads/werkstatthandbuch/MD700_Service_Manual_ed_01_2006.pdf

 

"Apply Loctite 222 on the nut thread and tighten it to 108 Nm (11 kgm) and unscrew the nut and retorque at 235.4 Nm (24 kgm)"

 

Manualen er ganske utfyllende og tar med enkelte detaljer som Mercurys egen manual ikke tar med, til tross for langt færre sider.

Detaljer som lar noe spørsmål være ubesvart for den som bare har Mercurys manual foran seg.

Ser ut som man må bruke begge manualene om man skal få med seg alle detaljer da Mercurys manual (fra 2002) er ganske detaljert på noen områder.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I 2005 kom de nyere motorutgavene med venstregjenget mutter og den skal ha hele 274 Nm ifølge oppdaterte data her 

 

http://www.vsmi.fr/_iserv/dlfiles/dl.php?ddl=bv000004.lkdoc.couples-de-serrages-vm-marin.pdf

 

Fra 2005 ble 4,2L modellene identiske teknisk sett, kun med forskjellig programmering, og MD706Li fra 1998 ble erstattet av MD706LB.

Under Mercruiser-lakken fikk de da navnet CMD 4.2 ES 250 osv. istedenfor D4.2L D-Tronic 250.

 

MD706LX (4.2L 320 hk)

MD706LH (4.2L 300 hk)

MD706LS (4.2L 270 hk)

MD706LB (4.2L 250 hk)

 

Bokstaven L bak 706 står for elektronisk styrt dieselpumpe, mens M istedenfor L står for mekanisk dieselpumpe som naturlig nok ikke har noen programmering.

 

http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/3/enen/engines/mercruiser/imo/current/895545.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

Det så meget rart ut med det ekstra oljehullet ja,

 

Ska du få gang på motoren nå, 10 årsjubileum for tråden i år

 

Det nye lageret har identiske hull så da skal det vel være slik.

Men det har heldigvis rett farge da.

 

Har bestilt en dose med deler, må jo bygge opp delelageret før man setter igang og monterer  :smiley:

Kommer vel ikke på mere enn rundt 10 båtlapper før jeg er i boks håper jeg, pluss noen tusen i spesialverktøy.

Kanskje investere i diagnoseapparatur men det koster jo flesk om jeg skal ha nyeste utgave som tar den nye påhengsmotoren min også.

 

Ravns Garage er relativt rimelige på Mercruiser diesel deler. Langt rimeligere enn fra USA f.eks. 

Drøyt kr 800 for 32 stk strekkbolter f.eks. 

 

De dyre delene som ny veivaksel, svingningsdemper, sjøvannspumpe, pakningssett, reimhjul osv. har jeg jo hatt liggende i over 10 år  :giggle:

Fikk dem jo kostnadsfritt som "plaster på såret" den gang da.

 

Alt i motoren må jo granskes, måles, sjekkes og vurderes ifht. hva som skal gjøres og byttes når man først holder på.

Har ennå ikke funnet ut om jeg skal bytte stempelringer. Må hone sylindrene pga. litt overfladisk smårust øverst.

Kunne jo ha byttet foringene men krysshonesporene vises fortsatt klart så slitasje er det neppe.

Får sende inn et spionkamera for å prøve å se etter evt. tæring på foringenes våte side.

 

Men bytte av alle veivlager og rådelager blir det iallefall, samt 32 nye strekkbolter.

Og nye gummislanger til kjølesystemet osv. samt nye simmeringer til veiv o.l. og nye termostater.

Ventilene bør vel også få nye tetteringer etter så mange år med stillstand.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...