Jump to content

Dasstank - hvordan plassere ?


Suzuki

Recommended Posts

Har et problem jeg ønsker å drøfte med det noble Forum !

 

Skal montere septiktank, men har kvaler for hvor den skal monteres. Er veldig lite klar for å sage i stykker innerlineren, dessuten er det egentlig nok andre ting som plassen neddi køyebunner osv .

trengs til. Under forpiggen ( GUL ) er det plass, men tanken må bli svært spesiell i fasongen, den blir veldig dyr og om den ikke skal bruke ALL plassen, blir den relativt liten.

 

 

 

Så har vi det åpenbare stedet å montere den, nemlig BAK på båten ( RØD ). Ulempen her, er at slangetrekkingen blir svært lang, men gjør dette egentlig noe ?

 

 

 

 

Bilde

 

 

 

 

Fordelene er store:

 

Største standardtank, 56liter får plass

 

Frifalltømming mulig

 

Lav pris

 

Evt. drittjobber foregår "utvendig", i stuerom der det kan spyles etterpå om noe skjærer seg

 

Plass som ellers ikke er i bruk, kan utnyttes.

 

Ulemper;

 

Lang slange

 

Kan bli mye vann om slangen må tømmes hver gang. Oppveies ved større tankvolum, enkel tømming og mulighet for " rett i sjøen"..

 

Så til mine mer konkrete spørsmål.

 

1. Er det bare 38mm som duger til avfallsslange ? ( det er jo endel ekstra volum som trengs iforhold til 25mm )

 

2. Kan jeg basere meg på at den vanlige dasspumpa klarer brasene ? Eller må jeg ha en elektrisk løsning ?

 

3. Må alt det " grove" fra dassen alltid kjøres inn i tanken ? Slik at det står vann i hele slangen ..?

 

4. Hvor mye pumper en std. dasspumpe pr drag ? ( hvor lang tid tar det / mange slag tar det å tømme slangen ( 4m 38mm slange = ?)

 

Ser da for meg en løsning med en velger på dassen, UT eller TANK. Ved tanken blir det en ventil for TØM og et oppsugningsrør i fribordet et sted, som ikke bør forveksles med dieseltanken

alt for ofte .

 

Å få til en dekkskobling for landtømming av tanken om den monteres foran ved dassen,

blir nesten helt umulig.

 

 

 

Hva har jeg ikke tenkt på ?

 

Suzuki

 

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kammerat som har en Scand Atlantic. Slangen fra toalettet og til septik hos han var ikke mer en maks 3 meter lang. Lite fall på slangen.

 

Det som skjedde var at brukerene av toalettet opp igjennom tidene ikke hadde vært nøye nok med å spyle skikkelig ned, slik at det lå gammel "gugge" i slangen. Dette "forsteinet" seg og la igjen kraftige avleiringer i slangen, slik at denne til slutt gikk tett. :puke:

 

Intet arbeid kan vel kategoriseres mer nøyaktig som dritt arbeid, enn septikkjobbing på en varm sommerdag.

 

Lang slange = mye vann i slangen = ofte tømming

 

Hadde det vært mitt skip hadde jeg valgt løsningen som er markert som gul.

 

Lykke til med valget ditt

 

 

J :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg, som eier av en baltic med tanken under køya akterut, ville absolutt anbefale deg å legge den langt unna der du sover. Dvs. akterut hos deg.

 

Du vil vel også få et "fall" fra toalettet og ned til tanken om legger den akterut eller? Om så er, vil du vel da få lettere pumpet dritten ned i tanken!

Link to post
Share on other sites

La oss se.

Er det mulig å få plassert den over og bak dassen?

Da blir den selvtømmende.

Og så kan du koble med rør. Ordentlige rør. NicAlBro tror jeg det heter på fintsk.

 

Som eier av svensk kvalitetsbåt, har jeg tanken oppunder dekk, og selvsagt koblet med rør. En kran lar meg pumpe opp til tanken, og en kran lar meg pumpe overbord. Begge kraner åpne tømmer den.

