Jump to content

Noen fordel å handle bruktbåt hos forhandler ?


Tine IV

Recommended Posts

Er litt på jakt etter båt , eller har vel finni den eller sånn jeg har lyst på .Båten er brukt men båt og motor er oppgradert mye siste 2 åra .Motor har gått 800 timer siden overhalling , men tilbake til spørsmålet . Denne båten og flere andre ligger tils hos megler/forhandler , er det noe tryggere , bedre og handle fra megler enn fra privatperson ? Er det selger som må ut med div % til megler for salget eller er det kjøper som må ut med xtra kroner ? Regner jo med at det er privatpersoner som setter båten inn for salg .

Noen som veit om transport muligheter fra Harstad og ned her til vestfold , tenkte på en cargo båt eller noe . Kansje like greit som fra andre steder , men hva kan det koste ? Den ene ligger i Bø i Vesterålen , men ligger tils hos Harstad Marine . Men har en til rett ved Stavanger , litt kortere vei det , men ikke like mye utstyr men. Lysta er på topp den og klar for båtbytte , men må jo nesten selge det jeg har først .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.Jobber for et stort båtfirma i Bergen .vi selger nye og brukte båter,jeg vil si at det er et + å handle hos forhandler.servicen du får,du får sett båten under.og du kan få en gjennomgang av båten .som regel betaler ikke megleren ut båten til selger før 10 dager .så er det noe så ikke står opplyst.(defekter)trekkes det fra konto til selger.og det vil bli reparert.og det er lettere å forholde seg til en som ikke eier båten hvis noe skulle dukke opp..

som transport fra harstad og sørover er en båt som heter whit junior meget bra.

Hilsen Thomas.

Link to post
Share on other sites

Skaff penga først er mitt råd når du skal handle båt. Det er ingenting som matcher knitrende sedler oppunder nesa på en selger. Putt penga i baklomma og la selger forstå at du kan betale kontant. Det er nok av de som "skal bare" ditten og datten, og enden på visa er at et eller annet skjærer seg og kjøper må trekke seg.

Er gammelbåten vrien å selge, så ta en prat med økosjefen og banken og få de til å mellomfinansiere kjøpet.

 

Kjøper du hos megler stikker jo megler av med en del av kjøpesummen. Dette må jo betales av noen og ofte legges vel meglerhonoraret på salgsprisen. Hva får man igjen for dette? Tja. Ofte ikke svært mye er jeg redd. Selvom megler bistår i salgsprosessen, gjøres vel salget gjerne opp direkte mellom kjøper og selger. Reklamasjoner må derfor fortsatt rettes mot tidligere eier.

 

Men ærlig talt TineII, mener du å antyde at du blir uten båt på Makrellfestivalen. Nå har vi her nordfra planlagt å sette kurs 180 grader mot Horten fra onsdag og torsdag for å sikre oss plass på yttre steinmolo. Vi blir vel en 5-6 båter som i fjord og hadde jo håpet at også dere kunne delta?

Vel, nå liker vel dere dere best på brygga under Peppes har jeg skjønnt fra tidligere innlegg :wink: men allikevel, det hadde vært hyggelig å treffes igjen.

Lykke til bed båtkjøpet forresten

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her blir vi ikke uten båt på festival nei ,men den blir kansje solgt på festivalen's siste dag .Men sikkert langt dit er jeg redd , ække den som trur på slike store prosjekter før dem er i box .Penga må man ha med seg , så det ikke er no tvil og gidder vel ikke reise til Harstad vis du bare vil ta en titt . Men som sagt , det er langt igjen .

Vis jeg ikke er nekta etter div innlegg så sees vi på Makrellfestivalen ...........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Pappa solgte via megler og det var ingen positiv opplevelse: Selger (firmaet) opplyste ikke at båten hadde vært under, ga ikke med startprosedyrer og annen historikk som pappa hadde på båten.

