Jump to content

Volvo Penta D4, erfaringer?


pondoro

Recommended Posts

Vi har to D4 260 i båten vår. Fungerer aldeles utmerket, har gått snart 100 timer. Meget bra dreimoment, lavt støynivå, lavt drivstofforbruk (ca 35 liter i timen pr motor på 3000Omin). Poenget med dreimomentet er at at motoren gir meget god kraft fra 700Omin - det er ingen turboforsinkelse, og motorene drar båten meget enkelt opp i plan

 

D4 finnes i 2 varianter 225 hk og 260 hk. Forskjellen er at 260 har kompressor som gir den ekstra dreimoment i bunnen av turtallsregisteret.

 

Jeg har ikke noe negativt å si om motorene, eneste som kan påpekes er at D4 er 4 sylindret motor.Vi hadde D6 tidligere og sammenlignet med den har nok D4 et noe hardere gange. Men med god støydemping merker man ikke mye til det.

 

 

D4 er en ganske tung motor - den er tyngre enn gamle KAD 300. I en 22 fots båt haddejeg kanskje vurdert D3 190 også. I Nidelv 690 gir den en toppfart opp mot 40 knop

Link to post
Share on other sites

Jeg har en D4-210 2004 mod. Fungerer utmerket med en vannvittig torque.

Nå har ikke jeg testet denne motoren, men jeg hadde en D6 310 i vår Nidelv 300. Denne hadde et meget bra torque fra ca 2000Omin. D4 210 er den 4 syl lillesøsteren til D6 310 .

 

På D4 260 og D6 350 trykker kompressoren til fra 700Omin som gjør at man har et meget bra dreimoment helt fra tomgang. Og det merkes godt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en D4-210 2004 mod. Fungerer utmerket med en vannvittig torque.

 

Lite støy, ingen røyk og bra forbruk. Starter alltid velvilling.

 

Dessuten er det nye drevet meget bra sammenlignet med f.eks 290.

Kan bare stille meg i rekkene av fornøyde brukere.

På min Nor Star stitter det en D4-260 og den opplever jeg som råsterk og stillegående.

Faktisk stillere jo fortere det går.

 

Uten trimming (av drev/flaps) la den seg på 36,5 knop med 1/2 til 3/4 tanker da jeg hentet den i våres - u-innkjørt.

Mener å huske turtallet da lå på ca. 3600

Ved ca 2600 o/min gjør båten ca. 25 "uansett" last.

 

Det som kanskje er det mest positive er hvor sakte den kan gå. I plan!

Ved å trekke drevet litt inn, si - 3 og flapsene litt ned, tutler den fint avgårde i 14 knop. (Ingen økonomisk kjøring selvf., men fint i sjø)

Jeg har også følelsen av at det store dreiemomentet på en måte fjerner eller ihverfall reduserer planingsterskelen. Hvis båten ikke er for tungt lastet, vil jeg si jeg ikke merker noe til denne terskelen i det hele tatt. Baugen løfter seg svært lite, og motoren summer på konstant turtall mens farten øker jevnt oppover.

Med smekkfullle tanker (inkl. septikken) og 6 voksne ombord + en del bagasje, måtte jeg imidlertid gi litt mer gass og bruke en 10-15 sekunder, før vi lå i plan og kunne trekke av.

 

 

Ved hastigheter under 22 knop, hører jeg en litt irriterende hviining baki der. Tror kanskje det er kompressoren? Denne lyden ligger liksom "over" motorstøyen, som aldri generer, egentlig.

Vel, jeg hører denne lyden, mens kona ikke plages i det hele tatt - så alt er relativt...

 

Det eneste jeg ikke er helt 100% fornøyd med er vel denne forsinkelsen som det elektroniske systemet gir ved gear-skift. Fra nøytral til revers tar det vel ett sekund før det skjer noe.

I starten surra jeg fælt med dette, og hadde noen "hysterese" situasjoner som fort kunne gått galt.

Lykke stod imidlertid den kjekke bi.

 

Oppsummert;

Flott motor!

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Er også meget godt fornøyd med min D4. I min båt har jeg en D4-210 og DP-H drev, bruker lite diesel sammenlignet med veldig mange andre, lite motorstøy. Marsjer på rundt 3000 rpm med ca 29 knop. Toppfart (tror det er rundt 3400 rpm da) er ca 35 knop. Har kun positive ting å si om motoren. Enkelt å skifte olje og filter.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Bavaria 32 ble testet i siste MBM. De båtene hadde 2xD4 225 og fikk kritikk for å være for tunge i hekken. Bavaria har nå satt opp2xD3 190 som motoalternativ i stedet. Jeg tror det er mye bedre.

Jeg vurdere på sikt å bytte ut mine to AQ260 med enten 1xD6/350, men ser nå at 2xD3/190 kan være et alternativ (2xD4 blir for tungt). Sa denne testen noe om hva slags prestasjoner de oppnådde med Bavaria 32? (bør være ganske sammenlignbart med min windy 9800).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg villle ikke vurdert D3 i det hele tatt....er usedvanlig skeptisk til helaluminiums marinemotorer....tror ikke dette vil holde....

 

D4 og D6 derimot har blokk og topp i støpejern........bra.....;)

 

Jeg tror D3 motorene vil få lav levetid...

 

Se hva som er i ferd med å skje med Mercruisers 1,7 og 4,2 liters diesler.......

 

Bottom line: - Det nytter ikke med snarveier hvis en marinemotor skal holde.....!

