Mouche Startet 15.August.2006 Del på Facebook Startet 15.August.2006 Har en skjærgårdsjep på en henger, en 12fots jolle på en annen henger samt en varehenger. Synes det blir litt mye og tar litt plass i hagen.! Finnes det en henger som kan kombinere båthenger og varehenger? Tenker da på en henger som håndterer min 12 fots jolle, 200kg inkl.motor og bensintank, og kan omgjøres til varehenger ved f.eks sette på "kassa" etter at båten er trillet av og lagt rundt med rompa i været. Mener å ha sett dette, men etter å ha søkt på hjemmesidene til de prodsuentene jeg kommer på så finner jeg ikke denne varianten. Noen som har gode forslag? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Allan E Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Tysse har slike. Prøv www.tysse.no Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Hadde en sånn løsning. Synes det ble for mye styr å hekte på den kassa hver gang man skulle på dynga med litt søppel. Kjøpe en liten varehenger og leverte selve kasse i innbytte. Koster lite ekstra for en egen varehenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Det er det jeg også er redd for, at det blir for mye mas å ta av/på kassa. Men bruker vel ikke hengeren mere enn to/tre ganger i året som varehenger, mest nabolaget som har glede av den!Problemet er som nevnt at jeg har tre hengere og lurer på hvordan jeg kan redusere "hengerparken" noe. Gladiator nevnte Tysse og de har en henger til 7990 - 750kg uten brems - samt kasse til 4.375. Hengeren er på tilbud og koster "normalt" 10.800 hvilket jeg synes høres ganske så villedende ut for en liten varehenger uten brems! Har sett avertert en brukt 2004/2005 til 10.000 båthenger plus kasse. Regner med at jeg kan selge varehengeren og den lille båthengeren for omtrent det beløpet så tygger litt på det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Henger uten brems er bare tull. Da kan du ikke kjøre over 60km/t. Da bør du helst ikke ha planlagt bilferie med den lille båten på slep.... Man har vel lov til å kjøre henger uten brems over 60km/t , men hvis jeg ikke husker feil er det for hengere med tillatt totalvekt under 250-300kg. Da er det stort sett vannscootere du får med deg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Anonym Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Løsningen er enkel. Kjøp en varehenger som har kasse bredere enn båten.. Så hekter du av lemmen foran og bak når du skal ha på båten, samt monterer på hjul til å dra opp båten på der lemmene normalt sitter.. Det eneste viktige er å ha relativt langt drag, og å montere vinsjen på en pidestall på draget, veldig enkelt.. Slik var båthengeren til 10 fotern min. Forøvrig, 200kg var da veldig tungt! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Det finnes fler løsninger. Vil anta at du har varehenger med utenpåliggende hjul,de med hjulene under blir lett veldig høye til dette formålet. Da må man kanskje lage seg et system der hele båthengerinnsatsen kan " tippes" nesten som en vugge. Det du søker finnes kanske tilsalgs på FINN.NO Brenderup har tilsvarende løsning, denne er dog basert på en midtbom. Siste alternativ er Clas & Biltema, rett og slett sånne justerbare labanker for båt, med vinsjetårn og det hele. Man bør kanskje ha en slags ramme av enten trevirke eller stål firkantrør ? Løsningen fra Clas koster vel 400 pr del, to skrogstøtter og en vinsjestøtte kommer på 1200 spenn,og noen firkantrør eller 2"x4" får du vel for noen hundrelapper Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Forøvrig, 200kg var da veldig tungt! Takk for godt forslag! Vekten inkluderer motor på 18hk (Tohatsu) og bensintank, årer, litt tauverk og en liten (tør nesten ikke si det) paraplydregg! Alternativt har jeg en 15fots seiljolle som har skrogvekt på 160kg (2-kronan). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Enda flere fikse løsninger på Finn.no 2000kr eller bud Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Forøvrig gjelder fartsgrensen på 60 for hengere uten brems kun dersom aktuell vekt overstiger 300 kg. Men tror dette er en litt sovende regel, har aldri hørt om noen som har fått bot pga dette. Men klart: plutselig får de jo gode ideer.... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Det skal ikke mere til en en som har en halvdårlig festet båt på en varehenger, og som etter en full bråbrems/møteulykke i 90km/t har fått draget tvers gjennom kupe'en. DA blir det fokus på hengere uten brems. Særlig hvis minstemann satt fastspent i midtsetet.... Vi får alle håpe det aldrig skjer, men jeg skal ihvertall ikke ha henger uten nødbrems. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Blir det ikke båten som kommer gjennom bakluken da? Når jeg har båt på henger så er båten festet meeeeget godt til hengeren, to sikringer bak (på hver side) og to foran! