kfh74 Startet 19.August.2006 Del på Facebook Startet 19.August.2006 (redigert) Jeg trenger en del hjelp til, sikkert elementere, spørsmål jeg har angående montering av en 1986 mod mariner på en with dromedille. Monteringen tar jeg når jeg har tid, så tråden kommer sikkert til å dukke opp igjen med jevne mellomrom:) Nå lurer jeg på 2 ting: Ved batteriet er det laget en sikringsholder, hvilken sikring kan jeg bruke her. Dette ser ut som den typen sikringsholder man bruker ved bilstereo. Når det gjelder bolting av motoren til båten, Hvordan tetter jeg hullene best rundt boltene? Redigert 19.August.2006 av kfh74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Når det gjelder bolting av motoren til båten, Hvordan tetter jeg hullene best rundt boltene?Sikaflex. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 Skikaflex? Hva er det, flytende? Og hvor får jeg tak i det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 SIkaflex er tetningsmasse/"lim". Til ditt bruk trenger du Sikaflex 291. Fåes hos velassorterte byggvarehus, Clas Ohlson eller en båtutstyrsforretning. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Sikaflex.Eller tec 7Eller casco marin og industritetning. Disse får du også som liten "limtube" om du ikke har bruk for en hel patron. Slikt har de i alle fall på clas ohlson, europris, coop byggmix og mekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 Takker for svar! Trenger nok bare en liten tube...skal sjekke ut Coop på mandag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 27.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2006 OK, tec 7 ble det. Nå har jeg spm. om denne sikringsholderen jeg har nær batteriet, hvilken ampere skal jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Kan ikke si at jeg kjenner til noen sikringsholder på det stedet, men det betyr ikke så mye . Hvor grove er ledningene til/fra sikringholderen, hvis det er snakk om strøm til selve motoren burde det holde med 20A, er det snakk om en sikring på starten kan den fort bli på 150A++. Motoren trenger ikke noe strøm ifra batteriet for å gå, den trenger kun strøm ifra batteriet når den startes ( startmotor + innslagsrele ), tenninga får strøm direkte ifra en egen vikling på statoren ( eldre modeller med fordeler trengte strøm ifra batteriet , men denne er vel mye nyere ??? ). En ting til... er det powertrim på motoren ?? , kan være en egen sikring til denne . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Som Droll sier, ikke vanlig med sikring på hovedstrømkabelen, denne skal klare å levere startstrøm til motoren. Muligens noe som er ettermontert og koblet direkte på batteriet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Dette virker som det er noe som er ettermontert på plussledningen. Jeg tror nok det holder med 20 A. Takker for svar. Har flere spm. angående montering av +/- på selve motoren. Skal ta noen bilder senere i dag. Lettere å forklare hva jeg mener da for en lekman som meg:) Håper dere kan hjelpe meg videre. Skal også ta bilde av denne sikringsholderen nær batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 (redigert) Det er powertrim på den, men denne sikringsholderen var før den kom:) Redigert 28.August.2006 av kfh74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Normalt er det vel ingen sikkring på ledningen fra batteriet til starteren. Men det er ofte en sikring et sted mellom generatoren og batteriet, men denne er som regel plassert inni motoren der ledningen går direkte fra likeretteren til startmotoren og så følger ladestrømmen kabelen til starteren tilbake til batteriet. De kan da ofte være et sted mellom 10-20 amp sikkring på ledningen mellom likeretter og starter. (I allefall på enkelte gamle Suzukier som jeg har repp-bok på.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 (redigert) Skal få tatt noen bilder senere i dag...håper det blir oppklarende:) Så tok jeg noen bilder, men tror du ikke at jeg glemte å ta bilde av sikringen. (Skal gjøre det senere en dag) Men jeg ok bilde av +/- kablene, lurer på hvor jeg skal feste disse. Ledingene fra batteriet er fra gamlemotoren og der jeg trodde jeg skulle ha + kabelen, passet ikke "kabelskoen"hvis det er det det heter. Har prøvd å skrive på bildene for at det skal være mer forstålig hva jeg mener. Første gang jeg laster opp bilder her så jeg håper det går bra! Redigert 28.August.2006 av kfh74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Lurer på en ting til. Ved montering av gassveier var det en skrue som hadde en fjær montert, skal denne skrues hardt til, eller skal det være litt slark? Hvorfor fjær der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Ingen som kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Det punktet du viser på bildet her: Ser for meg ut til å være plassert rett på blokka, slik at det er jord ?????? Har du et multimeter du kan måle med så ser du jo fort om det er 0 ohm motstand til jord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Ingen som kan hjelpe nonod.gifRolig nå, kommer sikker noen utover kvelden . Kan begynne med jordingkablen, den kan festes overalt på motorblokka, ene festebolten til starteren passer bra, kan være en fordel å pusse ren kontaktflatene . Hoved kablen ifra batteriet skal kobles på start releet, skal være 2 store og 2 små tilkoblinger på dette ( den ene grove går allerede til starteren, du skal bruke den andre ) Kan se ut som det er den tilkoblingen som en ser på bildet ( skal også være en rød ledning som går innpå motorens ledningsnett, kan også være en ledning ifra likeretteren ( lading ). Lurer på en ting til. Ved montering av gassveier var det en skrue som hadde en fjær montert, skal denne skrues hardt til, eller skal det være litt slark? Hvorfor fjær der?Systemet er laget med en fjærbelastning som holder vaierene på plass, korrekt montert er det ikke mye slark.Er laget på den måten for enkelt å kunne ta av og montere Wire uten bruk av verktøy, nr 29 settes på tvers over endene på wirene . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Takker for svar så langt! Der jeg tenker meg + kabelen står det 12 v på en liten svart boks, ser ikke dette på bildet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Antagelig en isolator. Siden de andre kablene er røde må man gå ut ifra at dette er ett fellespunkt for pluss. Men det bør sjekkes nærmere, kan bli varmt om dette kobles feil... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Her er et oversiktsbildet av motoren, si fra hvis dere ser et naturlig koblingspunkt for en +ledning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Jeg kan iallfall ikke si noe ut fra dette. Men de to røde kablene som er koblet til det punktet ser ikke ut til å være originale, har du sjekket hvor de fører hen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Sitter det ikke et startrelle på starteren et sted? normalt er vel den feite +ledningen fra batteriet tilkoblet det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Ser ut til at starter relet sitter under starteren, på det relet er det 4 tilkoblinger, ifra den ene grove koblingen går det en ledning til starteren, du skal koble + ledningen på den andre koblingen ( skal være en tynnere ledning til samme tilkobling ( ifra likeretter og støm til resten av motoren )) . Bilde av start relet . Likeretteren sitter under swith boxen ( tenninga ) litt til venster, den har 3 til koblinger, 2 gule ledninger ifra statoren + en rød ledning som skal inn på samme punkt som den grove + lendingen . Går en av de 2 røde ledningene som Ingar never til likeretteren ?? og går den andre røde ledningen inn på hovekablen ?? . isåfald skal du koble den tykke + ledningen inn på det punktet på relet . Bilde av likeretter . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 30.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2006 OK, begynner å skjønne litt nå. skal se etter likeretter senere i dag om jeg får tid. Skal sjekke hvilke kabler som går hvor. -Jeg elsker dette forumet, bare så det er sagt- Bare flinke folk her jo! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kfh74 Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Hei folkens. Har ikke gjort noe med dette. Har rett og slett nedprioritert det. Har snakket litt med folk som sier at det er vanlig at de grove ledningene fra batteriet begge festes direkte på starteren. Hva sier dere til det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.