 

Leveres D4 uten EVC....? Liker ikke elektronisk overføring heller jeg....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 35 liter i timen pr motor var veldig stort forbruk

I sommer har jeg kjørt 105 timer med variert kjøring på denne tiden har den brukt 820 liter dvs ca 8 liter pr time

Mye av tiden har jeg kjørt pent ca 3 til 20 knop , men også en del kjøring 20 til 35 knop

Motoren min er på 225 ahk båten er 27 fot

Link to post
Share on other sites

Et slikt snittforbruk vil alltid bli lavt. Husk at en del av gangtiden også er tomgang. Regner med Bitteliten refererte til forbruk v/fornuftig marsjfart (er heller ikke overrasket om samme Bitteliten har sånn fancy EVC-panel der han kan lese dette ut direkte..).

 

Med dine 225 Ahk vil du nok fort havne opp i tilsvarende forbruk om du legger deg i 28-29 knop marsjfart. Drøye 2 dl/hk/time er vel i nærheten, så spørs det bare hvor mange hester du lokker ut i aktuell marsjfart. Tar du ut 175 hk blir det vel akkurat 35 l/time.

Link to post
Share on other sites

Et slikt snittforbruk vil alltid bli lavt. Husk at en del av gangtiden også er tomgang.

Det er sagt så sant som det er. Hangarskibets snittforbruk på alle motortimer er ca. 45 liter per time. Reelt forbruk på marsjfart (2.400 rpm, 18-20 kn) er i overkant av 60 liter per time. Det er litt forskjell, det!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bottom line: - Det nytter ikke med snarveier hvis en marinemotor skal holde.....!

 

Leveres D4 uten EVC....? Liker ikke elektronisk overføring heller jeg....

Det er ganske kjent at D3 har hatt litt innkjøringsproblemer med de første modellene. I følge verksted jeg har snakket med fungerer det bra nå. EVC kommer du ikke utenom - så da må du nok kjøpe deg noe annet.

 

(er heller ikke overrasket om samme Bitteliten har sånn fancy EVC-panel der han kan lese dette ut direkte..).

Og hvorfor er du ikke overrasket over det :rolleyes:

Stemmer det - vi har et EVC display i båten som viser en masse interessante data. Her kan vi også lese ut forbruket pr nm eller time til enhver tid. Og ved konstant belastnign på 3000 Omin drar våre D4 260 ca 65 liter totalt, dvs 32,5 liter pr motor. Snittforbruket vårt på siste fylling var 518 liter på 22 timer - det blir vel sånn grovt sett ca 25 liter i timen.

 

Prestandaene på Bavari 32 har jeg ikke i hodet, men bladet fås på Narvesen. Men jeg synes ofte Bavariaene har dårlig prestanda sammenlignet med hk. Kan være at de har tungdrevne skrog

Link to post
Share on other sites

Se hva som er i ferd med å skje med Mercruisers 1,7 og 4,2 liters diesler.......

Kan jeg spørre om hva det er som er i ferd med å skje med 4,2 ltr'n til Mercruiser? Har som nevnt i et tidligere svar D4-210 og er meget fornøyd, men ser nå litt på en ny båt med Mercruieser 4,2 MS 220 hk med Bravo 2 drev. Er dette en motor man ikke bør satse på? (Kanskje litt feil tråd å ta dette opp i, men gjør det likevel...)

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg ikke er helt 100% fornøyd med er vel denne forsinkelsen som det elektroniske systemet gir ved gear-skift. Fra nøytral til revers tar det vel ett sekund før det skjer noe.

I starten surra jeg fælt med dette, og hadde noen "hysterese" situasjoner som fort kunne gått galt.

Lykke stod imidlertid den kjekke bi.

Har skjønt at dette med forsinkelsen er noe ganske mange surrer med i starten. Kan noen fortelle meg hvorfor det må være slik? Elektronisk styring kommer på alt nå, men det må jo være et tilbakeskritt om brukervennligheten og følsomheten er så pass dårlig som en kan få inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

Nordstar, det er godt dokumentert at stempler sprekker på 1,7 literen og at akseltappen i Non Drive End på 4,2 literen ryker tvert av på endel motorer etter ca. 700 - 800 driftstimer.....

 

Jeg ville holdt meg til D4.....det virker som en velbygd motor, commonrail motor det også med lavt støynivå og hyggelig forbruk....3,7l slagvolum og 225/260 hk virker rimelig.....

 

Og den har blokk og topp i støpejern.......ikke aluminium :nono:

Link to post
Share on other sites

Har skjønt at dette med forsinkelsen er noe ganske mange surrer med i starten. Kan noen fortelle meg hvorfor det må være slik? Elektronisk styring kommer på alt nå, men det må jo være et tilbakeskritt om brukervennligheten og følsomheten er så pass dårlig som en kan få inntrykk av.

Ja, etter et "langt" liv med manuelle gear/gass spaker, som ofte trenger reel kraft for å lystre, er overgangen til det elektroniske system nesten "voldsom".

Forsinkelsen begriper jeg ikke hvorfor skal være der, det bidrar da ikke med annet enn forvirring.

 

Dessuten savner jeg faktisk den fysiske sperra som de fleste mekaniske overfører har, når gearet skal settes i revers. Min forrige VP var en TAMD 22, og der måtte jeg trekke inn en knott i gearhåndtaket, før jeg fikk lov å trekke spaken bakover.

 

Nå er det kunn et lite lydsignal som varsler hver gang gearet settes i fri. Logisk?

 

Synes også spaken er for lett å bevege. Kommer man uforvarende borti hendelen, skjer det fort uønskede saker og ting.

Men her får jeg vel ta litt sjølkritikk, som det heter. Det finnes jo en friksjonsskrue for dette, men den har jeg ikke giddet å tukle med enda.

 

Men altså; bort med forsinkelsen, inn med revers sperre. :smash:

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...