Jump to content

Tromøy 23


Walter_S

Recommended Posts

I min søken etter passende sjark-emne (størrelse min. 22' til max. 24') i plast har valget nå fallt på en Tromøy 23. Denne båttypen ble (såvidt jeg vet) produsert i Arendal (Kongshavn på Tromøya) fra tidlig på 70- og helt frem til 90-tallet. Det er stort sett alt jeg vet om denne båttypen. Jeg antar at langt de fleste Tromøy 23 er levert lokalt, rundtomkring i Arendals-distriktet (på henteturen så vi mange av den i Tromøysundet), fordi jeg aldri har sett den her i Hvaler-området.

 

Noen som vet mer om Tromøy 23 - litt historikk, etc. ?

 

Jeg falt for skrog-linjene. Skikkelig spring og flott hekk. Overbygget's (fordekk) rette linje kan men vel kanskje diskutere, men, men.....

Posted Image

 

Det kraftige forskipet gir en tørr båt

Posted Image

 

I Sandefjord, på vei hjem:

Posted Image

 

En hel-års bruksbåt må ha kraftig og runde former i hekken, skal den appelere til meg.......

Posted Image

 

.....og Tromøy 23 gjorde akkurat det! :lol:

Posted Image

 

Hjemme på Baardsenbrygga på Tangen / Fredrikstad, etter 19-motortimers hentetur:

Posted Image

 

Et litt artig bilde fra turen Arendal - Fredrikstad, nå sist helg: En båtkompis fra båtforeningen ble med som "maskinist", fordi båten ble solgt med "en liten lekkasje i lyddemperen. "Willy", en mekanisk tusenkunstner, kjenner Sabb-motorer ut-og-inn. Han godkjente motoren til å "tåle turen" og vel så det.

 

Her er han veldig konsentrert om at "egg-og-bacon" snart skal bli spisbart......... :o)

 

Posted Image

Legg merke til at motorkassa, midlertidig, har blitt "frukost-bord", mens Sabben får "lufte-seg"........ :wink:

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I forhold til alle de campingvogner som i dag "kastes" ut på sjøen, er dette BÅT!!!! En utrolig sjarm!!

 

Jeg er hellig overbevist om at du har fått en båt som du vil trives med.

 

Jeg er også hellig overbevist om at denne utgaven av båt startet sitt liv som trebåt. I Holvika båthavn i Grimstad ligger der nemlig en identisk båt, laget i tre. Såvidt jeg husker, heter den Jaro eller lignende. Jeg skal se om jeg kan få tatt bilde i nær fremtid og sende til deg som en kurositet.

 

Når det gjelder forskip, spring samt hekk, minner den meg veldig om Taule 26.

 

Har du spesielle planer for vinteren mht til prosjekter, eller vil du "leve med den og se an behovet" først?

 

Lykke til Walter!

Link to post
Share on other sites

I vinter vil jeg nok "leve med den som den er" for å "finne-ut-av-ting" - selv om en kalesjebåt er noe "herk" når snøen og kulda kommer. Men på sikt (2-3 år?) skal vindskjermen vekk, kalesjen vekk, sjarkhus med "bakvegg" støpes, dørken heves til selvlensende, o.s.v.

 

Det du forteller om "Jaro" er interessant, fordi en vi traff i Tromøysundet mente å ha hørt at Tromøy 23 opprinnelig er en avstøpning av en trebåt, han nevnte navnet "Mortensen-sjekte", uten at han visste noe mer enn det.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men på sikt (2-3 år?) skal vindskjermen vekk, kalesjen vekk, sjarkhus med "bakvegg" støpes, dørken heves til selvlensende, o.s.v.

Gratulerer med ny båt, du kom meg litt i forkjøpet med siste innlegget ditt da jeg skulle påpeke at dette var da ingen sjark :wink: Men en turbåt. Men forstår jo nå at sjark blir det.