Link to post
Share on other sites

Enig - har dårlige erfaringer med langt slangetrekk. En kjempefordel for å unngå dotrøbbel er unngå

lange slanger. På min tidligere Hero 101 hadde jeg din "gule" løsning m/ en al. tank under hodeputa.

Vanlig pumpedo, Manuell membranpumpe ut av tanken. Eneste jeg savnet var en stengeventil på avløpet da membranen på pumpa røyk og tanken ikke var tom!!

Husk god lufting minimum 19mm (EU-norm).

På min nye tank vil jeg også montere avsug fra dekk (også EU-norm).

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal tanken sitte bak dassen blir den desverre veldig, veldig liten tror jeg.

Skal måle litt, men jeg tror det er en dårlig løsning desverre ( vet at mange Ballad`er har den her, men de ser litt anneledes ut, desverre.. )

 

Edit; kan jo henge tanken på hovedskottet, men 25 liter er nesten " next-to-nothing" er det ikke ?

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, 25 liter blir vel nokså lite. Men ulempen med å ha tanken bak kan være at det går med mye "transportvann" og den blir derfor fort full, + muligheten for at den lange ledningen også kan gå tett.

Kan en lett tilgjengelig treveisventil hjelpe, fludium overbord og hardware på en liten tank ?

Link to post
Share on other sites

Hadde denne løsningen på Balladen.

 

Posted Image

 

Dassen stod alltid mot sjø, (stengt mot tanken) skulle da kun "ta imot bimmelim" og damene ombord la dass-papir i en tett plastpose etter bruk. Dette forutsetter selvfølgelig at de ombordværende dresseres til å skifte over mot tank når "bommelom'en" melder seg. Funket helt fint - savner denne muligheten på Bavariaen.. der går alt til tank. Selv om den er på 80 liter må den tømmes vel så ofte som 25 literen vi hadde i Balladen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

kan jo henge tanken på hovedskottet

På skutesida bak dass Suzuki. Ikke oppe i taket!

De er da i herransnavn ikke no høytspylende toalett du skal bygge.

Du bygger en høy, smal tank bak potta. Hvis skissen er reell, er det plass nok.

Og så kobler du med rør. Så er det gjort en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Jag skulle oxo gjort som Mulligan beskriver........

(eller ditt gule alternativ!)

 

inte skall du dra 7-8m slang genom hele båten, det hade bare blivit ett tidspm innan du skall rense den :puke:

( o diff tett slang er heller ikke gratis.....)

 

förövrigt har du vel nog med vikt i akterskeppet..........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Zuzuki

fi 25 är för avfallspumpar med kvarn-annars fi 38 mm. Tycker om förslaget med septik i aktern-visserligen långt avstånd -men använd fi 38 Cu-rör och bara fi 38 slang vid skarvar. Det som luktar mest i avlopp är faktiskt slangarna som diffunderar igenom lukten. Sätt en blöt disktrasa över en gammal slang och lukta sedan på den så får ni se- det spelar ingen roll om ni använt de dyra slangarna efter en tid luktar det också även där-allt är som man säger " a question of time". Det går även att använda fi 25 mm - men sätt då en avloppspump med skärannordning i början vid toan så funkar även det.Alla som leveransseglar båtar använder aldrig toan-de läcker ofta med heltäckningsmattor under. Förslaget med septik i akter där man kan spola av den är utmärkt.Dessutom är det bara att öppna i botten ute till havs och allt är tömt.Denna ventil behöver inte stängas förens man är inomskärs. Ju mer jag tänker på det dessto bättre -om man sedan ankrar ställer sig fören mot vinden och skitlukten går akterut.Man känner aldrig någon septiklukt. - Vid genomspolning ute till havs, kan ventilen ut vara öppen och bara pumpa rent vatten genom systemet -Lycka till Eruts

Link to post
Share on other sites

Jeg har mest sans for akter-løsningen, selv om slangestrekket blir langt. Hvis du har muligheter for å legge slangen høyt opp bak dassen (kanskje du må det, også?) slik at du får fall derifra til innløpet på tanken, bør ikke strekket i seg selv by på problemer. Slangen må skiftes før eller senere og om en er to eller ti meter lang så er drittjobben den samme. Litt vedlikehold med eddik eller annet så holder det "godt nok" i lang tid.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

nja, slangen må trolig gå NED fra dassen, tenkte f.eks trekke den nederst i sittebenkene. Mulig det er mulig å dra den oppunder dekk, må se litt på det der.

