Jump to content

SystemRens -- Lurium ?


Gutek

Recommended Posts

Jeg kjøpte for noen år siden en trebåt med en FM motor -S -15.Etter langvarig jobb med båten skal jeg nå ta et tak på motoren.Har tatt av topplok og funnet at det er masse rust i kjølekappa både i topplokk og sylinder.Dette kom fram da jeg tok av termostathus.Det er løse rustflak og klumper.Kanalene mellom sylinder og topplok var omtrent igjenrustet.Sjøvannskjøling skulle vært forbudt.Jeg blandet ut Systemrens i konsetrasjon 1 : 5 og la topplokket i bløt i denne blandingen i en plastbalje.Jeg kunne se at det bruste litt små gassbpbler,men etter en uke fant jeg ut at de mer eller mindre løse rustflakene var der som før.

Noen rustflak ble pirket løs og lagt i ett vannglas.De dekket omtrent bunnen.Ublandet systemrens ble helt over.Nå har det stått en uke og ingenting har hendt.Rustflakene er like store.Etter noen dager helte jeg på litt vannfor å se om Systemrensen virket bedre i "vandig" oppløsning.Ingen forandring.

Jeg trodde jeg skulle få rengjort kjølekappa med dette middelet.Det kan jeg bare slå fra meg.Nå lurer jeg på hva jeg skal ty til.Eddik og Citronsyre er forsøkt uten resulatat.Jeg har tenkt å få tak i Salpetersyre og legge rustflakene i vann og så helle på syre til det forhåpentlig begynner å virke.Jeg skulle da finne ut nødvendig styrke,men her må en nok være forsiktig så ikke alt blir borte.

Er det noen som har råd eller kommentarer ?Dersom systemrens er virkningsløst på rust,hva skal en da ha det til.For meg ser det ut til å være totalt bortkastede penger.

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Prøvd med Cola ? :cheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Systemrens er beregnet for å ta groing (skjell etc..) i sjøvannskjølesystemet - ikke rust såvidt jeg vet.

Søk på systemrens på baatplassen så finner du nok innlegg om dette tema.

.. og ikke minst beregnet på å løse opp saltavleiringer og dylikt. Som du skriver er Systemrens ikke en rustløser.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Som markedsføring for Systemrens skriver Rasmussens Engros A/S,Tønsberg,at Systemrens fjerner salter,kalk,humus,magnetitt og RUST !!!!Jeg er derfor ikke villig til å frita Systemrens for "plikiten til å fjerne rust" så lett.Det er klart at salter og kanskje kalk er med på å tette et kjølesystem,men hovedproblemet er vel rust ?????

Link to post
Share on other sites

Boole tuller ikke med deg. Beste rustløseren son finnes.

Må nok skuffe deg der :nono:

det var før i tiden det virket ...

stoffet(syra) som tok rusten er fjernet fra cola i dag

Har ikke sjekket dette selv men hørt av folk i verkstedindustrien

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket dette selv men hørt av folk i verkstedindustrien

Det stemmer nok ikke, men det er mulig at konsentrasjonen er lavere enn før. (Sjekk på nærmeste cola flaske...)

Den aktive komponenten i Systemrens er fosforsyre (ogsp i Cola/Pepsi).

Denne har den egenskap at den er agressiv ovenfor oksyder (rust), men snill mot rent metall.

Om ikke Systemrens fungerer så forsøk Ferro-bet rustfjerner.

Temperaturen er avgjørende, hvis man varmer opp til 30-40 grader går prosessen svært mye hurtigere.

 

Saltsyre angriper rent metall og bør ikke brukes.

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med IKM testing på Sola. De har et stoff som de syrevasker (pickling) stål med. Dette er meget brukt offshore. Jeg var med på en piclejobb og hvis jeg ikke husker feil var det nærmere 200 m3 med guffe som sirkulerte. Best når det varmes opp til 80-90 grader.

Det var noe som ble reint, blankt fint metall når vi var ferdig. Etterpå gikk guffa på fjorden, miljøvennlig som bare det.

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på innleggene om saltvannskjølt dieselmotor med noen illustrerende bilder. En runde med systemrens virka på båten min for to år siden, og det ser ikke ut til at det har hatt negative effekter hittil.

 

Tvert i mot; motoren går som den skal og holder hyggelig driftstemperatur.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Systemrens er ikke noe lurium, men mirakler utretter det nok ikke.

 

Profesjonell rensing bruker både syrer og baser. Det ene først deretter det andre. Det har seg slik at noe er bra for det ene og noe er bra for det andre. Mener at man først kjører en lutblanding. Den spiser opp fett, olje og lignende urenheter og gir grunnlaget for at syren skal kunne virke best mulig. Mulig det var motsatt. Noen med bedre peiling kan sikkert fortelle hva som brukes først og sist og hvorfor det da blir så mye bedre effekt av rensinga. Cluet er uansett å ha sirkulasjon og god temperatur.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...