Jump to content

Montering av Mariner 75 HK


kfh74

Recommended Posts

Jeg trenger en del hjelp til, sikkert elementere, spørsmål jeg har angående montering av en 1986 mod mariner på en with dromedille.

 

Monteringen tar jeg når jeg har tid, så tråden kommer sikkert til å dukke opp igjen med jevne mellomrom:)

 

Nå lurer jeg på 2 ting: Ved batteriet er det laget en sikringsholder, hvilken sikring kan jeg bruke her. Dette ser ut som den typen sikringsholder man bruker ved bilstereo.

 

Når det gjelder bolting av motoren til båten, Hvordan tetter jeg hullene best rundt boltene?

Redigert av kfh74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan ikke si at jeg kjenner til noen sikringsholder på det stedet, men det betyr ikke så mye :rolleyes: .

 

Hvor grove er ledningene til/fra sikringholderen, hvis det er snakk om strøm til selve motoren burde det holde med 20A, er det snakk om en sikring på starten kan den fort bli på 150A++.

 

Motoren trenger ikke noe strøm ifra batteriet for å gå, den trenger kun strøm ifra batteriet når den startes ( startmotor + innslagsrele ), tenninga får strøm direkte ifra en egen vikling på statoren

( eldre modeller med fordeler trengte strøm ifra batteriet , men denne er vel mye nyere ??? ).

 

En ting til... er det powertrim på motoren ?? , kan være en egen sikring til denne .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Som Droll sier, ikke vanlig med sikring på hovedstrømkabelen, denne skal klare å levere startstrøm til motoren. Muligens noe som er ettermontert og koblet direkte på batteriet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette virker som det er noe som er ettermontert på plussledningen. Jeg tror nok det holder med 20 A. Takker for svar. Har flere spm. angående montering av +/- på selve motoren. Skal ta noen bilder senere i dag. Lettere å forklare hva jeg mener da for en lekman som meg:) Håper dere kan hjelpe meg videre. Skal også ta bilde av denne sikringsholderen nær batteriet.

Link to post
Share on other sites

Normalt er det vel ingen sikkring på ledningen fra batteriet til starteren. Men det er ofte en sikring et sted mellom generatoren og batteriet, men denne er som regel plassert inni motoren der ledningen går direkte fra likeretteren til startmotoren og så følger ladestrømmen kabelen til starteren tilbake til batteriet. De kan da ofte være et sted mellom 10-20 amp sikkring på ledningen mellom likeretter og starter. (I allefall på enkelte gamle Suzukier som jeg har repp-bok på.)

Link to post
Share on other sites

Skal få tatt noen bilder senere i dag...håper det blir oppklarende:)

Så tok jeg noen bilder, men tror du ikke at jeg glemte å ta bilde av sikringen. (Skal gjøre det senere en dag)

 

Men jeg ok bilde av +/- kablene, lurer på hvor jeg skal feste disse. Ledingene fra batteriet er fra gamlemotoren og der jeg trodde jeg skulle ha + kabelen, passet ikke "kabelskoen"hvis det er det det heter.

 

Har prøvd å skrive på bildene for at det skal være mer forstålig hva jeg mener. Første gang jeg laster opp bilder her så jeg håper det går bra!

 

Posted Image

 

Posted Image

Redigert av kfh74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som kan hjelpe nonod.gif

Rolig nå, kommer sikker noen utover kvelden :wink: .

 

Kan begynne med jordingkablen, den kan festes overalt på motorblokka, ene festebolten til starteren passer bra, kan være en fordel å pusse ren kontaktflatene .

 

Hoved kablen ifra batteriet skal kobles på start releet, skal være 2 store og 2 små tilkoblinger på dette ( den ene grove går allerede til starteren, du skal bruke den andre )

Kan se ut som det er den tilkoblingen som en ser på bildet ( skal også være en rød ledning som går innpå motorens ledningsnett, kan også være en ledning ifra likeretteren ( lading ).

 

Lurer på en ting til. Ved montering av gassveier var det en skrue som hadde en fjær montert, skal denne skrues hardt til, eller skal det være litt slark? Hvorfor fjær der?

Systemet er laget med en fjærbelastning som holder vaierene på plass, korrekt montert er det ikke mye slark.

Er laget på den måten for enkelt å kunne ta av og montere Wire uten bruk av verktøy, nr 29 settes på tvers over endene på wirene .

Posted Image

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at starter relet sitter under starteren, på det relet er det 4 tilkoblinger, ifra den ene grove koblingen går det en ledning til starteren, du skal koble + ledningen på den andre koblingen

( skal være en tynnere ledning til samme tilkobling ( ifra likeretter og støm til resten av motoren )) .

Posted Image

Bilde av start relet .

 

Likeretteren sitter under swith boxen ( tenninga ) litt til venster, den har 3 til koblinger, 2 gule ledninger ifra statoren + en rød ledning som skal inn på samme punkt som den grove + lendingen .

 

Går en av de 2 røde ledningene som Ingar never til likeretteren ?? og går den andre røde ledningen inn på hovekablen ?? . isåfald skal du koble den tykke + ledningen inn på det punktet på relet .

 

Posted Image

Bilde av likeretter .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...