 

Syned det er veldig veldig dumt å plassere en tank oppunder taket på markedets minste toalettrom..

 

Så er spm; er sjansen for å få tett-løp størst på den minste slangen ? Man skulle jo lettere få skylt gjennom denne skikkelig.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På skutesida bak dass Suzuki. Ikke oppe i taket!

 

Du bygger en høy, smal tank bak potta. Hvis skissen er reell, er det plass nok.

Og så kobler du med rør. Så er det gjort en gang for alle.

 

Må nok ned i båten med papp, saks, tape og kaffe. Så får vi se om vi klarer lage en modell av noe.

Problemet er at kneet som forsterker røstjernene fra undersiden også sitter her,så det er MYE smalere enn det ser ut ti. Vil tro tanken maks vil kunne bli omlag 30cm bred, ska ned å måle litt etterpå.

Der du beskriver den burde sitte, er det egentlig et skap.Spørs om dette bør ofres, uansett ligger det akkurat nå i kjelleren, saget og kappet i småbiter... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gunga; siste nevte er det rett og slett ikke plass til.

 

Den første du nevner ( tank under sokkelsetet,var ikke dum. Men - har akkurat bygd om for å senke dassen så....

 

Ser ut til at skapet bak dass må vike for en dasstank etterhvert. Skal studere målene litt,men en 25-30liter børgå bra.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt løsningen med tank akter. Den har langt flere fordeler enn ulemper.

 

Dernest ville jeg bygge om dassen til eldass med kvern eller bytte hele dassen hvis umulig. Grunnen? Da kan du bruke 25mm slange. Det er viktig fordi du da har mindre mengde kloakk i din slange, faktisk godt under halvparten. Det betyr at du får en hurtigere væskestrøm og mindrre sjanse for at ting stopper opp, spesielt siden det er finkværnet i tillegg. Som en bonus er 25mm difftett slange mye billigere enn 38mm. Og kloakken? Den er som sølevann etter kværna, selv med en stor bomelom og mye papir. Cluet er å bannlyse resirkulert papir.

 

For ytterligere å forbedre ting, er det lurt å prøve å få til et jevnt fall, i alle fall i deler av slangestrekket. Det er forbausende lite fall som skal til for å bedre gjennomstrømningen. Et par cm pr meter slange.

 

Lykke til uansett valg, men å pumpe dritt høyt opp er en dårlig ide. Klaffene på gummiventilen i dassen er ikke alltid like tette. Du risikerer at en del av slangeinnholdet renner tilbake i skåla.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ytterligere å forbedre ting, er det lurt å prøve å få til et jevnt fall, i alle fall i deler av slangestrekket. Det er forbausende lite fall som skal til for å bedre gjennomstrømningen. Et par cm pr meter slange.

Det er dette som var pointet mitt lengre oppe (ser at det kan misforstås). Fra den ene dassen hos oss er det jevnt men ikke stort fall et stykke, deretter en del brattere. Det siste er inne i et skap i forlugaren. Når omgivelsene er stille, kan man faktisk høre at det renner, og at det renner helt ned i tanken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

takker for inspill.

Å bytte potta er vel ikke aktuelt, da denne er helt ny i år. Faktisk ikke brukt enda..

 

Jeg må finstudere det der med fall, men det er nesten helt sikkert at fallet blir " feil" vei.

 

Kanskje en sub-pumpestasjon er det som skal til ? 2,5 liter, pumpe fra dassen og over, og elkvern med pumpe som presser det over i hovedtanken ? Med timer,kan jo denne settes til å kjøre et passende antall sekunder når man går fra dassen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...