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vågen Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Har grei erfaring med båt-satser til varehengere - så lenge båten ikke er for tung. Hadde et sånt sett til en varehenger med hjul under. Husker ikke merket, et av de norske. Hadde en 14 fots båt med liten påhenger oppå. Ble litt høyt, men fungerte greit nok. Antar du skal bruke dette til lokaltransport og kan tilpasse farten deretter? Anbefales ikke til ferieturen! Ellers er min filosofi når det gjelder båthengere (fortsatt for lokaltransport) at bremser er en uting. Enkelt og greit fordi en slik henger står mye stille og jo mer som kan ruste fast, jo værre. Kjører ikke hjulene ned i sjøen og spyler alltid av hengeren etter bruk i saltvann, men er allikevel tilhenger (!) av at jo enklere jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Blir det ikke båten som kommer gjennom bakluken da? Når jeg har båt på henger så er båten festet meeeeget godt til hengeren, to sikringer bak (på hver side) og to foran! Dersom båt og henger tilsammen veier 4-500 kg og du får en bråbrems i 90km/t, vil påløpsbremsene hjelpe til med å bremse vekten godt. Har selv bråbremset med henger og kjent bremsene komme på og avlaste bremsene på bilen. Alternativt får du x antall tonn som presser på kula. Blir belastningen stor nok er det noe som gir seg. Om det er kula, koblingen på hengeren eller den lille låseklakken som holder draget nede på kula er uviktig. Jeg forutsetter at båten holder seg på plass på hengeren i sine surringer, og er altså mer redd for draget som kommer bakfra pga overbelastning og mekanisk/material svikt. Det er nok en grunn til at det er satt 60km/t som maks på ubremset henger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chagall Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Hei Vågen, er enig idet meste du forteller,men anbefaler absolutt henger med brems. Du må bare velge en henger som tåler litt saltvann. (vanntette hjullager) Spesiellt en av de Norske produsenter ligger langt etter her. Noen ganger er det ikke til å unngå at man må litt langt ut p.g.a. lavvann. (har nevnt hengerprodusentent i tidligere innlegg på forumet) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Ett spørsmål til de som har erfaring.... Hvordan er amerikanske hengere på dette? Amerikanerene kjører veldig mye båt på henger, de kjører langt, og de kjører hengeren ut til båten flyter av hengeren av seg selv. Og de har elektro-hydrauliske bremser og trykksmurte lager... Hvor mange båter i norge har ikke fått skrogskader pga punktbelastningen på skroget fra ruller kombinert med elendig veistandard kontra de langsgående skinnene amerikanerne bruker, og som ligger ann på flere spant samtidig. Hvordan er erfaringene med disse hengerne kontra norske og svenske. Antar at Brunswich alene selger flere hengere enn alle norske, svenske og danske hengerprodusenter tilsammen, så de kan da ikke være SÅ dårlige som enkelte skal ha det til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Per-Arne Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 (redigert) Har laget et enkelt båtstativ som raskt kan legges opp på en varehenger. 2 stk impregnerte 2x4 bjelker og biltema/Clas Ohlson sine båtstøtter/vinsj er det som skal til. Biltema har også en fin stevnstøtte som kjølen står på. Det viktigste jeg har erfart er at den bakerste båtstøtten må stå så lang bak og lavt som mulig slik at det blir enkelt å få båten opp på hengeren. Med andre ord at den er nærmest mulig sjøen når henger er rygget ned mot sjøen. Etter at bildet er tatt har jeg modifisert den med en ekstra båtstøtte slik at båten entrer stativet på den bakerste båtstøtten som er skrudd fast på undersiden av bjelken og deretter entrer neste som står ca 40 cm lenger fremme og montert på oversiden av bjelken. Redigert 21.August.2006 av Per-Arne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2006 Det finnes fler løsninger. Vil anta at du har varehenger med utenpåliggende hjul,de med hjulene under blir lett veldig høye til dette formålet. Da må man kanskje lage seg et system der hele båthengerinnsatsen kan " tippes" nesten som en vugge. Hjulene er under! Ja, ser at det blir høyt, jeg synes for høyt. Ellers er min filosofi når det gjelder båthengere (fortsatt for lokaltransport) at bremser er en uting. Enkelt og greit fordi en slik henger står mye stille og jo mer som kan ruste fast, jo værre. Kjører ikke hjulene ned i sjøen og spyler alltid av hengeren etter bruk i saltvann, men er allikevel tilhenger (!) av at jo enklere jo bedre. Skal brukes til/fra hytta vår og høst 165km hver vei. Blir ikke mange kilometere i året, men lenger enn lokaltransport blir det jo de to gangene tur/retur. Kjører aldri lenger ut enn at det bare såvidt kommer vann på gummien på hjulene og spyler med ferskvann så fort som mulig, ja! Det sies vel at det gjelder to regler for båthengere; Lån aldri bort og kjøp aldri brukt! Hei Vågen, er enig idet meste du forteller,men anbefaler absolutt henger med brems. Du må bare velge en henger som tåler litt saltvann. (vanntette hjullager) Spesiellt en av de Norske produsenter ligger langt etter her. Noen ganger er det ikke til å unngå at man må litt langt ut p.g.a. lavvann. (har nevnt hengerprodusentent i tidligere innlegg på forumet) Takk for IM'er. Helt typisk at den kombihengeren jeg kikket på tilhørte "feil" merke! Har laget et enkelt båtstativ som raskt kan legges opp på en varehenger. 2 stk impregnerte 2x4 bjelker og biltema/Clas Ohlson sine Takk for forslag med bilder. Jeg har faktisk hele "pakka" som du foreslår, men den har jeg ute på hytta og bruker som slipp til en 15 fots seiljolle - funker veldig bra! Jeg er i tenkeboksen, og akkurat nå ser det vel egentlig ut til at det enkleste er å ikke gjøre noen ting siden jeg jo tross alt ikke trenger å gjøre noe siden jeg har både varehenger og båthenger - vel vel vi får se. I alle fall, takk for gode forslag! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sofaseileren Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 En liten digresjon, siden du er i tenkeboksen, Mouche: Svært mange har digre terasser i sokkelhøyde utenfor huset. Ofte er det mulig å utnytte rommer under disse som netopp tilhengeroppbevaring. Med en sånn løsning er det jo bare å fylle på med så mange tilhengere en har plass til under der..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.