Jump to content

Volvo Penta D4, erfaringer?


pondoro

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Jeg har 2 stk. D4 260 som har gått 425 timer hver nå.

Er kjempefornøyd med krefter i massevis, og støyen er ikke mer enn det må være med 500 hester som slipper løs.

Hører jo selvfølgelig at det er noen som har fått problemer og tenker av og til på dette, men om jeg skal velge motor en gang til blir det gjerne D4. Uansett tror jeg det er verdens beste motor når den virker :-)

Link to post
Share on other sites

Hei handler båt i disse dager med en D-4 260 og drev, vet at denne har denne elektroniske gearskiftet EVC som det her snakkes om, er det da også stander med dette infogreiene på display som forteller forbruk etc, eller er dette ekstra utstyr? ser på turtelleren at det er ett nokså stort display der, er det her en finner denne informasjonen (trodde det bare var timeteller) eller er dette på ett eget display og dermed ekstrautstyr?

Link to post
Share on other sites

SeaRaymond, for å få forbruksdata ++ i turtellerdisplayet må du ha en motoroption som heter tripcomputer. Dette er en Software som enten bestilles levert med motoren eller så kan den lastes opp av en VP mekaniker (som har den nødvendige VODIA service-computer og tilknytning til VP).

 

For å få disse data på din plotter må du i tillegg ha et NMEA interface til EVC systemet. Jeg har dette og bruker Raymarine E120 plotter. Fungerer helt topp.

Link to post
Share on other sites

har i dag en 41 motor (200hk) i min båt scand dynamic 7600 (25fot) 39 knop

 

har lyst å bytte motor og ser nå på disse:

 

Steyr 280 hk , passer uten problemer .. men koster 300.000 uten drev , men med adapter til 290 drev. blir ikke aktuellt til den pris :eek:

 

d4-300 : Veier endel mer , passer lett i motor rom .. men er redd den blir baktung? og ser ut som disse også ligger høyt i pris .. 340.000 med drev..

 

cmd 4.2 350hk .. vekt og størrelse ganske lik 41 m otoren , bare med 150 hk mer..

pris .. ikke sikker men ligger litt under 300.000 med drev..

 

 

noen andre jeg har oversett ? hva tenker dere om fartspotensiale d4 vs cmd motoren ?

Link to post
Share on other sites

50 hk mer og sikkert 100 kg lavere vekt = mere fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...