Jump to content

Montering av Mariner 75 HK


kfh74

Recommended Posts

Hei folkens. Har ikke gjort noe med dette. Har rett og slett nedprioritert det. Har snakket litt med folk som sier at det er vanlig at de grove ledningene fra batteriet begge festes direkte på starteren. Hva sier dere til det?

Ja, når det gjelder den sorte ledningen ifra (-) polen, den skal kobles til motorens chassis ( som kan være starterens feste bolter)

 

NEI, når det gjelder den grove + ledningen, den SKAL kobles til innslags relet ( start rele )

, følg den gule ledningen ifra starteren, den går til start relet. du skal koble ledningen på den grove polen ved siden av.

 

motor_018_.jpg

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Se der ja .......du skal koble den grove ledningen ifra batteriet sammen med de 2 røde ledningene.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så går den ene av de 2 røde ledningene til likeretter, den andre fører strøm frem til tennings bryter ( antagelig via en sikring på 25A ).

 

Tror det hadde vært en fordel med litt rengjøring av kontakt punktene på det relet, spessielt på de tynne ledningene til venstre ( demonter og puss med litt fint sand papir ) .

 

For å tjuvkoble startern, kan du ta en ledning/skrutrekker imellom den røde ledningen og den gule ledningen :smiley: ( bare hold til den starter ), du må også deaktivere stopp bryter ( for å få gnist ) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Svart kabel (-)fra batteriet til jord på motor. Rød kabel (+) fra batteriet til starter via startrele. Altså fra batteri til rele. Ny kabel fra andre pol på rele til starter. Styrestrøm (innslag) kommer fra tenningslås og inn på rele.

 

Tynn ledning med sikring ved batteri er sannsynligvis til båtens el.anlegg. Lanterner, lensepumpe, viskere etc.

 

Lykke til.

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Da var ledningene endelig festet, og det gikk bra! :lol: Takk for all hjelp folkens, spesiellt deg Droll :cheers: Men har fått et nytt problem. :headbang:

 

Får ikke løfta opp motoren. Det er power-trim på den, noe gammalt noe som lager lyder av en annen verden. Etter at jeg hadde koblet til strømmen fikk jeg trimma den ned, men nå går den ikke opp igjen, lager bare lyd, mye lyd.

Det er det ene, det andre: Får ikke løfta motoren opp manuellt heller!

 

På den gamle motoren min (en lik type Mariner 75 hk) hadde jeg ikke powertrim. Når land nærmet seg land, var det å sette "stikka" (Quiksilver) i fri, slukke motoren, trykke inn en knapp og sette "stikka" i full forward. Så var det å løfte motoren opp.

 

På den nye kontrollen er det ikke en "friknapp" om dere skjønner hva jeg mener. Får ikke gi full gass i fri, merkelig. hvordan ruser man denne motoren da? Vurderer å sette på den gamle kontrollen for å dobbelsjekke, men om noen av dere har noen forslag på hva jeg gjør galt eller ikke har tenkt på kom med forslag.

Link to post
Share on other sites

Får ikke løfta opp motoren. Det er power-trim på den, noe gammalt noe som lager lyder av en annen verden. Etter at jeg hadde koblet til strømmen fikk jeg trimma den ned, men nå går den ikke opp igjen, lager bare lyd, mye lyd.

Det er det ene, det andre: Får ikke løfta motoren opp manuellt heller!

Kan være for lite olje på power trimmen, er et lokk for påfylling på venstre side på motorfeste ( sett bakifra ), OBS skal ikke åpnes hvis motoren er tiltet NED .

 

For å kumnne løfte motoren manuelt må du løsne på en ventil (hull på høyre side på motorfeste), bruk en stor skrutrekker ( klarer seg med 2 > 3 omdreininger )

 

Løsne ventil, løft motoren manuelt, sett under noe som støtte på motoren, løsne olje lokk, sjekk/fyll olje , kjør deretter trimmen helt ned/opp etpar ganger for å lufte systemet .

 

Er ingen garanti for at alt virker, men hvert å prøve :yesnod: , ATF olje går greit .

