Pingu Startet 19.August.2006 Del på Facebook Startet 19.August.2006 Eg behøv å ha 220V ut i kontaktane i båten både når eg ligg ved kai og når eg er ute, vha landstrøm og omformar. Korleis kan eg løyse dette reint praktisk, slik at eg unngår å bruke begge samtidig. Eller er det ikkje noko i veien for at eg kan bruke begge samtidig. Problemet kan sjølvsagt oppstå når eg ligg ved kai. Forslag mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Bryter. Tre-veis. Finnes bl. a. hos Jørg Becker -- http://www.tbbecker.de Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Joerg Becker Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Takk til Skipper_Worse Pingu, det er riktig. Finnes det mer enn en 230V-vekselstrømkjilde på båten (f. eks. landstrøm + aggregat + vekselretter) da kan disse ikke brukes samtidig. I så fall kommer det til kortsluttning mellom minst 2 faser. Kortsluttningen kan ødelegge også elektriske installasjoner og apparater. Til å forhindre dette kan det brukes en manuelt eller automatisk vender. En vender (eller kommutator) tilater kun en krets for bruk og forhindrer kortsluttning. Som Skipper_Worse sa finnes det noen forskjellige. Men prinsippet er det samme for alle. Jeg tilbyr både vendere som arbeider automatisk eller manuellt, fra Sterling selvsagt Klikk her og videre til side 4/4. Der kan du lese litt om begge to type vendere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
alidal Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Eller du kan få laget en slik.. Enkelt og automatisk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.