Jump to content

Dasstank - hvordan plassere ?


Suzuki

Recommended Posts

en sak som du oxo borde vurdere Suzuki er, er Jokern den båt du kommer att ha om 15-20 år

ikke gjör samme misstag som jag gjort, o legg ner en masse penger o arbeid på en båt som du ikke vill ha tils du blir 80 år...................

 

(regner med att som 80-åring så orker man ikke o sejle mer.......då skall jag vurdere noe uten pinne.....unskyld alle motorbåtsägare :rolleyes::wink::wink: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva med å plassere den under benken i salongen, tett inntil veggen inn til dassen? Jeg gjorde det slik hos meg da jeg installerte septiktank i Viksunden i vår. Fikk plass til en 40 liters standard tank, og det er fortsatt god plass til andre saker nedi benken. Fordelen er korte slanger, har vel snaut 2 meter til sammen inn/ut. Var litt skeptisk til størrelsen på tanken, men det har fungert over all forventning. Treveisventiler ville jeg for min del ikke ha brydd meg med. Innholdet i tanken trenger uansett en del væske for å bli tilstrekkelig tyntflytende, så jeg er redd for at denne typen kildesortering bare vil føre til problemer med tømming med tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha tanken akter, med dertil langt slangestrekk må du designe systemet for at det KAN bli liggende annet enn vann i slangen. Hvis det blir liggende urin på samme sted gang etter gang bygger det seg sakte og sikkert opp et belegg som tilslutt tetter slangen. Derfor er det viktig at slangeføringenn ikke har noen lavpunkter. Enten må du da ha fall hele veien fra skåla til tanken, eller så må du først føre slangen opp, og så lage jevnt fall (flatt i perioder går også) Spylingen behøver da bare å frakte dritten opp over toppen. Resten av veien klarer det på egen hånd. Det krever imidlertid at slangen er stor nok. Hvis slangen er for tynn vil heverteffekten hindre at det renner uten at det etterfylles med vann fra dassen. (hva "stor nok diameter" er, har jeg ingen aning om, men jeg ville nok valgt 1,5")

 

Med kort slangestrekk er ikke risikoen for tilstopping like stor. Der er det sannsynlig at alt blir pumpet fram til tanken, og at kun sjøvann blir liggende igjen.

 

Lykke til uansett valg, men å pumpe dritt høyt opp er en dårlig ide. Klaffene på gummiventilen i dassen er ikke alltid like tette. Du risikerer at en del av slangeinnholdet renner tilbake i skåla.

 

Lotus

Bedre at det renner tilbake i skåla enn at det blir liggende igjen i slangen er nå min mening. så får man pumpe litt lenger neste gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Posted Image

(Bilde lånt fra Finn)

 

Dette viser riktignok ikke tanken, som ligger bak skottet i bakgrunnen, oppe under dekk, men kan kanskje illustrere hvordan jeg mener dette bør gjøres.

Ved bruk utaskjærs åpnes kuleventilen nederst som går overbord (du ser håndtaket bak pumpa). Ved bruk i havn eller innaskjærs åpnes kuleventilen på røret som går inn i bunnen av tanken.

For tømming åpnes begge.

Under seilas er selvsagt begge stengt.

Fordeler: Ultrakorte rørstrekk med lite sjanse for tetting, ingen pumper/kverner, ingen slanger. Ingen vekt bakover i båten. Ikkeno strømforbruk.

Dette fungerer problemfritt år etter år.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg først si at jeg har ikke noe personlige erfaringer med denne type toaletter. Men på det opplegget oppe er det 2 ting som slår meg - forutsatt at jeg har forstått det riktig at skiten pumpes inn i bunnen av tanken:

 

1) Pumper du det inn i bunnen av tanken så er slangen permanent full med d.. Fører ikke det med sikkerhet til forstoppelser før eller senere?

 

2) Kan ikke i tilfelle svikt i håndpumpa (en pakning løsner elns) tanken tømme seg gjennom toalettet inn i stua? Dersom du har den ene ventilen åpen eller den åpnes?

Link to post
Share on other sites

Dersom du har et helt nytt toalett ville jeg solgt dette, og innstallert en "Bæsj and Carry" type, med septik like under potta. Da har du mulighet til å pumpe overbord i rom sjø, eller ta kanna med i lettbåten dersom det skulle være alternativet.

 

Uansett; du slipper problemet med å lage mange ekstra hull i båten, lange slangestrekk (med påfølgende drittarbeid :puke: ) og mye ekstra arbeid.

 

J :drink:

Link to post
Share on other sites

1) Pumper

2) Kan

1. Er ingen slange. Rør rett i tanken umiddelbart bak skottet. Og det er meget korte strekk. Så alt "tough-stuff" blir pumpet til tanken. For ordens skyld, det er en slange i dette systemet også. bak skottet og ca 15 cm. lang. Det har aldri vært problemer med tetting.

 

2. Jo, det er det en teoretisk mulighet for. Er tanken full, øker standen i potta sakte. Det er standard prosedyre at begge ventilene alltid er stengt når toalettet ikke er i bruk.

 

Og så kan himmelen falle i hodet på meg. :wink:

 

Og, dette systemet tømmer tanken svært fort.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...