 

På den nye kontrollen er det ikke en "friknapp" om dere skjønner hva jeg mener. Får ikke gi full gass i fri, merkelig. hvordan ruser man denne motoren da? Vurderer å sette på den gamle kontrollen for å dobbelsjekke, men om noen av dere har noen forslag på hva jeg gjør galt eller ikke har tenkt på kom med forslag.

 

En skal ALDRI ruse en motor , spessielt ikke en 2-takter uten belastnnig, er som regel kun en mulighet til å kunne kjøre motoren opp til 1500 > 2000 rpm, og da kun som oppvarming av motor .

 

Er også lagt inn sperrer i kontrollen for å hindre max gasspådrag uten at motoren står i gir .

Takk for all hjelp folkens, spesiellt deg Droll

Kan ta meg en :drink: ikveld jeg, som takk... :wink:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kan være for lite olje på power trimmen, er et lokk for påfylling på venstre side på motorfeste ( sett bakifra ), OBS skal ikke åpnes hvis motoren er tiltet NED .

 

 

For å kumnne løfte motoren manuelt må du løsne på en ventil (hull på høyre side på motorfeste), bruk en stor skrutrekker ( klarer seg med 2 > 3 omdreininger )

 

Løsne ventil, løft motoren manuelt, sett under noe som støtte på motoren, løsne olje lokk, sjekk/fyll olje , kjør deretter trimmen helt ned/opp etpar ganger for å lufte systemet .

 

 

OK, da har jeg fått sjekka ut dette også. åpnet ventilen og løftet motoren manuellt:) Tappa ut oljen, lurer på hvor mye som er i et slikt system. tror kanskje jeg fikk ut ca. 4 dl? Skal se om jeg kan få kjøpt noe olje i morgen. Er litt urolig for motoren til denne trimmen, lagde veldig mye lyd i går.

 

En siste ting, er litt flaut å spørre, men har jeg tilt også, trodde jeg bare hadde trim?

 

Igjen takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Er litt urolig for motoren til denne trimmen, lagde veldig mye lyd i går.

 

En siste ting, er litt flaut å spørre, men har jeg tilt også, trodde jeg bare hadde trim?

 

Igjen takk for hjelpen!

 

Hvordan var olja ?? urenheter, vann ...?

 

Det KAN har vært for lite olje, derav lyden, eller pumpa KAN ha en deffekt, eneste mulighet er å prøve med ny olje, må antagelig fylle,lufte,fylle flere ganger

( luftes ved å kjøre helt opp/ned noe ganger .)

 

Ikke vær flau for spørre, beste måten å lære på :wink: .

Ja, du har tilt også, tilten er den sylinderen som sitter i midten, trimmen er de 2 som sitter på hver sin side .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvordan var olja ?? urenheter, vann ...?

 

Olje var ren og pen, lyserød i farge.

 

Det KAN har vært for lite olje, derav lyden, eller pumpa KAN ha en deffekt, eneste mulighet er å prøve med ny olje, må antagelig fylle,lufte,fylle flere ganger

( luftes ved å kjøre helt opp/ned noe ganger .)

Skal jeg fylle til det renner over, hva er max?

 

Ikke vær flau for spørre, beste måten å lære på :wink
Ja, det er jo noe som heter: "Det finnst ikke dumme spørsmål, bare dumme svar:): .

 

Ja, du har tilt også, tilten er den sylinderen som sitter i midten, trimmen er de 2 som sitter på hver sin side.

Det var det jeg tenkte. Tiltmotoren virker litt sliten og se på også, er klint på med tetningsmiddel. Men olja var jo ren så den er vel tett, hvis ikke den ble bytt på land etter at den tidligere eiers båt kom på land!?

Link to post
Share on other sites

Olje var ren og pen, lyserød i farge.
Bra .

 

Skal jeg fylle til det renner over, hva er max?

Ja, hvis du ikke ser olje i påfyllings røret skal du etterfylle .