Nei, aldri megler for oss , det er helt klart. Men dette gjaldt 1 gang, det finnes sikkert meglere som er ok.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Båtmeglere ta normalt ikke på seg ansvar for noe som helst = falsk trygghet.

Normal provisjon er fem prosent, men det går ut av salgssummen så i teorien, i hvert fall, så er det selger som betaler dette.

Å få sett en båt under blir vanligvis betalt av kjøper og er noe man gjør hvis det blir gjort avtale om handel. Hvis det viser seg at ting ikke er som selger har oppgitt så har jo selger et problem og bør også ta regningen for å ha fått båten opp og kjøper er i sin fulle rett til å "walk away from the deal".

 

Konklusjon; båtmegler er en falsk trygghet og fordyrende mellomledd!

 

Veldig spennende å se om det er noen meglere der ute som tør tilbakevise min påstand ovenfor og signere for det!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet hjelper det vel lite for min del akurat på denne ene båten, blir vel noe dyrt å reise til Harstad vis dem skulle retta på noe . Men som jeg har hørt er det lettere ved kjøp igjennom megler vis noe alvorlig skulle dukke opp som ikke det er opplyst om og burde vært det .

Ligger idag 3 stk slike båter på Finn , dem har liggi ei stønn og da kan det jo være håp om noe pruttings vel. Mener bestemt den ene lå tils i hele fjor høst også , men kan jo være ny kjøper som vil selge igjen.

Kansje ikke bare bare å selge det jeg har heller , ligger noen på nettet og som har liggi der ei stønn også . Men min er jo myyyye finere da så . Skal ny båt kjøres hjem fra vestlandet eller enda lenger oppi der så haster det vel litt før høstværet kommer .Så transport på en båt hit til vestfold er sikkert det smarteste , men det hadde vært veldig morro og kjørt både fra Vesterålen eller Bergen eller hvor det måtte bli .

Har en kamerat som henta en Norwest 900 m/FB i Bergen , han kjørte kansje litt hardt hjem og været var heller ikke på topp , men det koste litt mye i diesel syntes jeg .Husker ikke hva dere andre her inne har betalt i frakt på evt Cargo båter ,Astor frakta vel sin fra Bergen til Fredrikstad . Lurer på om det er nesten samma pris ,frakt og diesel fra evt Bergen

Noen som har noen priser og gå ut i fra her . Harstad-Vestfold er langt men sikkert en knall tur , har folk som har vært der oppe i sommer og sist sommer som kan sikkert komma med litt info.

Foresten så er det bare å si i fra vis noen har lyst på en fin Sandvik 28 m/AC

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde funnet en båt som jeg ville kjøpe ville jeg avtalt med kjøper at båten skal på land for inspeksjon under vannlinje. F.eks. avtalen kunne være slik - Er det feil/skader under båt så betaler selger for opptak og da først bestemmer du deg om handel - er båten feilfri så betaler du som kjøper for opptaket uansett handel eller ei.

Link to post
Share on other sites

Trudde det var en selvfølge at den skal på land . Eller du tar den på land etter handel og har i kontrakta at den er feilfri under vannlinje , så ser du etterpå hva som er under der evt . Men det luraste er vel å ta den opp å bli ferdig med det .

 

Tine II som er i drømmemodus,koster itno det

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Elwaroen hos Telemark Lystbåtformidling. Hadde store problemer å nå fram for å få ordnet med mangler som ikke var opplyst hos selger. Svaret var fra selger at jeg kunne få omgjort kjøpet. Men da var det jo litt sent i og med at manglende var etterhvert utbedret av meg. :headbang:

 

Hva skal jeg med en megler nå man møter et slikt svar?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint å hørt hvorfor dere ikke vil kjøpe av forhandler noen flere ganger , om ikke noe annet enn på en IM til meg .Skal ikke kjøpe noe enda , men ser på Årø 30 m/FB ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hva med denne Runo,et hav av plass og bare halvparten av veien til Harstad ?