 

Her er forøvrig cappelens definisjon på sjark: sjark, fiske- og transportbåt, ca. 25—30 fot, som regel med motor og styrehus. (SAAB MOTOR :yesnod: ) :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Walter! Ser fin og velholdt ut den båten. Så du skal lage sjark av den du.

Blir vel en del jobb det, og hvordan tror du det innvirker på verdien av båten?

Vet ikke hva du måtte gi for Tromøy`n ??

 

Skulle hatt deg en NB 740 du :wink: . Står en med 77Hk Yanmar til salgs til 350` - kan prute på det.

 

Nei, fra spøk til revolver ---- skal bli spennede å se hvordan sluttresultatet blir "Tromøy 23 sjark m/selvlens".

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, Walter! Syntes egentig ikke fordekket var så aller verst jeg. Vindskjermen derimot kan nok trygt vike for et sjarkhus ja! Skal bli spennende å følge med på utviklingen fremover. Sikkert godt å være båteier igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gratueler med ny båt igjen Walter, er dette den tredje på 3 år eller så?

Kan bli fin sjark dette.

 

Her er forøvrig cappelens definisjon på sjark: sjark, fiske- og transportbåt, ca. 25—30 fot, som regel med motor og styrehus. (SAAB MOTOR :yesnod: ) :drink:

Hva for noe, SAAB i sjark. SABB mener du vel :wink:

Link to post
Share on other sites

.... og hvordan tror du det innvirker på verdien av båten? Vet ikke hva du måtte gi for Tromøy`n ??

- Hos meg er alt lavbudsjett, OLPI - er allergisk mot båtlån!

 

- Har gitt mindre for hele båten enn enkelte her vurderer å betale for fabrikkmontert autopilot i nybåten sin......... :wink:

 

.... en NB 740 du. Står en med 77Hk Yanmar til salgs til 350` - kan prute på det.

:nonod:Absolutt HELT uaktuellt og legge såååå mye penger i en båt.

 

....er dette den tredje på 3 år eller så?

:blush: Ehem, ja, blir det ikke det, da? Vent litt: Sjømann 22, "FLUKT" og "MORILD" - :yesnod: Joda, det var 3 det.........Men nå er det slutt! :smash:

 

Og du da, bastard? He-he, hvor mange båter har du hatt (på vannet?) de tre siste årene....? :lol:

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hva for noe, SAAB i sjark. SABB mener du vel :wink:

:blush: Stemmer nok det :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:blush: Ehem, ja, blir det ikke det, da? Vent litt: Sjømann 22, "FLUKT" og "MORILD" - :yesnod: Joda, det var 3 det.........Men nå er det slutt! :smash:

Men nå er det slutt du lissom....

Du skrev i et innlegg til meg for et år siden at jeg er hissig i å bytte båt.... Mulig det men du er myyyye værre en meg i allefyllefall.... Jeg har nå hatt båten i 2 -to- hele sesonger og skal fortsatt ha den i noen år. (Du skjønner det at den båt som jeg egentlig vil ha koster "litt" for mye enda så jeg må få sammlet opp "litt" mere penger først)...

Du skrev også i samme inlegg at alt som du sier vil bli brukt i mot deg. (Skulle bare mangle foresten).

 

Det er bra du bytter båt ofte Walter for da får vi andre dødlige del i din planlegging og gjennomføring av dine flotte prosjekter som blir meger nøye gjennomført... :flag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Grattulerer med ny skute!

 

Flotte og trauste linjer og med stort potensiale til å forvandles til sjark!

 

En sjødyktig sådan!

 

Har sett Tromøy 23 i hvertfall 2 forskjellige varianter med sjark-overbygg, selv om de ikke er veldig vanlige her oppe!

 

:fishing:

 

NB. Har en nabo som har et meget pent alum.overbygg alla' det huset du hadde på Morild

3 vinduer i front noe lavere og bredere enn det på Morild!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...