OBS, fylling og sjekk av olje skal kun gjøres med motoren tiltet helt opp, du må IKKE ta av lokket med motoren tiltet ned ( trykk i systemet )

 

Det var det jeg tenkte. Tiltmotoren virker litt sliten og se på også, er klint på med tetningsmiddel. Men olja var jo ren så den er vel tett, hvis ikke den ble bytt på land etter at den tidligere eiers båt kom på land!?
Vet du om trim/tilten virket før du kjøpte motoren ?? , det at olja var ren var et godt tegn, kan ha vært for lite av en eller annen grunn ( kan muligens lekke opp igjennom akslingen på den elektriske motoren, spessielt hvis motoren ikke har stått på båt eller på bukk )

Hva slags motor er det på trim enheten ( rund eller firkantet ), finnes overhaling kit til motor men IKKE til selve pumpa .

 

"Det finnst ikke dumme spørsmål, bare dumme svar:): .

:smiley:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Trimmen funket på prøveturen da jeg kjøpte motoren, men tenkte jo ikke på å tilte den opp.

 

Trimmen virket delvis når jeg prøvde den etter at jeg hadde fått strøm. opp-ned, men ikke opp igjen.

 

Har skiftet olje, var nok lite på ja. Etterpå prøvde jeg å trimme/tilte, men bare "klikking" fra motor (som er firkantet).

 

Noe som var enda verre var at ledningen til tiltmotoren ble varm!! :headbang: Og det skal den vel ikke bli :nono:

 

Blir lettere oppgitt av dette, men får jo brukt forumet da:)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du har fått deg litt ekstra jobb....

Hvor klikker det ?? relene eller selve den elektriske motoren ?? , hvordan er batteriet ??

 

 

Lite olje .....hvis motoren har ligget på bakken/pall/?? over litt tid, kan olja ha lekket inn i den elektriske motoren, som igjen kan kortslutte det som er der inne ...

 

Men, der er ikke så vanskelig å demontere selve trim motoren og rense den for eventuell olje.

 

Løft motoren helt opp ( skru ut ventilen( skruen på siden)), SIKRE motoren.

Skru ut de 4 skruene på toppen av trim motoren ( litt tranget ), du kan nå løfte av toppen på den elektriske motoren ( forsiktig), du vil nå se børstene, hvis du ønsker kan hele motoren også løftes opp, selve bunn på motoren + pumpa sitte igjen.

 

trim_pumpe.jpg

p_trim.jpg

Denne powertrim/tilten ble brukt på veldig mange modeler ( ifra 35hk til 220 hk )

 

Arne Kjetil

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei!

 

Så nærmer sesongen seg igjen! Har bunnsmurt båten, pusset kalesje og laget nytt ankerfeste, men jeg har ikke fått gjort noe med motoren i vinter. Trenger litt hjelp.

 

Får ikke liv i tilten, bare klikkelyder. Noen som har forslag om hva jeg kan gjøre eller hva som er galt? Hvor mye koster en ny tilt til en mariner 75 hk 88 mod?

Link to post
Share on other sites

Du får ta voltmeteret og måle hva som kommer ut fra tiltreleet, kan være dårlig forbindelse i kabelsko eller brudd i kabelen som går ned til tiltmotoren. Eller at reelet er gåent

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen, sesongen nærmer seg raskt og madammen vil på fjorden ASAP.

har desverre ikke voltmeter, men har funnet ut at klikkelydene kommer fra rele på selve motorblokk og ikke tilt/trim motoren. (ser ut som om det er to rele som er aktuelle, ledning derfra til trimmotor).

 

Når det gjelder lufting av det hydrauliske systemet, skal jeg lufte til det ikke er "surklelyder" i systemet?

 

Håper dere skjønner hva jeg mener, sola har tatt på i dag:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått ordnet tilten/trimen, det viste seg å være en tiltmotor som var full av dritt og lort! Så bare det blir godvær nå så blir det :sailing:

 

Takker for all hjelp jeg har fått av dere på veien til sjøsetting.

 

Kommer dog til å trenge hjelp til å finne et nytt styrestag til båten til neste sesong..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...