Men uansett lykke til med dine drømmer, husker ennå kriblingen i kroppen og spenningen når vi gikk inn på finn.no for å se om drømmebåten lå der idag.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=2

 

redigert skrivefeil

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg med en megler nå man møter et slikt svar?

Det er ekstrem viktig å være helt klar på at megleren er mellommann og han ha overhodet ingenting med selgers oppfyllelse å gjøre. Dvs. at mangler er milevis utenfor hva megleren har ansvar for eller for den saks skyld kan gjøre noe med.

 

ser på Årø 30 m/FB

Du skal være hjertelig velkommen i CBC-Deks Clubben; men det finnes da bedre alternativer ... Ikke stygt ment men for rent praktiske formål i samme prisklasse finnes det nok bedre alternativer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det var betryggende å bruke megler ved siste båtkjøp. Han var nøye ved overlevering og ville at absolutt alt som var montert av utstyr skulle prøves. På vei hjem fikk jeg tlf hvor han spurte om at tilstanden var som forventet. Pris avtalte jeg med selger så den fikk megleren oppgitt etterpå.

Pengene ble stående noen dager på meglers konto tilfelle som en garanti for meg (tror jeg).

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke kjøpe båt fra Harstad Marina igjen.

Var oppe der og kjøpte dykkerbåten til SDK for etpar år siden. Vi la inn bud, men fikk bare diffuse svar på forespørsler. Vurderte inntil avreisedagen å kutte kjøpet ettersom vi ikke hadde fått bekreftelse på forhold som lå i budet.

Når vi kom fram var det flere forhold/mangler ved båten som eier hadde opplyst forhandler om, men som vi ikke hadde fått oppgitt.

(bla at autopilot ikke virket). Vi ble også forespeilet å låne kartbrikker for hele turen, men fikk bare til Bømlo.

 

I vår var en kamerat oppe for å hente en båt der. Båten var 50 cm dypere enn oppgitt. Det var oppgitt at motor mm var gjennomgått og vinterkonservert sammen med resten av båten.

Elanlegget kuttet når han slo på radaren, frostpluggene var sprengt ut, med nye frostplugger drakk den kjølveske osv.

Min venn med mannskap tok flyet hjem igjen.

 

Steinar Monsen

Mons

Link to post
Share on other sites

Hummmm............

 

Men som sagt dette er på plan og drømmestadiet , men går gammlebåten skjer jo ting fort .Men det er kansje langt igjen dit . Men at det er kjempe fint å høre fra andre hva dere har opplevd er jo flott så jeg har det med meg , men det er nok av båt tils så . Takker så meget for svarene og er det flere som har noe på hjertet så bare få det ut , mere jo bedre . Putter alt i sekken på veien så har jeg det der vis det blir noe båtkjøp ettervært .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt av Norsk båtsenter i bergen og det har eg berre gode erfaringer med.Fant nokon mangler og defekter ved besiktigelse og desse blei utbedra før eg overtok båten.Det viste seg att eg ikkje hadde oppdaga att cd spelaren ikkje fungerte som den burde og dette ordna dei ved å gji meg ein ny.På meg virka dei kjempe seriøse.Følte også det var trygt å handle av forhandler da kjøpsloven gjelder for dei.Dette var ein båt dei hadde tatt i innbytte.Når dei selger båt for kunde veit eg ikkje korleis det fungerer med garantier osv.

Link to post
Share on other sites

Følte også det var trygt å handle av forhandler da kjøpsloven gjelder for dei.Dette var ein båt dei hadde tatt i innbytte.Når dei selger båt for kunde veit eg ikkje korleis det fungerer med garantier osv.

Betyr det at det var Norsk Båtsenter i Bergen som stod som selger i kontrakten? Da gjelder forbrukerkjøpsloven, men hvis de kun formidlet salget (på vegne av) så er det en helt annen skål!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...